i&i   over ons  online versie

 

 

nieuwsbrief 138

AGENDA

Wilt u een item toevoegen aan de agenda? Mail dat door naar secretaris@ieni.org.

9-24 okt 2021
CODEWEEK

i&i

informatie

online

28 oktober Minisymposium Computational Thinking SLO O2G informatie Groningen
31 oktober Youth Hacking 4 Freedom aanmelden yh4f informatie online
1 november Skills Talents, uiterste aanmelding Skills Talents aanmelden online
3-5 november ISSEP informatica in PO en VO RU informatie online
11 november i&i conferentie i&i informatie Utrecht
25 jan 2022 Docentennetwerk informatica 2 U-Talent informatie 16.00-19.30 u

31 jan 2022

Planet Robot (laatste dag aanmelding)

div organisaties

informatie

hele dag

2-3 febr 2022 IPON IPON informatie 10.00-17.00 u

1 mrt 2022

 

Youth on Trust inleveren

 

Peritia

 

informatie

 

inleveren project
30 mrt 2022 Planet Robot (finale dag) div org informatie finale dag
30 mrt 2022 Skills Talents, (finaledag) Skills Talents informatie Utrecht
31 mrt 2022 Docentennetwerk informatica 2 U-Talent informatie 16.00-19.30 u
juni 2022 Informatica Olympiade girls only EGOI2022 informatie  

Van het programma voor de komende conferentie lten we de komende weken telkens iets zien.
Het is nagenoeg rond, al wordt er nog volop geroosterd en ingepast.
Dat het een mooie conferentie gaat worden is zeker,  bekijk bijvoorbeeld de volgende drie activiteiten  

 

Algoritmes in context
Algoritmes zijn regelmatig in het nieuws, denk aan het gebruik van algoritmes om te voorspellen welke belastingaangiftes mogelijk verdacht zijn. En ook onze leerlingen hebben er regelmatig mee te maken, bijvoorbeeld als ze gepersonaliseerde Netflix-aanbevelingen krijgen. Hoewel algoritmes in allerlei contexten voorkomen, blijkt het toch lastig om het onderwijs over algoritmes aansprekend te maken: het analyseren van algoritmes blijft toch vaak abstract.

Afgelopen jaren was mijn promotie-onderzoek gericht op de vraag hoe het gebruik van contexten kan bijdragen aan het algoritmiek-onderwijs. Daarbij was aandacht voor het docent-perspectief: welke kennis en ideeën hebben docenten over het algoritmiek-onderwijs en over het gebruik van contexten daarbij? Er is ook gekeken naar het leren van leerlingen: hoe herkennen leerlingen algoritmen in nieuwe contexten? En wat leren leerlingen als ze zelf de contexten gaan bedenken?

In deze workshop gaan we kijken wat dit onderzoek heeft opgeleverd voor het onderwijs. Daarbij is ook aandacht voor twee lesactiviteiten die in dit onderzoek zijn gebruikt en die als extra activiteit bij bijvoorbeeld de keuzemodule over Algoritmiek (domein G) ingezet kunnen worden.

 

Aan de slag met Cognitive Computing

Het kan een uitdaging zijn om leerlingen praktisch met cognitive computing aan de slag te laten gaan. Onze focus is niet op het programmeren, maar meer op de achterliggende concepten van cognitive computing. De toegevoegde waarde van het zelf ontwikkelde materiaal komt vooral in uiting in de vele unplugged activiteiten en interactieve visuals. Het materiaal is in principe ontwikkeld voor 5 en 6 vwo, echter laten sommige delen zich prima gebruiken in havo 5. Het lesmateriaal wordt openbaar gemaakt zodat docenten hier zelf ook met hun leerlingen mee aan de slag kunnen. De onderwerpen die behandeld worden zijn: pathfinding, optimalisatie, Q-learning en neurale netwerken.

Tijdens de sessie laten we het materiaal zien en doen we een aantal unplugged-activities.

