i&i   over ons  online versie

 

 

nieuwsbrief 142

AGENDA

Wilt u een item toevoegen aan de agenda? Mail dat door naar webredactie@ieni.org.

25 november Gratis workshop programmeren met Hedy Leiden Univ aanmelden online
25 november Beeldverwerking T3 Nederland informatie webinar
30 nov-4 dec NOT 2021 NOT aanmelden hele dag
25 jan 2022 Docentennetwerk informatica 2 U-Talent informatie 16.00-19.30 u

31 jan 2022

Planet Robot (laatste dag aanmelding)

div organisaties

informatie

hele dag

2-3 febr 2022 IPON IPON informatie 10.00-17.00 u
17 febr 2022 Python: Cellulair automaat Game of Life T3 aanmelden webinar

1 mrt 2022

 

Youth on Trust inleveren

 

Peritia

 

informatie

 

inleveren project

12 mrt 2022

Uiterste inzenddatum 3i Award

Instruct

informatie

wedstrijd

24 mrt 2022

Python: Vlakvullingen

T3 Nederland

informatie

webinar
30 mrt 2022 Planet Robot (finale dag) div org informatie finale dag
31 mrt 2022 Skills Talents, (finaledag) Skills Talents informatie Utrecht
31 mrt 2022 Docentennetwerk informatica 2 U-Talent informatie 16.00-19.30 u
28 april 2022 Python: Animaties en simulaties met OOP T3 Nederland informatie webinar
11 mei 2022 Instruct Informaticadag /uitreiking 3i Award Instruct   hele dag
juni 2022 Informatica Olympiade girls only EGOI2022 informatie  

Er is geen schoolvak dat zo in beweging is als informatica. Datzelfde geldt natuurlijk ook voor digitale geletterdheid. De digitale wereld verandert immers zeer snel. Docenten die op een verantwoorde en inspirerende manier hiermee omgaan verdienen meer dan een pluim, zij verdienen een nominatie.

 Je moet als docent bestendig en flexibel zijn om leerlingen te helpen de digitale wereld van de toekomst binnen te treden. Een wereld die, zoals het er de komende tijd naar uitziet, veel te bieden heeft. Een wereld die telkens belangrijker wordt en steeds meer invloed heeft op ons bestaan.

 Wij willen de docent die in het voortgezet onderwijs leerlingen de waarde van het vak het beste meegeeft de eretitel Leraar informatica van het Jaar” geven. Daarmee dekken we deels de lading, want ook docenten die leerlingen op bijzondere wijze digitaal geletterd maken komen in aanmerking.

 Docentenvakvereniging i&i (www.ieni.org) is ervan overtuigd dat de docent het verschil maakt. Daarom zoeken wij een docent die dat ook kan laten zien.

 Welke docent is volgens leerlingen, collega’s of directie een kei in het vak en weet dat goed over te brengen? Vakkennis, didactiek en een goede benaderingswijze van leerlingen is daarbij belangrijk.

 Dit jaar zoeken wij die docent die uitblinkt, de leraar die lessen geeft die meerwaarde geeft aan de toekomst van leerlingen. Hij of zij wordt dan i&i-Leraar informatica van-het-Jaar

 Ken jij zo iemand, nomineer deze persoon!
 De jury, bestaande uit leerlingen, docenten en een vertegenwoordiger uit het bedrijfsleven, kijkt niet naar de achtergrond van de kandidaten, noch naar het schooltype waar kandidaten lesgeven.
Informatica omvat volgens ons zowel het vak informatica als digitale geletterdheid.
Nominaties waaraan zoveel mogelijk betrokkenen (leerlingen, collega’s en management) aan bijdragen genieten de voorkeur. Een docent kan ook genomineerd worden zonder zijn medeweten als de school er maar achter staat.

