Hebreeuws Studiehuis Reshiet is sinds 2013 gevestigd in Israel. ‘Vanuit Shomron’ is een onafhankelijke nieuwsbrief, wordt gratis aangeboden en verschijnt vrijwel wekelijks. Het schrijven van de nieuwsbrieven begon tijdens de Gazaoorlog van 2014. Destijds bleek dat de NL-media zeer éénzijdige informatie verschaften over die zomeroorlog. Nog steeds is er naar onze mening sprake van éénzijdige berichtgeving als het over Israel gaat. Wij beseffen wel degelijk dat ook wij een ietwat ‘gekleurde en beperkte bril’ op hebben omdat wij o.a. naast het werk als Hebreeuwse leraren niet alle gelegenheid hebben om uitgebreid op alle onderwerpen in te gaan. Iedere week is er enig ‘geestelijk manna’ te proeven door de toelichting op de wekelijkse Torahlezingen en aanvullingen vanuit het NT. Voel u vrij deze brieven door te sturen.
Hartelijke groet, Yair en Karen Strijker, Na’leh Israel
|
|
Deze week heet de Parasha Mishpatiem, regelgevingen. Dikwijls worden in vertalingen alle Hebreeuwse woorden die te maken hebben met wetgeving, regels en aanwijzingen op één hoop gegooid onder de noemer: wet. Men vertaalt Torah doorgaans ook met wet. Maar dat is wat kort door de bocht! Torah komt van het werkwoord jarah ירה, richting aangeven, onderwijzen. Dat is de bedoeling van Gods Woord: ons mensen helpen hoe om te gaan met Zijn mooie aarde; hoe met elkaar in vrede te leven en hoe we onze Schepper en Bevrijder mogen dienen. De langste Psalm is 119, één grote en lange lofzang op het Onderwijs, de Torah van de God van Israel, de Schepper van deze aarde. Psalm 1, die we deze week mochten toelichten a.d.h.v. een PowerPointpresentatie, begint met het gelukkig prijzen van de mens, die Gods Onderwijs, wat ook Jezus/Jehoshua’s Onderwijs is, ter harte neemt. We hopen u binnenkort meer Psalm-PowerPoint Webinars aan te bieden. Onderaan de nieuwsbrief leest u meer over Mishpatiem en u vindt de agenda met al onze geplande webinars!
|
|
Wanneer komt de grote?
|
|
In 1927 was de laatste grote aardbeving (6.2 op de schaal van Richter) in Israel. Vooral het noorden werd getroffen en naar schatting vielen er rond de 6000 doden en vele gewonden. De op een na laatste was in 1837 en die was 6.5 op de schaal van Richter. Er kwamen toen zeker 9000 mensen om het leven. De getroffen gebieden lagen destijds vooral rondom de Jordaanvallei. Ook vandaag de dag is de Jordaanvallei nog aardbevingsgevoelig. Deze week waren er maar liefst twee aardbevingen in Israel binnen 12 uur. Weliswaar met een kracht van rond de 3.5, maar men is momenteel bezorgd dat er binnen niet al te lange tijd een ‘grote’ zal komen. Zo ongeveer eens in de 100 jaar is er in Israel een wat grotere aardbeving. Wanneer komt die? Volgens berekeningen zouden bij een aardbeving van rond de 6.5 meer dan 10.000 doden kunnen vallen. Vooral de steden Beth Shean, Afula, maar ook Tiberias, liggen in een kwetsbaar gebied, mocht de aardbeving toeslaan. Al in 2005 verzocht de burgemeester van Beth Shean dat huizen en flats versterkt moeten worden, ‘aardbevingproof’, maar er is geen geld beschikbaar gesteld. Zoals dikwijls in vele landen gebeurt, dempt men de put als het kalf verdronken is en denkt men: ‘het zal mijn tijd wel uitduren.’ We weten dat Israels vijanden misbruik zullen maken van een dergelijke noodsituatie en Israel op zo’n zwak moment zullen aanvallen. Je moet er niet aan denken. Het is goed om een kleine rugzak paraat te hebben met wat handige spulletjes voor het geval je hals over de kop je huis uit moet. In Israel krijgen de kinderen op school jaarlijks een training wat ze moeten doen in geval van een aardbeving. Wij hebben onderling ook afgesproken dat, mocht ons zoiets overkomen, we dan naar boven, naar de top van de berg in Na’aleh moeten klimmen (we zitten zo goed als op de top) en elkaar daar ontmoeten. Ghas ve ghalilah dat het gebeurt (moge het niet gebeuren).
