Herstart schadekeuringen en import zware voertuigen RDW!
|
|
Vanaf 28 april start de RDW weer met importkeuringen van zware bedrijfsauto’s en zware aanhangwagens en met het keuren van Nederlands gekentekende personenauto’s en lichte bedrijfsauto’s die na schade een status ‘verbod voor rijden op de weg’ hebben gekregen en weer zijn gerepareerd. Afspraken maken is weer mogelijk. Het is helaas nog niet mogelijk om voor geïmporteerde voertuigen met zware schade een afspraak te maken op een keuringsstation en het voertuig te registreren. De RDW werkt eraan om dat op korte termijn weer op te starten.
Belangrijkste wijzigingen zijn: - Voor schadekeuringen en importkeuringen zware bedrijfsauto's geldt het reguliere proces, zoals het was voor de coronacrisis. Je kunt hiervoor een afspraak inplannen op de website van de RDW.
- De aanmeldingen voor personenauto's (M1), motoren en lichte bedrijfsauto's dienen nu digitaal te worden aangeleverd via een webformulier. Klik hier om naar het webformulier te gaan.
- De eis dat het voertuig verkocht moet zijn, is komen te vervallen.
- Er zullen steekproefsgewijs voertuigen gecontroleerd worden.
- Het is op dit moment nog niet duidelijk wanneer de RDW weer importkeuringen voor particulieren gaat aanbieden. Voor particulieren hebben wij echter een oplossing. Wij kunnen hierbij helpen! Voor meer informatie kan je contact opnemen via WhatsApp, mailen naar info@automobieltaxaties.nl of bellen met 0651167687.
Op onze website hebben we de tijdelijke procedure beschreven en zijn de links naar de benodigde formulieren te vinden. En natuurlijk staat de volledige werkwijze op de site van de RDW.Wetswijziging BPM 1 juli 2020Je zou het bijna vergeten door de coronacrisis, maar op 1 juli 2020 wordt nog steeds de Wet BPM gewijzigd. Wellicht is dit dan nu de tijd om je hier verder in te verdiepen. Want wat houdt dit nu in?
Vanaf 1 juli zijn de BPM-tarieven gebaseerd op de CO2-uitstoot die gemeten is op basis van de WLTP-testmethode. Dat gebeurt op dit moment nog op basis van de NEDC2.
In samenwerking met onze jurist Sacha Bothof van 123bpm.nl zullen wij proberen zo goed en duidelijk mogelijk te communiceren over deze wetswijziging. Wij zullen dit tevens communiceren via een speciale pagina op onze website.
Hieronder vind je een aantal vraag en antwoorden.
Mocht je nog een aanvullende vraag hebben, dan horen wij het graag.
Waarom worden op 1 juli 2020 de BPM-tarieven gewijzigd? Vanaf 1 september 2017 geldt de WLTP-methode om de CO2-uitstoot te berekenen. Omdat de CO2-uitstoot en de BPM hierdoor flink stijgt, mag er in een overgangsperiode gebruik gemaakt worden van een terugrekenformule. De uitkomst hiervan is de NEDC2-waarde. Die zou budgettair neutraal moeten zijn. Echter uit diverse onderzoeken blijkt dat de NEDC2-CO2-uitstoot nog steeds te hoog is. Daarom worden de BPM tarieven op 1 juli 2020 neerwaarts bijgesteld, zodat wanneer de BPM op basis van de WLTP-uitstoot wordt berekend, deze budgettair neutraal is en in overeenstemming is met de situatie van voor 1 september 2017.
Als ik op 1 juli 2020 een nieuwe auto invoer, welk tarief moet ik dan toepassen? Je past dan de WLTP-uitstoot toe in combinatie met de op 1 juli 2020 geldende BPM-tarieven.
Is er een overgangsperiode? Ja, als je bij de RDW de aanvraag tot afgifte van het kenteken hebt gedaan voor 1 juli 2020, en de auto wordt in juli of augustus 2020 geregistreerd, dan mag je nog een beroep doen op het oude tarief. In dat geval hanteer je de NEDC2-uitstoot in combinatie met de voor 1 juli 2020 geldende BPM-tarieven. Dit is een keuze, geen verplichting. Als ik op 1 juli 2020 een gebruikte auto invoer, welk tarief moet ik dan toepassen? Je hebt dan een keuze. Of je hanteert de NEDC2-uitstoot in combinatie met de voor 1 juli 2020 geldende BPM-tarieven, of je hanteert de WLTP-uitstoot in combinatie met de vanaf 1 juli 2020 geldende tarieven. Zodra de datum eerste toelating van een gebruikte auto is gelegen vóór 1 juli 2020, mag je een keuze maken tussen het oude en het nieuwe tarief.
