NVvW Nieuwsbrief juni 2022
|
|
|
In deze nieuwsbrief
- Van de voorzitter
- Vakvernieuwingen
- Raadpleging vernieuwing examenprogramma's vmbo
- Webinar: Hoe krijg ik mijn leerlingen weer ‘aan’?
- Examendocenten en leerlingen gezocht voor discussie over GR
- Meet-ups examen nakijken tweede tijdvak
- Machtige verhalen
- Oorkonde voor leerlingen met een 10
- Jaarvergadering/studiedag 2022
- Wiskunde D Online meedoen en informatiebijeenkomst
- Vakantiecursus
- Van de vakbondstafel: 2 vacatures
- Tot slot
|
|
Van de voorzitter
Zo, de het stof van de examens is een beetje gezakt. Op mijn school doen nog wel een paar leerlingen een herexamen in het tweede tijdvak; we hebben tweede correctie in het derde tijdvak (tijdens onze vakantie), maar de grootste examendrukte is geweest. Het blijft een uitdaging om de leerlingen die nog op school zijn te blijven motiveren. Niet alleen omdat het buiten mooi weer is. Ook omdat er, sinds corona, iets veranderd is in de houding van veel leerlingen ten opzichte van wiskunde. Weet je nog dat ik in de nieuwsbrief van maart schreef dat ik het zo lastig vind om de leerlingen weer ‘aan’ te krijgen? We hebben de vraag hoe we dit kunnen doen toen bij diverse vakdidactische experts neergelegd. Onze werkgroep Wiskunde voor Morgen is hiermee aan de slag gegaan en ik ben heel blij met het resultaat: een webinar dat op 23 juni wordt gehouden. Hopelijk geven veel mensen zich hiervoor op. Verderop in de nieuwsbrief vind je de informatie. Op school gebeurt veel, zo ook in de vereniging. We zijn volop bezig geweest rondom de examenbesprekingen en met de verslagen daarvan. Vervolgens zijn er nog de meetups, die ook voor het tweede tijdvak georganiseerd zullen worden. En natuurlijk zijn en blijven we alle curriculumherzieningen die worden gestart of al bezig zijn in de gaten houden. De teams voor de kerndoelen van de onderbouw en de examenprogramma’s van bovenbouw havo en vwo gaan meteen na de zomer van start. Na de zomervakantie is er een raadpleging over de concept-examenprogramma’s voor wiskunde op het vmbo. Je leest daarover meer in deze nieuwsbrief. Afhankelijk van de belangstelling organiseren wij vooraf een bijeenkomst waar je je vragen en opmerkingen over deze concept-examenprogramma’s alvast onderling kunt bespreken. Ik wil jullie vragen om hier serieus over mee te denken. Ik wil tegelijkertijd de docenten die op het vmbo lesgeven oproepen om actief te worden binnen de vereniging. We lijken wel een minderheid binnen de vereniging. Denk mee met de vereniging, laat je stem horen. Dat kan natuurlijk door me te mailen, door op onze facebookgroep, of op onze site, materiaal te delen. Maar bedenk ook eens of je met de vmbo-werkgroep wil meedoen. Deze werkgroep brengt gevraagd en ongevraagd advies uit aan het bestuur. Bovendien organiseerde deze werkgroep dit jaar een cursus Barton voor vmbodocenten. Ook verzorgt de werkgroep workshops op onze studiedag. Heb je ideeën wat de werkgroep vmbo nog meer kan doen? Mail je ideeën naar de werkgroep, en/of help de werkgroep om die ideeën te realiseren. Tot slot wil ik jullie nog wijzen op het rapport over de evaluatie van de referentieniveaus rekenen en taal. We hebben hier sinds het afschaffen van de rekentoets regelmatig om gevraagd bij OCW en nu was het rapport er ineens. Je kunt het hier downloaden om te lezen. Ik wens jullie allemaal veel werkplezier! Ebrina Smallegange Voorzitter NVvW
|
|
Vakvernieuwingen
