Evaluatie Co-Teach Informatica
Het tekort aan informaticadocenten is nog altijd een probleem in het onderwijs. Co-Teach Informatica is ontwikkeld als een oplossing om informaticaonderwijs toegankelijk te houden, ondanks de beperkte beschikbaarheid van bevoegde docenten. Door de inzet van gastdocenten, professionals uit het werkveld en digitaal lesmateriaal probeert Co-Teach scholen te ondersteunen bij het aanbieden van dit vak.
i&i is geraadpleegd voor een evaluatieonderzoek naar de impact en toekomstmogelijkheden van Co-Teach. Als uitgangspunt geldt voor ons dat we het liefst bekwame en bevoegde docenten informatica het vak zien onderwijzen binnen een school. Het huidige lerarentekort dwingt scholen soms echter om het vak niet (meer) aan te bieden. In die situaties zien we Co-Teach als een nuttig vangnet om het vak toch beschikbaar te houden.
Programma's zoals Co-Teach zien wij echter niet zonder risico. Wij vinden dat men moet waken voor de status van de leraar en het beeld dat men kan krijgen dat het schijnbaar ook mogelijk is om gelijkwaardig onderwijs te geven zonder bevoegde docent voor de klas. Ook kan een tijdelijke noodgreep structureel worden, waardoor het probleem van het lerarentekort als minder urgent wordt ervaren.
Het zou mooi zijn als initiatieven als Co-Teach bijdragen aan het verminderen van het lerarentekort. Bijvoorbeeld door deelnemende scholen te helpen bij het opleiden van een medewerker om het vak zelf te onderwijzen. Of door de professionals uit het werkveld te interesseren voor een zij-instroomtraject en (deeltijd-)baan in het onderwijs.
Ook zou het volgens ons wenselijk zijn als de vacatures voor informaticadocenten zichtbaar blijven. Zo blijft er een representatief beeld van het aantal openstaande vacatures en kunnen scholen actief op zoek blijven naar bevoegde docenten. Op onze vernieuwde site (wordt momenteel aan gewerkt) willen we hier ruimte voor bieden.
Voor de toekomst zien we een mogelijkheid voor Co-Teach om een rol te spelen bij de implementatie van digitale geletterdheid. Hiervoor voorzien wij namelijk een tekort aan bekwame onderwijzers en toegankelijk lesmateriaal. Door het platform ook in te richten voor het curriculum van digitale geletterdheid, kan Co-Teach ook hier als tijdelijke oplossing dienen.