Afbeelding

Hebreeuws Studiehuis Reshiet is sinds 2013 gevestigd in Israel. ‘Vanuit Shomron’ is een onafhankelijke nieuwsbrief, wordt gratis aangeboden en verschijnt vrijwel wekelijks. Het schrijven van de nieuwsbrieven begon tijdens de Gazaoorlog van 2014. Destijds bleek dat de NL-media zeer éénzijdige informatie verschaften over die zomeroorlog. Nog steeds is er naar onze mening sprake van éénzijdige berichtgeving als het over Israel gaat. Wij beseffen wel degelijk dat ook wij een ietwat ‘gekleurde en beperkte bril’ op hebben omdat wij o.a. naast het werk als Hebreeuwse leraren niet alle gelegenheid hebben om uitgebreid op alle onderwerpen in te gaan. Iedere week is er enig ‘geestelijk manna’ te proeven door de toelichting op de wekelijkse Torahlezingen en aanvullingen vanuit het NT. Voel u vrij deze brieven door te sturen. 

Hartelijke groet, Yair en Karen Strijker, Na’leh Israel

Rosh Chodesh

Afbeelding

Zondagavond was het Rosh Chodesh, ‘nieuwe maand dag,’ maand nr. 11 is begonnen. Dit jaar is een schrikkeljaar en dan telt men twee maal de twaalfde maand. Maand nummer 12 kreeg na de Babylonische ballingschap de naam Adar. We hebben in een schrikkeljaar Adar 1 en Adar 2. Dat houdt praktisch in dat het Pesachfeest dit jaar pas halverwege april gevierd wordt en niet eind maart zoals we dat in 2021 vierden! In negentien jaar zijn er zeven schrikkeljaren en zo loopt de Bijbelse zon-maantelling praktisch gelijk aan de Christelijke zontelling.

Op de 15e * van de 11e maand is het altijd Tu’biSwat **. Een dag waarop Israel traditioneel bomen plant. Dit Bijbelse jaar is echter een shabatjaar en daarin wordt de aarde niet bewerkt en worden er derhalve ook geen bomen geplant. Wij laten onze druif dit jaar ook zoals die is en hebben die niet gesnoeid. Ook de druif mag een jaar rusten en hoeft zich niet uit te sloven om veel vrucht voort te brengen en de vruchten ervan zijn voor de vogels en ook voor de bijen die we nu hebben ?.

*Op de 14/15e dag van een Bijbelse maand is het altijd volle maan, handig zo’n gratis buitenverlichting!  Zowel Pesach als LoofhuttenFeest vieren we op de 14/15e van een Bijbelse maand.

** Het getal vijftien in Hebreeuwse cijfers zou Jod Heh - י ה- moeten zijn maar die lettercombinatie is één van de Namen van de Here God, de verkorte GodsNaam: Jah.  Denk maar aan hallelu-Jah. Het is niet gepast, volgens de Joodse traditie, om de God van Israel als een getalletje neer te zetten in boeken en tijdschriften, onderaan een pagina. Daarom koos men voor het getal 15 de lettercombinatie Teth-Waw, -טו-  (=9+6). Teth-Waw spreken we uit als Toe. Vandaar Toe bi’Swat, de 15e van de maand Swat.

 

Regen is zegen, maar de hagel was dat niet voor farao

Afbeelding

We hebben gelukkig heel wat hemelwater gekregen deze week en ook eerder was er wat hagel. We weten ook dat de meeste Nederlanders daar de schouders over ophalen, zo van ‘lekker belangrijk.’ of ‘neem wat van ons.’ Maar in het Midden Oosten is ieder druppel water zeer gewenst. Mayiem zeh chayiem, - מים זה חיים - water is leven en een zegen. De vroege en late regen heeft het land vooral nodig voor de granengroei. Adonai strafte het ongehoorzame Israel regelmatig door geen regen te geven. Het slechte weer kan ook allemaal iets teveel worden natuurlijk en dat lazen we in de Parasha van vorige week. Farao wilde het slavenvolk Israel niet laten gaan en de hagel verwoestte alles wat nog overeind stond op de velden, inclusief de bomen. Ook mensen en dieren werden door de ongekend zware hagelbuien getroffen (Ex. 9:25). Meer over de wekelijkse Parasha  leest u verder onderaan deze nieuwsbrief!
 

