i&i   over ons  online versie

 

 

nieuwsbrief 155

AGENDA

Wilt u een item toevoegen aan de agenda? Mail dat door naar webredactie@ieni.org.

6-7 april 2022 IPON beurs informatie 10.00-17.00 u
13 april 2022 Instruct Informaticadag /uitreiking 3i Award Instruct informatie hele dag
13 april 2022 Routekaart Informatica Actief Informatica-Actief aanmelden online
28 april 2022 Python: Animaties en simulaties met OOP T3 Nederland informatie webinar
13 mei 2022 Informatica-Actief gebruikersdag Informatica-Actief informatie Roosendaal
22 mei 2022 Uitreiking Python Coding Contest prijs T3 NL-Vl informatie website
juni 2022 Informatica Olympiade girls only EGOI2022 informatie  
8-23 okt 2022 Codeweek codeweek.eu informatie  

Jaarlijkse Studie/Gebruikersdag van
Informatica-Actief 

 

Eindelijk kunnen we weer. De gebruikelijke jaarlijkse Studie/Gebruikersdag van Informatica-Actief kon i.v.m. Covid-19 even niet maar in 2022 wel.

We gaan samen het bedrijf Active Ants (activeants.nl) bezoeken en spreken elkaar over de methode Informatica-Actief.

 

Datum: Vrijdag 13 mei 2022

Plaats: Roosendaal

 

Ook gebruikers die zich willen oriënteren op de methode Informatica-Actief zijn van harte welkom.

Berichtgeving over het inhoudelijk programma, samen met de mogelijkheid van aanmelden, volgt binnenkort.

Aanmelden:
Stuur een email naar keeshommel@planet.nl met als onderwerp "Aanmelding gebruikersdag"
met daarin:  Je naam, de naam van je school
Deelname aan deze studie/gebruikersdag is gratis.
Er is plaats voor 30 docenten.

Informatie

Routekaart Methode Informatica-Actief
online presentatie

In de online omgeving van Informatica-Actief worden ruim 40 cursussen aangeboden. In de presentatie gaan we spreken over de programmering van de cursussen in het onderwijsaanbod.
Welke cursussen geef je wanneer en welke cursussen horen bij elkaar? Welke keuzethema’s kan ik waar inzetten? 

Deze presentatie geeft hulp aan de docent bij samenstellen van de leerlijn Informatica. 

Wij nodigen je van harte uit om deel te nemen op: woensdag 13 april van 16:30 uur tot uiterlijk 17:30 uur.

Interesse? Je kunt je hieronder aanmelden.

Aanmelden

Lerarenbeurs voor studiejaar 2022-2023

Leraren die werkzaam zijn binnen het po, (v)so, vo, mbo en hbo en die een opleiding aan een hogeschool of universiteit willen volgen, kunnen vanaf 1 april 18:00 uur tot en met 15 mei 2022 de lerarenbeurs aanvragen via Mijn DUO op duo.nl.

Met de beurs kan een vergoeding worden verstrekt voor collegegeld, studiemiddelen en reiskosten voor het studiejaar 2022-2023. Daarnaast kan de werkgever subsidie krijgen om studieverlof te geven. De toekenningen worden uiterlijk eind juni bekend gemaakt. Zo weten leraren nog voor de zomervakantie waar ze aan toe zijn. Ook kunnen de scholen nog voor aanvang van de zomervakantie eventuele vervanging regelen.

 

Rangschikking en toekenning aanvragen
In totaal is voor de lerarenbeurs in studiejaar 2022-2023 een budget van € 76.6 miljoen beschikbaar. De ingediende aanvragen worden gerangschikt en toegekend volgens deze volgorde:

herhaalaanvragen (voor het tweede of derde studiejaar);
initiële aanvragen van aanvragers die reeds in 2021 een aanvraag in hebben gediend, die toen in eerste in instantie is afgewezen vanwege het bereikte subsidieplafond, daarna alsnog een toekenning hebben gekregen, maar hun aanvraag uiteindelijk uiterlijk op 1 november 2021 hebben ingetrokken;
nieuwe initiële aanvragen.
De aanvragen worden in deze volgorde verwerkt, totdat het subsidieplafond is bereikt. De toekenning gebeurt onder voorbehoud van het beschikbare budget. Voor nieuwe aanvragen geldt dat hoe eerder iemand aanvraagt, hoe groter de kans op subsidie is.

