Afbeelding
Nieuwsbrief Reconstructie Westkade Sas van Gent, nummer 5

Werk achter de damwanden

Er wordt flink doorgewerkt aan de Westkade in Sas van Gent. De beide damwanden zitten erin en het kraanschip is vertrokken. De komende weken worden de damwanden verstevigd en verankerd en wordt er zand gestort als basis voor de nieuwe kadeconstructie.

Zichtbare verandering

In het water steekt de nieuwe damwand over een lengte van ruim 200 meter, 1,5 meter boven het water uit. De tijdelijke afmeerpalen staan er nog. Zij beschermen de nieuwe damwand wanneer schepen aanleggen om te laden. Die palen gaan pas op het laatst weg,  als alles klaar is.
Het bouwgronddepot aan de noordzijde van het bouwterrein ligt vol. Dit is grond die vrijkwam achter de betonnen frontwand, van de oude kade en de rijbanen.
Afbeelding
Afbeelding
Gescheiden inzamelen
De oude kade is vrijgegraven en gesloopt. Dit gebeurde met een prikker en een ‘crusher’, een soort hydraulische dinosaurusbek die het beton fijnknijpt. Het voordeel daarvan is dat je het materiaal ter plaatse kan scheiden en dus gescheiden kan afvoeren. Het bouwterrein heeft hiervoor een eigen ‘milieupark’. Met containers voor beton, staal, asfalt enzovoort.

Bemalingspompen
Bij de ankerwand, in het diepe deel achter de oude weg, staat een aantal bemalingspompen. Deze pompen overtollig regenwater weg uit de sleuf en lozen het op het rioolstelsel van Rosier.

Projectcoördinator Remco Kok van Walhout Maritime: “Bij de grondwerkzaamheden voor het intrillen van de ankerwand, kwamen we kabels en leidingen tegen. De meeste daarvan waren bekend, maar we kwamen er ook een paar tegen die niet op tekening stonden. Dat was nog even een heel gepuzzel, maar het is gelukt.”

Afbeelding
Afbeelding

Lassen, ankers en zand

In de bouwvakperiode ligt het werk niet stil. De komende weken staan in het teken van laswerk. Om de gordingen, lange stalen balken, horizontaal op dragers tegen de wanden te  lassen. Zo krijgen de front- en de ankerwand stevigheid en buigen ze niet door wanneer ze straks met trekankers (stalen kabels) aan elkaar worden verbonden. Maar ook om een constructie voor de bevestiging van de trekankers te maken. Dit lassen is handwerk en kost dus behoorlijk wat tijd.

Wanneer de gordingen vastzitten, worden de trekankers geboord. Dit gebeurt vanaf de waterkant, onder de kabels en leidingen door, naar de ankerwand. Een klus die circa twee weken duurt.
Bergen zand
Achter de nieuwe damwanden, waar de oude constructie is ontgraven en gesloopt, is het water nu circa negen meter diep. Dit is nodig voor de diepgang van de schepen. Zodra de damwanden zijn verankerd, wordt deze diepte geleidelijk opgevuld met zand. Dit is een enorme hoeveelheid zand, die binnen een paar weken per schip wordt aangevoerd. Iedere laag van twee meter moet een tijd inklinken. Een proces dat ongeveer drie maanden duurt. Daar bovenop komt vervolgens weer grond uit het depot.
Uiteindelijk ontstaat zo een stevige basis voor de nieuwe kademuur.
Afbeelding

Aanleg kade in 1913

Afbeelding

Meer informatie

Meer informatie over de voortgang van de werkzaamheden leest u op www.terneuzen.nl/westkade. Hier vindt u ook de vorige nieuwsbrieven ‘Reconstructie Westkade Sas van Gent’.
U ontvangt deze nieuwsbrief omdat u hebt aangegeven dat u op de hoogte wilt blijven van de voortgang van de reconstructie van de Westkade in Sas van Gent. De nieuwsbrief heeft geen vaste verschijningsfrequentie, maar verschijnt wanneer er nieuws is te melden.