Van het programma voor de komende conferentie lten we de komende weken telkens iets zien.
Het is nagenoeg rond, al wordt er nog volop geroosterd en ingepast.
Dat het een mooie conferentie gaat worden is zeker, bekijk bijvoorbeeld de volgende drie activiteiten
Algoritmes in context
Algoritmes zijn regelmatig in het nieuws, denk aan het gebruik van algoritmes om te voorspellen welke belastingaangiftes mogelijk verdacht zijn. En ook onze leerlingen hebben er regelmatig mee te maken, bijvoorbeeld als ze gepersonaliseerde Netflix-aanbevelingen krijgen. Hoewel algoritmes in allerlei contexten voorkomen, blijkt het toch lastig om het onderwijs over algoritmes aansprekend te maken: het analyseren van algoritmes blijft toch vaak abstract.
Afgelopen jaren was mijn promotie-onderzoek gericht op de vraag hoe het gebruik van contexten kan bijdragen aan het algoritmiek-onderwijs. Daarbij was aandacht voor het docent-perspectief: welke kennis en ideeën hebben docenten over het algoritmiek-onderwijs en over het gebruik van contexten daarbij? Er is ook gekeken naar het leren van leerlingen: hoe herkennen leerlingen algoritmen in nieuwe contexten? En wat leren leerlingen als ze zelf de contexten gaan bedenken?
In deze workshop gaan we kijken wat dit onderzoek heeft opgeleverd voor het onderwijs. Daarbij is ook aandacht voor twee lesactiviteiten die in dit onderzoek zijn gebruikt en die als extra activiteit bij bijvoorbeeld de keuzemodule over Algoritmiek (domein G) ingezet kunnen worden.
Aan de slag met Cognitive Computing
Het kan een uitdaging zijn om leerlingen praktisch met cognitive computing aan de slag te laten gaan. Onze focus is niet op het programmeren, maar meer op de achterliggende concepten van cognitive computing. De toegevoegde waarde van het zelf ontwikkelde materiaal komt vooral in uiting in de vele unplugged activiteiten en interactieve visuals. Het materiaal is in principe ontwikkeld voor 5 en 6 vwo, echter laten sommige delen zich prima gebruiken in havo 5. Het lesmateriaal wordt openbaar gemaakt zodat docenten hier zelf ook met hun leerlingen mee aan de slag kunnen. De onderwerpen die behandeld worden zijn: pathfinding, optimalisatie, Q-learning en neurale netwerken.
Tijdens de sessie laten we het materiaal zien en doen we een aantal unplugged-activities.
Databases voor iedereen
Databases vind je vanouds als hulpmiddel voor andere programma’s, bijvoorbeeld voor een website. Maar tegenwoordig kom je databases ook tegen als zelfstandige toepassing, te vergelijken met spreadsheets en tekstverwerking. Voorbeelden hiervan zijn Airtable, Notion en Coda.
Door het gebruik van een spreadsheet-achtig interface en een “no code” of “low code” aanpak zijn deze databases voor iedereen eenvoudig te gebruiken. Leerlingen (en docenten) kunnen dergelijke databases direct gebruiken in hun school- en thuisomgeving. Bovendien leren ze aan de hand hiervan ook een aantal belangrijke principes van databases.
In deze workshop behandelen we eerst de belangrijkste principes van deze database-toepassingen. Daarna ga je aan de slag met Notion, als voorbeeld van deze toepassingen.
Deze workshop is zowel bedoeld voor beginners als voor gevorderden op het gebied van databases. Speciale voorkennis is niet nodig.