Afbeelding
Nieuwsbrief nummer 82, mei 2020

Inhoud

Bijeenkomsten

29 meiKDO365 (webinar)
4 juniRoute21 (online)
5 juniMBO Ambassadeurs (online)
12 juniGebruikersbijeenkomst DPO/PowerBI (online)
15 juni Gebruikersdag saMBO-ICT (online)
25 juniRoute21 (online)


Een actueel overzicht van onze bijeenkomsten is te vinden op: sambo-ict.nl/agenda
 

Inleiding

De afgelopen weken hebben wij als saMBO-ICT net als velen, vooral virtueel contact met collega's gehad. Een belangrijke rol van saMBO-ICT is mensen bij elkaar brengen en kennis te delen, juist door elkaar fysiek op te zoeken. Door corona is dit nu niet mogelijk en proberen we op een andere manier te ontmoeten, samen te werken en te overleggen. En dat gaat eigenlijk best heel goed. De meeste bijeenkomsten, kleine én hele grote, gaan “gewoon” door en ook de opkomst en reacties vanuit de deelnemers zijn positief. Spannend is bijvoorbeeld de bijeenkomst van kennisdelingsnetwerk Office365 waarvoor meer dan 300(!) mensen uit zowel mbo als hbo zich hebben aangemeld. In de komende maanden gaan we door met virtuele 'bijeenkomsten' waarvan er nog een flink aantal op de planning staan. En, hoewel de saMBO-ICT conferentie pas eind september is, is er (helaas!) voor gekozen deze ook online te organiseren. 

42e saMBO-ICT Conferentie 24 & 25 september 2020

Hoewel de meeste onderwijslocaties naar verwachting in september wel gedeeltelijk open zullen gaan, is er waarschijnlijk geen ruimte voor een conferentie met 200 aanwezigen. De aanwezigheid van studenten gaat vanzelfsprekend voor. Daarom heeft de programmacommissie besloten dat de komende conferentie in fysieke vorm helaas niet door kan gaan. Omdat er wél heel veel te delen is met iedereen, is ervoor gekozen een online conferentie te organiseren. De drie ROC's die momenteel bij de organisatie zijn betrokken, ondersteunen de organisatie van de online-variant. Of we in januari 2021 naar Zwolle gaan, of juist september, is nog niet bekend. We hebben voor september a.s. mede gezien de corona-crisis gekozen voor het overkoepelende thema "hybride leren en werken". Heb je een workshop-idee over dit of een ander relevant onderwerp dat je op 24 of 25 september wilt presenteren, kun je dit hier kwijt! 

saMBO-ICT gebruikersdag 15 juni 2020 digitaal

In de saMBO-ICT nieuwsbrief van 16 april was te lezen dat we de gebruikersdag van 15 juni 2020 wel door laten gaan, niet bij vergadercentrum Domstad, maar via Microsoft Teams. 

Het programma hebben we al bijna rond. Naast saMBO-ICT nieuws en DUO actualiteiten komen de onderwerpen Centraal aanmelden en het vernieuwde Praktijkloket uitgebreid aan bod. Ook zal er kort aandacht zijn voor de afschaffing van de Onderwijsovereenkomst en de nieuwe procedure voor vaststelling van de kwalificatiestructuur. 

Het ochtendprogramma is van 10.00 tot 12.00 uur, maar het zou fijn zijn als iedereen vast een kwartier voor tijd begint met inloggen, zodat eventuele problemen met beeld en geluid nog opgelost kunnen worden zonder verstoring van het programma. 's middags komen vanaf 13.00 uur de gebruikersgroepen Eduarte, Magister, Education Online en Peoplesoft bij elkaar, ook via Teams uiteraard.  

Aanmelden kan via dit aanmeldformulier.

Kennisdeling O365 - 29 mei 2020

​De virtuele kennisdeling Office 365 staat voor vrijdag 29 mei in de agenda's. Deze kennisdeling stond oorspronkelijk in Leiden gepland. KDO365 zomer 2020 is nu virtueel, we maken gebruik van MS Teams en Live Events (gebeurtenis). Er zijn meer dan 300 belangstellenden, kortom het wordt, ondanks de fysieke beperkingen, een druk bezochte bijeenkomst met mooie onderwerpen. Aanmelden en deelnemen kan tot vrijdag 29 mei 10 uur.  Aanmelden kan via het programmaoverzicht. 

