i&i   over ons  online versie

 

 

nieuwsbrief 210

AGENDA

16 okt 2023

 

 

Regiobijeenkomst 1 
Noord - Oost Nederland

 

Informatica Actief en Windesheim

informatie

 

 

Zwolle

 

 

7-22 okt 2023 Codeweek i&i informatie divers
20-27 okt 2023 Hedycursus VU Amsterdam aanmelden Amsterdam 
31 okt 2023 Wat AI voor onderwijs kan betekenen NOLAI informatie Nijmegen
31 okt 2023 Wat AI voor onderwijs kan betekenen NOLAI informatie Meppel
1 nov 2023 Wat AI voor onderwijs kan betekenen NOLAI informatie Middelburg

2 nov 2023

 

Regiobijeenkomst  Zuid Nederland

 

Informatica Actief

aanmelden

 

Eindhoven

 

9 nov 2023 CONFERENTIE i&i i&i aanmelden Utrecht
10-17 nov Week van de Mediawijsheid Netwerk Media informatie divers
14 nov 2023 Docentennetwerk Informatica 1 U-Talent informatie Utrecht

21 nov 2023

 

Regiobijeenkomst 1
Zuid-West Nederland
Informatica Actief informatie volgt

Rotterdam

 

24 jan 2024 Docentennetwerk Informatica 2 U-Talent informatie Utrecht
21 mrt 2024 Docentennetwerk Informatica 3 U-Talent informatie Utrecht

Wilt u een item toevoegen aan de agenda? Mail dat door naar webredactie@ieni.org.

CONFERENTIE i&i
Noteer de komende i&i conferentie!
Locatie: Koningsbergergebouw, Budapestlaan 4a-b, 3584 CD Utrecht.

Voorbeelden uit het programma

Workshops over het toepassen van ChatGPT voor docenten. 
Het lijkt alsof ChatGPT eenvoudig is in zijn gebruik, maar er zijn nuances en technieken om de interactie te optimaliseren. 
In deze workshop duiken we in de kunst van het stellen van effectieve vragen aan ChatGPT. Daarmee kunnen we het onderwijs versterken en docententaken vereenvoudigen. 
Let op: het aantal plaatsen is beperkt tot 35 deelnemers per workshop, en deze workshop wordt wel tweemaal aangeboden.

Ontdek Snap!
Snap is de "volwassen blokjestaal" ontwikkeld aan de Universiteit van Berkeley 
Met microblocks Snap! Kun je bijvoorbeeld microbits en andere physical computing-systemen opdrachten laten uitvoeren.
De docenten van de werkgroep Physical Computing delen hun expertise in de vorm van open leermaterialen.
Zeer geschikt voor docenten informatica en digitale geletterdheid.

Bovenstaande zijn maar twee voorbeelden uit een dag vol inzicht, kennisuitwisseling en praktische workshops. 

 

Neem een collega uit uw eigen school mee, die hoeft dan niet te betalen. Leden van i&i krijgen sowieso al een korting waardoor het lidmaatschap nog maar een financiële futiliteit is. 

Meer informatie  en aanmelden

Gossip Girl-accounts op TikTok: adviezen voor scholen

Remco Pijpers van Kennisnet publiceerde een helder stuk over Wat scholen kunnen doen om roddelaccounts tegen te gaan. 
Scholen zijn regelmatig mikpunt van dit soort accounts op TikTok. Via anonieme accounts, die veelal de naam Gossip Girl bevatten, worden leerlingen opgeroepen roddels te melden over leerlingen en leraren die al dan niet bij naam of initialen worden genoemd. De namen van de roddelaars staan er niet bij, omdat de beheerder de roddels een-op-een anoniem doorzet. Wat kunnen scholen doen? In dit artikel geven Kennisnet en de VO-raad meer context, adviezen en een actieplan om roddelaccounts tegen te gaan.

Lees het volledige artikel

Regiobijeenkomst Informatica Zuid-Nederland
donderdag 2 november 2023

Steunpunt Informatica van TU/e en Stichting Informatica-Actief organiseren samen op donderdag 2 november 2023 een bijeenkomst voor Informatica-docenten (ongeacht de gebruikte methode). Het doel is om met elkaar te overleggen over de inhoud en de aanpak van de lessen Informatica om zo van elkaar te leren en ideeën op te doen.

In deze agenda is er aandacht voor lesgeven m.b.t. het keuzethema Cognitive Computing (AI) en wordt een korte workshop gegeven over Apps maken met code.org.


De bijeenkomst vindt plaats in Eindhoven in de TU/e. 
Inloop is om 16:30 uur en we starten om 17:00 met de presentatie/workshop. Eindtijd is 19:30 uur.
Er wordt voor een kleine maaltijd gezorgd.
De definitieve locatie volgt later.