|
|
|
|
De Bergtopjeugd
|
|
De laatste weken besteden vooral de linkse media uitgebreid aandacht aan de ‘bergtopjeugd’. Deze jongeren zijn naar hun mening de oorzaak van de steeds hoger oplopende spanningen tussen Arabieren en Joden in de Gebieden, omdat deze jeugd steeds meer overlast veroorzaakt in Arabische dorpjes en winkels. Het betreft vooral de kinderen van religieuze pioniers van stadjes op de bergen van Samaria. Vóór 1967 had Jordanie, wat men doorgaans de Westelijke Jordanoever noemt, bezet. Na de Zes Daagse oorlog kwam het oude Harteland weer in handen van Israel. Het zijn betwistte gebieden, zoals er zoveel zijn ter wereld, maar van de wereld mogen Arabieren daar overal stadjes bouwen. Indien een Jood een extra schuurtje bouwt wordt deze door de overheid vrijwel direkt gesloopt. Geweld tegen Joden in de gebieden wordt beschreven als eigen schuld dikke bult. Had je daar maar niet moeten gaan wonen.
De spanningen over en weer zijn het gevolg van een kettingreactie aan incidenten, die plaatsvinden tussen Joodse en Arabische jongeren in Samaria en Judea. Bijna dagelijks worden Israelische auto’s door Arabieren met stenen bekogeld en niet lang geleden werd een jonge vader door Arabieren doodgeschoten. Arabieren rukken constant door Israëli’s geplante bomen uit de grond en andersom begonnen Joden ook bomen van Arabieren uit te rukken. ‘Onze wraak moet zoet zijn,’ denken enkele groepjes Joodse jongeren en zij hebben onlangs ook auto’s van Arabieren in brand gestoken; huizen beschadigd; winkelruiten ingegooid e.d. Hun agressie richtte zich deze week ook op linkse Israëliërs. Velen van hen beschouwen de bergjeugd als ‘sub humans’ en hebben het standpunt dat Israel helemaal moet vertrekken uit Samaria. We kunnen dan wel zeggen dat binnen de kortste keren Hamas en Iran met raketten Tel Aviv en heel Israel kunnen aanvallen. Naar onze mening moet het oude Bijbelland in het beheer en onder toezicht van Israel blijven.
Het geweld over en weer is natuurlijk geen oplossing; het moet niet doorgaan want deze situatie kan maar zo escaleren. Israel zou veel meer bescherming en hulp moeten bieden aan de Joodse inwoners van met name Noord Samaria en omdat het leger dat niet voldoende doet, neemt men nu dikwijls het heft in eigen handen. Lo tov, niet goed.
|
|
|
|
Oekraïne
|
|
Israel bereidt zich voor op het evacueren van duizenden Oekraïense Joden voor het geval Rusland overgaat tot een inval in haar buurland. Bijzonder dat, ondanks de enorme spanningen, Joden zowel in Rusland als in de Oekraïne op 27 januari de bevrijding van Auschwitz door het Russische leger herdachten. Niet alle rond de 70.000 Joden ,die in voornamelijk Oost Oekraïne wonen, willen naar Israel vluchten en of president Voldymyr Zelensky, die zelf ook Joods is, dat ook zelf wel wil…?
|
|
|
|
Illegale bouwsels
|
|
Waar ter wereld mag men in een illegaal gebouwd huis blijven wonen wanneer de autoriteiten er bij de bewoners al jaren op aangedrongen hebben dat ze moeten vertrekken? Nergens ter wereld en waarom zou Israel dat dan wel moeten toestaan?
