Doordat hij geen wolvendeskundige is kon hij met een “blanco” blik en volop vragen zijn zoektocht starten. Zijn werkveld bestond uit archieven doorspitten (diverse Universiteiten, Gemeente, Kerk, Oudheidkunde enz.) Maar ook vele gesprekken in diverse disciplines. Een bezoek aan de levende wolf hoort daar natuurlijk ook bij.
Zo komt de geschiedenis van de wolf aardig in beeld. Van Oertijd tot een paar jaar geleden.
Waarbij de lezer zich goed moet realiseren dat dit hele verhaal op een tijdlijn geplaatst moet worden en dat, bij het lezen, het belangrijk is om daar bewust van te zijn. De omstandigheden van Oertijd, middeleeuwen eind 1800 zijn echt heel anders dan NU.
Verhalen, mythes, sprookjes……is er een waarom?
Wolf alleen een symbool van dood en verderf? Status? Wat is de rol in beeldvorming van Kerk en Adel?
Is er een verband tussen het aantal wolven en de tijd dat de mens het moeilijk heeft?
Het hoe en waarom over de jacht op wolven. Gaat het hier dan alleen over “het gevaarlijke monster?”
Welke rol speelt de Kerk in de beeldvorming over de wolf? Het hoe en waarom over de wolvenjacht. Gaat het hier dan alleen over “het gevaarlijke monster”?
Zijn zomaar wat onderwerpen die al vragend voorbij komen.
Net als: Wat is er bekend over verdwijningen, het doden van mensen (meestal kinderen?) . Hier heeft de schrijver echt de oude archieven goed doorzocht en letterlijk door gezocht. Bijzonder hoe hij een e.a. heeft kunnen plaatsten, maar ook niet. Er blijft een enkel geval onopgelost en daarmee de wolf als hoofdschuldige.
De schrijver rond zijn boek af in het hedendaagse (tot 2017)……
De kinderen van de nacht is daarmee een verrassend ander wolvenboek met een hele andere, brede kijk op Wolven en Mensen. Persoonlijk vind ik het eerlijk gezegd wat jammer dat hier zo weinig kennis van genomen is (ondanks de media-aandacht). Had misschien wel wat duidelijkheid in het rumoer kunnen brengen voor de jaren er na en verder.
Een echte aanrader dus!!!
Via deze link kun je enkele pagina's bekijken voordat je het boek eventueel aan kunt schaffen.