Afbeelding
NVvW Nieuwsbrief april 2021

In deze nieuwsbrief

  • Van de voorzitter
  • Jaarvergadering 2021: Diversiteit
  • Adviestabel examencorrectie
  • Examenbesprekingen
  • Werkgroep Welkom zoekt Vakmaatjes
  • De meiveiling begint weer
  • Het is goed als het goed is en voldoende onderbouwd
  • In hoeverre ben je betrokken bij het rekenonderwijs?
  • Update Casio en HP Prime
  • Discussie-BBF voor digitale examens
  • Enquête over hybride lesgeven
  • Enquête over bevoegdheden
  • Tot slot

Van de voorzitter


Op het moment dat ik dit schrijf hebben we net een koud Paasweekend achter de rug en liggen de laatste schoolexamens op mijn rode pennetje te wachten. In het lokaal waar ik zit maakt de helft van klas 2 basis/kader nu een toets. De andere helft van klas 2 basis/kader heeft die toets gisteren gemaakt: we hebben alle niet-examenklassen in tweeën gesplitst. 
Onze niet-examenleerlingen zijn afwisselend een dag op school en een dag thuis. Vooral voor de jongere leerlingen in de vmbo-basiskader-groep is het erg goed dat ze niet meer alle dagen thuiszitten. Toch merk ik dat ze niet in ‘de flow’ komen. Hybride lesgeven lukt in deze groep niet. De dagen dat ze niet op school zijn zijn niet gevuld met schoolwerk.
Om de dag naar school is ook een soort regelmaat, maar iedere schooldag weer is voor deze leerlingen een nieuwe schooldag na een dagje vrij. Zou het daardoor komen dat het lesgeven nu meer moeite kost? Ook om mij heen hoor ik dat collega’s op hun tandvlees lopen. De werkdruk is hoog. Ook docenten die hybride lesgeven melden dat dat veel arbeidsintensiever is dan alleen fysiek of alleen online. 

Het voorjaar is een tijd van wat meer vrije dagen. Pasen, meivakantie, hemelvaart, Pinksteren. Een tijd waarin je op adem kan komen voordat de drukke examentijd begint. 
Maar nu, in coronatijd, is het een warrige periode van grote werkdruk, van ongerustheid over gezondheid en ongerustheid over leerresultaten. Met een zeer intensieve examentijd in het vooruitzicht. 
In deze nieuwsbrief kun je lezen dat we voor zowel de eerste als de tweede correctie van tijdvak 1 en tijdvak 2 minder tijd hebben dan normaal. De examenbesprekingen zullen dan ook heel snel na de afname moeten plaatsvinden, zodat jullie het verslag daarvan kunnen gebruiken bij de correctie. We zoeken nog docenten die aan de examenbesprekingen mee willen werken, zie verderop in deze nieuwsbrief.  

De vmbodocenten kunnen nu bij het nakijken van de examens gebruik maken van een heel nuttig artikel van het CvTE dat verschenen is in Euclides: Het is goed als het goed is en voldoende onderbouwd. Een handig hulpmiddel bij het interpreteren van het correctievoorschrift. Een aanrader. Een link naar dit artikel vind je in de nieuwsbrief.

Verder staat er veel informatie in deze nieuwsbrief, maar we willen ook zaken van onze leden weten. Een korte poll vraagt naar rekenlessen en twee uitgebreidere enquêtes van de FvOv vragen naar de ervaringen met hybride lesgeven en naar jullie mening over bevoegdheden. Belangrijke zaken, waarvoor ik jullie tijd en aandacht vraag. 

Mensen, hou vol. 
Denk even terug aan de totale lockdown van de scholen: het is fijn om leerlingen weer echt in de ogen te kunnen kijken, weer fysiek les te kunnen geven. En op dit moment stijgt het aantal besmettingen minder hard. Het einde is al in zicht!

Ebrina Smallegange
Voorzitter NVvW

Jaarvergadering 2021: Diversiteit



We leven in een heel diverse samenleving en dat beïnvloedt ook ons wiskundeonderwijs. Docenten en leerlingen verschillen in vaardigheden, interesses en achtergrond. Bovendien heeft elke wiskundedocent zijn/haar eigen visie op leren en onderwijzen. En de onderwerpen binnen de wiskunde zijn ook heel divers met hun eigen didactische benaderingen.