Als ik op 1 juli 2020 een gebruikte auto invoer met een datum eerste toelating van 1 juni 2020, mag ik dan de NEDC2-uitstoot hanteren in combinatie met de vanaf 1 juli 2020 geldende BPM-tarieven? Nee, dat mag niet.
Ik ben een artikel 8-vergunninghouder. Ik heb in juni 2020 melding gedaan en de Bruto BPM berekend aan de hand van de NEDC2-uitstoot in combinatie met de voor 1 juli 2020 geldende BPMtarieven. De auto wordt in juli 2020 geregistreerd. Mag ik dan nog kiezen voor het nieuwe BPMtarief? Ja, als het vanaf 1 juli 2020 geldende BPM-tarief gunstiger uitpakt, dan mag je dat tarief alsnog toepassen. Je kunt in dat geval bezwaar laten indienen tegen de betaling op aangifte.
Als ik op 1 juli 2020 een gebruikte auto invoer en een keuze maak tussen NEDC2 of WLTP, ben ik daarmee dan altijd het voordeligst uit? Nee. In veel gevallen is het nog steeds gunstiger om een beroep te doen op de NEDC1-uitstoot (dat is de oude testmethode). Voor auto’s met een datum eerste toelating voor 1 juli 2020 moet altijd worden onderzocht welke testmethode in combinatie met welk tarief het voordeligst is. Om een beroep te doen op de NEDC1-uitstoot moet bezwaar gemaakt worden tegen de betaling op aangifte.Nieuwspagina websiteOnder het kopje "Nieuws" op onze onze website kun je al het actuele nieuws vinden rondom de BPM. Tevens zijn we via de website nu ook makkelijk via WhatsApp te bereiken!Wie zijn wij en hoe kunnen wij jou van dienst zijn?Wij zijn Automobiel Taxaties en gespecialiseerd in het taxeren van voertuigen voor merkdealers, auto(groot)handelaren, motorhandelaren en particulieren. Dat doen we vooral voor de BPM-aangifte bij het importeren van auto’s en motoren. Daarnaast kan je bij ons terecht voor schadevaststelling en maken wij diverse waardebepalingen, zoals de Youngtimer-taxatie en de WEV-taxatie.
Onze kracht ligt in het maken van scherpe en eerlijk onderbouwde tegenbewijstaxaties. Deze zijn voorzien van de laagste koerslijsten (AutotelexPro, Eurotax Xchange en Xray) en een goed onderbouwde schadecalculatie met scherpe foto’s.
Mocht een taxatierapport niet nodig zijn dan kunnen wij natuurlijk ook de laagste koerslijst-of tabelaangifte voor je maken. Goed om te weten: alle rapporten zijn volledig onderbouwd en daardoor uitstekend verdedigbaar door onze eigen jurist. Dankzij onze efficiënte werkwijze ben jij snel geholpen. Wat mag je van ons verwachten?- We komen bij jou op locatie. Wij volgen de richtlijnen van het RIVM en hebben onze werkwijze hierop aangepast.
- Er zijn geen geheimen over de berekening en je krijgt de taxatie ook digitaal aangeleverd.
- Juridische zekerheid. Elk rapport is vakkundig onderbouwd en verdedigbaar door onze jurist.
- Oog voor detail. Er ontgaat ons niets.
- Goed contact. We zijn geïnteresseerd in meer dan auto’s.
Heb je nog vragen over onze werkwijze of wil je weten hoeveel BPM er nog op een auto zit, bel, mail of app ons dan gerust.Automobiel Taxaties kennispartner VASS NLVASS Nederland is het nieuwe collectief voor (onafhankelijke) autobedrijven. Binnen VASS bundelen autobedrijven hun krachten om eerlijke prijzen te bedingen, transparantie te bevorderen zowel binnen de markt als richting de consument, vakkennis te delen en juridische ondersteuning te organiseren. Een collectief dat zich sterk maakt voor een gezond ondernemersklimaat.
Afgelopen maand hebben al ruim 280 autobedrijven zich aangesloten bij VASS om krachten te bundelen voor een betere marktpositie voor onafhankelijke autobedrijven.
En met succes! VASS is onderdeel geweest van het proces om de RDW importdiensten weer operationeel te krijgen.
Hoe meer bedrijven zullen aansluiten, hoe duidelijker hun boodschap en hoe harder hun stem!!
|
|
|
|