Docentennetwerk informatica 2022-2023
In de (U-Talent) docentennetwerken wordt vakinhoudelijke verdieping aangeboden, bijvoorbeeld d.m.v. lezingen van wetenschappers over hun onderzoek, (vak)didactische inspiratie en de mogelijkheid voor het onderling uitwisselen van kennis, ervaringen en best practices tussen VO-docenten onderling en met docenten/onderzoekers uit het HO.
U-Talent brengt docenten informatica uit de regio bij elkaar in het Docentennetwerk informatica. Op een informele manier presenteren we ontwikkelingen in het vakgebied en bespreken dit met elkaar. Het netwerk is bedoeld als “regionale vaksectie”, omdat op de meeste scholen slechts één informaticadocent lesgeeft.
De inhoud van de bijeenkomsten bestaat uit drie elementen:
- Vakinhoudelijke activiteit, bijv. lezingen van wetenschappers over hun onderzoek;
- (Vak)didactisch deel d.m.v. workshops, het uitwisselen van best practices en het delen van kennis over het
- vakspecifieke onderwijs in de bovenbouw en het eerste jaar van de universiteit;
Community vorming tussen VO-docenten onderling en met (bachelor)docenten van de Universiteit Utrecht en Hogeschool Utrecht.
Zo waren er eerder bijv. een presentatie over wat het leren programmeren met je hersenen doet door Felienne Hermans, hoe je een programmeertaal voor muziek kan gebruiken om basale programmeerconcepten te introduceren of een lezing over geautomatiseerde tutoren door Johan Jeuring.
De bijeenkomsten zijn over het algemeen vrij informeel en er is veel ruimte voor uitwisseling en kennisdeling. De deelnemers worden dan ook expliciet uitgenodigd om zelf iets bij te dragen en hun kennis te delen of vragen te stellen die dan met de groep kunnen worden besproken.
De bijeenkomsten staan onder leiding van Christian Köppe (vakdocent informatica U-Talent en vakdidacticus informatica UU).
De eerste bijeenkomst is op maandag 3 oktober 2022 van 16:00-19:30
PROGRAMMA
Christos Chytas, Universiteit Utrecht
Materializing creative coding ideas: Applications and challenges of computational making in STEAM education (On coding education through computational design with block-based and text-based tools, and digital fabrication e.g., 3D printing and laser cutting.)
Johan Jeuring/Hieke Keuning, Universiteit Utrecht
Towards Giving Timely Feedback to Novice Programmers (Research on feedback addresses questions about when feedback should be given, why, and how. This talk discusses how this research is translated to when, why and how to give feedback on, or a hint at, a particular step a student takes when solving a programming task.)