Kees Huizing (TU/e)
Pieter Vorstenbosch (Informatica-Actief)

Aanmelden

Eerste computerprogramma is bedacht door een vrouw
ADA is de computertaal die het Amerikaanse ministerie van Defensie in 1979 ontwikkelde. De échte Ada was Augusta Ada Byron (1815-1852), dochter van de Engelse dichter Lord Byron. Zij noemde zichzelf de ‘bruid van de wetenschap’ want ze ontwikkelde – ruim honderd jaar voor de computer gefabriceerd werd – een eerste computerprogramma. Ada’s moeder had een vooropgezet plan om haar dochter een strakke opvoeding te geven. Elke dag werd er gestudeerd behalve op zondag. Orde, regelmaat, beheersing… dat moest het meisje bijgebracht worden. Een rits huisleraren, doktoren en wetenschappers volgden elkaar op.
Eén van haar onderwijzers was Mary Fairfax Somerville, één van de weinige vrouwen in Engeland die zich met wiskunde en sterrenkunde bezighield. Vrouwen werden immers niet geacht zich met exacte wetenschappen in te laten. Het was onfatsoenlijk en bovendien zou het hun geestelijke en lichamelijke gezondheid schaden.

Al op jonge leeftijd toonde Ada haar fantasie. Op haar twaalfde dokterde ze een ‘vliegmachine’ uit. Ze wilde een nieuwe wetenschap op gang trekken: ‘flyologie’, ‘vliegkunde’. 
Via haar lerares – en rolmodel – Mary Somerville, ontmoette de adolescente Charles Babbage. Ze was zeventien jaar en intussen verzot geraakt op wiskunde. Meer nog, ze kon er helemaal lyrisch van worden. ‘Poëtische wetenschap’ was het voor haar.
Babbage, met wie Ada een drukke correspondentie onderhield, was professor wiskunde aan de universiteit van Cambridge.  In de mercantiele en koloniale mogendheid Groot-Brittannië was er op dat ogenblik een enorme behoefte aan die rekentoestellen. Met een fikse subsidie begon Babbage in 1822 aan de ontwikkeling van zijn Difference Engine, een machine die zou kunnen worteltrekken en tot de macht verheffen. Het toestel zou bovendien de uitkomst kunnen uitschrijven, ‘printen’ dus. 

Het toestel zou nooit gerealiseerd worden, De complexe, abstracte machine had in die eerste helft van de negentiende eeuw reeds alle kenmerken van een moderne elektronische computer. Het toestel had een store, een geheugen waarin niet alleen cijfers maar ook tussenresultaten werden opgeslagen. En apart daarvan – en dat is een essentie van een hedendaagse computer – een mill, een programma voor rekenkundige processen. Het toestel kon eenzelfde bewerking verscheidene malen herhalen.

Bovendien kon het toestel ook vooruitkijken en alternatieven zoeken, Conditional branching oftewel voorwaardelijke vertakkingen: als iets ‘zus’ is, dan is het gevolg ‘zo’, zo niet is het gevolg ‘niet zo’. En wordt de hele berekening ‘anders’.
Ada dacht dat het toestel ook ingewikkelde muziekpartijen kon componeren en gaf aan hoe. Hiermee programmeerde ze als het ware als eerste een computerprogramma. Bekijk ook eens een bijzondere Ted Talk over de jong gestorven genie Ada Byron. (bron: Historiek) 

Lees meer over Ada Byron

BESTUURSLEDEN GEZOCHT
Vakvereniging i&i zoekt nieuwe bestuursleden.
Als vereniging maken wij ons sterk voor goed en verantwoord onderwijs in Digitale Geletterdheid en Informatica.
i&i heeft inmiddels een stevige positie bij diverse landelijke organisaties. Wij praten mee over de inrichting van Digitale Geletterdheid en spelen een belangrijke rol bij Informatica. 
Kortom wij zijn een bestuur met actieve en enthousiaste leden.
Toch kunnen we versterking goed gebruiken.
Daarom zoeken wij naar nieuwe leden.
Uiteraard werken we nieuwe bestuursleden goed in.
Wij zoeken naar enthousiaste mensen, liefst die voor de klas staan of dat gaan doen.
Nadrukkelijk zoeken wij ook naar mensen uit het PO, VMBO of SO. Digitale geletterdheid zal immers het hele funderende onderwijs betreffen.
Reageren?
Stuur een korte profielschets naar voorzitter@ieni.org.   Wij nemen dan contact op!

FORUM i&i

Naast de fysieke ontmoeting tijdens de praktijkdagen en conferenties is er nu ook een digitale plek. Daar is ruimte om collega's te spreken over allerhande onderwerpen. Wij wensen en hopen op een mooie plek om elkaar eenvoudiger te ontmoeten om zo lesmateriaal en ideeën uit te wisselen.  
Er zijn diverse onderwerpen waar wij uw inhoudelijke medewerking voor vragen, maar uiteraard kan ieder een ook zelf onderwerpen aandragen.

Actief deelnemen? Klik op onderstaande knop.

Naar het Forum

Bezoek ook onze website!
Daar vindt u meer dan in de nieuwsbrief past.
Elke werkdag een nieuw bericht die over de inhoud van ons vak, over didactiek en een veelheid aan ontwikkelingen gaat. De nieuwe aanpak van de nieuwe website is succesvol, wij hebben nu 60x zovele bezoekers dan anderhalve maand geleden.

Naar website i&i

Wil je geen nieuwsbrieven meer van ons ontvangen? Klik dan hier om jezelf af te melden