In de Sheik Jarahwijk, waar in mei vorig jaar enorme onlusten ontstonden omdat illegale Arabieren niet uit de huizen, die op grond gebouwd waren van Joodse eigenaren, wilden vertrekken, was er wederom spanning. Het betreft nu een tweetal woningen van Arabieren die na de onafhankelijkheidsoorlog van 1948 naar Oost Jeruzalem trokken en zonder vergunningen aan te vragen huizen bouwden op grond wat aan Israel toebehoort. Abbas en consorten proberen het verwoesten van de huizen tot een politiek punt te verheffen en met succes. Ook de Nederlandse ambassadeur van Israel sprak zijn schande uit over wat Israel gedaan had: een illegaal huis verwoesten. Overigens komt er op die plaats o.a. een school waar Arabische kinderen met een handicap terecht kunnen.
|
|
|
|
Sneeuw, sheleg שלג
|
|
Eindelijk lag Jeruzalem gisteren weer bedekt onder een laag sneeuw. Ook de bergen van Judea waren kristalwit gekleurd en dat is een prachtig gezicht. Wij maakten natuurlijk ook plannen om in de nacht van woensdag op donderdag richting Jeruzalem te rijden om de witte wereld te aanschouwen. Meerdere mensen raadden het ons echter lachend af en zeiden ’o, je wilt dus uren in de file staan?’ Zij hadden de ervaring van jaren geleden en meenden dat zij de enigen waren die op het idee gekomen waren om de sneeuw te gaan zien … Bovendien, en dat is natuurlijk helemaal waar, het is bergje op, bergje afrijden richting Jeruzalem (en terug!) op spekgladde wegen (men strooit geen zout zoals in Nederland). Veel sneeuwruimers zijn er ook al niet in ons landje en we zagen op tv meerdere vastgelopen auto’s. De burgermeester van Jeruzalem raadde de Jeruzalemmers aan om woensdagmiddag niet meer naar buiten te gaan i.v.m. de vallende sneeuw maar gaf de kinderen donderdag sneeuwvrij. Jammer voor die van ons. Toen we januari 7 jaar geleden naar Na’aleh verhuisden, lag er drie uur lang wat sneeuw in de tuin, die herinnering zullen we vasthouden! Minder mooi is dat Arabische jeugd bij de Damascuspoort sneeuwballen met stenen erin naar orthodoxen gooiden. Ook werden stoelen naar de politie gegooid. Het hoogtepunt voor hen was waarschijnlijk de ‘sneeuwpop’: een raket zoals Hamas die maakt, een M-75. De raket was versierd met de Hamasvlag. Wat zullen ze een sneeuwpret hebben gehad…zucht…
|
|
|
|
Ruth geslaagd
|
|
Ruth (18) was meer dan enthousiast toen zij ‘s middags naar beneden stormde en het uitschreeuwde: hitslachti, ik ben geslaagd!
Die ochtend had zij afgereden maar pas na enkele uren krijg je dan de uitslag te horen. Zij was wat in de mineurstemming omdat ze bij het achteruit inparkeren nogal hard tegen de stoeprand was gebotst -oeps- en de examinator haar het niet over liet doen. Haar eigen rijinstructeur vond het ook niet zo’n mooi bericht toen hij over het incidentje hoorde. Wij hadden haar in feite al getroost met ‘ach joh, geeft niet hoor, dat kan gebeuren en de volgende keer gaat het vast helemaal goed.’ Wat een mazzal, want de examinator zag de stoepbotsing blijkbaar als een ‘schoonheidsfoutje’ want verder ging het rijden haar goed af! Nu snap ik ook waarom er zoveel butsen in auto’s en kapotte stoepranden er in Israel zijn…Ehum…bedoel er niets mee hoor!
De eerste drie maanden moeten we wel met haar meerijden en tot zes maanden wanneer zij in het donker rijdt.