Bovenbouw havo en vwoNadat het een tijd stil is geweest rond de vakvernieuwing is het nu volle vaart vooruit. Het team dat gaat werken aan de vernieuwing van de bovenbouw vakken is bekend en heeft de startdag gehad. De leden van de commissie hebben kennis gemaakt met elkaar en de opdracht van OCW doorgenomen. De NVvW zal het komende schooljaar op gezette momenten het team van input voorzien en we vragen daarvoor uiteraard de mening van onze leden. Dit zullen we via de nieuwsbrief aankondigen en reageren kan dan op verschillende manieren. Hou deze nieuwsbrief dus in de gaten. SLO organiseert op woensdag 29 juni een webevent voor deze vernieuwing, zie verderop in deze nieuwsbrief. Examenprogramma's vmbo De vernieuwingscommissie vmbo is bijna klaar met het voorstel voor een wijziging van het examenprogramma. De bedoeling is dat alle leerlingen in de bovenbouw vmbo een wiskundevak krijgen. Waarbij onderscheid gemaakt zal worden tussen een basisvak wiskunde met daarin veel rekenen en statistiek en een uitgebreider vak. Er is goed gekeken naar de aansluiting met de havo, maar voordat dit kan worden ingevoerd moet gekeken worden naar de effecten hiervan, dit zal doormiddel van pilots gedaan worden. Een andere wijziging in de vmbo-programma's is dat in de toekomst wiskunde voor kader-leerlingen echt anders zal zijn dan voor vmbo-gt leerlingen. Na de zomer zullen er raadplegingen volgen, zodat alle docenten kennis kunnen nemen van de vernieuwing en hier hun mening over kunnen geven. Op 13 september organiseert SLO een raadpleging, zie in het stuk hieronder de oproep hiervoor. Kerndoelen onderbouwOp dit moment loopt er een sollicitatieprocedure voor het team dat de kerndoelen voor de onderbouw gaat aanpakken. Dit zelfde team kijkt ook naar de eindtermen van het primair onderwijs en heeft dus een flinke klus. Ook tijdens dit traject zullen we regelmatig de mening van onze leden peilen, voordat we met het team in gesprek gaan. Al met al wordt het dus een spannend jaar!
|
|
Raadpleging vernieuwing examenprogramma's vmbo
Ruim twee jaar geleden is een vernieuwingscommissie wiskunde vmbo begonnen met de ontwikkeling van nieuwe examenprogramma’s wiskunde voor het vmbo. De commissie heeft conceptexamenprogramma’s ontwikkeld, die de komende jaren in de praktijk beproefd zullen worden. Voordat dat het geval is, houdt de commissie een raadpleging over de conceptexamenprogramma’s onder leraren in het vmbo en mbo. Deze raadpleging vindt plaats op dinsdag 13 september a.s. van half zes tot half acht in Amersfoort. Je kunt je hiervoor tot uiterlijk 7 juli a.s. aanmelden via events.slo.nl. Na aanmelding ontvang je tegen het einde van augustus de raadpleegversie van de conceptexamenprogramma’s met een toelichting plus het verzoek hierover digitaal een aantal vragen te beantwoorden. De resultaten van deze beantwoording vormt het uitgangspunt voor de bespreking van 13 september. Wij hopen op een goede opkomst!
|
|
Webinar: Hoe krijg ik mijn leerlingen weer ‘aan’?
Dit webinar komt tot stand op basis van concrete vragen via de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren. Bij het online lesgeven is geadviseerd om je als docent te richten op basiskennis en algebraïsche vaardigheden. Als gevolg van de pandemie hebben leerlingen achterstanden op het gebied van probleemoplossen, doorzetten en andere meta-cognitieve vaardigheden. Kort gezegd: de leerlingen zetten niet door, zijn na 30 seconden uitgedacht en roepen dan ‘ik kan het niet’. In dit webinar verkennen we of hier iets tegen te doen is. Kun je leerlingen enthousiasmeren in doorzettingsvermogen, in probleem oplossen en dus eigenlijk in echt puzzelen op wiskundeopgaven? Dus: - Leerlingen laten nadenken bij wiskunde
- En ook rekening houdend met de (na)corona gevolgen
Als we dit nog iets zwaarder aanzetten vraagt dit wellicht om een soort paradigma shift. Het gaat immers om een verandering in de opvattingen van de leerlingen over wat er van hen wordt verwacht en waar zij zich voor inzetten. Maar misschien ook om een verandering in opvattingen van de leraren, die, zo lijkt het, in tijden van corona hebben ingezet op basiskennis en algebraïsche vaardigheden. Datum: 23 juni Tijd: 19:30-21:00 Via Teams De link naar het webinar kun je hier vinden.