Deze studiedag is een mooie kans om ervaringen uit te wisselen rond het omgaan met en benutten van die diversiteit. Wij kunnen veel van elkaar leren, net als leerlingen met diverse achtergronden en interesses voor wiskunde veel van elkaar kunnen leren. De kracht ligt dan juist in het samenwerken en het voorkomen van individuele trajecten. Samenwerken door leerlingen, maar ook door ons, met elkaar en met docenten van andere vakken en opleidingen, om de diverse toepassingen van wiskunde in beeld te houden.

Het thema van de studiedag 2021 is daarom DIVERSITEIT

We nodigen wiskundedocenten uit die, samen of alleen, hun ervaringen willen delen met andere wiskundedocenten. Je kunt daarbij denken aan zelf ontworpen lessen in de diverse geledingen vmbo, havo en vwo op het gebied van wiskunde A, B, C en D, diverse mogelijkheden voor (digitaal) toetsen, maar ook aan het uitdragen van expertise op het gebied van de wiskunde en het wiskundeonderwijs zelf.
En ook, niet te vergeten, over het gebruik maken van de expertise uit diverse andere vakken, schoolculturen of andere landen. We kunnen nog zoveel van elkaar leren! Dus deel jouw wiskundekennis of ervaring door een workshop te geven op deze heel diverse studiedag.
Meld je hier aan om een workshop te verzorgen. 
 

Adviestabel examencorrectie

Een belangrijk aandachtspunt in de examenperiode is te zorgen dat het na te kijken examenwerk tijdig bij de tweede en weer terug bij de eerste corrector is. Net als voorgaande jaren is er ook dit jaar een adviestabel voor het opsturen van leerlingen werk. Omdat er dit jaar een extra tijdvak is ingepland is er ook een adviestabel voor beide tijdvakken.

Bekijk hier de tabel. 

Centrale examenbesprekingen



Ieder jaar organiseert de NVvW centrale examenbesprekingen. Zoals zoveel dingen zullen ook de examenbesprekingen online plaatsvinden. Van deze besprekingen wordt een verslag gemaakt dat iedere wiskundedocent tijdens het nakijken kan inzien.

Het doel van deze bespreking en het verslag is om zoveel mogelijk overeenstemming te krijgen in het nakijken. Het correctievoorschrift is natuurlijk altijd leidend, maar in sommige gevallen voorziet het correctievoorschrift niet en dan proberen we afspraken te maken over het nakijken in deze situaties. 
De deelnemers aan de examenbesprekingen zijn ervaren docenten die in overleg tot voorstellen komen. Mocht je zelf aan zo'n centrale bespreking willen deelnemen, dan kun je je daarvoor opgeven. 

Omdat het examen dit jaar uitgesmeerd is over 3 tijdvakken inplaats van 2 tijdvakken, zullen we voor zowel het eerste als het tweede tijdvak examenbesprekingen organiseren. 


We realiseren ons dat voor het tweede tijdvak de tijd tussen het examen en de bespreking extreem kort is, maar navraag bij docenten leerde dat dit de beste oplossing is. 

Wil je deelnemen aan een bespreking, laat het dan via dit formulier weten. Je melden je zo snel mogelijk of er plek voor je is. 
 

Werkgroep Welkom zoekt Vakmaatjes


Onder de statushouders in Nederland zijn er wiskundedocenten die graag hun werk als docent weer willen oppakken. Zij leren eerst de Nederlandse taal en volgen bijscholing over het Nederlandse wiskundeonderwijs.
De NVvW wil deze nieuwe collega's graag helpen om aan de slag te gaan als wiskundedocent. Daarvoor is een uitgebreid traject nodig, met taalverwerving, bijscholing op gebied van didactiek, pedagogiek en kennis van het Nederlandse onderwijs. Dit kunnen we als wiskundeleraren natuurlijk niet allemaal doen, maar we kunnen de vluchtelingen wel vanaf het begin een steuntje in de rug geven, door ze een kijkje op school gunnen, bereikbaar te zijn voor vragen en de weg te willen wijzen in wiskundeland.

Hiervoor zoeken we Vakmaatjes.
Als Vakmaatje krijgen ondersteuning en je wordt gekoppeld aan een vluchteling in jouw regio. Doe je mee? Geef je dan op als Vakmaatje en help zo onze nieuwe collega’s op weg.
Mail voor informatie en om je op te geven opgeven als Vakmaatje naar het hoofdbureau. Fijn dat je mee wilt doen!