Dramatische helikoptercrash

Afbeelding

Dinsdagnacht crashte tijdens een trainingsvlucht een bij de zeemacht horende helikopter, vlak voor de kust van Haifa. Vanaf het strand zagen getuigen de helikopter als een soort vuurbal uit de hemel neerstorten. Twee piloten kwamen daarbij om het leven. Een derde inzittende overleefde het ongeluk door net op tijd uit de helikopter in de donkere, koude zee te springen. Gelukkig werd hij op tijd ontdekt en uit het water gevist. De 25 jaar oude helikopter, een Atalef AS565 Panther, de ‘vleermuis,’ zou door een technische storing verongelukt zijn. De overlevende zei dat hij de linker motor plots in brand zag staan waarna ook de communicatie niet meer werkte. De piloten wisten wel iets lager te gaan vliegen en probeerden nog een noodlanding op zee te maken. Ook konden zij noodapparatuur in werking stellen zodat de locatie van helikopter getraceerd werd. Daardoor is de derde inzittende gered en inmiddels thuis! De overlevende kon met zijn IPhone, terwijl hij in het water lag, nog hulp roepen en probeerde uit alle macht zijn vrienden, die beklemd zaten, te bevrijden uit hun benarde positie maar de helikopter zonk. Waarom de twee piloten niet op tijd in zee konden springen is nog niet duidelijk. Nader onderzoek zal volgen en voorlopig zijn de trainingen met de Atalef stilgelegd.
 

Bankkluisjes gekraakt, kranten gehackt

Afbeelding

Twee Hebreeuws-Franssprekende mannen hebben het voor elkaar gekregen om meerdere kluisjes van een bank te kraken door de bewaker te overmeesteren. Zoiets van deze omvang was nog niet eerder gebeurd in Israel. Ze bonden hem vast en zeiden: ‘We komen je niet doden, maar laat ons onze gang gaan anders doen we je wél wat aan.’ Blijkbaar gaat automatisch na 5 minuten een intern alarm af wanneer men zich langer dan 5 minuten in de kluis ophoudt.

De bewaker kon het alarm dan ook niet uitzetten en de dieven gingen er met ‘slechts’ een gedeelte van hun beoogde buit vandoor. In ieder geval zijn er vele sieraden gestolen. De mannen moeten voorkennis hebben gehad van de inhoud van sommige kluisjes. Wat precies de omvang van de diefstal is weet men nog niet omdat de meeste kluisjes van buitenlanders waren die hun kostbaarheden aan de bank in Israel hadden toevertrouwd. Oeps…

Iraanse hackers zijn erin geslaagd om o.a. de krant De Jerusalem Post te hacken. Op de JP verscheen een bericht in het Hebreeuws en Engels dat de Israëliërs moeten weten dat wij (de Iraniërs) op een plek zijn waar de Israëliërs niet aan denken dat we zijn! Er is ook een afbeelding te zien van een raket, die vanuit een ring gelanceerd wordt alsmede een verwoestte kerncentrale. De hack was naar alle waarschijnlijkheid ‘ter ere van’ de nagedachtenis aan de Iraanse generaal Soleimani. Die droeg ook altijd een vergelijkbare ring zoals in de krant verscheen. Het was deze week (3 jan.) twee jaar geleden dat Soleimani in Bagdad geliquideerd werd door de VS. Hij was de commandant van de Al Qudsbrigade, die erop uit was om Israel te vernietigen. Israel zou de VS hebben geholpen deze liquidatie uit te voeren.  

