Afbeelding

Wij, van het Hebreeuwse Studiehuis Reshiet, wonen sinds 2013 in Israel. ‘Vanuit Shomron’ verschijnt vrijwel wekelijks. Het schrijven van deze nieuwsbrief begon tijdens de Gazaoorlog van 2014, toen bleek dat de media in Nederland zeer eenzijdige informatie verschaften over die zomeroorlog. Wekelijks verzamelen wij informatie over- en vanuit Israel. Wij beseffen wel degelijk dat wij een ‘gekleurde en beperkte bril’ op hebben omdat wij naast het werk als Hebreeuwse leraren niet alle tijd hebben om uitgebreid op alle onderwerpen in te gaan. Iedere week is er enig ‘geestelijk manna’ te proeven door de toelichting op de wekelijkse Torah lezingen en aanvullingen vanuit het NT. Voel u vrij deze brieven door te sturen. J.Hartelijke groet, Yair en Karen Strijker

Shalom שלום beste lezers

Shmot    -שמות-

Deze week beginnen we met het lezen van het tweede Boek van de Bijbel. Al eeuwen en eeuwen heet het boek Shmot, Namen, maar de vertalers van de Hebreeuwse Tenach kozen voor het woord Exodus. Het Boek handelt natuurlijk ook over de wonderlijke redding van het slavenvolkje Israel door de God der Hebreeen. Het boek begint echter met een korte opsomming van de namen van hen, die vanuit het land Kanaan naar Egypte kwamen. Daarmee werd de verbinding met het eerste Boek, Genesis, gelegd.

We lezen over de wonderlijke geboorte van Mozes/Moshe en er zijn diepgaande vergelijkingen te trekken met de wonderlijke geboorte van Messias Jehoshua!

Ging het Eerste Boek vooral over de geschiedenis van de familie van Abhraham en de moeite wat betreft het krijgen van kinderen (bij Sarah, Rivkah en Rachel), in Shmot lezen we dat de familie is uitgegroeid tot een Am, -עם- een volk; dat kinderen krijgen geen probleem meer was. Integendeel: dat de kinderen juist voor problemen zorgden voor de farao. Hij zag de Hebreeen als een vijfde kolonne, een mogelijke volksvijand indien er oorlog zou uitbreken met omliggende volkeren. Wilt u daar iets meer over horen, luister dan naar de live woorddienst die morgen vanaf 10.30 via www.bethhatikva.nl  wordt uitgezonden. Wij hebben voor de woorddienst in deze gemeente een PowerPointpresentatie samengesteld die door mij, Yair, wordt toegelicht. Meeluisteren kan via de livestream; kijk bij samenkomsten. Iets naar beneden scrollen en u kunt de livestream openen.

Aantal aanslagen neemt toe

Afbeelding

Hamas en Islamitische Yihad hadden het enige weken geleden al aangekondigd: er zouden meer aanslagen volgen op Israelische burgers en soldaten. Met droefenis moeten we melden dat dit ook werkelijk gebeurt. Bijna om de dag was er wel een aanslag. Er vielen Israelische gewonden. Een dode viel er in het noorden van Samaria, bij Chomesh. Een drietal orthodoxe jongeren reden naar huis nadat zij de hele dag ‘gelernt’ (lernen is de Tenakh bestuderen) hadden in de jeshiva (Joodse theologische school). Zij werden opgewacht door terroristen die de auto met kogels doorzeefden. Yehuda Dimentman, een jonge vader van een knulletje van 1.5 jaar is hierbij omgekomen. Na twee dagen zijn de daders gevangen genomen. De regering wil uit veiligheidsoverwegingen de Bijbelschool daar nu sluiten, maar dat stuitte op een enorm protest. Tientallen bussen met pro-pioniers probeerden donderdag de sluiting te voorkomen.

