Afbeelding
NVvW Nieuwsbrief januari 2020

In deze nieuwsbrief

  • Van de bestuurstafel
  • Denk mee over het Projectfonds
  • Save-the-date VMBO-conferentie 2020
  • Nieuws van de werkgroep Geschiedenis
  • Werkgroep Welkom
  • Onderwijs meets Onderzoek
  • Werkgroep Internationalisering
  • Handreiking Rekenen gepubliceerd
  • KNAW-symposium: Avond van de Abelprijs
  • Wonderlijke Wiskunde - NVvW-korting
  • Commissie Vabondszaken
  • Staking op 30 en 31 januari

Van de bestuurstafel

Het nieuwe jaar begon nog even rustig, maar dat blijft nooit lang, lijkt het wel. 

Tijdens de bestuursvergadering van januari bleek weer eens op hoeveel fronten de NVvW aan het werk is of gevraagd wordt om mee te denken. Een van die dingen is natuurlijk Curriculum.nu, waar ik graag meer over wil vertellen.

Op 27 janauri is onze voorzitter, Ebrina Smallegange te gast in de Tweede Kamer, bij een hoorzitting over Curriculum.nu. De commissie Onderwijs van de Tweede Kamer houdt op dit moment gesprekken en hoorzittingen over de resultaten en het vervolg van Curriculum.nu. Tijdens deze hoorzitting krijgt Ebrina de gelegenheid om het standpunt van de NVvW te verwoorden. Dit standpunt is samengevat in een position paper, dat je kunt nalezen op onze website. Kort gezegd komt het erop neer dat we niet zo erg gelukkig zijn met de inhoud van de resultaten tot nu toe, maar dat we wel verder willen met het vernieuwen van het wiskundecurriculum in het voortgezet onderwijs. De belangrijkste redenen om te willen vernieuwen zijn verwoord in het visiedocument dat we aan het begin van het project Curriculum.nu hebben opgeleverd. De NVvW zou graag een andere indeling van de vakken wiskunde A, B, C en D willen, om beter aan te sluiten bij de profielen in havo en vwo. Daarnaast wordt het belang van statistiek steeds groter en is het belangrijk dat alle leerlingen iets over statistiek leren in het voortgezet onderwijs. 

Lees het position paper eens door. Mocht je nog opmerkingen hebben over de NVvW-standpunten, dan horen we dat graag middels een mail aan ons hoofdbureau

Nieuwe initiatieven

Dat de NVvW een veelzijdige vereniging is, dat wist je wellicht al. Toch wil ik hier een aantal nieuwe initiatieven noemen waar je de komende maanden meer over gaat horen en lezen. Op de jaarvergadering is het al aangekondigd, er komt een fonds waar leden een aanvraag voor kunnen indienen. Daarnaast is er een werkgroep bezig om te kijken of we iets kunnen betekenen voor vluchtelingen die een tijdelijke verblijfsvergunning hebben gekregen op grond van asielaanvraag (statushouders) en die een bevoegdheid hebben als leraar wiskunde. Verder is er een werkgroep die over de landgrenzen gaat kijken en tot slot hebben we een commissie Vakbondszaken opgericht, waar we zaken die de FvOv aangaan bespreken en die het bestuur zal adviseren over vakbondszaken. Over al deze initiatieven en meer kunt je lezen in deze nieuwsbrief. 

Kees Garst,
Secretaris

Denk mee over het projectfonds




In de jaarrede 2019 van de NVvW is er gesproken over het “projectfonds”.
De NVvW wil leden ondersteunen om projecten uit te voeren of activiteiten te ontwikkelen ten behoeve van het wiskundeonderwijs.

Daarbij kun je denken aan het ontwikkelen van een spel (zoals Escaperoom, Wie is de Mol, …) of ander materiaal (zoals apps, visualisaties, publicaties, …) wat gebruikt kan worden in de wiskundelessen.
Lidy Wesker en Sharon Calor organiseren dit projecfonds en willen daarbij graag input van tenminste 4 andere leden. Samen wilen we dan nadenken over bijvoorbeeld de vraag welk soort aanvragen gedaan kunnen worden, aan welke eisen de aanvragen moeten voldoen en hoe gekozen wordt tussen de aanvragen.