 

Raketten voor de kust van Tel Aviv

Afbeelding

Deze week landden er twee raketten vanuit Gaza vlak voor de kust van Tel Aviv. De inslagen daarvan werden in de wijde omgeving gehoord, zoals o.a. In Rishon leTsion en Bat Yam.. Hamas zou tegen Egypte gezegd hebben dat zij Israel moeten laten weten dat het om een foutje ging vanwege weeromstandigheden. ‘Onzin,’ zegt Israel, ‘en onacceptabel; vorig jaar werd ook al een raket onze kant opgestuurd met hetzelfde excuus.’

Deze week was er ook machinevuur vanuit Gaza, gericht op Israelische soldaten en eerder werd een burger, die werkzaamheden aan het hek uitvoerde, beschoten door Gazanen. Israel voerde als vergelding aanvallen uit op enkele Hamasdoelen. We hopen dat de situatie niet verder escaleert. Ook in de gebieden blijft het onrustig. Bijna dagelijks worden Israelische  auto’s bekogeld met stenen. Donderdagochtend werden IDF soldaten  vlakbij Nablus beschoten door een Arabier. De soldaten waren al geruime tijd op zoek naar deze man, Bachar Hashash, in verband met terroristische activiteiten. Zij wilden hem ondervragen. Bachar kwam bij het vuurgevecht zelf om het leven.

Iron Dome

Afbeelding

Onlangs maakten we een wandeling richting de kust bij Rishon leTsion. In de duinen aldaar staan verschillende raketafweerinstallaties: de Iron Dome. Tijdens de Elfdaagse oorlog van mei vorig jaar, was deze ‘beschermer’ zeer actief. De omgeving is er prachtig en deed ons denken aan het mooie Nederlandse duinlandschap, alleen zonder die luchtafweermachines dan…
 

Klagelijk: kat springt op muur, muur stort in…

Afbeelding

Eén van onze katten sprong op onze prive ‘Klaagmuur’ en die stortte ter plekke in. Het is nog geen Tisha’beÁv* maar zo voelde het een beetje aan toen we Vlekje zo vredig zagen liggen. De benaming Klaagmuur is overigens niet zo passend voor de Muur. De officiële benaming is de Westelijke Muur, haKotel haMa’aravi – הכותל המערבי-

In plaats van te klagen en te janken staan de meeste Joden daar het jaar door, nacht en nacht, juist te danken. Er is een onophoudelijk gebed wat ten hemel stijgt sinds Israel in 1967 toegang kreeg tot de plaats waar, zeer dichtbij, de Aanwezigheid van De God van Israel in het Heilige der Heilige was. De Here God heeft nog steeds Jeruzalem en de Tempelberg lief. Ondanks het trieste feit dat de wereld glashard ontkent dat het Joodse volk ook maar enige connecties heeft met Die Berg en dat Arabische leiders, zoals Abbas, ontkennen dat er tot twee maal toe een Mishkan/Tempel heeft gestaan.

‘Die in de hemel zetelt lacht; de Here spot met hen (de machthebbers die tegen Israel samenspannen). Dan spreekt Hij tot hen in Zijn toorn en verschrikt hen in Zijn gramschap: Ik heb immers mijn koning gesteld over Tsion, Mijn Heilge Berg’!! Psalm 2: 4-6.

* herinnering aan de verwoesting van de Tempel waarbij de muren rondom de stad ook werden vernield

 

De Naam van Jezus/Jehoshua of Jeshua

ישוע-יהושע-ישועה
We kregen van de week een vriendelijke mail van iemand die zich afvroeg waarom wij Jezus Jehoshua noemen en niet, zoals de overgrote meerderheid van messianen, Jeshua of Yeshua. We hebben er absoluut geen probleem mee hoe iemand de Messias wil noemen. Op zijn Hollands, Spaans, Arabisch, Engels, Frans of wat voor taal dan ook. Hij is Eén en Dezelfde en in Zijn Naam is kracht, ook al geven de wereldtalen Hem tientallen namen. Maar de vraag was natuurlijk een inkoppertje voor ons en ons antwoord is in grote lijnen als volgt.