De meiveiling begint weer bijna



De Winterverkoop van boeken voor vaste lage prijzen loopt nog tot woensdag 21 april. De voorlopige opbrengst is al ruim € 600. Je kunt nog snel even kijken of er voor weinig geld nog iets leuks voor je te vinden is op de veilingsite.

Daarna wordt het weer tijd voor de jaarlijkse meiveiling. Dit wordt de derde veiling in coronatijd! Er staan weer meer dan 700 boeken gereed voor zeer lage startprijzen. Oude school- en studieboeken uit Nederland en uit het buitenland, boeken over didactiek en geschiedenis en ook weer veel populair wetenschappelijke boeken en recreatieve boeken, bijvoorbeeld over de Wiskunde Olympiade. Ook zijn er recente studieboeken, bijvoorbeeld veel Epsilon-uitgaven over alle gebieden van de wiskunde. 

Bijzondere vondsten deze keer: een paperbackuitgave (eerste druk uit 1907) van Grondslagen der wiskunde van L.E.J. Brouwer; een oude druk van Analytische Meetkunde  van D.J.E. Schrek waarin de handtekening van de overgrootvader van Thierry Baudet (P.J.H. Baudet (1891-1921); een antiquarisch Nederlands tabellenboek uit 1834; Legendre’s  Elements of Geometry uit 1819 en een Aristo rekenliniaal voor de Overhead Projector (wie weet nog wat dat is?).

De totale opbrengst van de veiling gaat naar projecten rondom wiskundeonderwijs in ontwikkelingslanden. Een goede reden dus om mee te bieden, de veiling sluit op 31 mei.

Jos Remein
Veilingmeester Wereldwiskunde Fonds
wereldwiskundeboeken@nvvw.nl

Het is goed als het goed is en voldoende onderbouwd



CvTE heeft een artikel geschreven over de correctie van vmbo-examens. Dit artikel is gepubliceerd in Euclides 96-5. In het artikel wordt gekeken naar de beoordeling van leerling-antwoorden bij het centraal examen die niet precies het correctievoorschrift volgen. 

Wat als het antwoord van een leerling niet goed of niet voldoende onderbouwd is? Hoe beoordeel je als corrector zo’n leerling-antwoord? De oplossing lijkt simpel: dat staat in het cv. Het cv is tenslotte altijd bindend. De praktijk is echter weerbarstiger. Het cv wordt niet altijd door iedereen hetzelfde geïnterpreteerd en leerling- antwoorden worden niet altijd hetzelfde beoordeeld door verschillende correctoren. Dat merken we onder meer aan de discussies op het forum van de NVvW, de besloten en beveiligde fora voor de digitale centrale examens, vragen die via de Examenlijn worden gesteld en discussies tussen eerste en tweede correctoren.

Daarom wordt met dit artikel toegelicht hoe het cv bij de centrale examens wiskunde vmbo is opgebouwd en bedoeld. Ook willen we meer duidelijkheid geven over het toepassen van de algemene en vakspecifieke regels uit het cv. 

Het artikel is hier te vinden

In hoeverre ben je betrokken bij rekenonderwijs


Regelmatig krijgt het bestuur van de NVvW vragen over rekenen. Een aantal jaren geleden waren veel wiskundedocenten betrokken bij het rekenonderwijs op de scholen. We willen weten in hoeverre onze leden nog betrokken zijn bij het rekenonderwijs.
We vragen een halve minuut van je tijd om deze poll in te vullen. Bedankt voor de moeite! 
 

UPDATE CASIO EN HP PRIME


 

Zoals in de septembermededeling aangekondigd, geldt voor de centrale examens een verplichte update voor de grafische rekenmachines van Casio en HP Prime. De update zorgt ervoor dat alle uitkomsten van goniometrische berekeningen en berekeningen met wortels in decimale getallen worden weergegeven. In de maartaanvulling zijn de juiste versienummers gepubliceerd door het CvTE. 