MBO Ambassadeurs

Op 5 juni aanstaande komt het Ambassadeursnetwerk bij elkaar in Teams. Tijdens deze bijeenkomst delen we de belangrijkste ontwikkelingen vanuit saMBO-ICT, Kennisnet en SURF. Ook de voortgang van het programma Doorpakken op Digitalisering staat natuurlijk op de agenda. Maar we kijken vooral vooruit naar volgend schooljaar. Wat hebben de mbo-instellingen geleerd van deze afgelopen periode op het gebied van online leren en hoe maken we de transitie van les op afstand naar blended learning, als straks de scholen weer stapsgewijs opengaan. 

Doorpakken op digitalisering

Binnen het programma zijn de afgelopen weken (ondanks de corona-omstandigheden) alle teams (uiteraard digitaal) bij elkaar gekomen, om de eerste stappen te zetten met hun thema. Mooi om te zien hoeveel energie hier op zit. Ze werken dan ook hard aan de eerste resultaten. Beoogd zijn als eerste: 

Leven Lang Ontwikkelen: een voorbeeldmatige concrete uitwerking van twee kwalificatiedossiers volgens de principes van leven lang ontwikkelen en een praatplaat van wat er in het land al speelt waar we wat aan kunnen hebben voor dit thema  
  • Digitaal Burgerschap: een inspirerende definitie van wat digitaal burgerschap eigenlijk is.  
  • Eigen dossier: verkenning van hoe een eigen dossier er in deze tijd uit kan zien, en hoe we met laaghangend fruit al eerste stappen kunnen zetten + aansluiting bij EduMij. 
  • Leermiddelen: concept-programma van eisen platform + onderzoek naar huidige gebruik van leermiddelen en toekomstwensen.
  • Onderwijslogistiek: het opzetten van een onderzoeksproject naar ‘de knoppen om aan te draaien’.  
  • Data-ondersteund onderwijs: een kaart met alle projecten die al lopen in het mbo op dit vlak.  
  • Innovatie: een basis-‘body of knowledge’ voor de andere teams, op het gebied van innovatie.
  • Docent-ondersteuning: een overzicht van eerste ervaringen en daaruit gedestilleerde handvatten, passend bij de huidige nieuwe corona-situatie.  
Het eerste resultaat is inmiddels ook zichtbaar: op verzoek van het leermiddelenteam zijn er verzamelplekken gemaakt van open leermateriaal in deze corona-tijd, nu al te vinden via https://www.wikiwijs.nl/startpagina/ > MBO

Op de website van het programma vind je inmiddels van elk team een korte omschrijving, contactgegevens van de aanvoerder en een overzicht van de teamleden. Deze informatie zal de komende tijd verder worden aangevuld. 

Wil jij ook nog meedoen? Je kunt je uiteraard nog aanmelden

Route21

Na alle inventarisaties en plannen zijn nu 3 werkgroepen geformeerd die aan de slag willen om tot resultaten te komen. De eerste werkgroep richt zich op het ontwikkelen en ontwerpen van een nieuw hoofdprocesmodel dat als kapstok dient, en de business-architectuur-principes, of, in gewoon Nederlands, de bestuurlijke uitgangspunten die we breed delen in MBO land. De tweede groep richt zich op de processen, bezien vanuit de verschillende stakeholders. De derde groep start met het aanpassen en -vullen van de functie en informatiemodellen op basis van de HORA en FORA. Ook is aansluiting gevonden met de architectuurraad en standaardisatieraad om een onderwijs brede referentiearchitectuur te borgen. 
https://www.sambo-ict.nl/route21/

SafetyBoot

Op basis van kamerstukken kun je de conclusie trekken dat software die is ontwikkeld vanuit de overheid, beschikbaar is als open source. Bij OCW ligt nu de vraag of zij de software van de BCLD van Facet ook na de pilot ter beschikking stellen voor SafetyBoot. We wachten het antwoord af om door te kunnen pakken met het beleggen van het beheer van SafetyBoot

Centraal Aanmelden (CA)

Op 23 april hebben we een zgn. ketentest uitgevoerd en geconstateerd dat de hele keten werkt. Uiteraard zijn er nog vragen die opgelost moeten worden, maar in principe kunnen we nog voor de zomervakantie uit de startblokken met de 4 pilotscholen die samen met Eduarte in de pilot zitten. De vijfde instelling werkt met Magister, waar we volgens de planning na de zomervakantie mee gaan testen. Kortom we hebben wat vertraging, mede veroorzaakt door het opschuiven van de uiterste aanmelddatum van 1 april naar 1 mei, met daarnaast nog een paar organisatorische kwesties. De techniek is er klaar voor. 

