Afbeelding
NVvW Nieuwsbrief januari 2022

In deze nieuwsbrief

  • Van de voorzitter
  • Cursus voor vmbo-leraren: Aan de slag met Barton
  • Vernieuwing examenprogramma's
  • Meet-up havo B
  • Meet-up Het mysterie van Pythagoras
  • ICT-special met poster
  • Onderwijs meets Onderzoek
  • Klankbordgroep Vakbondszaken
  • Building a Thinking Classroom 
  • Diagnostische meerkeuzevragen
  • Cito schoolexamens statistiek met grote datasets
  • Help jij mee examens maken?
  • Inzet CAO-enquete vanuit de gezamenlijke bonden
  • Tot slot

Van de voorzitter


Beste collega’s,

Na de herfstvakantie begonnen de leerlingen op mijn school net wat routine op te bouwen. De storm die altijd woedt aan het begin van een schooljaar, maar dit jaar wat langer duurde, begon wat te luwen.  We kwamen in een flow. En toen ging de school een week voor de kerstvakantie fysiek dicht. 


En nu, jullie maken het vast allemaal zelf ook mee, halve klassen in quarantaine of ziek thuis. 
Terwijl de examens alweer bijna beginnen. De wiskundeleraren op het vmbo moeten de vierdeklassers stimuleren zich ook voor wiskunde te blijven inzetten en niet de duimregel nu al toe te passen.

In al deze drukte ontvangen jullie deze nieuwbrief. Vol met aankondigingen van meet-ups, een cursus en vragen om mee te werken aan allerlei leuke en interessante zaken. Ik hoop dat we weer veel leden hiermee enthousiast maken om naar een bijeenkomst te gaan. Bijvoorbeeld voor de cursus die de werkgroep vmbo speciaal voor de vmbo-leraren heeft ontwikkeld, samen met een lerarenopleider. 

Er is nog geen nieuwe informatie over de vakkenstructuur voor de wiskundevakken in de bovenbouw van havo en vwo, maar dat zal niet lang meer op zich laten wachten. De meetup die we hierover hebben georganiseerd was goed bezocht. We kijken uit naar de start van het vernieuwingsproces. 

Onderaan deze nieuwsbrief een oproep van de gezamenlijke vakbonden om je mening te geven over de inzet van de komende cao-onderhandelingen. Belangrijk, lijkt me, dus neem even tijd om naar onderen te scrollen en de enquête in te vullen. 

Ik weet niet of jullie onlangs onze site bezocht hebben? Tijdens onze jaarvergadering is de nieuwe site gelanceerd, maar hij moest nog verder gevuld worden. Ga er eens kijken, het wordt steeds mooier!

Ebrina Smallegange
Voorzitter NVvW

Cursus voor vmbo-leraren: Aan de slag met Barton


Wil je als vmbo-docent je lespraktijk eens tegen het licht houden? Ontdekken of er wellicht een meer effectieve methode is om lesstof te behandelen? Vraag je je weleens af waarom sommige leerlingen helemaal vergeten zijn wat je ze vorig jaar verteld hebt?

Doe dan mee aan de cursus ‘Aan de slag met Barton’. In deze cursus behandelen we enkele ideeën die wiskundeleraar Craig Barton in zijn boeken uit de doeken doet. De cursus is expliciet bedoeld voor vmbo-docenten en is ontwikkeld door wiskundedocenten uit het vmbo en een lerarenopleider. De focus ligt op de praktijk en de behandelde theorie is daarop gericht. 

Hoe kun je de theorie in de klas tot leven brengen? Welke onderwerpen lenen zich ervoor om eens op een andere manier instructie te geven? Er is ruimte voor het delen van de ervaringen met elkaar: wat werkt wel, wat heeft meer tijd nodig en wat werkt niet? Je krijgt elke les een opdracht mee, die je samen met een medecursist uitwerkt, in de eigen lespraktijk toepast en waarover je vervolgens samen van gedachten wisselt. Zo willen we met deze cursus verder komen dan met een willekeurige workshop. We willen je niet alleen inspireren, maar ook bijdragen aan verbetering van de lespraktijk. 

Overzicht datum/tijd/locatie
Het is een hybride cursus, de eerste en laatste bijeenkomst van de in totaal vier bijeenkomsten zijn fysiek, de middelste twee zijn online. De fysieke bijeenkomsten starten met een maaltijd. 

 
DatumTijdLocatie
 21 april 17:00 - 20:00 Utrecht
 23 juni 19:00 - 20:00 Online
 15 september 19:00 - 20:00 Online
 3 november 17:00 - 20:00 Utrecht








De cursus is bedoeld voor alle wiskundeleraren uit het vmbo, ook niet leden zijn van harte welkom. 