Maar ook waren er aanslagen waarbij Israelische grensposten werden aangevallen. Ook burgers zoals vlakbij de Grot van de Aartsvaders in Hebron. Gisteren wisten soldaten een aanslag bij Psagot (in de buurt van Ramallah/Al-Bireh/Bet El) te verijdelen. Een 26 jarige terrorist ging ervandoor en opende even verderop als eerste het vuur op de soldaten waarna dezen hem achtervolgden. De man werd in de rug geraakt en overleed later aan zijn verwondingen.  Op de NOS app lazen we donderdagochtend een wel zeer éénzijdige weergave van deze gebeurtenis met als strekking: Israelische soldaten schieten Palestijnse man in de rug met dodelijk gevolg. Het artikel doet vermoeden dat de man onschuldig was ; er was geen vermelding dat hij eerst op de soldaten schoot… je reinste communicatiemanipulatie! Bij de verschillende aanslagen vielen ook Arabische gewonden en doden.

Een bijzondere uitspraak

Afbeelding

Mansour Abbas, de leider van de Ra’am partij, die deel uitmaakt van de huidige regering, heeft in een interview gezegd dat Israel een Joodse Staat is en dat zal blijven. We hebben soortgelijke uitspraken van Arabische leiders in Israel nog niet eerder zo gehoord en uiteraard kreeg hij van Arabische kant felle kritiek. Ze betichtten hem van een gespleten persoonlijkheid. Israelische Arabieren willen over het algemeen dat Israel niet specifiek Joods is, maar een staat zoals de westerse staten. Laten zij eens aan de vele Arabieren vragen wat die ervan zouden vinden als het Arabische karakter van die staten zou worden weggepoetst?
 

Carmel

Afbeelding

De storm die deze week over Israel raasde heette Carmel. De eerste heftige storm van dit seizoen die ook al huis had gehouden in Griekenland en op Cyprus. Sommige stormen in het Middellandse zee- gebied krijgen Israelische namen. Die van Carmel deed me direkt denken aan Elia(yahu) die op het Carmelgebergte in het noorden (nabij het huidige Haifa) een wolkje zag aankomen en dat ontwikkelde zich tot een enorme regenfront. Na jarenlange droogte door o.a. de heidense praktijken van Izebel en Achab kreeg Israel weer hemelwater. 1 Kon. 18 vanaf vers 41 e.v.

De eerste dag van de vier dagen durende winterstorm was heftig. Veel onweer, hagel en rukwinden. Metershoge golven beukten op de kusten van Israel. Vooral in het noorden was er behoorlijk wat schade te melden. De dagen daarna bleef het bij ons zo goed als onophoudelijk regenen en was het koud. Er viel veel sneeuw op de Hermon. Helaas is bij mijn zus in de noordelijke Negev amper regen gevallen. De komende week verwachten we best aardig weer, zonnetje en zo rond de 18 graden overdag. We kregen prachtige foto’s vanuit  het winterse Nederland. Daar kun je wel heimwee naar hebben…

 

Onderwater vind je nog weleens wat

Afbeelding

Afgelopen jaar zijn er meerdere zeeschatten boven water gekomen. Zo vond men gouden munten bij Caesarea en Asquelon en scheepswrakken uit de tijd van Romeinen en de Turken en deze week werden er opnieuw kostbaarheden gevonden bij de oude haven van Caesarea. Herodus liet ooit een schitterende haven bouwen, een theater en renbanen. Maar de stroming is daar veel te sterk en de haven raakte al snel in verval. Vanaf die haven werd overigens Shaóel/Paulus per schip naar Rome vervoerd. In Caesarea woonde ook de Romeinse centurion Cornelius, die volgens Handelingen 10:10 door Petrus in Caesarea aldaar zou zijn gedoopt. Tussen de kleinoden en honderden zilveren munten uit circa de derde eeuw, was een bijzondere goudenring met een inscpritie van de ‘Goede Herder’! Een prachtige verwijzing naar Mashiach: een jonge herder met een schaap op zijn schouder. Soortgelijke afbeeldingen zijn ook wel gevonden in de catacomben van Rome. De enorme storm van deze week maakt misschien meer los in de zeebodem en wie weet wat er nog meer te vinden is.