Eind februari willen we de kaders duidelijk hebben, zodat er tot 1 mei aanvragen voor subsidie kunnen worden ingediend.
Lijkt het je leuk om hierover met Sharon en Lidy mee te denken? Stuur dan uiterlijk 31 januari een mail naar ons bureau

Save-the-date VMBO-conferentie 2020


Op woensdagmiddag 1 april organiseert de Werkgroep VMBO een conferentie. De lokatie is Vergadercentrum Domstad in Utrecht.
Noteer het vast in je agenda. In de volgende nieuwsbrief lees je meer over het thema en de workshops.

Nieuws van de werkgroep Geschiedenis



De werkgroep Geschiedenis van de NVvW wil het gebruik van de geschiedenis van wiskunde in het onderwijs stimuleren, maar ook de kennis en studie van de geschiedenis van het rekenonderwijs bevorderen. Deze facetten van de werkgroep kwamen goed naar voren tijdens het jaarlijkse symposium van de werkgroep. 
Alles over dit symposium en over de werkgroep kun je nalezen op de webpagina van de werkgroep en in de nieuwsbrief van de werkgroep. 
 

Werkgroep Welkom




De afgelopen jaren zijn veel hoog-opgeleiden als vluchteling ons land binnengekomen. Onder hen ook bèta-docenten met ruime onderwijservaring en een lesbevoegdheid in land van herkomst. Voordat zij hier voor de klas kunnen staan moet natuurlijk eerst het Nederlands op voldoende niveau zijn. Via bijvoorbeeld het UAF en de gemeenten komen deze docenten vaak terecht in een oriëntatietraject om daarna als zij-instromer ons onderwijs binnen te komen. In de tijd dat ze stage lopen, of zelfstandig voor de klas staan, kunnen er zaken spelen die vanwege culturele verschillen misschien anders zijn dan in het land van herkomst.

De Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren wil graag een bijdrage leveren aan een succesvolle carrière voor deze groep wiskundecollega’s. Wij weten nog niet precies welke ondersteuning zinvol zou zijn. Af en toe bij elkaar komen om de problemen te bespreken, een koppeling aan een Nederlandse wiskundeleraar uit de Facebookgroep Leraar Wiskunde, het zoeken van stageplaatsen binnen de community van deze groep zijn zomaar wat mogelijkheden.

We willen een werkgroep vormen om de ondersteuning voor deze groep collega’s vorm te geven. 
Wil jij meewerken hieraan, meld je dan aan voor de
Werkgroep Welkom middels een mail naar ons bureau.

Onderwijs meets Onderzoek




De conferentie Onderwijs meets Onderzoek wordt dit jaar voor de vierde keer georganiseerd. Op deze conferentie gaan wiskundeleraren en onderzoekers van wiskundeonderwijs met elkaar in gesprek over de vraag wat onderwijspraktijk en onderwijsonderzoek voor elkaar kunnen betekenen.
Het thema voor dit jaar is Formatief toetsen. 

Datum: 15 april
Plaats: Utrecht
Zet de datum alvast in je agenda! 
 

Werkgroep Internationalisering


 
Binnen de NVvW denken we na over de kwaliteit van ons wiskundeonderwijs en over onderwerpen als: welke eindtermen voor welke leerlingen, het lerarentekort en digitaal toetsen. In de wereld om ons heen zijn dat ook actuele thema’s. Het lijkt verstandig dat we aandacht hebben voor de buitenlandse ontwikkelingen, zodat we beter van elkaar kunnen leren. Daarnaast neemt de culturele diversiteit in onze samenleving toe. Aandacht voor de wiskunde en het wiskundeonderwijs in het buitenland is nuttig/noodzakelijk voor het benutten van die diversiteit in je klas, en om leerlingen voor te bereiden op die multiculturele samenleving.

