Short summary

 

 

Docentvluchteling voor de Klas is een project van VluchtelingenWerk Nederland en de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren

 

Deze nieuwsbrief sturen we aan docentvluchtelingen en belangstellenden. We proberen te schrijven in eenvoudige taal. De nieuwsbrief verschijnt onregelmatig.

DVDK helpt docenten die gevlucht zijn om ook in Nederland weer op school te werken. Van onderwijspassie naar werk. Daarvoor is nodig dat docentvluchtelingen zich vanaf hun komst in Nederland welkom weten en in contact komen met docenten, scholen en onderwijs. De welkom-docent-app en vakmaatjes helpen daarbij. Als de status is verleend en de taal op B1-niveau (op weg naar B2) volgt een bijscholingsjaar. Daarna werkt de docentvluchteling op een school, heeft hij een coach en is hij op weg naar duurzaam en blijvend werk. DVDK is door vrijwilligers opgezet samen met de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren en VluchtelingenWerk Nederland en met support van ministerie van OCW en UAF

 
 

15 docentvluchtelingen gestart met bijscholingstraject

DVDK vindt dat bevoegde docentvluchtelingen goed moeten worden geholpen met de Nederlandse taal. Het beroep van docent vraagt dat je heel taalvaardig bent, goed kunt luisteren en uitleggen en dat je de taal van je vak goed kent. Omdat het onderwijs in Nederland vaak nogal verschilt van het onderwijs in andere landen, moet je ook opnieuw kennismaken met de onderwijscultuur. En de Nederlandse leerling is assertief en verwacht natuurlijk goed onderwijs. De vakken didactiek en pedagogiek zijn daarom van belang en natuurlijk ook de vakdidactiek. 
13 wiskundedocenten en 2 informaticadocenten zijn op 14 februari 2022 begonnen op de Hogeschool Utrecht: bijscholing op al deze fronten. Vakdidactiek informatica wordt in samenwerking met de vakvereniging I&I verzorgd door de Vrije Universiteit Amsterdam. De Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren is blij dat door enkele vakdidactici wiskunde een speciaal programma voor vakdidactiek wiskunde wordt ontworpen. Het is de bedoeling dat onderzoek wordt gedaan, zodat we weten of dit programma echt helpt om straks goede wiskundedocenten voor de klas te krijgen.
Een belangrijk onderdeel van deze bijscholing is een intensieve stage op school: door kijken, zelf proberen en ervaren leer je het meest. De scholen die zijn aangesloten bij het samenwerkingsverband Leraarinhetgooi bieden stageplaatsen, goede begeleiders op school en kans op werk. Leraarinhetgooi financiert het bijscholingsjaar, dat wordt verzorgd door de Hogeschool Utrecht. 

 

Foto: MoniqueMarshallFotografie

Minister Wiersma trots op kopgroep

Op de groepsfoto van de 15 kandidaten zijn niet alleen de blije gezichten te zien van de 15 kandidaten en de docenten van de Hogeschool Utrecht. Ook de mensen van de regiegroep, die het traject begeleiden, laten zien heel blij te zijn. In het midden zien we een  breed lachende minister voor Onderwijs, Dennis Wiersma. Hij gaf aan trots te zijn op deze 15 doorzetters en vindt het belangrijk dat zij gaan helpen het lerarentekort te verkleinen. Marcel Voorhoeve kreeg van hem 2 minuten de tijd om de plannen van DVDK te presenteren en overhandigde 3 kaarten met informatie - voor elke DVDK-periode één - in de kleuren van de Nederlandse vlag. We hopen immers dat deze docentvluchtelingen zich thuis gaan voelen in de Nederlandse scholen en door hun aanwezigheid laten zien dat de integratie geslaagd is.
De rode kaart verwijst ook naar de urgentie, die beschreven is in de notitie Docentvluchtelingen (niet) voor de Klas, die enkele maanden geleden aan ministerie OCW is gestuurd. Hierin wordt dringend gevraagd om een gestructureerde aanpak: professionele regie én structurele, stabiele financiering. De afgelopen jaren was bij bestaande SVDK en DVDK trajecten telkens weer onzeker of ze financieel haalbaar waren.

