Veelgestelde vragen
- Waarom zijn andere locaties niet geschikt?
Wij hebben geen eigen locaties die geschikt zijn voor een opvanglocatie van het COA. Al sinds eind 2021 zoeken wij naar opvanglocaties voor verschillende doelgroepen. Een aantal locaties zijn door het COA onderzocht en afgevallen. Bijvoorbeeld door te hoge aanschafkosten, vanwege veiligheid of te afgelegen en niet in de buurt van voorzieningen zoals bushaltes en winkels. Sommige locaties kregen een andere bestemming. Op Marina Beach loopt een handhavingstraject.
- Waarom komen er meteen tweehonderd asielzoekers en niet minder?
Het aantal van tweehonderd heeft te maken met de opgave die Terneuzen heeft voor de opvang van asielzoekers. Maar ook met de (beperkte) beschikbaarheid van locaties en de benodigde schaalgrootte om opvang door het COA betaalbaar te houden. We hebben met het COA afgesproken dat het gaat om tien jaar en maximaal tweehonderd bewoners. In 2022 hebben we als Zeeuwse gemeenten afspraken gemaakt over de opvang van asielzoekers in Zeeland. Er komen asielzoekerscentra in Terneuzen, Middelburg en Goes.
- Wat is het verloop van de asielzoekers?
Een asielopvang is geen permanente woonplek, dus er is sprake van verloop van bewoners. Zodra een asielzoeker een status krijgt en mag blijven, is het een statushouder en heeft dan recht op een woning. Als een asielzoeker een afwijzing krijgt, mag deze niet in Terneuzen opgevangen blijven. Op dit moment verblijven asielzoekers minimaal een jaar tot anderhalf jaar als asielzoeker op een opvanglocatie voordat er duidelijkheid is of ze wel of geen status krijgen. Op het moment dat zij een status hebben, duurt het op dit moment ook nog eens zes tot twaalf maanden voordat ze als statushouder vanuit de opvang kunnen doorschuiven naar een toegewezen woning. Het verloop vindt dus geleidelijk, gefaseerd en beperkt plaats.
- Hoe zit het met de veiligheid in de openbare ruimte?
De veiligheid in de openbare ruimte is de verantwoordelijkheid van de politie. Het COA heeft geen bevoegdheden om buiten haar eigen locaties orde te handhaven of op te treden. Op de COA locatie zelf is beveiliging aanwezig. Het COA houdt hier continu contact over met de gemeente, politie en omgeving. En de locatie is 24 uur per dag bereikbaar voor vragen en opmerkingen. Ook voert het COA periodiek overleg met een vertegenwoordiging uit de omgeving. We vangen al op veel verschillende locaties in onze gemeente, waaronder de binnenstad, mensen op. Op die locaties is geen stijging van vormen van criminaliteit of geweld in de omgeving.
- Wat doet het COA om ervoor te zorgen dat de leefbaarheid in de buurt goed blijft?
In het kader van de vergunningprocedure wil het COA in gesprek met de omgeving om goede afspraken te maken over de leefbaarheid. Zodra het proces wat verder is, stelt het COA hiervoor een klankbordgroep samen.
- Contact tussen de opvanglocatie en de omgeving: goed contact met de omgeving is belangrijk. Het COA zet zich ervoor in dat buurtbewoners en bewoners van de opvanglocatie met elkaar kennismaken. En met elkaar in contact blijven. In vrijwel elke opvanglocatie organiseren vrijwilligers activiteiten waar bewoners en omwonenden elkaar ontmoeten. Tijdens een open dag is iedereen welkom voor een kennismaking. De locatiemanager van de opvanglocatie onderhoudt contact met de gemeente, de wijkagent, de plaatselijke winkeliersvereniging en sociaal-culturele organisaties.
- Omwonendenoverleg: al vóór de opening van een opvanglocatie, stelt het COA een overlegcommissie in: het 'omwonendenoverleg'. Naast de locatiemanager van de opvanglocatie en de gemeente, zitten in deze commissie vertegenwoordigers vanuit de buurt. Via dit overleg wil het COA onder andere ophalen wat er leeft, zodat ze daar op tijd wat mee kunnen doen.
- Klachten: ook eventuele klachten wil het COA zo snel mogelijk bespreekbaar te maken. De locatiemanager is vanuit het COA het eerste aanspreekpunt voor vragen en klachten uit de directe omgeving. Voor klachten die niet langs deze weg zijn opgelost, bestaat de COA Klachtenregeling.
- Zodra de locatie opent, krijgt de locatie een eigen pagina op de website van het COA. Hier staan de contactgegevens vermeld om u aan te melden voor de nieuwsbrief, als vrijwilliger en/of om deel te nemen aan het omwonendenoverleg. Het COA is hierop 24 uur per dag bereikbaar voor vragen en opmerkingen.