Dat de meeste Messiaanse gemeenten in de wereld Hem Yeshua/Jeshua noemen en niet Jehoshua, wil niet zeggen dat Yeshua/Jeshua  Zijn wezenlijke, originele Naam was. Op zijn Hollands gezegd heette Jezus namelijk Jozua.

Hoe weten we dat?
Jezus heet in het Griekse Nieuw Testament Jesous.
Het Boek Jozua in het Grieks is het Boek Jesous.
Dus 1+1=2: Jezus heette Jozua en dat is Jehoshua – יהושע-  in het Hebreeuws.

In de Hebreeuwse taal gaat het om werkwoorden en van werkwoorden zijn zelfstandige naamwoorden afgeleid. Yeshua/Jeshua is een zelfstandig naamwoord, een afgeleide vorm van het werkwoord bevrijden, jasha/yasha 
- ישע  - .

De mansnaam Jeshua -ישוע-  komt meerdere malen voor in de Bijbel, o.a. in Neh. 11:26 en Ezra 2:2.
Jeshuah - ישועה - met de letter Heh aan het eind betekent bevrijding, maar de wezenlijke betekenis van Zijn Naam, Jehoshua - -יהושע is sterker en veelzeggender en staat dichter bij Zijn Wezen: Hij die doet bevrijden. Jehoshua is een actieve vervoeging van het werkwoord, net zoals de bijzondere Godsnaam JHWH niet een zelfstandig naamwoord is maar een werkwoordvervoeging: Hij Die Erbij is, de Aanwezige. Hij Die ons doet bevrijden van zonden en verslavingen, Hij Die bevrijding voltrekt, een werkwoordsvorm, actief! 
 
Bovendien: in de Naam Jehoshua -  יהושע-  zitten de drie GodsNaamletters  יהו- - Jod-Heh -Waw. Deze letters zitten ook in de naam JHWH- יהוה- Hoe mooi en diepzinnig!
Vanaf de 15e eeuw wist de Duitse filosoof Johannes Reuchlin al dat Jezus Jehoshua heet in het Hebreeuws. Ook vanuit de Joodse traditie (o.a. wijlen Bloeme Evers, moeder van rabbijn Evers), en bv Chaim Potok (geschiedkundige) verwijzen naar Jezus als Jehoshua. Hij Die ons bevrijdt! De naam Jeshua is mooi, Jehoshua is mooier…

 

What’s in a name en Mark Zuckerman.

Afbeelding

We schreven in het artikel hierboven dat een Hebreeuwse naam doorgaans de bestemming van iemand aanduidt. In de Bijbel zien we dat steeds terug. Bijvoorbeeld Jozef/Joseph betekent: hij verzamelt. Inderdaad, hij verzamelde voedsel in Egypte. Of Abraham, Abhraham: vader van vele (volkeren). Juda, Jehudah: Godlover. Het Joodse volk is van nature een lovend volk. Gelovige Judeeërs, waar ter wereld ook, zijn waarlijk Godlovers, door alle eeuwen heen. Ondanks de verschrikkelijkste verdrukkingen, tot en met de gaskamers toe, zijn zij dat gebleven en zij bidden voor de komst van Mashiach en Gods komende heerschappij.

Zij spreken de lofzegging uit over alles wat zij nuttigen. Of het nu bijvoorbeeld een glas water, wijn of een stuk fruit is. Altijd spreken de orthodoxen de dankzegging uit! Zij zijn hun naam!
Ook steden hebben hun betekenisvolle namen. Jeruzalem, Jerushalayiem, ier shalom, zal de stad van vrede, van herstelbetalingen* zijn. De stad waar Mashiach zal verschijnen.