 Nomineren
Vul bijgaande formulier in, met de aanmelders van de drie genomineerde kandidaten nemen wij in januari contact op. De prijsuitreiking vindt plaats op 2 februari tijdens de IPON

Naast de eervolle titel wordt er ook een geldprijs beschikbaar gesteld. Opgeven Leraar Informatica van het Jaar

Meer informatie Informatica Leraar van het Jaar en aanmelden

Universitair hoofddocent Felienne Hermans bedacht de ’tussentaal’ Hedy om kinderen en jongeren stapsgewijs te leren programmeren. De naar uitvinder en filmster Hedy Lamarr vernoemde programmeertaal is geënt op hoe kinderen leren. “Als je leert schrijven, begin je bij de letters. Als je die goed kent, ga je over naar woorden en pas daarna volgen de zinnen met hoofdletters. Tot slot komt de interpunctie. Datzelfde principe hanteert Hedy. Kinderen leren programmeren aan de hand van levels. Na elk level komt er een programmeerregel bij”, geeft Felienne de kern weer.

Ga naar een duidelijk artikel in Vives over Hedy en Felienne Hermans.

Op 25 november is er een workshop, de eerste in de reeks vna i&i online.
Voor wie? Leerkrachten bovenbouw po, onderbouw vo, ICT-coördinatoren, plusklassen (u heeft geen programmeerervaring nodig) Wanneer: Donderdag 25 november 16.00 – 17.00 Waar: Online via Zoom Wat is Hedy?Hedy is een tekstuele programmeertaal speciaal ontwikkeld voor jongeren (groep 7 – klas 2) door Universiteit Leiden. In tegenstelling tot andere programmeertalen voor kinderen zoals Scratch, maakt Hedy geen gebruik van codeblokken, maar is het een tekstuele programmeertaal. Met Hedy leer je dus codes typen zoals de echte programmeurs dat doen, maar in kleine stapjes en met speelse opdrachten. Zo functioneert Hedy als opstapje naar de echte programmeertalen zoals Python op een laagdrempelige en vooral leuke manier!

Lijkt het je wat om Hedy uit te proberen?
Kom dan naar de gratis workshop op donderdag 25 november om 16.00uur. In de workshop laat ik je kennismaken met de programmeertaal en geef ik praktische tips & tricks over lesgeven met Hedy.

De workshop wordt gegeven door de bedenkster, Felienne Hermans!
Na aanmelding ontvangt men de verdere gegevens.

Aanmelden voor de workshop

Veel jongeren zijn zich nog steeds onvoldoende bewust van de gevolgen van hun online gedrag.
Ze sturen stiekem gemaakte foto’s naar anderen en breken in het schoolsysteem om een cijfer te veranderen. Dat dit strafbaar is realiseren ze zich vaak niet. Daarom brengen we het lesprogramma Framed weer onder de aandacht: een mobiele game, die aansluit bij de leefwereld van jongeren, hen leert wat cybercrime is en wat de gevolgen kunnen zijn.

Hoe integreer je cybercrime in je les?
• Tijdens een mentoruur, een les maatschappijleer, digitaal burgerschap, informatica, techniek of

   Nederlands.
• Ga aan de slag met Framed tijdens de Week van de Mediawijsheid (5 t/m 12 november).
• Via de game krijgen leerlingen op een interactieve manier inzicht in digitaal burgerschap en cybercrime.
• Op basis van de ervaringen in de game voer je een nagesprek over wat de norm is, wat ethisch juist is,     

   waar de grens ligt van strafbaar gedrag en wat hiervan de consequenties zijn.

Bij Framed zit instructie, online informatie en een PowerPoint

Download lesmateriaal

FORUM i&i

Naast de fysieke ontmoeting tijdens de praktijkdagen en conferenties is er nu ook een digitale plek. Daar is ruimte om collega's te spreken over allerhande onderwerpen. Wij wensen en hopen op een mooie plek om elkaar eenvoudiger te ontmoeten om zo lesmateriaal en ideeën uit te wisselen.  
Er zijn diverse onderwerpen waar wij uw inhoudelijke medewerking voor vragen, maar uiteraard kan ieder een ook zelf onderwerpen aandragen.

Actief deelnemen? Klik op onderstaande knop.

Naar het Forum

Bezoek ook onze geheel vernieuwde website!
Daar vindt u meer dan in de nieuwsbrief past.
Elke werkdag een nieuw bericht die over de inhoud van ons vak, over didactiek en een veelheid aan ontwikkelingen gaat. De nieuwe aanpak van de nieuwe website is succesvol, wij hebben nu 60x zovele bezoekers dan anderhalve maand geleden.

Naar website i&i

Wil je geen nieuwsbrieven meer van ons ontvangen? Klik dan hier om jezelf af te melden