i&i   over ons  online versie

 

 

nieuwsbrief 140

AGENDA

Wilt u een item toevoegen aan de agenda? Mail dat door naar webredactie@ieni.org.

10-19 november Beverwedstrijd 2021 Beverwedstrijd informatie inschrijven
11 november i&i conferentie i&i informatie Utrecht
25 november Gratis workshop programmeren met Hedy Leiden Univ aanmelden online
25 november Beeldverwerking T3 Nederland informatie webinar
25 jan 2022 Docentennetwerk informatica 2 U-Talent informatie 16.00-19.30 u

31 jan 2022

Planet Robot (laatste dag aanmelding)

div organisaties

informatie

hele dag

2-3 febr 2022 IPON IPON informatie 10.00-17.00 u

1 mrt 2022

 

Youth on Trust inleveren

 

Peritia

 

informatie

 

inleveren project
30 mrt 2022 Planet Robot (finale dag) div org informatie finale dag
30 mrt 2022 Skills Talents, (finaledag) Skills Talents informatie Utrecht
31 mrt 2022 Docentennetwerk informatica 2 U-Talent informatie 16.00-19.30 u
juni 2022 Informatica Olympiade girls only EGOI2022 informatie  

Van het programma voor de komende conferentie lten we de komende weken telkens iets zien.
Het is nagenoeg rond, al wordt er nog volop geroosterd en ingepast.
Dat het een mooie conferentie gaat worden is zeker,  bekijk bijvoorbeeld de volgende drie activiteiten  

 

Q-Highschool      Pieter van Engelen
Als informaticadocent op Q-Highschool ben ik met mijn team bezig om een ongebruikelijke invulling en organisatievorm te geven aan het informatica curriculum HV Bovenbouw. Kort door de bocht gezegd hebben we het hele curriculum opgedeeld in module blokken, waarmee we leerlingen van 6+ verschillende scholen in de regio Arnhem bedienen, waarbij tijd- en plaatsonafhankelijk leren en de leerling in de regie de maat voeren. Dit biedt tal van uitdagingen: hoe regelen we dit praktisch (rooster, computer, online/offline), wat voor materiaal bieden we aan, hoe toetsen we dit en hoe zorgen we voor kwaliteitsborging. Waar we dit jaar mee begonnen zijn, is het inzetten van mensen uit het bedrijfsleven voor specifieke modules, waar we de leerlingen up-to-date, relevante en realistische info uit het werkveld mee willen geven. Kortom veel werk en enthousiaste leerlingen.

We hebben deze noten nog verre van volledig gekraakt. Met deze presentatie en discussie willen we vooral presenteren wat we hebben bereikt en welke noten nog gekraakt moeten worden. Ons doel is het inspireren van collega’s om eens verder te kijken dan je reguliere organisatievorm en voor ons om nieuwe ideeën op te doen. Een presentatie van work-in-progress, waarbij ik verwacht dat er behoorlijk wat gesprek met de deelnemers zal zijn.

Neem gerust een kijkje op onze website https://q-highschool.nl/ voor meer informatie over Q-Highschool.

 

Beroepsoriëntatie VMBO IT     Victor Schmidt (SLO)
Beroepsoriëntatie met het praktijkgerichte programma informatietechnologie

Momenteel wordt er door achttien pilotscholen met ondersteuning van SLO en SPV gewerkt aan een praktijkgericht programma informatietechnologie. Wat is dat? Een praktijkgericht programma maakt vanaf 2024 voor alle tl- en gl-leerlingen - die samen een nieuwe leerweg gaan vormen - deel uit van het examen. In een dergelijk programma oriënteren leerlingen zich op werk en beroep. Een voorbeeld van een praktijkgericht programma is Technologie & toepassing. Er komen nu ook andere praktijkgericht programma’s, waaronder één voor informatietechnologie. Bij dit programma oriënteren leerlingen zich op werk en beroep met behulp van praktische en realistische opdrachten in de informatietechnologie. Denk aan ontwikkeling van een virtuele rondtoer door de binnenstad voor de middenstandsvereniging in je stad of een wildcamera programmeren voor de plaatselijke boswachterij. In deze presentatie laten we je kennis maken met dit nieuwe verschijnsel in het vmbo.

WEBSITE en aanmelden voor de i&i conferentie
Overzicht volledig programma (laatste stand van zaken)

Gratis workshop programmeren met Hedy


Voor wie? 