De kosten 
Voor NVvW-leden: € 55,-
Voor niet-leden: € 85,-

Meld je nu aan voor deze cursus via onze website
 

Vernieuwing examenprogramma's

In de vorige nieuwsbrief kon je lezen over de werkgroep Vakkenstructuur en de presentatie van deze werkgroep. Het eindrapport van de werkgroep kan ieder moment verschijnen en dan kan er een begin gemaakt worden met de daadwerkelijke invulling van de nieuwe examenprogramma's. 

Vanaf maandag kun je je opgeven om als leraar mee te werken aan deze vernieuwing. Dan start namelijk de werving bij SLO. 
Kijk voor meer informatie op de site van de SLO

De NVvW zal gedurende het proces van deze vakvernieuwing regelmatig bijeenkomsten organiseren om met onze leden in gesprek te gaan over de vernieuwingen en wat deze voor ons onderwijs gaan betekenen. 

Meet-up Havo wiskunde B


Hoe gaan de collega’s in het land om met uitdagingen bij wiskunde B op de havo?
  • Grote diversiteit aan leerlingen
  • Een overladen programma
  • De stof beklijft niet snel bij de leerlingen

De online meet-up op 10 februari gaat over deze uitdagingen.
Wil je mee discussiëren of good practices delen? Meld je dan aan.
Wij hebben in ieder geval een aantal ideeën op een rij gezet.

Datum: Donderdag 10 februari
Tijd: 19:30 – 21:00 uur
Waar: Online
Voor wie: alle wiskundeleren
Kosten: geen

Geef je hier op
 

Het Mysterie van Pythagoras




Er komt een film voor jongeren over wiskunde! Naar het boek Het Mysterie van Pythagoras van Jan Helmer.

Een boek waarin problemen met behulp van wiskunde opgelost worden. In de film zal er magie van wiskunde uitgaan, zodat de film voor iedereen leuk en spannend is, ook als je de wiskunde erachter niet helemaal begrijpt.

Maar welke wiskunde is dan leuk? En welke elementen uit de wiskunde lenen zich hiervoor? In een meet-up op woensdag 16 maart gaan we op zoek naar antwoorden op deze vragen. De meet-up zal plaatsvinden in Utrecht. 

Voor meer informatie en aanmelden, klik hier

 

ICT-special met poster




Wat een mooie Euclides viel er deze week op de deurmat en is te lezen in de app. 
Een ICT-special met heel veel, hele mooie artikelen en een poster over datavisualisatie. 

Wil je een extra exemplaar van deze poster ontvangen, vraag deze dan aan. Je betaalt alleen de verzendkosten. 

Vraag hier je extra poster aan. 
 

Onderwijs meets Onderzoek




Zet alvast in je agenda:
Onderwijs meets Onderzoek op 10 juni 2022

Tijdens deze conferentie kijken we wat je morgen in de klas kunt gebruiken van al die mooie dingen die de afgelopen tijd op het gebied van wiskundeonderwijs onderzocht zijn. 

Tijdens Onderwijs meets Onderzoek gaan wiskundeleraren en onderzoekers van wiskundeonderwijs met elkaar in gesprek over de vraag wat onderwijspraktijk en onderwijsonderzoek voor elkaar kunnen betekenen.

Het thema van 10 juni: De toekomst van het statistiekonderwijs. 

Klik hier voor meer informatie.

Klankbordgroep Vakbondszaken



Wil je meedenken over landelijke onderwijsbrede thema’s als bevoegdheden en de taakomschrijving behorend bij het beroep leraar, maar ook over vakbondsthema’s als cao en werkdruk? Meld je dan aan voor de klankbordgroep vakbondszaken van de NVvW. 

De FvOv voert namens de vakverenigingen die lid zijn van de FvOv, waaronder de NVvW, overleggen over een aantal van deze thema’s. Vaak wordt dan de mening van het bestuur gevraagd en wij kunnen de input van leden goed gebruiken.

De klankbordgroep die we voor ogen hebben denkt gevraagd en ongevraagd met het bestuur mee op thema’s die breder zijn dan het vak van de wiskundedocent en voorziet het bestuur van input op rondgestuurde documenten.
Regelmatig zal er op korte termijn een reactie worden gevraagd, maar er zal ook de mogelijkheid zijn om over onderwerpen uitvoerig te discussiëren.
Uiteindelijk neemt het bestuur haar eigen standpunt in en communiceert daarover via de website en nieuwsbrief. 