De C19 cijfers stijgen weer in Israel

Afbeelding

Zeker een paar maanden waren de cijfers van gemelde besmettingen relatief laag (zo rond de 350 per dag) maar het aantal stijgt de laatste week en men meldt nu ongeveer 1400 per dag. Als reden geeft men ook aan dat nu het kouder is mensen meer bij elkaar zitten en elkaar besmetten. De nieuwe variant Omikron is meer en meer aanwezig, maar het ziektebeeld schijnt mild te zijn, aldus de Israelische RIVM. Desalnietemin stelde dinsdagnacht het kabinet voor dat alleen ongevaccineerden niet in ruimten mogen komen die groter zijn dan 100² meter. Mensen die 1 of 2 prikken hebben gehad maar niet de booster, mogen voorlopig nog wel overal winkelen. Supermarkten mogen wel bezocht worden ook als die groter zijn dan 100² meter. De regel moet nog door de Knesset.

Aanstaande zondag begint men met het zetten van de vierde prik, de tweede booster, bij mensen boven de 60.

Shabatbroden

Afbeelding

Ooit zo’n lange challe gezien ?? Op het marktje in Modi’ien verkoopt men ze.

Op shabatavond zeggen we zegen over twee broden. Het doet ons herinneren aan de tijd dat Israel in de woestijn was en op de vrijdag voor twee dagen manna moest verzamelen.

 

Parasha Shmot שְׁמוֹת (namen)

We lezen Exodus 1:1-6:1. Uit de Haftara lezen we Jesaja 27:6-28:13 en Jesaja 29:22-23. Ook lezen we Jeremia 1:1-2:3 en we lezen 1 Korintiërs 14:13-25.

Er is een link te zien tussen de eerste zinnen van de 5 boeken van het Oude en het Nieuwe Testament. Zo begint Mattheus, net zoals Shmot שְׁמוֹת, met een opsomming van namen.

In het gastland, waar het eerst goed toeven was, verandert de sfeer binnen vier generaties. De nieuwe farao is de eerste verdrukker van het volk. Hij wil de Hebreeërs niet gelijkschakelen met zijn eigen volk waarbij de specifieke kenmerken van het Godsvolk verloren zullen gaan, nee, hij wil hen zelfs volledig uitroeien, zoals later ook Haman dat ook wil en zovelen na hem tot en met de organisaties Hamas, Hezbollah, IS en Khamenei tot aan vandaag de dag toe (Ps.83 vers 3 e.v.).

De houding van de farao wordt van kwaad tot erger: eerst sommeert hij de vroedvrouwen Siphra en Puah om alle Israelische jongetjes bij geboorte te doden, maar zij vrezen de Heere en doen het gelukkig niet. Maar dan stelt de farao de regel in dat álle pasgeboren Israelische jongetjes in de Nijl verdronken moeten worden. Is het niet op zijn zachtst gezegd opmerkelijk dat Moshe juist dáár verstopt wordt door zijn moeder en is het niet opnieuw opmerkelijk dat Moshe daarna nota bene in het hol van de leeuw door de dochter van de farao wordt opgevoed? Zo’n constructie kan alleen God bedenken en Hij leidt Moshe op tot de toekomstige leider van Zijn volk. Moshe moet leren over de afgodische cultuur binnen het Egyptische hof, zodat hij er later in zijn leven tegen weet op te treden; hij kent deze wereld dan immers op zijn duimpje.

Jaren later vlucht Moshe na de moord op een Egyptenaar en komt terecht bij Reu’el רְעוּאֶל (zijn Herder is God, betekent dat), de priester van Midian, die ook Jethro wordt genoemd. Moshe blijft bij hem en trouwt met diens dochter Tsiporah (dat betekent: vogel). Weer verblijft hij in een andere cultuur als een vreemde in een vreemd land. Hij noemt zijn eerstgeborene dan ook Gershom.

Bij de brandende struik ontmoet hij voor het eerst zijn eigen God, de God van zijn vaderen. God zegt hem zijn sandalen uit te trekken en daar zit meer achter dan men op het eerste gezicht zou denken. Je sandaal uitdoen betekent je rechten loslaten. Denk maar aan de losser in het boek Ruth. Moshe moet al zijn rechten afgeven, hij is in feite een prins uit het Egyptische hof en dat moet verbroken worden omdat God hem daar juist tegen wil laten optreden.