Leerkrachten bovenbouw po, onderbouw vo, ICT-coördinatoren, plusklassen 
(u heeft geen programmeerervaring nodig)

 Wanneer: Donderdag 25 november 16.00 - 17.00

 Waar: Online via Zoom

 Wat is Hedy?
Hedy is een tekstuele programmeertaal speciaal ontwikkeld voor jongeren (groep 7 - klas 2) door Universiteit Leiden. In tegenstelling tot andere programmeertalen voor kinderen zoals Scratch, maakt Hedy geen gebruik van codeblokken, maar is het een tekstuele programmeertaal. Met Hedy leer je dus codes typen zoals de echte programmeurs dat doen, maar in kleine stapjes en met speelse opdrachten. Zo functioneert Hedy als opstapje naar de echte programmeertalen zoals Python op een laagdrempelige en vooral leuke manier!

Lijkt het je wat om Hedy uit te proberen?
Kom dan naar de gratis workshop op donderdag 25 november om 16.00uur. In de workshop laat ik je kennismaken met de programmeertaal en geef ik praktische tips & tricks over lesgeven met Hedy.

Vragen
Heeft u vragen over de workshop? Dan kunt u die sturen naar m.gilsing@liacs.leidenuniv.nl 
Via facebook messenger kan ik helaas geen vragen beantwoorden. 

HEDY

Universitair hoofddocent Felienne Hermans bedacht de 'tussentaal' Hedy om kinderen en jongeren stapsgewijs te leren programmeren. De naar uitvinder en filmster Hedy Lamarr vernoemde programmeertaal is geënt op hoe kinderen leren. "Als je leert schrijven, begin je bij de letters. Als je die goed kent, ga je over naar woorden en pas daarna volgen de zinnen met hoofdletters. Tot slot komt de interpunctie. Datzelfde principe hanteert Hedy. Kinderen leren programmeren aan de hand van levels. Na elk level komt er een programmeerregel bij", geeft Felienne de kern weer.

 Hierboven staat in het kort wat Hedy is.
Meer weten?

 Ga naar een duidelijk artikel in Vives over Hedy en Felienne Hermans, beter nog, probeer het als docent ook eens.

Reeks toetsvragen voor kerndomein B: Grondslagen van het vernieuwde examenprogramma.
Tot nu was er nog geen leidraad voor het samenstellen van toetsen voor het vak informatica. Elke docent moest hiervoor zelf aan de slag. Daarom zijn we in 2020 als team van informaticadocenten en vakdidactici aan de slag gegaan om een reeks toetsvragen te ontwikkelen voor kerndomein B: Grondslagen
van het vernieuwde examenprogramma.
Hiermee kun je als docent op een objectieve manier toetsen. Zo kun je meten of je leerlingen het basisniveau hebben bereikt. Bij andere schoolvakken wordt hiervoor het centraal examen gebruikt. Bij informatica is dat er niet. De auteurs
hopen met deze publicatie het toetsen te ondersteunen van leerlingvaardigheden op het gebied van de algoritmiek.

 

Gekeken wordt naar de volgende aspecten:

  • Waar gaat het in de kern om?
  • Hoe kun je variëren in toetsvragen?
  • Hoe kun je het niveau van een toetsvraag verhogen of verlagen?
  • Misconcepten
  • en andere kwaliteitsaspecten
Download de SLO publicatie

FORUM i&i

Naast de fysieke ontmoeting tijdens de praktijkdagen en conferenties is er nu ook een digitale plek. Daar is ruimte om collega's te spreken over allerhande onderwerpen. Wij wensen en hopen op een mooie plek om elkaar eenvoudiger te ontmoeten om zo lesmateriaal en ideeën uit te wisselen.  
Er zijn diverse onderwerpen waar wij uw inhoudelijke medewerking voor vragen, maar uiteraard kan ieder een ook zelf onderwerpen aandragen.

Actief deelnemen? Klik op onderstaande knop.

Naar het Forum

Bezoek ook onze geheel vernieuwde website!
Daar vindt u meer dan in de nieuwsbrief past.
Elke werkdag een nieuw bericht die over de inhoud van ons vak, over didactiek en een veelheid aan ontwikkelingen gaat. De nieuwe aanpak van de nieuwe website is succesvol, wij hebben nu 60x zovele bezoekers dan anderhalve maand geleden.

Naar website i&i

Wil je geen nieuwsbrieven meer van ons ontvangen? Klik dan hier om jezelf af te melden