De klankbordgroep gaat van start als minimaal vier leden zich aanmelden. Daarnaast willen we benadrukken dat je ons altijd kunt aanspreken of mailen als je input voor ons hebt. 

Meld je aan door een mail te sturen naar hoofdbureau@nvvw.nl
 

Building a Thinking Classroom


Scholennetwerk ONZ
Donderdag 10 maart; hopelijk fysiek (16.30-20 uur). Anders online (16.30-18.30). 

Veel docenten zijn enthousiast over lessen waarin leerlingen zelf actief bezig zijn met wiskunde, lessen waarin wiskundige denkactiviteiten door leerlingen ontplooid worden. Toch zijn er nog veel lessen waarin dit niet gebeurt. Hoe kunnen docenten ervoor zorgen dat leerlingen zelf gaan denken met en over wiskunde? 
In de eerste bijeenkomst over dit onderwerp hebben we gekeken hoe Liljedahl variabelen geformuleerd heeft om leerlingen aan het denken te krijgen en daarbij ook een aantal stappen geformuleerd. Met de deelnemers werd afgesproken om in een tweede bijeenkomst zelf aan het werk te gaan en taken (en eventuele hulp) te formuleren met als doel leerlingen aan het denken te zetten. Deze tweede bijeenkomst kan gevolgd worden zonder dat de eerste bijeenkomst gevolgd is. 

Aanmelden via deze website

Jeroen Spandaw, Wim Caspers, Peter Kop

 

Diagnostische meerkeuzevragen


Wie wel eens wat van Craig Barton heeft gelezen komt er niet onderuit: diagnostische meerkeuzevragen kunnen je lessen verrijken.

Wij zijn drie docenten die samen diagnostische vragen willen maken. We komen 1x per maand (voorlopig online) bij elkaar om dan in ongeveer anderhalf uur een aantal vragen te ontwerpen/ vertalen die we de komende weken kunnen gebruiken in onze lessen.

Wil je met ons meedoen? Lees dan hier de hele oproep en kom ons helpen. 

Anita Smit, Johan Leurgans en Jörgen van Remoortere

Cito schoolexamens statistiek met grote datasets


De afgelopen jaren heeft Cito meerdere schoolexamens statistiek met grote datasets ontwikkeld die te vinden zijn op WisBase.nl.

De opgedane kennis is gedeeld via twee animaties en een overzichtelijke handleiding voor docenten. Deze zijn te vinden op de website van Cito.

 

Help jij ons mee examens maken?



Ben jij docent in het voortgezet onderwijs? En vind je het ook zo belangrijk dat leerlingen examenvragen krijgen voorgelegd die aansluiten op hun niveau en interesses? Word dan constructeur bij een van de constructiegroepen van Stichting Cito!

Voor het nieuwe schooljaar 2022-2023 zoeken wij docenten voor:
- Wiskunde A/C vwo
- Wiskunde bb

Wat vragen wij van jou?
Je hebt als docent recente onderwijservaring aan eindexamenkandidaten in het juiste vak en schooltype waarvoor het examen gemaakt wordt. Je beschikt over een flinke dosis creativiteit en talent voor analyseren en structureren. Je hebt interesse in digitaal (samen)werken en vakgerichte software. Docenten die meewerken aan een onderwijsmethode komen niet in aanmerking.

Informatie en reageren
Meer weten? Ga naar onze webpagina of neem vrijblijvend contact met ons op via wervingconstructeurs@cito.nl

Heb je interesse? Vul dan uiterlijk 28 februari aanstaande het aanmeldingsformulier op deze webpagina in.

​Enquête cao-VO



 
Voorafgaand aan de start van een nieuw cao-traject willen de gezamenlijke bonden (FvOv, AOb, CNV en FNV) zoveel mogelijk input ophalen met betrekking tot jullie wensen voor een nieuwe cao.

We nodigen je dan ook uit om je mening in deze korte enquête te geven. Dit kan tot komende donderdag.
 
Klik hier om naar de enquête te gaan. 
 
Alvast bedankt voor het invullen!
Tot slot
Er komen regelmatig nieuwe blogs op onze website, lees ze hier en laat een berichtje achter voor de schrijver. 

Feantersdyk 4-i
9264 TN Earnewâld
hoofdbureau@nvvw.nl

 

Colofon

Dit is een automatisch bericht, antwoorden op nieuwsbrief@nvvw.nl worden niet gelezen. Mocht u vragen over de vereniging hebben, dan verzoeken wij u contact op te nemen met de ledenadministratie via ledenadministratie@nvvw.nl, voor technische vragen kunt u terecht bij de webmasters via webmasters@nvvw.nl.