Wanneer Moshe vraagt: “Wie bent U,” krijgt hij het onnavolgbare antwoord: “Ik Ben de Aanwezige, Die Aanwezig is אֶהִיֶה אָשֵׁר אֶהִיֶה Ehijeh asher Ehijeh.” Bij dat antwoord gaat Moshe schoorvoetend op weg; als Die God dan Aanwezig is, dan zal Hij ook met mij meegaan, zal hij hebben gedacht.

Onderweg wordt hij nog bijna gedood door God omdat hij zijn zoon niet heeft besneden. Vrij rigoreus. Tsiporah handelt kloek, weet meteen wat er schort en besnijdt haar zoon ter plekke. “Bijna had ik je verloren als mijn bruidegom omwille van deze nalatigheid,” zei ze tegen haar man: “Een bloedbruidegom bent gij mij..” Het bloed dat vloeit door de besnijdenis, koopt Moshe vrij van de doodsgreep waarin hij terecht is gekomen. Waarschijnlijk is deze gebeurtenis van cruciaal belang voor wanneer Moshe met de farao moet gaan soebatten. Moshe heeft aan de lijve ondervonden wat het is om Gods bevelen niet direct te gehoorzamen. Dit zal hem ongetwijfeld meer overtuigingskracht geven bij de farao: “ Let wel, farao, deze God heeft mij bijna gedood om mijn nalatigheid, ik zou maar naar Hem luisteren!”

In Egypte aangekomen loopt de bevrijding echter niet voorspoedig… Nog harder wordt de slavenarbeid voor het arme volk. Het lijkt hopeloos. Wordt vervolgd…

Dan naar Jesaja: het volk is ontrouw, dronken, vol afgoderij en God straft hen door hen te verstrooien, alhoewel Hij de belofte doet om hen één voor één weer op te rapen.

Jesaja 27:6: ‘(De dagen) komen dat Ja’aqobh zal wortel schieten; Israël zal bloeien en groeien en zij zullen de aarde met vruchten vullen.’ Deze tekst kan zowel over de toekomst als over het verleden gaan; habaim הַבָּאִים  kan slaan op dagen die komen, maar ook op degenen die kwamen. De grote Bijbelgeleerde Rashi legt uit dat deze tekst dus ook kan slaan op Ja’aqobh die met zijn familie in Egypte kwam en zijn zoon Joséph heeft de toenmalige wereld van voedsel voorzien; een ongekende prestatie. En wat betreft de toekomstige vrucht: heden ten dage zijn de Israëlische uitvindingen, vooral op technologisch en op medisch gebied, grote zegeningen voor de hele wereld. De wereld kan deze zien, juist door de verstrooiing van de Joden naar alle volkeren. Zo heeft een straf altijd met een achterdeurtje: de verstrooiing is een straf op de zonde van afgoderij, maar tegelijk komt Gods enorme zegen dan over de wereld terecht. Zijn gaven zijn onberouwelijk: eens Zijn talenten aan het volk gegeven, is voor altijd aan het volk gegeven. Dat is de trouw van God aan een ontrouw volk.

Opvallend is de oostenwind in Jesaja 27:8; gestuurd om het volk weg te blazen, de diaspora in, wat voor een groot deel richting het oosten gaat, terwijl de wind juist uit het oosten blaast(!) Dat is een tegenstelling: het volk is deels tegen de wind in weggeblazen richting Babel, dat ten oosten van het Heilige Land ligt. De oostenwind komt vaak in de Bijbel voor en heeft altijd met God te maken, Hij beschikt alle winden, maar speciaal die wind.

Een ander voorbeeld van de oostenwind: God beschikt een oostenwind om de Schelfzee open te blazen en het volk vlucht uit Egypte, ook juist in oostelijke richting, tegen de wind in dus! Zo zien we dat redding van God er helemaal niet zo makkelijk uitziet, niet bepaald met een steuntje in de rug!