 

Databases voor iedereen
Databases vind je vanouds als hulpmiddel voor andere programma’s, bijvoorbeeld voor een website. Maar tegenwoordig kom je databases ook tegen als zelfstandige toepassing, te vergelijken met spreadsheets en tekstverwerking. Voorbeelden hiervan zijn Airtable, Notion en Coda.
Door het gebruik van een spreadsheet-achtig interface en een “no code” of “low code” aanpak zijn deze databases voor iedereen eenvoudig te gebruiken. Leerlingen (en docenten) kunnen dergelijke databases direct gebruiken in hun school- en thuisomgeving. Bovendien leren ze aan de hand hiervan ook een aantal belangrijke principes van databases.

In deze workshop behandelen we eerst de belangrijkste principes van deze database-toepassingen. Daarna ga je aan de slag met Notion, als voorbeeld van deze toepassingen.

Deze workshop is zowel bedoeld voor beginners als voor gevorderden op het gebied van databases. Speciale voorkennis is niet nodig.

WEBSITE en aanmelden voor de i&i conferentie
Overzicht volledig programma

Bezoek ook onze geheel vernieuwde website!
Daar vindt u meer dan in de nieuwsbrief past.
Elke werkdag een nieuw bericht die over de inhoud van ons vak, over didactiek en een veelheid aan ontwikkelingen gaat.

Naar website i&i

Nataša Grgurina is curriculumontwikkelaar digitale geletterdheid. Zij is betrokken bij de projecten rondom de herziening van examenprogramma’s in de bovenbouw van voortgezet onderwijs met het oog op het integreren van digitale geletterdheid. Daarnaast coördineert zij het ontwikkelen van lesmateriaal voor een aantal keuzethema’s voor informatica.


Voorafgaand aan de verdediging van haar proefschrift organiseren SLO en Openbaar Onderwijs Groningen (OOG) een minisymposium rondom de vraag: wat betekent dit onderzoek naar modelleren en simuleren voor het onderwijs? Een belangrijke vraag, want modelleren en simuleren behoren tot wat we tegenwoordig computational thinking noemen. Als één van de vier subdomeinen is computational thinking van groot belang bij de ontwikkeling van het leerdomein digitale geletterdheid.
Aanwezig zijn of de livestream volgen kan beiden.

 

Op de website van i&i staat het volledige programma

Komende maand (3-5 november) organiseert ons instituut de jaarlijkse internationale conferentie ISSEP, over informatica in het po en vo. Het is dit jaar een online evenement.
We hebben een aantrekkelijk programma met presentaties en workshops. Bovendien hebben we drie interessante keynotes van Tim Bell (de pionier op het gebied van unplugged onderwijs) en onze eigen Felienne Hermans en Hanno van Keulen.
Inschrijving is nodig om mee te kunnen doen. Docenten po/vo krijgen korting en betalen €30, en studenten doen mee voor slechts €10.
Zie https://issep2021.science.ru.nl/program/ voor het programma. Op deze website vind je ook de keynote-beschrijvingen en een link voor de inschrijving.

De Jongeren over Vertrouwen Prijsvraag voor 2022 is een onderdeel van het PERITIA project. Wij nodigen scholieren in heel Europa uit op ons forum om hun visie te delen op de rol van vertrouwen in ons huidige sociale en politieke leven.
Bij de Jongeren over Vertrouwen Prijsvraag wordt een eigen project gemaakt waarin jongeren reageren op de vraag die volgens hen centraal staat in het thema vertrouwen in het maatschappelijke leven.
Het project mag de vorm hebben van een essay, podcast, film, blog, kort verhaal of dialoog. De Jongeren over Vertrouwen Prijsvraag is open voor scholieren tussen 13 en 18 jaar oud.  

FORUM i&i

Naast de fysieke ontmoeting tijdens de praktijkdagen en conferenties is er nu ook een digitale plek. Daar is ruimte om collega's te spreken over allerhande onderwerpen. Wij wensen en hopen op een mooie plek om elkaar eenvoudiger te ontmoeten om zo lesmateriaal en ideeën uit te wisselen.  
Er zijn diverse onderwerpen waar wij uw inhoudelijke medewerking voor vragen, maar uiteraard kan ieder een ook zelf onderwerpen aandragen.

Actief deelnemen? Klik op onderstaande knop.

Naar het Forum

Wil je geen nieuwsbrieven meer van ons ontvangen? Klik dan hier om jezelf af te melden