Vanuit deze ‘what’s in a name’ wijsheid zouden we een beetje voorzichtig moeten zijn met het geven van namen.

In Israel wordt nu dan ook breeduit gelachen én gefronst dat Mark Zuckerberg (nota bene Jiddisch van geboorte…) het moederbedrijf van FaceBook, waar ook Instagram en o.a. WhatsApp onder vallen, veranderd heeft van FaceBook naar Meta. Meta is in het Hebreeuws een samengesteld werkwoord van het w.w. doodgaan. Zij is dood (gegaan)= hie meta. Wat roep je uit over je onderneming met zo’n naam, denkt menigeen in Israel…

Mark bedoelt natuurlijk de Griekse variant metá. 

Dat betekent o.a. tussen, achter of ook wel met. Maar toch, what’s in a name en Hebreeuws is de Brontaal, meneer Mark! Wat zou er gebeuren wanneer hij oprecht teshuvah, bekering, doet tot de God van zijn voorouders en de Bijbel ontdekt vanuit de grondtekst?

Dan kan hij zijn bedrijf ‘Face The Book’ noemen …  ?

*Shalom komt van het werkwoord shilem, betalen. Zonder herstelbetalingen is er geen vrede, shalom.

 

Cijfers schieten in Israel als een raket omhoog.

Afbeelding

In nog geen drie weken tijd zijn C19 besmettingen opgelopen van circa 350 per dag naar nu meer dan 16.000 en de R is 2. Er is ook een zogenaamd ‘flurona’ geval ontdekt in Israel; iemand die zowel met omikron, als met wat men de jaarlijkse griep noemt, besmet is geraakt. Gelukkig is de persoon niet ernstig ziek geworden. Op de school van onze kinderen in Modie’in, zijn vele gevallen van omikron ontdekt en dinsdagavond kregen we hals over de kop sms’jes van school dat iedereen van Sam’s leergang woensdag via Zoom les zou krijgen en dat men die dag allemaal een antigenentest moest ondergaan.

Zonder een negatieve uitslag mocht men niet naar school. Die testen zijn voor rekening van de ouders en Sam moest heel lang wachten in de rij en daarna uren op de uitslag. Enfin, hij mag naar school. In Ruth’s leergang waren donderdag ook besmettingen. Halverwege de ochtend werd haar gezegd dat zij per direkt een antigenentest moest doen, wachten op de uitkomst en dan kon zij eventueel terug naar school. De uitslag van haar test was ook negatief en ze mocht weer de school in…

 

Parasha Bo, בֹּא -kom-

We lezen Exodus10:1-13:16. Uit de Haftara lezen we Jeremia 46:13-28 en we lezen Romeinen 9:14-29.

Keer op keer is het in deze Parasha duidelijk dat God Zelf het hart van de farao verhardt. Waarom doet Hij dit? Het antwoord vinden we meteen al in Exodus 10:2b: “Opdat gijlieden weet dat Ik de Aanwezige,  -יהוה - ben.” Het volk Israël moet weten hoe machtig God is voordat Hij hen uitleidt naar het Beloofde Land. Natuurlijk is er meer: de moord op de Joodse eerstgeborenen is iets wat gewroken moet worden. 

De achtste plaag vormen de sprinkhanen, die alles afeten wat er nog aan overgebleven groen te vinden is. Niets meer te eten dus, behalve…. sprinkhanen. Of de Egyptenaren dit begrepen staat er niet geschreven in de Bijbel, maar in deze plaag lijkt een klein deurtje open te zijn, men hoeft niet van honger om te komen. De sprinkhanen verdwijnen wel weer snel na vurig gebed van Moshe, op verzoek van de farao. Wat opvalt is dat Moshe zich zo nederig gedraagt ten opzichte van de farao. Hij is de boodschapper tussen God en hem: profeteert Godswoorden aan hem en bidt vurig tot God namens hem. Hoe zouden wij zelf dit gedaan hebben? Er is in Numeri 12:3 van Moshe gezegd dat hij de meest bescheiden (anav עָנַיו) man op aarde is en dat zien we hier dan ook; hij profileert alleen zijn God, niet zichzelf en dat terwijl hij de grootste wonderen uitvoert die men zich maar denken kan.