Moshe komt met Aharon ook uit het oosten naar Egypte. Ze komen immers uit Midian, wat oostelijk van Egypte ligt. En wanneer ze tegen de farao spreken om het volk te laten gaan, verzwaart deze juist de slavernij. Redding komt vaak niet met gemak, maar met moeite, tegen de wind in. We zouden ons daardoor kunnen vergissen en denken dat het niet van God is. Het volk zegt dan ook in Exodus 5:21: ‘Moge JHWH jullie straffen…!’

Maar om terug te keren naar Jesaja: zoals het kaf van het koren af wordt geblazen, zo wordt de afgoderij en onreinheid van het volk af geblazen door Gods oostenwind en daardoor wordt hun ongerechtigheid weggedaan (vs 9). Hoewel het volk vol zonde is, is daar toch Gods belofte om hen weer samen te rapen, één voor één (vs 12). Het volk zal weer terugkeren uit de ballingschap om God te aanbidden in Tsion (vs 13).

En in Jesaja 28 gaat het door: Jesaja beschrijft de zware zonden van afgoderij nog verder; zowel Ephraïm als Jehudah zijn ver afgeweken van God… Ze worden benoemd als dronken lui die niet in staat zijn om de vruchten van hun wijngaarden zelf nog op te eten, anderen doen dat voor hen, stelen de vrucht af van het volk.

Maar kleine beetjes kan God hen onderwijzen, hier een beetje en daar een beetje omdat ze niet veel aankunnen om aan lering aan te horen.. ‘Nog veel heb Ik u te zeggen, maar gij kunt het thans niet dragen…’ Johannes 16:12. Maar God laat hen niet in de steek; in Jesaja 29:22-23 zien we dat het goed komt: Het volk zál Zijn naam heiligen en de God van Israël vrezen!

Dan nog een gedachte over Moshe: God toont bij de brandende struik Zijn wonderen. Moshe ziet de wonderen wel en tegelijk ook niet. Hij is zo vol van zijn angst om terug naar Egypte te gaan dat Hij Gods handelen eigenlijk niet oppakt, hij kijkt naar zichzelf, naar zijn tekortkomingen…. Hoe zit dat met ons?

Nog een gedachte over het volk en Moshe; Exodus 5:21: ‘Moge de Aanwezige jullie straffen…!’ Dit zegt het volk tegen Moshe en Aharon wanneer de slavenarbeid alleen maar zwaarder wordt door hun ingrijpen. Maar Moshe en Aharon zijn daar in Naam van de Aanwezige! Het volk denkt ook in Naam van de Aanwezige te spreken… Recht tegenover elkaar… Hoe zit dat men ons? In deze tijd?

1 Korinthiers 14: Paulus gaat in op onverstaanbare talen. Zoals het volk Israël het volgens Jesaja nodig heeft om uitleg te krijgen in heel eenvoudige taal, zo stelt de apostel Paulus dat we het in de gemeenten ook eenvoudig moeten houden voor elkaar. Hier gaat het over het gebruik van tongen, gegeven door de Heilige Geest. Deze gave mag alleen gebruikt worden als er ook een uitleg bij gegeven wordt, anders heeft de gemeente er niets aan want bij het spreken in een tong blijft het verstand immers vruchteloos; de tong wordt door mensen niet verstaan (vs 14). Het is voor het opbouwen van de gemeente belangrijk om verstaanbaar te spreken zodat iederéén erdoor opgebouwd mag worden.

Of God nu spreekt tegen de farao door wonderen en tekenen; of in zeer eenvoudige taal tot Zijn volk; of dat we in een tong mogen spreken die we zelf niet kunnen verstaan terwijl de Heilige Geest de woorden ingeeft om tot God te spreken: de boodschap is dat God altijd trouw is! Dat Hij zijn volk en eenieder die van Hem houdt vasthoudt. Hij volvoert Zijn planen zegt: ‘Vreest niet want Ik ben met u, zie niet angstig rond want Ik ben uw God!’ En zo is het, zo is Hij, shabat shalom!

 

Activiteiten en meer...

Gratis webinars:

4 januari het webinar over Psalm 20, uitgelegd vanuit het Hebreeuws.