|
|
Examendocenten en leerlingen gezocht voor discussie over GR
Voor CvTE zijn we op zoek naar ongeveer 6 -10 docenten die op donderdagmiddag 14 juli 13:00 – 17:00 willen meepraten over de rol van de grafische rekenmachine in de examens. Het gaat vooral om de vraag over welke grafische rekenmachine functionaliteiten een kandidaat tijdens de centrale wiskunde havo/vwo examens idealiter beschikt en welke niet. We zoeken hiervoor wiskundedocenten die les geven aan examenklassen wiskunde A/B/C havo/vwo. Voor elk wiskunde vak (havo A, havo B, wiskunde A, wiskunde B, wiskunde C) willen we graag minstens twee docenten die aan de examenklas in dit vak lesgeeft. Daarnaast zijn we ook op zoek naar 5 examenleerlingen in deze vakken die hun mening over de GR willen geven. De bijeenkomst is in Utrecht, uiteraard worden je reiskosten vergoed en krijg je een lunch aangeboden. Wil je hieraan meedoen, mail dan naar hoofdbureau@nvvw.nlGeef dit ook door aan je leerlingen!
|
|
Meet-ups examen nakijken tweede tijdvak
Ook voor het tweede tijdvak organiseert de NVvW online meet-ups over het nakijken van het examen. Deze meet-ups zijn informeel, er wordt geen verslag gemaakt van de bijeenkomsten. Wil je je opgeven voor een meet-up, ga dan naar dit formulier.
|
|
Machtige verhalen
De werkgroep Geschiedenis er ook nu weer in geslaagd vier voortreffelijke sprekers te boeken voor het jaarlijkse symposium. Op zaterdag 1 oktober is het zover. Machtige verhalen, het 28e symposium van de werkgroep Geschiedenis, vindt plaats in museum Boerhaave in Leiden. Na twee symposia online kunnen we elkaar weer echt ontmoeten en als bonus in de lunchpauze de collectie van het museum bekijken! Het symposium duurt van 10.00 tot ca. 16.00 uur, met pauzes voor koffie, thee en lunch. Er zijn vier sprekers en er is ook dit jaar een paneldiscussie, met inbreng van alle deelnemers. - Jos Heuer en Henk Willems (De Werkplaats, Bilthoven) over Tiendesprongen
- Steven Wepster (Universiteit Utrecht) over de logaritme van -1
- Ann Dooms (Vrije Universiteit Brussel) over van Melkweg tot Moraal
- Mathieu Ossendrijver (Freie Universität Berlin) over Rekenen door Babyloniërs
De kosten voor deelname zijn - €50 voor leden van de NVvW en NVON
- €25 voor studenten aan een lerarenopleiding
- €60 voor overige deelnemers.
De lunch is inbegrepen in de kosten, evenals toegang tot het museum. Klik hier voor meer informatie, registratie en het doorgeven van eventuele dieetwensen.
|
|
Oorkonde voor leerlingen met een 10
Ook dit jaar kunnen wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs een oorkonde aanvragen voor hun leerling(en) met een 10 op het eindexamen. Heb je een excellente leerling met een 10 op de eindlijst? Dan kun je deze leerling aanmelden voor een oorkonde van Platform Wiskunde Nederland. Je kunt deze oorkonde bij de diploma-uitreiking overhandigen. Helaas kan door de omstandigheden alleen een digitale versie worden opgestuurd, die je zelf kunt printen. Leerlingen met een foutloos gemaakt centraal eindexamen (vmbo, havo of vwo), maken daarnaast kans op een leuke prijs. De oorkonde kan worden aangevraagd tussen 15 juni en 10 juli Lees meer op de site van Platform Wiskunde Nederland.