De wijziging heeft vragen opgeroepen en via deze weg lichten wij de doorgevoerde wijziging toe. Een belangrijk uitgangspunt voor het CvTE is dat hulpmiddelen die vaardigheden overbodig maken waarover de leerling volgens de syllabus moet beschikken niet zijn toegestaan. Zonder de nieuwste update geven de betreffende machines parate kennis, die leerlingen moeten hebben zoals beschreven is in de Syllabus (zie bijvoorbeeld Syllabus VWO Wiskunde B, pagina 13, Domein D en Syllabus HAVO Wiskunde B, pagina 11 domein B), eenvoudig weer. Bovendien bezaten niet alle toegestane machines deze functionaliteiten en was er dus sprake van een onterecht voordeel voor gebruikers van de betreffende machines. Volgens onze inschatting zal de update geen gevolgen hebben voor de wiskunde A of C leerling. Achteraf gezien hadden we zelf ook liever de wijziging eerder aangekondigd. Er is echter sprake van voortschrijdend inzicht en ons inziens moest dit zo snel mogelijk worden rechtgezet.
 

Discussie-BBF voor digitale examens



De opgaven en antwoorden van de BB- en KB-flex examens moeten gedurende de hele afnameperiode, van april tot en met eind juli, geheim blijven. Dat maakt collegiaal overleg erg lastig, zeker wanneer er geen directe collega’s zijn om mee te overleggen. Op het discussie-bbf kunnen docenten toch van gedachten wisselen over de opgaven, het correctievoorschrift of de antwoorden van leerlingen.

Moderatoren voorzien gestelde vragen en discussies van de betreffende examenopgave en het correctievoorschrift. Ook volgen zij de discussies en wordt er indien nodig gereageerd.
Meer informatie over het discussie-BBF vind je op deze pagina

 

Enquête over hybride lesgeven




Sinds het uitbreken van de covid-pandemie voeren vertegenwoordigers van de FvOv wekelijks overleg met vertegenwoordigers van de andere bonden, werkgevers, ouders, leerlingen en met OCW. Tijdens deze gesprekken komen de maatregelen, protocollen en de situatie in de scholen aan de orde.

Vanuit onze achterban krijgen we de laatste tijd veel signalen over hybride onderwijs. Om te kijken hoe breed deze signalen onder onze achterban leven, willen we jullie vragen om deze vragenlijst in te vullen. De uitkomsten van deze vragenlijst kunnen we gebruiken als input bij de hierboven genoemde gesprekken. 

Hartelijk bedankt voor je tijd en voor het invullen van de vragenlijst
 

Enquête bevoegdheden




Afgelopen zomer is er door de FvOv, CNVo en AOb gezamenlijk een grote enquête uitgezet over waar leraren problemen ervaren met het bevoegdhedenstelsel. De opbrengsten van deze enquête zijn meermalen aangehaald bijvoorbeeld door de Commissie Zevenbergen. Dat toont het belang aan van peilingen onder de leraren zelf over zaken die hen aangaan.
 
Het bevoegdhedenstelsel bepaalt aan welke leerlingen en in welke vakgebieden een leraar in het PO, SO, VO en mbo les mag geven nadat hij een lerarenopleiding heeft afgerond. Na de eerste enquête willen we verder onderzoeken welke oplossingen wel of juist niet op draagvlak vanuit het onderwijsveld kunnen rekenen. Tevens toetsen we graag wat jullie vinden van het advies dat de (voorzitter van de) commissie onderwijsbevoegdheden op 1 februari aan de minister heeft gegeven hierover.
Hoewel het stelsel (met name) de bevoegdheid van de leraar bepaalt (voor welke vak en voor welke leerlingen ben je bevoegd) is ook de mening van onderwijsondersteuners, begeleiders, instructeurs van groot belang. Onderwijs geven doe je immers samen en daarin is niet alleen (de bevoegdheid en bekwaamheid van) de leraar van belang.
 
Wil je je mening geven, vul dan deze enquête in. De enquête staat open t/m 30 april a.s.
 
Tot slot
Heb je zelf een mededeling die je graag opgenomen wilt hebben in onze nieuwsbrief, mail ons dan. 
 
 

Feantersdyk 4-i
9264 TN Earnewâld
hoofdbureau@nvvw.nl

 

Colofon

Dit is een automatisch bericht, antwoorden op nieuwsbrief@nvvw.nl worden niet gelezen. Mocht u vragen over de vereniging hebben, dan verzoeken wij u contact op te nemen met de ledenadministratie via ledenadministratie@nvvw.nl, voor technische vragen kunt u terecht bij de webmasters via webmasters@nvvw.nl.