20 januari herhaling tour naar het Noorden

27 januari webinar over Psalm 1, ‘gelukkig degene die niet wandelt in de raad der kwaaddoeners’. Vanuit het Hebreeuws bezien en… op eigen melodie gespeeld!

3 feb. Virtuele tour Midden Israel,  Na’aleh, Rishon leTsion, Jaffo-Tel Aviv en nog meer moois ?Al deze webinars worden gegeven via Zoom, beginnen om 19:30 en duren ongeveer een uur.

- - - - - 


Er staat vanaf de eerste week van  februari weer een Alephcursus via Zoom op stapel, de dinsdagen op de oneven weken. De kosten voor zes lessen zijn 79,50.

- - - - - 

Cursussen live door onze docentes in Nederland (onder voorbehoud):                   
Alephcursussen 2022

Nieuwegein -  Alephcursus – winter /voorjaar 2022, acht lessen                                                   
Data: maandagavonden 10 en 24 januari / 7 en 21 februari / 7 en 21 maart / 4 en 25 april
Tijd: 19.30 uur – 21.30 uur
Locatie: De Liesbosch 82e in Nieuwegein
Kosten: Cursus 115 Euro en het cursusboek “Hebreeuws in Zes dagen” 29,50
Het boek is verkrijgbaar bij Annemarie Bom, via de site, de christelijk boekhandel of tijdens de 1e les.
Docente: Annemarie Bom-de Jongh / aenabom@kpnmail.nl
Info en opgave: aenabom@kpnmail.nl   / tel. 06-21634120.

Houten - Alephcursus – winter/voorjaar 2022, acht lessen
Data: op 8  donderdagavonden: 13 en 27 Jan., 10 en 24 Febr., 10 en 24 Mrt., 7 en 14 April.
Locatie: in Houten, het adres volgt.
Tijd: 20.00 – 22.00 uur
Kosten: het cursusgeld bedraagt 115 Euro en het cursusboek is 29,50
Dit cursusboek is verkrijgbaar bij de docente thuis, via de site, de boekhandel of tijdens de eerste les.
Info en opgave bij de docente: Ads van Oudheusden: alephhouten@gmail.com of 06-30676974.

Gimelcursussen 2022 (vervolgcursus)

Houten – Gimelcursus voorjaar 2022, vijf lessen                                                                                            Data: op 5 donderdagavonden:  12 en 19 Mei,   9, 23 en 30 Juni.
Locatie: in Houten
Tijd: 20.00 – 22.00 uur
Kosten: het cursusgeld bedraagt 75,- euro en het lesboek 18,50 euro.
Deze reader is alleen verkrijgbaar bij de docente of via www.studiehuisreshiet.nl
Info en opgave bij de docente: Ads van Oudheusden: alephhouten@gmail.com of 06-30676974


- - - - - - - - - -

Dank U heel hartelijk voor uw goede gaven indien u de werkzaamheden van Studiehuis Reshiet steunt. Dat bemoedigt ons enorm! NL03 INGB 000 87 25 116 of via de ANBI stichting Ammeech Ammi (uw volk is mijn volk), NL86 INGB 000 43 58 913 t.b.v. Studiehuis Reshiet Yair en Karen Strijker

- - - - - - - - - -

‘Hebreeuws in Zes Dagen’ is een toegankelijke cursus Bijbels denken vanuit de Bijbeltaal.

In zes lessen, verwijzend naar de zes scheppingsdagen,  leert u de grondbeginselen van Gods Taal en u leert Bijbelwoorden op te zoeken in een concordantie. Gods Taal is verrijkend en toegankelijk voor iedereen. € 29.50   of mail ons info@studiehuisreshiet.nl  Ons cursusboek is te bestellen via onze webwinkel op www.studiehuisreshiet.nl.
















- - - - - - - - - -

Beluister ons ook op Radio Israel in het programma Frontline Israel met Cees van der Vlist. Elke vrijdagmiddag om 15:00 uur en het wordt verschillende malen herhaald.
Studiehuis Reshiet, Israel
Yair en Karen Strijker
Geen nieuwsbrieven meer ontvangen? Klik dan hier.