|
|
Webevent over actualisatie wiskunde examenprogramma’s havo en vwo
De komende twee jaar vindt er een actualisatie van de examenprogramma's wiskunde havo en vwo plaats. Tijdens een webevent bespreekt het SLO met een aantal deskundigen de maatschappelijke en curriculaire uitdagingen bij deze actualisatie en worden vragen van deelnemers beantwoord. Dit webevent vindt plaats op woensdag 29 juni van 16.00 - 17.00. Wil je meedoen aan dit webevent? Meld je dan aan via de eventpagina van SLO. Meer informatie over de actualisatie vind je op de themapagina van SLO.
|
|
Jaarvergadering/studiedag 2022
Dit is de eerste uitnodiging voor de jaarvergadering/studiedag van de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren op zaterdag 5 november 2022 in Veenendaal. Thema van de studiedag: Wiskunde in eenheidMet 1 valt veel te beleven: eenheden, eenheidscirkel, eenheidsvector, eenheidsmatrix, ja 1 is een bijzonder getal. Bij vermenigvuldiging van een getal met 1 krijg je hetzelfde getal als uitkomst, maar is dat altijd zo? 1 is het oudste wiskundige symbool, een kerf in het Ishango-beentje. Ga je in je lessen op zoek naar eenheid? Heeft iedere les 1 lesdoel? Maar 1 lesdoel kun je op meerdere manieren bereiken. Kortom met het thema Wiskunde in eenheidkunnen we weer veel kanten op. We zijn op zoek naar workshopleiders voor de studiedag op 5 november. Het zou leuk zijn als eenheid op een of andere manier een centraal thema in je workshop is. Denk bijvoorbeeld aan een wiskundige benadering van 1, maar andere invalshoeken zijn ook welkom. Om nog een idee te geven, eens moet de eerste keer zijn, wil je good practices delen met collega’s met minder ervaring? Welke werkvormen kun je als beginnende wiskundeleraar inzetten en leveren die meteen de eerste keer een succes op? Een ander didactisch thema is de rol van wiskunde in klas 1. De eerste klas van het voortgezet onderwijs is het startpunt van wiskunde in het voortgezet onderwijs. Leerlingen hebben vaak hoge verwachtingen van ons vak of zijn er juist onzeker over. In klas 1 zet je de trend m.b.t. houding tot het vak en wat wiskunde is. Hoe geef je daar vorm aan? Naast wiskundige en didactische onderwerpen zijn er ook maatschappelijke perspectieven op eenheid. Wat kunnen we in onze lessen doen om bij te dragen aan meer maatschappelijke eenheid in deze roerige tijd? We denken dan aan thema’s als kansengelijkheid en achterstanden door Corona. Hoe kunnen wiskundelessen hierin helpen? Kortom, laat Wiskunde in eenheid een inspirerend thema zijn. We nodigen je graag uit om samen of in je eentje kennis en ervaringen te delen. We hopen dat deze studiedag weer één unieke gelegenheid biedt om elkaar te ontmoeten en te inspireren! Heb je ideeën voor een workshop? Dan horen we die graag. Mail naar studiedag@nvvw.nl
|
|
Wiskunde D Online meedoen en informatiebijeenkomst
Wiskunde D Online is voor leerlingen die Wiskunde D willen doen, maar op een school zitten waar dat niet in gewone lessen wordt gegeven. Via Wiskunde D Online kunnen leerlingen het vak dan toch volgen. Er is een programma voor havo en voor vwo, inclusief schoolexamens. Heeft u enkele leerlingen die u het ook gunt wiskunde D te volgen, geef uw school dan op via de website. Wilt u meer informatie, geef u dan op voor de online informatiebijeenkomst op 20 juni 16:30 – 18:00 via deze link. Hoe werkt Wiskunde D Online? - Onderwijs via een digitale leeromgeving met alle video’s en planningen. De leeromgeving wijst zichzelf: leerlingen hebben zo door wat er elke week van ze verwacht wordt: video’s kijken, enkele opgaven maken, etc.