Na de duisternis van de negende plaag (de Hebreeuwse letter Teth ט is het getal negen in het Hebreeuwse alfabeth en betekent dan ook duisternis) komt de finale, het ergste wat het Egyptische volk kan overkomen: de dood van de eerstgeborenen.

Nog in hun gevangenschap geeft God Zijn volk de opdracht om elk jaar het Pesachfeest te vieren ter herinnering aan wat Hij heeft gedaan om Zijn volk uit te leiden. Wat een belofte! Ze beginnen hier voor het eerst mee door ongezuurde broden te eten. Er is te veel haast om weg te komen en tijd om het brood te laten rijzen is er niet. Heden ten dage eten we met Pesach nog steeds ongezuurde broden om dit geweldige gebeuren van de uittocht te herdenken en ook om te herdenken dat Gods Zoon Jehoshua ons uitleidde uit het rijk van de zonden, God zij geprezen om Zijn genade! Als we een ongezuurde matze tegen het licht houden, dan zien we er striemen en gaten in wat ons herinnert aan Zijn striemen en de gaten in Zijn handen en voeten, allemaal tot onze redding.

In Jeremia wordt in vers 17 een bijnaam van de farao gebruikt: de Egyptische koning van het gedruis, hamelekh mitsrajim shaon הַמֶלֶך מִצְרָיִם שָׁאוֹן. Is dit sarcastisch bedoeld? Veel geblaat en weinig wol? Hoe dan ook: God doet bezoeking over iedereen in Egypte, zowel koning als afgoden (vs.25). Opnieuw wordt hier het volk Israël door God apart gezet, zij hoeft niet te vrezen want zij zullen aliah maken, terugkeren naar hun land, en niemand zal hen meer verschrikken. In dat proces zijn we heden ten dage. God houdt Zijn volk niet onschuldig, maar kastijdt haar met mate, heel anders dan wat Hij uitspreekt over de heidenen, waarmee Hij een voleinding zal maken (vs. 28).

Paulus legt in zijn Romeinenbrief uit hoe het zit met de farao: “Want de Schrift zegt tot farao: Tot ditzelve heb ik u verwekt opdat Ik in u Mijn kracht bewijzen zou en opdat Mijn Naam verkondigd wordt op de ganse aarde.” Geen gemakkelijke woorden en Paulus maakt het niet beter door te verzuchten: “Maar toch, o mens, wie zijt gij die tegen God antwoordt? Zal ook het maaksel tot degene die het gemaakt heeft zeggen: waarom heeft gij mij alzo gemaakt?” Hij neemt in vers 25 de vrijheid om Hosea te citeren en dit toe te passen op de gelovigen uit de heidenen, een tekst die Hosea juist voor het volk Israël bedoelde te zeggen.  En dan gaat hij in vers 27 verder met te citeren uit Jesaja en dat past hij wel degelijk toe op het volk Israël. Gods genade staat centraal en zo hoort dat ook want dat is Hij: barmhartig en genadig.

 

Activiteiten en meer...

Gratis webinars:

27 januari webinar over Psalm 1, ‘Gelukkig degene die niet wandelt in de raad der kwaaddoeners’. Vanuit het Hebreeuws bezien en… op eigen melodie gespeeld!

3 feb. Virtuele tour Midden Israel,  Na’aleh, Rishon leTsion, Jaffo-Tel Aviv en nog meer moois.