Wat ons een aardig begin lijkt is een initiatief gericht op een internationaal ‘probleem van de maand’. We zoeken iedere maand een activiteit die je als docent in een les met je leerlingen kunt uitvoeren. De activiteit komt uit een ander land en laat iets zien van het wiskundeonderwijs en/of de cultuur in dat land. Enkele mogelijkheden: een activiteit rond een kopie uit een schoolboek (ga met je leerlingen eens een bladzijde uit een Arabisch wiskundeboek ontcijferen), een opgave rond een hedendaagse of historische context die typerend is voor dat land, een wiskundeopdracht die leerlingen uit dat land gemaakt hebben door met een camera rond te lopen en iets vast te leggen waar iets wiskundigs in zit. Eventueel kan zo’n activiteit een vervolg krijgen in een gezamenlijke video-conference. Wij zouden dat dan kunnen faciliteren (contacten leggen e.d.). Het probleem van de maand kan gepubliceerd worden in onze nieuwsbrief.

We zijn op zoek naar leden die over bovenstaande aspecten rond internationalisering met ons mee willen denken. Heb je belangstelling en lijkt het je leuk om langs deze weg betrokken te zijn bij de vereniging, meld je dan via een mailtje aan ons bureau

Michiel Doorman
Kees Garst

 

Handreiking Rekenen gepubliceerd


 
Leerlingen die geen examen wiskunde doen, moeten met ingang van komend schooljaar een schoolexamen Rekenen afleggen. Scholen mogen binnen de wet- en regelgeving zelf bepalen op welke wijze ze dit schoolexamen vormgeven. Om ze hierin te ondersteunen heeft SLO een handreiking geschreven met suggesties, aanbevelingen en verwijzingen naar bestaand les- en toetsmateriaal.
n de handreiking staat informatie over de referentieniveaus rekenen, over wat mag, wat moet en wat kan, over hoe je een PTA kunt maken, over (de kwaliteit van) SE-toetsen en over rekenbewust vakonderwijs.
De handreiking is voorzien van talrijke voorbeelden, voornamelijk uit de rekensyllabus van het CvTE (die overigens niet meer van toepassing is).
Deze handreiking is kort geleden gepubliceerd en staat op de site van SLO.
 

KNAW-symposium Avond van de Abelprijs



Karen Uhlenbeck ontving in 2019 de Abelprijs voor haar baanbrekende prestaties in geometrische partiële differentiaalvergelijkingen, ijktheorie en integreerbare systemen. De fundamentele impact van haar werk op analyse, geometrie en wiskundige fysica is ongeëvenaard.

Wat is de betekenis van haar werk voor de wiskunde en daarbuiten? Daarover gaat het symposium van het KNAW. 
Datum: 30 januari
Tijd: 19:00 - 21:00 uur
Plaats: Amsterdam
Prijs: gratis
Aanmelden: via de website van KNAW

Wonderlijke wiskunde - NVvW-korting



Wiskunde speelt een grotere rol in ons leven dan veel mensen wellicht denken. Van parkeerproblemen tot machtige algoritmes en wiskundige manieren om spelletjes te winnen: u vindt er alles over in de New Scientist special Wonderlijke wiskunde.

Met natuurlijk ook genoeg aandacht voor inzichten in eeuwenoude wiskunderaadsels, zoals het priemtweelingenraadsel en het vermoeden van Collatz. En natuurlijk uitleg over de misschien wel mooiste formule van allemaal, die ook op de cover prijkt: de identiteit van Euler.

Reguliere consumentenprijs € 8,75
Met de speciale code voor NVvW-leden, krijg je €1,- korting.
Code: nvvw-leden-een-euro-korting

Bestel hier jouw exemplaar van Wonderlijke Wiskunde. 

