Van het programma voor de komende conferentie lten we de komende weken telkens iets zien.
Het is nagenoeg rond, al wordt er nog volop geroosterd en ingepast.
Dat het een mooie conferentie gaat worden is zeker, bekijk bijvoorbeeld de volgende drie activiteiten
Maatschappelijke invloed van Informatica
Big data is watching you en Fit met de fitbit zijn twee modules waarmee domein Q van het examenprogramma informatica kan worden behandeld.
Ons leven is ingrijpend veranderd door informatietechnologie, technologie heeft impact op het mensbeeld en de maatschappij.
Het doel van de module Fit met de fitbit is om leerlingen te laten inzien en begrijpen dat technologie niet objectief en waardevrij kan zijn en altijd een afspiegeling vormt van bepaalde waarden en normen, ook al wordt dit niet expliciet gemaakt.
In de module Big data is watching you komen Kunstmatige Intelligentie, machine learning en KI-algoritmes aan bod. Hoe werkt het en welke juridische en ethische aspecten, wettelijke kaders en regels ter bescherming van het individu spelen hierbij een rol?
In de workshop laten we het lesmateriaal zien en gaat u ermee aan de slag. Na afloop hebt u een goed beeld hoe het materiaal ingezet kan worden.
Bouw je eigen robot en doe mee!
We nemen je mee naar Planet Robot! We laten met een mobiele robot-arena zien hoe zelfgemaakte robots tegen elkaar strijden. Daarnaast hebben we aandacht voor het ontwerp- en bouwproces en vertellen we je wat je te wachten staat als je met school meedoet aan het gaafste tech-event van Nederland. Planet Robot komt tot stand door een unieke samenwerking tussen Uitgeverij Instruct, DO-IT, De Koninklijke Marine, Dutch Robot Games, College de Brink, Scholen aan Zee en B-Bot.nl.
Sonic Pi
Leren programmeren met muziek
Het gebruik van muziek in de informaticales helpt leerlingen om zich een breed beeld van de informatica te vormen. Dat kan een openbaring zijn voor leerlingen met minder aanleg voor het vak of minder voorkennis.
Muziek leent zich uitstekend voor het onderwijzen van programmeerbegrippen zoals loops, functies, if-statements, enz. Het gebruik van muziek in de les werkt bovendien motiverend.
Sonic Pi is een educatieve tool voor het programmeren van elektronische muziek. In deze workshop gaan we:
online bronnen van Sonic Pi en bestaand materiaal bespreken
voorbeelden van toepassingen zien
zelf aan de slag met een kleine compositie
Voorbereiding:
installeer Sonic Pi (https://sonic-pi.net) op je laptop
neem je laptop mee
en een koptelefoon/oortelefoon voor je laptop