Op het moment dat ik dit schrijf hebben we net een koud Paasweekend achter de rug en liggen de laatste schoolexamens op mijn rode pennetje te wachten. In het lokaal waar ik zit maakt de helft van klas 2 basis/kader nu een toets. De andere helft van klas 2 basis/kader heeft die toets gisteren gemaakt: we hebben alle niet-examenklassen in tweeën gesplitst.
Onze niet-examenleerlingen zijn afwisselend een dag op school en een dag thuis. Vooral voor de jongere leerlingen in de vmbo-basiskader-groep is het erg goed dat ze niet meer alle dagen thuiszitten. Toch merk ik dat ze niet in ‘de flow’ komen. Hybride lesgeven lukt in deze groep niet. De dagen dat ze niet op school zijn zijn niet gevuld met schoolwerk.
Om de dag naar school is ook een soort regelmaat, maar iedere schooldag weer is voor deze leerlingen een nieuwe schooldag na een dagje vrij. Zou het daardoor komen dat het lesgeven nu meer moeite kost? Ook om mij heen hoor ik dat collega’s op hun tandvlees lopen. De werkdruk is hoog. Ook docenten die hybride lesgeven melden dat dat veel arbeidsintensiever is dan alleen fysiek of alleen online.
Het voorjaar is een tijd van wat meer vrije dagen. Pasen, meivakantie, hemelvaart, Pinksteren. Een tijd waarin je op adem kan komen voordat de drukke examentijd begint.
Maar nu, in coronatijd, is het een warrige periode van grote werkdruk, van ongerustheid over gezondheid en ongerustheid over leerresultaten. Met een zeer intensieve examentijd in het vooruitzicht.
In deze nieuwsbrief kun je lezen dat we voor zowel de eerste als de tweede correctie van tijdvak 1 en tijdvak 2 minder tijd hebben dan normaal. De examenbesprekingen zullen dan ook heel snel na de afname moeten plaatsvinden, zodat jullie het verslag daarvan kunnen gebruiken bij de correctie. We zoeken nog docenten die aan de examenbesprekingen mee willen werken, zie verderop in deze nieuwsbrief.
De vmbodocenten kunnen nu bij het nakijken van de examens gebruik maken van een heel nuttig artikel van het CvTE dat verschenen is in Euclides: Het is goed als het goed is en voldoende onderbouwd. Een handig hulpmiddel bij het interpreteren van het correctievoorschrift. Een aanrader. Een link naar dit artikel vind je in de nieuwsbrief.
Verder staat er veel informatie in deze nieuwsbrief, maar we willen ook zaken van onze leden weten. Een korte poll vraagt naar rekenlessen en twee uitgebreidere enquêtes van de FvOv vragen naar de ervaringen met hybride lesgeven en naar jullie mening over bevoegdheden. Belangrijke zaken, waarvoor ik jullie tijd en aandacht vraag.
Mensen, hou vol.
Denk even terug aan de totale lockdown van de scholen: het is fijn om leerlingen weer echt in de ogen te kunnen kijken, weer fysiek les te kunnen geven. En op dit moment stijgt het aantal besmettingen minder hard. Het einde is al in zicht!
Ebrina Smallegange
Voorzitter NVvW