Afbeelding
NVvW Nieuwsbrief januari 2023

In deze nieuwsbrief

  • Van de voorzitter
  • Curriculum nieuws
  • Vacatures lid vaststellingscommissies wiskunde
  • Bijeenkomsten Hoe kijk je een examen na
  • Nieuws van de werkgroep Internationalisering
  • Onderwijs in het licht van lerarentekort
  • Van de vakbondstafel
  • Tot slot: Uitdagende puzzel

Van de voorzitter

Het is alweer eind januari, dit betekent dat we echt over de helft van het schooljaar zijn. Zeker voor de examenklassen begint de sprint naar het einde. Zoals alle jaren ben ik benieuwd hoe de leerlingen het zullen doen. 
Ook bij de NVvW beginnen we weer na te denken over de examentijd. Dan is altijd de eerste stap het plannen van de bijeenkomsten “Hoe kijk je een examen na”. In deze nieuwsbrief vind je de data voor deze bijeenkomsten. 

Basisvaardigheden
De term basisvaardigheden valt steeds vaker. De minister heeft een Masterplan Basisvaardigheden en scholen konden dit jaar subsidie aanvragen voor het verbeteren van basisvaardigheden. Heel veel scholen hebben deze subsidie aangevraagd, maar lang niet alle scholen hebben deze subsidie ook gekregen, er is geloot en daarbij is er dus een groot aantal scholen die deze subsidie niet gekregen heeft. Maar wat kunnen scholen dan gaan doen met deze subsidie? Hoe kunnen ze het extra geld inzetten om te werken aan de basisvaardigheden voor wiskunde? En kunnen wij misschien iets betekenen voor de scholen die die subsidie niet hebben gekregen?

De afgelopen tijd heeft het bestuur van de NVvW, met behulp van leden, verder nagedacht over basisvaardigheden en dan natuurlijk vooral over de basisvaardigheden die te maken hebben met wiskunde. Onze vraag is lang geweest wat de politiek nu precies bedoelt met werken aan basisvaardigheden, en wat zijn dan precies die basisvaardigheden wiskunde? En er is ook de vraag: welke leerlingen hebben het meest behoefte aan extra aandacht op het gebied van basisvaardigheden wiskunde. 

De NVvW heeft, net als andere vakverenigingen, van het ministerie subsidie ontvangen die we in 2023 moeten inzetten in het werken aan basisvaardigheden wiskunde. 
Ons doel is om de scholen daarmee te helpen. Maar daarvoor hebben we jullie hulp nodig. Wij zouden graag willen weten welke gedachten er bij jou op school leven, waar heeft jouw school behoefte aan, hoe kunnen we jouw school zo goed mogelijk helpen? 
Laat ons weten waar we onze aandacht op moeten richten. We hebben daarvoor een formulier op onze website, vul dat in en we gaan met je in gesprek. 

Ik hoop dat heel veel leden van verschillende scholen ons laten weten waar onze expertise ingezet kan worden, want samen kunnen we veel meer doen dan alleen. 

Ebrina Smallegange
Voorzitter NVvW

Curriculum nieuws



Op dit moment lopen er 2 vernieuwingstrajecten rondom wiskunde. In de eerste plaats worden de kerndoelen voor de onderbouw vernieuwd en daarnaast wordt er invulling gemaakt voor de nieuwe wiskundevakken in de bovenbouw van havo en vwo. 

Kerndoelen
De vernieuwing van de kerndoelen wiskunde voor de onderbouw gaat samen met de vernieuwing voor de eindtermen rekenen-wiskunde in het primair onderwijs. Door de kerndoelen samen met de eindtermen voor het po te ontwikkelen, hoopt men op een betere doorlopende leerlijn van po naar vo. 
Dit traject moet helaas onder hoge tijdsdruk uitgevoerd worden. De politiek heeft besloten dat dit binnen een jaar moet gebeuren, dus voor de zomer van dit jaar moeten de kerndoelen klaar zijn. Het bestuur van de NVvW heeft haar zorg uitgesproken over de druk die dit op het proces legt. 
Middels lidmaatschap van de advieskring rondom het ontwikkelteam kan de NVvW inbreng op het proces hebben. Hiervoor is intensief overleg met de andere organisaties in de advieskring, zoals met de Nederlandse Vereniging voor de Ontwikkeling van Reken- en wiskundeonderwijs (NVORWO), de lerarenopleiders, Platform Wiskunde Nederland. Het is uiteraard van groot belang dat onze leden een stem hebben in dit geheel, daarom zullen we de komende maanden bijeenkomsten blijven organiseren waar je feedback kunt geven op de tussenproducten van het ontwikkelteam. De volgende ronde zal de tweede helft van maart zijn, hou je mailbox daarvoor in de gaten. 

Examenprogramma's havo en vwo
Het ontwikkelteam dat invulling geeft aan de examenprogramma's voor havo en vwo heeft gelukkig iets meer tijd gekregen. We verwachten volgende week een nieuw tussenproduct van dit ontwikkelteam en willen dit op 7 en 20 februari bespreken met onze leden. Dit komende tussenproduct zal het raamwerk zijn, daarin worden de domeintitels genoemd waar de ontwikkelgroep per wiskundevak aan denkt.
Je kunt je nu aanmelden voor deze bijeenkomsten. 

 

Vacatures lid vaststellingscommissies wiskunde



Per 1 augustus 2023 ontstaan in de vaststellingscommissies van het College voor Toetsen en Examens (CvTE) de volgende vacatures:  

Lid vaststellingscommissie wiskunde A/C 

Lid vaststellingscommissie wiskunde vmbo

We zoeken hiervoor docenten die les geven in het genoemde gebied. Het betreft een functie die je naast je werk als leraar kunt doen en waarvoor je door je school wordt vrijgesteld van lestaken. 

