Afbeelding
Nieuwsbrief Reconstructie Westkade Sas van Gent, nummer 4

Nieuwe damwanden gaan de grond in

Vanaf maandag 22 juni plaatsen we nieuwe stalen damwanden bij de Westkade, ter hoogte van kunstmestfabriek Rosier. Vanaf een werkschip plaatsen we over een lengte van ruim 200 meter een rij stalen damwandplanken. Een tweede rij, het ankerscherm, plaatsen we vanaf het land, met een kraan. Op het werkschip staat een kraan met een trilblok, die de planken ophijst en tot ongeveer 17 meter de grond in trilt.
werkschip met trilblok
De trilmethode zorgt voor veel minder overlast voor de omgeving, dan wanneer we zouden heien. Het is een precies werk om die losse planken precies in elkaar te laten passen. Om het een stevig geheel te maken, lassen we er handmatig lange stalen balken (gordingen) horizontaal op. Alles bij elkaar een arbeidsintensieve klus, die ongeveer vijf weken duurt.
Als beide damwanden er staan, graven we de grond ertussen af. Daar komt schoon zand voor terug.
Daarna boren we tunnels van damwand tot damwand, ongeveer twee meter uit elkaar. Dit gebeurt met ‘raketgestuurde boringen’ waarbij we de grond bij de boring niet uit de tunnels halen, maar opzij persen. Daar trekken we ankers (stalen kabels) door. Wanneer deze aan de damwanden zijn vastgemaakt, en het nieuwe zand na een paar maanden is ingeklonken, spannen we ze af. Dan vormen de damwanden, de ankers en het grondpakket één groot stevig pakket, dat geen kant meer op kan. Dit pakket biedt de komende decennia een stevige fundering voor de wegen en de overslagvoorzieningen voor Rosier.
Afbeelding

Reconstructie en fasering

De planning van Ingenieursbureau Walhout Civil geeft een inkijk in de werkzaamheden die zij de komende maanden doen en laat uitvoeren aan de Westkade in Sas van Gent. De werkzaamheden in fase 1 tot en met 4 gebeuren per ‘blok’ van 50 meter.
Kijk voor een fasering van de reconstructie op www.terneuzen.nl/westkade.

Ontwerpen van een nieuwe kade

Het ontwerpen van de nieuwe kade was een fikse klus. De ingenieurs van Walhout Civil hebben veel oplossingen moeten bedenken om te komen tot een slim ontwerp. De doelstelling was dat de N252 tussen Sas van Gent en België zo snel mogelijk weer open kan.
“Het ontwerp was niet eenvoudig”, aldus hoofdconstructeur Edward, “Je hebt te maken met een kade die op instorten staat en je gaat aan de slag op een gebied zo groot als een postzegel.” Volgens ontwerper Ben liggen er onder de weg een ‘gigantische betonnen bak en een wirwar van kabels en leidingen’. En ook het hoge waterpeil van het kanaal is volgens hem een uitdaging.
De reconstructie is ook een ingewikkelde logistieke klus. De aannemer komt met veel materieel en schepen, bijvoorbeeld voor de damwanden. En de bedrijfsactiviteiten van Rosier lopen gewoon door. Dus blijft Rosier tijdens de reconstructie gebruik maken van het gebied voor haar overslagactiviteiten. Zowel het ontwerp als de uitvoering zijn hierop volledig op afgestemd. (Foto: Ben (links) en Edward aan de slag  met het ontwerp.)
Afbeelding
In het ontwerp zijn maatregelen genomen om het milieu en de ecologie te beschermen. Rosier hecht waarde aan een schoon milieu en een duurzame leefomgeving. Daarom zijn er onderzoeken uitgevoerd naar het saneren van de bodem, het beschermen van aanwezige diersoorten en de waterkwaliteit. De nieuwe eisen voor stikstof en PFAS waren ook binnen dit project een knelpunt en zorgden voor enige vertraging.
Volgens Walhout Civil is de afstemming met de verschillende instanties goed verlopen. Iedereen werkte graag mee aan het vinden van oplossingen. De ingenieurs kijken dan ook tevreden terug op het ontwerptraject en de samenwerking met Rosier, Rijkswaterstaat en de gemeente Terneuzen.

Zicht op het werk

Projectontwikkelaar Walhout Civil voert het bouwtoezicht uit. De nieuwste camera- en meetsystemen houden zicht op de bouw. Verschillende aannemers hebben het bouwterrein ingericht op de klus. Diverse aannemers en loonbedrijven uit Zeeuws-Vlaanderen zijn betrokken bij de reconstructie.
Afbeelding
Aannemer Van den Biggelaar gaat de damwanden plaatsen. Links en rechts staat en ligt het materiaal hiervoor gereed. Ondanks de coronacrisis zijn de eerste stalen damwanden op tijd aangekomen. De langere damwandplanken die in het water komen, zijn per schip onderweg naar Sas van Gent. Op het werkschip bouwen we de de kraan met het trilblok op. Het blok, dat 10.000 kilo weegt, kijken we nog even na, want die moet straks flink aan het werk.
Een kraan legt de laatste hand aan de heisleuf waar de ankerwand in komt. De grond die eruit komt belandt op het gronddepot, aan de zijkant van het bouwterrein. De laatste oude betonnen fundaties hebben we weggehaald. Een restantje oude rails wacht om afgevoerd te worden.
Intussen wordt ongehinderd een schip geladen met product van de kunstmestfabriek, want dat dient tijdens de werkzaamheden zoveel mogelijk door te gaan.
Afbeelding
Projectcoördinator Remco is tijdens de reconstructie bijna iedere dag op het bouwterrein. “Je hebt een knap uitzicht hier. Maar goed, het blijft intensief werk en het zijn lange dagen. Want je wil die damwanden erin en het zand erachter. Over enkele maanden ligt hier weer een veilige waterkering. Dan kunnen we beginnen met de weg, maar dat gaat nog wel even duren,” aldus Remco.
Vanaf maandag zijn hier veel verschillende werkploegen aan het werk. Door het hekwerk kunt u de werkzaamheden volgen als u wilt.

Meer informatie

Meer informatie over de voortgang van de werkzaamheden leest u op www.terneuzen.nl/westkade. Hier vindt u ook de vorige nieuwsbrieven ‘Reconstructie Westkade Sas van Gent’.
U ontvangt deze nieuwsbrief omdat u hebt aangegeven dat u op de hoogte wilt blijven van de voortgang van de reconstructie van de Westkade in Sas van Gent. De nieuwsbrief heeft geen vaste verschijningsfrequentie, maar verschijnt wanneer er nieuws is te melden.