Meer informatie over lerarenbeurs

Algoritmen in context

Op 20 april 2022 gaat Jacqueline Nijenhuis-Voogt aan de Radboud Universiteit haar proefschrift verdedigen: “Algorithms in context: Teacher knowledge and student learning in secondary computer science education”.

In het vernieuwde examenprogramma voor informatica is veel aandacht voor algoritmen. Dit is een lastig onderdeel en het wordt gezien als saai en abstract. Het gebruik van contexten bij dit onderwijs is veelbelovend omdat het gebruik van een herkenbare context kan bijdragen aan een beter begrip van de betekenis van een nieuw concept zoals een algoritme.
Het is daarom de moeite waard om te onderzoeken in hoeverre een context-gebaseerde benadering kan bijdragen aan het relevant maken van het onderwijs over algoritmen.


Dit proefschrift geeft inzicht in de vakdidactische kennis over het onderwijzen van algoritmen en in de opvattingen van informatica-docenten over contexten voor dit onderwijs. Ook is onderzocht hoe leerlingen algoritmen herkennen in nieuwe contexten. Daarnaast maakt dit proefschrift inzichtelijk dat leerlingen een duidelijke rol kunnen spelen bij het bedenken van contexten. 

De resultaten van dit onderzoek zijn bruikbaar in het informatica-onderwijs, bij het opleiden van docenten en voor curriculumontwikkelaars. Zo is de activiteit die is ontwikkeld voor het leren herkennen en gebruiken van standaardalgoritmen, ook bruikbaar in de les. Daarnaast kan de activiteit waarbij leerlingen contexten bedenken en daarop reflecteren, door docenten in de les worden ingezet. Het onderzoek toont ook aan dat er een belangrijke rol is voor reflectie en samenwerking in het onderwijs over algoritmen. 


In de conclusie benadrukt Jacqueline het belang van gezamenlijke activiteiten waar leerlingen met en van elkaar leren. Ook vraagt ze aandacht voor de belangrijke rol van een docent en de dringende behoefte aan meer informatica-docenten.

De openbare verdediging vindt plaats op woensdag 20 april om 10:30 uur. De promotieceremonie is ook online te volgen via www.ru.nl/aula/livestream.

Voor meer informatie, of voor een digitale versie van het proefschrift kun je contact opnemen: jacqueline.nijenhuis@ru.nl

 

Biografie

Jacqueline Nijenhuis-Voogt studeerde Informatica aan de Universiteit Leiden en behaalde een Educatieve master voor zowel informatica als wiskunde aan de Universiteit Utrecht. 
Momenteel is zij werkzaam als postdoc bij het Institute for Science Education aan de Radboud Universiteit en als docent informatica en wiskunde aan de GSG Guido in Amersfoort.

FORUM i&i

Naast de fysieke ontmoeting tijdens de praktijkdagen en conferenties is er nu ook een digitale plek. Daar is ruimte om collega's te spreken over allerhande onderwerpen. Wij wensen en hopen op een mooie plek om elkaar eenvoudiger te ontmoeten om zo lesmateriaal en ideeën uit te wisselen.  
Er zijn diverse onderwerpen waar wij uw inhoudelijke medewerking voor vragen, maar uiteraard kan ieder een ook zelf onderwerpen aandragen.

Actief deelnemen? Klik op onderstaande knop.

Naar het Forum

Bezoek ook onze website!
Daar vindt u meer dan in de nieuwsbrief past.
Elke werkdag een nieuw bericht die over de inhoud van ons vak, over didactiek en een veelheid aan ontwikkelingen gaat. De nieuwe aanpak van de nieuwe website is succesvol, wij hebben nu 60x zovele bezoekers dan anderhalve maand geleden.

Naar website i&i

Wil je geen nieuwsbrieven meer van ons ontvangen? Klik dan hier om jezelf af te melden