Sam zal naar alle waarschijnlijkheid in februari afrijden, behatslacha Shmuel!
|
|
|
|
Adar Aleph, 12 A
|
|
Aanstaande dinsdag is het weer Rosh Chodesh, nieuwe maand, de twaalfde van de Bijbelse kalender. De nieuwe maand heet in de volksmond Adar en omdat het een schrikkeljaar is, noemen we de maand Adar 1: Adar Aleph. Anderhalve maand na a.s. dinsdag vieren we Purim, het LotenFeest! De kinderen kijken er naar uit want sinds begin december (Chanukah) hebben zij geen schoolvakantie gehad!
|
|
|
|
Parasha mishpatim (regelgevingen)
We lezen Exodus 21:10-24:18. Uit de Haftara lezen we Jeremia 33:25-26 en ook 34:8-22 en we lezen Mattheus 17:1-11.
Deze Parasha begint met regels over het houden van slaven en Jeremia bevestigt dat het niet nakomen van Gods regels hieromtrent op straf komt te staan. Slaven lijken in Exodus niet zoveel waard te zijn, niet meer dan dertig zilverlingen, maar uit Jeremia blijkt dat God voor hen opkomt als ze verkeerd behandeld worden. Het doet denken aan Zijn woorden in Johannes 15: ‘Ik noem u niet meer slaven want een slaaf weet niet wat zijn meester doet.’ Juist Hij werd voor de slavenprijs van dertig zilverlingen verraden om ons vrij te kopen. Er staat niets toevallig in de Bijbel.
We lazen ooit een verhaal dat ook Joséph voor dertig zilverlingen werd verkocht, maar dat twee van de broers tien zilverlingen voor zichzelf hielden en de resterende twintig onder de broers verdeelden. Of het waar is weten we natuurlijk niet, maar het zou veel verklaren, daar Joséph als een soort ‘voorgestalte’ van Jehoshua fungeert.
De instelling: ‘Oog om oog, tand om tand’ in Exodus 21 is een humane regel die de dader van een overtreding beschermt tegen een te grote straf: men mag geen leven eisen voor het verlies van een oog of een tand. In Exodus 22:9 volgt de reden waarom dit hoofdstuk mishpatim, regelgevingen heet: elke zaak over iets dat gestolen zou zijn, moet voor de rechters gebracht worden.
Wat zeer belangrijk is in deze Parasha, is de instelling van de pelgrimsfeesten Pesach, Shavuoth en Sukoth (Ex. 23), waarbij God gebiedt dat men opgaat naar Jeruzalem om Hem te eren met de opbrengsten van de oogsten en met het gedenken van de uittocht (Pesach); de doortocht (Shavuoth) en de intocht (Loofhuttenfeest). Deze drie pelgrimsfeesten zijn in feite één groot Festival van Bevrijding.
In Exodus 24:12 staat opnieuw het shabatsgebod; zo belangrijk is dit voor God dat Hij het na het opdragen van de Tien Woorden nog eens herhaalt. Het valt ons overigens op hoe veel moeite men tegenwoordig heeft met het onderhouden van de shabat en God daarin gehoorzaam te zijn. God heeft deze regel bedoeld als een manier om te gaan lijken op Hem door te doen wat Hij doet: rusten op de zevende dag, maar wat kost het velen een moeite, het is eigenlijk onbegrijpelijk; we weten allemaal dat we niet mogen stelen en doden en liegen, maar juist dat duidelijke gebod om de zevende dag rust te houden ligt nogal eens onder vuur…
God zegt hiervan in Jesaja 56:6-7 dat Hij degenen die Zijn shabat onderhouden, ook al zouden ze door geboorte niet bij Zijn volk horen, ook zal Hij brengen tot Zijn heilige berg. Het is dus geen Joods gebeuren, maar een gebeuren voor de gehele mensheid, dat Hij al uitvond in Genesis bij de scheppingsorde. Heel belangrijk om hier studie van te maken als u daar nog niet aan meedoet. In Exodus 20 noemt God twee keer achter elkaar dat het houden van de shabat is als het onderhouden van het verbond met Hem. We weten dat het verbond, dat Hij met Moshe en het volk sluit, buiten de grondwet ook een huwelijksverbond is. Dus is het onderhouden van de shabat de trouwring van het huwelijksverbond. Waaraan kan men zien of man en vrouw bij elkaar horen? Door de ring die ze beiden dragen. Prachtig toch? ‘Ja,’ zou men zeggen: ‘maar Jehoshua heeft de Wet toch vervuld, dan hoeft dat toch niet meer?’ Maar waarom zou het vierde gebod ineens niet meer hoeven terwijl de andere negen geboden nog steeds van kracht zijn?