- Wekelijkse inleveropgaven. Iedere week leveren leerlingen uiterlijk zondagavond één of twee inleveropgaven digitaal in. Binnen een paar dagen worden die nagekeken door tutoren en krijgt de leerling online terugkoppeling op zijn of haar werk.
- Eén uur per week in de klas. Eén uur per week zitten de leerlingen in de klas bij de wiskunde D-docent van de eigen school, die hen ondersteunt met een antwoorden op vragen en/of uitleg.
- Schoolexamen doen. Wiskunde D Online levert schoolexamens en proeftoetsen bij ieder blok. De docent van de school plant deze in (PTA), neemt de examens af, en kijkt ze na.
Wiskunde D Online is een Stichting zonder winstoogmerk en werkt samen met meeste universiteiten van Nederland en Platform Wiskunde Nederland ter bevordering van wiskunde D.
|
|
Vakantiecursus
De vakantiecursus voor wiskundeleraren staat dit jaar in het teken van Willekeur en structuur in netwerkenHoofddocente is Nelly Litvak (Universiteit Twente). Daarnaast zullen Clara Stegehuis (UT) en Pim van der Hoorn (TU/e) een voordracht houden. De vakantiecursus vindt zoals altijd plaats in Amsterdam en in Eindhoven. Amsterdam: 26 en 27 augustus Eindhoven: 2 en 3 september Klik hier voor meer informatie en aanmelden.
|
|
Van de vakbondstafel: Twee vacatures
De FvOv is op zoek naar: – Twee beleidsmedewerkers voor ieder 0,4 fte (kan ook eventueel gecombineerd worden tot één baan van 0,8 fte). – Decentrale onderhandelaar arbeidsvoorwaarden BeleidsmedewerkersDe beleidsmedewerkers zijn ter ondersteuning van het bestuur en de Algemene Ledenvergadering. Om in aanmerking te komen moet je werkzaam zijn in het onderwijsveld als leraar, ondersteuner of begeleider en beschikken over aantoonbare interesse op het terrein van onderwijs (beroepsbeeld, curriculum, bevoegdheden, onderwijsstelsel) dan wel op het terrein van de arbeidsvoorwaarden (cao’s, medezeggenschap, werkdruk). De werkzaamheden zullen bestaan uit het voorbereiden en bijwonen van vergaderingen, het schrijven van notities, het bijwonen van overleggen met externen (o.a. de werkgeverskoepels, OCW, andere vakbonden). Daarnaast levert de medewerker een bijdrage aan de visievorming in de FvOv. Decentrale onderhandelaar arbeidsvoorwaardenEen decentrale onderhandelaar voert onderhandelingen (samen met de onderhandelaars van de overige onderwijsvakbonden) met de werkgevers in het onderwijs. Onderwerpen van overleg zijn lokale uitwerking van de cao en uit de cao voortvloeiende afspraken en de rechtspositionele consequenties van reorganisatie en fusie. Wanneer er een resultaat wordt bereikt, wordt dit met de leden van de bij de FvOv aangesloten verenigingen teruggekoppeld. Kijk voor meer informatie over beide vacatures op de website van de FvOv.
|
|
Tot slot Voor in de agenda:
Op dinsdag 11 oktober 2022 zal de wiskundedialoog, een studiedag voor wiskundedocenten, weer live plaatsvinden op de Radboud Universiteit te Nijmegen.
|
|
|
Colofon Dit is een automatisch bericht, antwoorden op nieuwsbrief@nvvw.nl worden niet gelezen. Mocht u vragen over de vereniging hebben, dan verzoeken wij u contact op te nemen met de ledenadministratie via ledenadministratie@nvvw.nl, voor technische vragen kunt u terecht bij de webmasters via webmasters@nvvw.nl.
|
|
|
|