22 feb: Het Onze Vader vanuit het Hebreeuws. Ieder krijgt ook de tekst van het O.V. na afloop toegestuurd in het Hebreeuws!

Al deze webinars worden gegeven via Zoom, beginnen om 19:30 en duren ongeveer een uur.

- - - - - 


Er staat vanaf de eerste week van  februari weer een Alephcursus via Zoom op stapel, de dinsdagen op de oneven weken. De kosten voor zes lessen zijn 79,50.

- - - - - 

Cursussen live door onze docentes in Nederland (onder voorbehoud):                   
Alephcursussen 2022

Nieuwegein -  Alephcursus – winter /voorjaar 2022, acht lessen                                                   
Data: maandagavonden 10 en 24 januari / 7 en 21 februari / 7 en 21 maart / 4 en 25 april
Tijd: 19.30 uur – 21.30 uur
Locatie: De Liesbosch 82e in Nieuwegein
Kosten: Cursus 115 Euro en het cursusboek “Hebreeuws in Zes dagen” 29,50
Het boek is verkrijgbaar bij Annemarie Bom, via de site, de christelijk boekhandel of tijdens de 1e les.
Docente: Annemarie Bom-de Jongh / aenabom@kpnmail.nl
Info en opgave: aenabom@kpnmail.nl   / tel. 06-21634120.

Houten - Alephcursus – winter/voorjaar 2022, acht lessen
Data: op 8  donderdagavonden: 13 en 27 Jan., 10 en 24 Febr., 10 en 24 Mrt., 7 en 14 April.
Locatie: in Houten, het adres volgt.
Tijd: 20.00 – 22.00 uur
Kosten: het cursusgeld bedraagt 115 Euro en het cursusboek is 29,50
Dit cursusboek is verkrijgbaar bij de docente thuis, via de site, de boekhandel of tijdens de eerste les.
Info en opgave bij de docente: Ads van Oudheusden: alephhouten@gmail.com of 06-30676974.

Gimelcursussen 2022 (vervolgcursus)

Houten – Gimelcursus voorjaar 2022, vijf lessen
Data: op 5 donderdagavonden: 12 en 19 Mei, 9, 23 en 30 Juni.
Locatie: in Houten
Tijd: 20.00 – 22.00 uur
Kosten: het cursusgeld bedraagt 75,- euro en het lesboek 18,50 euro.
Deze reader is alleen verkrijgbaar bij de docente of via www.studiehuisreshiet.nl
Info en opgave bij de docente: Ads van Oudheusden: alephhouten@gmail.com of 06-30676974


- - - - - - - - - -

Dank U heel hartelijk voor uw goede gaven indien u de werkzaamheden van Studiehuis Reshiet steunt. Dat bemoedigt ons enorm! NL03 INGB 000 87 25 116 of via de ANBI stichting Ammeech Ammi (uw volk is mijn volk), NL86 INGB 000 43 58 913 t.b.v. Studiehuis Reshiet Yair en Karen Strijker

- - - - - - - - - -

‘Hebreeuws in Zes Dagen’ is een toegankelijke cursus Bijbels denken vanuit de Bijbeltaal.

In zes lessen, verwijzend naar de zes scheppingsdagen,  leert u de grondbeginselen van Gods Taal en u leert Bijbelwoorden op te zoeken in een concordantie. Gods Taal is verrijkend en toegankelijk voor iedereen. € 29.50   of mail ons info@studiehuisreshiet.nl  Ons cursusboek is te bestellen via onze webwinkel op www.studiehuisreshiet.nl.
















- - - - - - - - - -

Beluister ons ook op Radio Israel in het programma Frontline Israel met Cees van der Vlist. Elke vrijdagmiddag om 15:00 uur en het wordt verschillende malen herhaald.
Studiehuis Reshiet, Israel
Yair en Karen Strijker
Geen nieuwsbrieven meer ontvangen? Klik dan hier.