Nadat God allerlei regels heeft gegeven, leest Moshe deze voor aan het volk waarop zij antwoorden in Exodus 24:3: ‘Alles wat God geboden heeft zullen wij doen en daarnaar horen.’ Let hier op de volgorde: niet eerst horen en dan doen, maar men zegt het andersom, als ultieme gehoorzaamheid. Daarna wordt het gehele volk door Moshe gedoopt in het bloed van het vredeoffer.
De oudsten gaan een eindweegs met Moshe mee de berg op en zij eten en drinken in de tegenwoordigheid van God (Ex.24:10). Moshe gaat daarna alleen verder de berg op en blijft daar veertig dagen en veertig nachten om met de Aanwezige Zelf te spreken.
De discipelen Petrus, Johannes en Jakobus in Mattheus maken dergelijks ook mee op een berg als plotseling Jehoshua voor hun ogen van gestalte verandert naar Zijn hemelse uiterlijk, waarbij Moshe en Elia ook zichtbaar zijn. Het is zo’n enorm indrukwekkend gebeuren dat Petrus er raar van gaat babbelen, dat doen we weleens als we nerveus worden van bewondering.
God Zelf valt hem in de rede met te zeggen: ‘Dit is Mijn Zoon in Wie Ik mijn welbehagen heb, hoort naar Hem!’ Petrus moet wel stilvallen, diep onder de indruk. Het zal je maar gebeuren… Niks geen tentjes bouwen en niks geen hokjes om mensen, of zelfs God, in te stoppen, maar pure gehoorzaamheid aan God Zelf betonen. Petrus moet daar nog zoveel leren, maar hij is uiteindelijk wel, door de vervulling met de Heilige Geest in Handelingen 2, die prachtige persoonlijkheid geworden, die we uit het boek Handelingen en uit zijn geschreven brieven kennen.
Zowel in Exodus als in Mattheus wordt gesproken over een wolk, עָנָן ánán. In zowel Exodus als in Mattheus wordt de wolk door God gebruikt als omhulling, als een soort kleding, Hij is erin aan het oog onttrokken en ook weer niet: de oudsten van het volk Israel zien Hem en zij eten en zij drinken (Ex. 24:11). Ook de discipelen kunnen Hem in heerlijkheid herkennen, samen met Moshe en Eliahu. Het zou best kunnen zijn dat de wolk het ergste licht van de verschijning van God tempert zodat de toeschouwers in leven blijven. Bedenk dat Mozes later de berg afkomt en zijn gelaat zo fel verlicht is dat men hem niet aan kan kijken en hij een doek voor moet doen. Hoeveel temeer schittert God zelf!
Het woord voor wolk, Anán עָנָן heeft woordverband met het Hebreeuwse woord anáváh, עַנָוָה nederigheid, zachtmoedigheid. Moshe, die als enige in de wolk mag zijn met God, is de meest nederige man die in het Israëlische kamp te vinden is.
In Psalm 18:36 wordt dit woord anáváh, עַנָוָה in verband gebracht met God Zelf: ‘Uw zachtmoedigheid heeft mij groot gemaakt.’
Ook heeft ánán עָנַן woordverband met het Hebreeuwse woord ánad עָנַד, omwikkelen, ombinden. God omwikkelt Zich met de ánán, de wolk.
Het woord voor oog, ajin עַיִן heeft ook verband met ánán. Dit woord betekent ook aanblik. De aanblik van God wordt verzacht voor het oog door de ánán, de wolk.