Bruggen Bouwen

In deze tijd wordt duidelijk dat de i-coaches een belangrijk instrument zijn om het online leren vorm te geven. Op mbo.lesopafstand.nl lees je interviews op welke manier de mbo-instellingen hun i-coaches hebben ingezet in corona-tijd. De i-coaches in het mbo hebben het drukker dan ooit en dat zal nog wel een poosje zo blijven. Nieuwe instellingen melden zich om ook deel te gaan nemen aan het programma Bruggen Bouwen, voor hen starten we in september weer een nieuwe editie van de masterclass Bruggen Bouwen. Op dit moment draaien we twee Peergangmodules (Veranderkunde en Technovator) en na de zomervakantie worden nieuwe rondes voor de Peergangmodules ingepland. Recent is een nieuw artikel rond Bruggen Bouwen verschenen op de website van Kennisnet, daar vind je alle informatie over het programma.  

Implementatie ECK iD

Gepland onderhoud leermiddelenketen op 3 en 4 juli 

Van vrijdagmiddag drie juli, vijf uur, tot zaterdagochtend vier juli, negen uur hebben studenten en docenten geen toegang tot hun digitale leermiddelen. Samenwerkende leveranciers testen dan of de leermiddelenketen goed blijft werken, als zij technische wijzigingen voor het nieuwe schooljaar doorvoeren. Het onderhoud is noodzakelijk in de voorbereiding op een vlekkeloze start van schooljaar 2020 - 2021.  

Ketenafspraken schooljaar 2020 - 2021 

Vanaf donderdag 4 juni (dus nu nog niet) zijn de nieuwe spelregels voor ketensamenwerking in de ECK- leermiddelenketen voor het MBO beschikbaar op: http://www.startschooljaarmbo.nl/ketenafspraken2020

De wijzigingen betreffen voornamelijk bestellen met ECK iD, het overgaan naar versie 2.3 van de ECK standaard en het opnemen van de data-integriteitsregels voor LiKa's en Portalen. Verder zijn natuurlijk alle jaar-aanduidingen aangepast. 

De ketenafspraken zijn ontwikkeld en afgestemd binnen Programma Start Schooljaar met de deelnemende partijen. Confirmatie door individuele ketenpartijen vindt plaats in juni, waarna de afsprakenset formeel wordt goedgekeurd in Edu-K.  

Netwerk IBP

Het netwerk IBP in het mbo was op 14 mei bijeen voor de laatste bijeenkomst van dit schooljaar. Aan de online bijeenkomst namen zo’n 70 IBP-ers deel. Belangrijk onderdeel was de terugkoppeling van de resultaten van de peer review, waarover elders in deze nieuwsbrief meer. Andere belangrijke ontwikkelingen op het gebied van IBP zijn de modelaanpak voor uitvoering van DPIA’s die in samenwerking met Kennisnet wordt ontwikkeld en de update van het toetsingskader Informatiebeveiliging. Met die update zijn we in het najaar weer helemaal klaar voor de nieuwe editie van de Benchmark IBP/E. 

Peer Review 2020

Omdat fysieke audits binnen de instellingen niet mogelijk waren is besloten om de peer review dit jaar online te organiseren, aan de hand van 10 statements die op afstand beoordeeld konden worden. Van de 56 instellingen die eind 2019 hebben deelgenomen aan de Benchmark IBP, hebben er 34 deelgenomen aan de online peer review. De reviews vonden plaats in april en mei en zijn inmiddels afgerond en geanalyseerd. Eindresultaat is dat gemiddeld 94% van de onderzochte statements kon worden vastgesteld. Dat is een hele mooie score waarmee de betrouwbaarheid van de Benchmark IBP wordt bevestigd. Zie voor meer informatie het peer review rapport via www.sambo-ict.nl/ibpoc32a

Netwerk Informatiemanagers

Het netwerk van de informatiemanagers is afgelopen weken twee keer bijeen geweest om actuele zaken uit te wisselen en ervaringen te delen. Na de plotselinge overstap naar online leren zijn we nu in een volgende fase aan gekomen, die van verbetering en bestendiging van het leerproces en wat dat betekent voor het beleid voor volgend schooljaar. Lastige vraagstukken waar mbo instellingen mee worstelen en waar informatiemanagers een belangrijke rol bij spelen.  