Deze vacature wordt op voordracht van de NVvW ingevuld, je solliciteert dus bij de NVvW. 

Kijk voor meer informatie op onze website:
vacature wiskunde A/C
vacature wiskunde vmbo
  
Reacties kun je t/m 15 februari sturen naar de NVvW.

Bijeenkomsten Hoe kijk je een examen na



Ook dit jaar verzorgen de vereniging weer de bijeenkomsten  "Hoe kijk je een examen na".
Deze jaarlijkse bijeenkomst voor eindexamen docenten vmbo-GT, havo en vwo is geschikt voor zowel beginnende docenten als voor ervaren docenten.

Aan de hand van examenopgaven, gecombineerd met leerlingenwerk, bespreken we hoe deze nagekeken zouden kunnen worden. Op deze wijze hopen we de jonge collega’s te helpen bij de ingewikkelde opdracht om het examen na te kijken en met meer ervaren collega’s onderling te vergelijken binnen de mogelijkheden van het correctievoorschrift.

De bijeenkomsten vinden op verschillende tijdstippen plaats: 

vmbo-GT: maandag 20 februari 19:00 uur, online
havo/vwo: dinsdag 21 maart, 19:00 uur, online
havo/vwo: woensdag 22 maart 18:00 uur, in Amsterdam, HvA, Wibautstraat 2-4
havo/vwo: donderdag 23 maart, 19:00 uur, online

Kijk voor meer informatie en aanmelden op onze website

Nieuws van de werkgroep Internationalisering



Binnen de vereniging denken we na over onderwerpen als de kwaliteit van ons onderwijs, het lerarentekort en digitaal toetsen. In de wereld om ons heen zijn dat ook actuele thema’s. Daarnaast neemt de culturele diversiteit in onze samenleving toe. Aandacht voor de wiskunde en het wiskundeonderwijs in het buitenland kan ideeën leveren voor het benutten van die diversiteit in je klas, en om leerlingen voor te bereiden op die multiculturele samenleving. Dit waren redenen voor het starten van een werkgroep Internationalisering. Met deze werkgroep willen we een platform zijn voor het uitwisselen van internationale en multiculturele leservaringen, het delen van ideeën voor wiskunde tijdens buitenlandse reizen en voor mogelijkheden voor internationale projecten op school. Inmiddels hebben we een plekje op de website van de vereniging.

Neem een kijkje op onze site en schroom niet om contact op te nemen voor meer informatie, voor het geven van suggesties, of voor deelname aan deze werkgroep.

Namens de werkgroep,
Kees Garst
 

Onderwijs in het licht van lerarentekort




Het onderwijs kampt al langer met een tekort aan leraren en dit probleem groeit. Het lerarentekort speelt vooral in het primair onderwijs, maar ook in het voortgezet onderwijs lopen de tekorten op.

Hierdoor staan er onbevoegde leraren voor de klas, blijven vacatures open, worden klassen naar huis gestuurd, kunnen lessen niet of niet allemaal gegeven worden, verdwijnen sommige vakken (tijdelijk) van het rooster. Daarbij kunnen leraren-in-opleiding niet altijd voldoende worden begeleid en loopt de toch al hoge werkdruk verder op. Lerarenteams kunnen hierdoor niet de onderwijskwaliteit bieden die zij voorstaan. En het is fnuikend voor de schoolloopbaan van leerlingen.

Op verzoek van de Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs, verkent de Onderwijsraad hoe en in welke vorm, gegeven de structurele lerarentekorten, op de langere termijn in onderwijs kan worden voorzien. In deze verkenning komt de raad via een scenariostudie tot handelingsperspectieven.

De Onderwijsraad nodigt iedereen uit om hierover mee te denken. 
Ga hiervoor naar de website van de Onderwijsraad. 

Van de vakbondstafel



 
CAO-onderhandelingen voor het vo
De FvOv onderhandelt met andere vakbonden over de cao's in het onderwijs. De FvOv-onderhandelaars weten wat er speelt in het onderwijs, maar kunnen daarbij altijd input uit het veld gebruiken. Voor mbo en hbo werken de onderhandelaars met klankbordgroepen, die al hard aan het werk zijn om de inzet van de komende onderhandelingen te bepalen.
Voor het voortgezet onderwijs zal er komende week een enquête verspreid worden waarin we onze leden zullen vragen daar de belangrijkste thema's die volgens jullie aandacht verdienen in de nieuwe cao-vo. Deze input zal door de onderhandelaars meegenomen worden in het cao-overleg. Als je in het voortgezetonderwijs werkt, dan krijgt je van ons de uitnodiging om mee te doen aan deze enquête, hou je mailbox dus in de gaten!
 
Tot slot
Uitdagende puzzel

De
werkgroep geschiedenis stuurt jaarlijks een nieuwsbrief. Aan het eind van de nieuwsbrief van dit jaar stond een uitdagende puzzel. Kun jij hem oplossen?  

 

Feantersdyk 4-i
9264 TN Earnewâld
hoofdbureau@nvvw.nl

 

Colofon

Dit is een automatisch bericht, antwoorden op nieuwsbrief@nvvw.nl worden niet gelezen. Mocht u vragen over de vereniging hebben, dan verzoeken wij u contact op te nemen met de ledenadministratie via ledenadministratie@nvvw.nl, voor technische vragen kunt u terecht bij de webmasters via webmasters@nvvw.nl.