Commissie Vakbondszaken



De NVvW heeft een Commissie Vakbondszaken ingesteld. In deze commissie worden leden uitgenodigd om mee te praten over vakbondszaken en op deze manier de vertegenwoordigers van de NVvW binnen de FvOv nog beter te informeren over zaken die op de scholen spelen. Als lid van de commissie vakbondszaken hoor je als een van de eerste wanneer over een staking of acties wordt nagedacht en je kunt je advies laten horen aan het NVvW-bestuur en aan de FvOv.
Je kunt je nog aanmelden voor deze commissie, stuur daarvoor een mail naar ons bureau

Stakingsoproep voor 30 en 31 januari



De FvOv, waarbij de NVvW is aangesloten, roept op tot staking op scholen in het PO (waaronder SO, SBO en VSO) en VO en op donderdag 30 en vrijdag 31 januari 2020. 

Voor een eerlijk salaris en minder werkdruk!
De FvOv roept de leden van de verenigingen op voor een tweedaagse staking. Wij staken om de volgende doelen te bereiken:
  • Een substantiële, structurele verbetering van het salaris en hetcarrièreperspectief voor leraren, schoolleiders en het onderwijsondersteunend personeel in het primair en voortgezet onderwijs.
  • Het dichten van de loonkloof tussen het primair en voortgezet onderwijs voor al het onderwijspersoneel. Daarvoor is in ieder geval een bedrag van structureel 560 miljoen euro nodig.
  • Een intensivering en versnelling van de maatregelen ter vermindering van de werkdruk in het primair onderwijs, met een minimaal bedrag van structureel 96 miljoen euro.
  • Een lessenreductie in het voortgezet onderwijs, met als einddoel een maximale lestaak van 20 lessen van 50 minuten per week. Voor de eerste stap met een lessen-reductie van 1 uur is in ieder geval een structureel bedrag van 220 miljoen euro nodig.
  • Op maat gesneden arbeidsvoorwaarden in het voortgezet onderwijs, gericht op het tegengaan van de kansenongelijkheid van leerlingen in achterstandsgebieden. Daarvoor is in ieder geval een structureel bedrag van 90 miljoen euro nodig.
  • Het schrappen van de doelmatigheidskortingen, ten bedrage van 61 miljoen euro voor het primair onderwijs en 47 miljoen euro voor het voortgezet onderwijs.

Programma (zoals bekend op 18 januari 2020, wordt regelmatig geactualiseerd, zie daarvoor de website van de FvOv).

Donderdag 30 januari
Groningen – 10.30 uur stille mars vanaf Singel bij Groninger Museum naar de Vismarkt – korte afsluiting met spreker en muziek

Zutphen – 11.00 uur mars van SG Baudartius, Isendoornstraat 1, naar Hanzehallen, korte afsluitende manifestatie in de Hanzehallen

Amsterdam – 10.30 uur korte startmanifestatie op de Dam, daarna mars in de binnenstad en afsluiting op de Dam

Rotterdam – mars, tijd en route worden nog in overleg met gemeente bepaald

Middelburg – manifestatie in de binnenstad, plaats en tijd volgen
Maastricht – 10.00 uur startmanifestatie op de markt, mars naar provinciehuis, afsluiting

Vrijdag 31 januari
Den Bosch – 10.00 uur manifestatie op de Parade

Registreren als staker
We hopen natuurlijk van harte dat je gehoor geeft aan onze oproep om te staken en dat je dat ook bij een van de bovenstaande bijeenkomsten zichtbaar maakt! Je kunt je via de website van de FvOv als staker registreren. Op deze website vind je ook het antwoord op veel gestelde vragen. 

Voor het in goede banen leiden van deze bijeenkomsten is er dringend behoefte aan vrijwilligers die willen optreden als verkeersregelaar/ordedienst. Je kunt je via de website van de FvOv melden als vrijwilliger, je ontvangt tijdig verdere informatie over wat en waar.
 
Meld een collega aan als lid en ontvang een boekenbon.
Mail nu

 

Bladmos 23
2914 AA Nieuwerkerk ad IJssel
hoofdbureau@nvvw.nl

 

Colofon

Dit is een automatisch bericht, antwoorden op nieuwsbrief@nvvw.nl worden niet gelezen. Mocht u vragen over de vereniging hebben, dan verzoeken wij u contact op te nemen met de ledenadministratie via ledenadministratie@nvvw.nl, voor technische vragen kunt u terecht bij de webmasters via webmasters@nvvw.nl.