Ook een complex issue is dat van de examinering. Dat kwam ook bij het Netwerk IBP aan bod en bij informatiemanagement spelen dezelfde vragen. Wat wil, kan en mag je inzetten om examens online goed te laten verlopen? Is online proctoring een optie, welke posities nemen de instellingen op het gebied van examinering momenteel in? Goed om daar met elkaar over te spreken, de rapportage hiervan vind je terug bij het netwerk IM op de saMBO-ICT site. Mail voor meer informatie naar Rob Smit of Leo Bakker.

Onderwijslogistiek in het MBO

Ondanks, of juist dankzij de huidige corona-situatie is er veel behoefte aan onderling overleg en uitwisseling. Daarom is het netwerk Onderwijslogistiek deze maand twee keer online bijeen geweest om diverse actuele zaken te bespreken. Hoe ga je om met planning en roostering in de online onderwijswereld, hoe maak je een stabiele planning waarbij je flexibel wordt tussen fysiek en digitaal, welke rol speelt innovatie in deze tijden, ook voor de onderwijslogistiek. Allemaal vraagstukken waar we langzaam maar zeker achter moeten komen. Het verslag van de bijeenkomsten staat op de netwerksite bij saMBO-ICT. Als je belangstelling hebt vanuit je instelling, neem contact op met Leo Bakker.

mbo.lesopafstand.nl

Direct na het sluiten van de scholen, medio maart, hebben we samen met Kennisnet de site mbo.lesopafstand.nl opgezet, gericht op de vraag wat nodig is om zo snel mogelijk online les te kunnen geven. Inmiddels komt meer aandacht voor inhoudelijke, onderwijskundige vragen: hoe hou je studenten betrokken bij de les, welke werkvormen werken wel en welke niet? En hoe houden we de goede aspecten van online leren vast, zodat het, als we weer teruggaan naar live-onderwijs, een vaste plek behoudt in het onderwijs. 

In de nieuwe opzet verbinden we de technologie aan de didactiek en vice versa. In het didactiek-deel staan de stappen in het leerproces van de student centraal. In het gedeelte over de ict-toepassingen is de beschrijving van een aantal bruikbare tools opgenomen. Over en weer zijn die onderwerpen aan elkaar gelinkt. De basis voor de nieuwe site is klaar en de komende weken gaan we de pagina’s verder uitbouwen met actuele ontwikkelingen, leermiddelen, pedagogische aspecten en interessante links en achtergrondinformatie. Meedenken? Geef je feedback via https://mbo.lesopafstand.nl

Video’s over professionalisering
Op mbo.lesopafstand.nl worden al veel prachtige initiatieven en tips gedeeld met elkaar. Zo zijn er veel video’s gedeeld over hoe je praktisch les op afstand geeft met allerlei tools. Maar vanuit veel instellingen worden nu ook nieuwe video’s gemaakt, die docenten helpen om ook didactisch en pedagogisch goed op afstand onderwijs te verzorgen. Aan saMBO-ICT is gevraagd om deze video’s te verzamelen en daar willen wij natuurlijk graag gehoor aan geven. Dus heb je video’s hierover? Laat het weten aan info@sambo-ict.nl. Dan kunnen we ze opnemen in de verzameling. 

Vragen van en aan collega's

De vraagbaak vindt u in de Groepsomgeving. Iedereen die daar toegang toe heeft kan deze vragen daar zien, zelf een nieuwe vraag stellen of reageren op vragen van anderen!
Naar de Vraagbaak.

Laatst gestelde vragen:
 

Discussies op LinkedIn
Behalve in de Vraagbaak worden er ook in de LinkedIn groep van saMBO-ICT discussies gestart en vragen gesteld. Deze groep telt inmiddels al 1000+ leden.
Tenslotte een dringend verzoek aan leveranciers om onze LinkedIn groep niet te gebruiken als reclameplatform. Reageren op vragen is natuurlijk prima...
 

Colofon

Deze nieuwsbrief verschijnt iedere zes weken en wordt door meer dan 1300 mensen gelezen. Heeft u zich nog niet geabonneerd? Dat kan via deze pagina.

De laatste nieuwsbrief van dit schooljaar verschijnt op donderdag 2 juli 2020.

Over saMBO-ICT

saMBO-ICT is een zelfstandige organisatie van en voor alle mbo-instellingen en heeft sterke banden met Kennisnet, de MBO Raad en met SURF. De belangrijkste pijlers binnen saMBO-ICT zijn belangenbehartiging, kennisdeling, aanjagen van innovatie en gezamenlijke projecten.