Een ander woordverband met het woord ánán עָנָן is het woord nasa נָסָע, doorreizen, opbreken. We weten uit de geschiedenis van het volk Israel dat men opbreekt en doorreist op het moment dat de ánán, de wolk, opbreekt en doorreist. Bijbelstudie met gebruikmaking van Hebreeuwse woordverbanden is een bijzonder zegenende manier van studie. Shabat shalom!
|
|
Virtueel weer mee op reis? Vertrek 3 feb. 19.30 uur
|
|
Tel Aviv heeft de meeste Bauhaus-architectuur* ter wereld: schitterende huizen en gebouwen. We bezoeken Tel Aviv maar ook even de meest ultraorthodoxe wijk: Bnei Barak, een bijzondere, afgescheiden wijk van Tel Aviv. Ook leren we meer over Jaffo; Rishon leTsion en een kennismaking met Lisa Madar,; Palmachim en de loop van de rivier Soreq. Heel bijzonder vonden wij het bezoek aan de ondergrondse munitiefabriek in Rechovoth, nu een museum. Mede door dat fabriekje konden de eerste Joods agrarische dorpjes verzet bieden aan terroristische aanvallen in de jaren ’30 en ‘40 van de vorige eeuw. Kortom, het belooft weer een mooie reis te worden! We beginnen dit keer met een kort bezoekje aan ons eigen dorpje Na’ale. U kunt mee wanneer u zich inschrijft en we versturen de ticket een dag voor vertrek. ;-)
|
|
|
|
Activiteiten en meer...
Alle webinars zijn gratis! Een gift is altijd welkom.
3 februari van 19.30-20.30, Virtuele tour Midden Israel, Na’ale, Rechovoth, Rishon leTsion, Jaffo-Tel Aviv en nog meer moois ?
15 februari van 19.30-21.15 gratis de eerste les Bijbels Denken vanuit de Hebreeuwse Taal.
22 februari van 19.30-20.30, Het Onze Vader vanuit het Hebreeuws. Ieder krijgt ook de tekst van het O.V. na afloop toegestuurd in het Hebreeuws!
28 februari webinar ‘Herhaling reis zuiden.’
1 maart les 2 van de Alephcursus via Zoom
14 maart webinar Purim
13 april webinar Pesach
Al deze webinars worden gegeven via Zoom, beginnen om 19:30 en duren ongeveer een uur.
- - - - -
Aankomende cursussen in Nederland:
Houten – Gimelcursus voorjaar 2022, vijf lessen Data: op 5 donderdagavonden: 12 en 19 Mei, 9, 23 en 30 Juni. Locatie: in Houten Tijd: 20.00 – 22.00 uur Kosten: het cursusgeld bedraagt 75,- euro en het lesboek 18,50 euro. Deze reader is alleen verkrijgbaar bij de docente of via www.studiehuisreshiet.nl Info en opgave bij de docente: Ads van Oudheusden: alephhouten@gmail.com of 06-30676974
- - - - - - - - - -
Dank U heel hartelijk voor uw goede gaven indien u de werkzaamheden van Studiehuis Reshiet steunt. Dat bemoedigt ons enorm! NL03 INGB 000 87 25 116 of via de ANBI stichting Ammeech Ammi (uw volk is mijn volk), NL86 INGB 000 43 58 913 t.b.v. Studiehuis Reshiet Yair en Karen Strijker
- - - - - - - - - -
‘Hebreeuws in Zes Dagen’ is een toegankelijke cursus Bijbels denken vanuit de Bijbeltaal.
In zes lessen, verwijzend naar de zes scheppingsdagen, leert u de grondbeginselen van Gods Taal en u leert Bijbelwoorden op te zoeken in een concordantie. Gods Taal is verrijkend en toegankelijk voor iedereen. € 29.50 of mail ons info@studiehuisreshiet.nl Ons cursusboek is te bestellen via onze webwinkel op www.studiehuisreshiet.nl.
- - - - - - - - - -
Beluister ons ook op Radio Israel in het programma Frontline Israel met Cees van der Vlist. Elke vrijdagmiddag om 15:00 uur en het wordt verschillende malen herhaald.
|
|
Studiehuis Reshiet, Israel Yair en Karen Strijker Geen nieuwsbrieven meer ontvangen? Klik dan hier.
|
|
|
|