Áls Nederland meer docenten voor de klas wil, zijn veel docentvluchtelingen daarvoor beschikbaar. 
De minister heeft toegezegd de plannen serieus te gaan bekijken. DVDK wacht af.
Lees hier het nieuwsbericht op de website van de NVvW.

 

 

 

Welkom-docentent-app succesvol

De welkom-docent-app blijkt aan te slaan: onlangs meldde zich de 400e docentvluchteling aan! Velen gebruiken de taallesjes in de app om Nederlands te leren. Er zijn lesjes tot niveau A1 en de ontwikkelaars zijn druk bezig aan te vullen richting A2. Voor docentvluchtelingen die nét in Nederland zijn,  nog op status wachten en vaak nauwelijks mogelijkheden hebben om aan taal te werken, voorziet de app in een grote behoefte. 
De taallessen in de app worden gemaakt met financiële steun van Stichting Compositio Mathematica.

In de app zijn ook korte filmpjes over didactiek van de wiskunde te vinden. Op dit moment in het Engels, maar in de toekomst ook in het Nederlands. De filmpjes zijn speciaal voor ons gemaakt door OnderwijsArena!

 

Meedoen met DVDK

Ben je vluchteling en heb je als docent gewerkt? Meld je hier aan voor de welkom-docent-app en ga beginnen met de taallesjes. Die zijn speciaal gemaakt voor mensen in het onderwijs. Ben je wiskundedocent? In de welkom-docent-app vind je een online college over algebra-didactiek.
Wiskundedocenten kunnen bij aanmelding ook aangeven dat ze graag een vakmaatje willen.
Ben je wiskundedocent in Nederland? Dan zoeken docentvluchtelingen jou als vakmaatje. Je kunt je hier aanmelden (kies bij de aanmelding voor Docent in Nederland). Graag! 
Ben je geïnteresseerd in DVDK? Meld je dan aan voor deze nieuwsbrief door een mail te sturen naar docentvluchteling@gmail.com.
Wil je iets doen voor DVDK? Heb je een goed idee? Stuur een mail aan docentvluchteling@gmail.com. DVDK neemt dan contact met je op.

 

Nieuwe partners: Texas Instruments en Noordhoff

We zijn blij dat ook Texas Instruments en uitgeverij Noordhoff DVDK een belangrijk project vinden en graag hun bijdrage willen leveren. Texas Instruments geeft de 15 docentvluchtelingen die starten met het bijscholingstraject in Utrecht een grafische rekenmachine. En Noordhoff zorgt voor digitale licenties voor de wiskundeboeken van Getal en Ruimte en Moderne Wiskunde. Daar zal bij vakdidactiek wiskunde en tijdens de stage dankbaar gebruik van worden gemaakt.

 

 

UAF en Cocma: reiskosten en studiematerialen

De twee steunstichtingen UAF en Cocma ondersteunen de 15 kandidaten in hun reiskosten en de aanschaf van studiematerialen. Een derde steunstichting heeft een aantal kandidaten voorzien van de broodnodige laptop.

 

Uitplaatsing en toestemming van gemeente

Als een vluchteling status krijgt (dus in Nederland mag blijven), krijgt zij/hij een gemeente toegewezen. Dat heet uitplaatsing. De gemeente wijst daarna een woning toe. Dat kan soms maanden duren. In die tijd zijn taallessen mogelijk, zodat een docentvluchteling zo snel mogelijk het taalniveau B1 bereikt. Dan kan zij/hij deelnemen aan een SVDK- of DVDK-traject. 
Bij de nu startende kopgroep hebben alle gemeenten uiteindelijk toestemming voor deelname gegeven. Er waren grote verschillen: sommigen waren zonder voorwaarden meteen enthousiast, bij een enkele gemeente was veel overleg en informatie nodig. DVDK is blij dat uiteindelijk alle 15 kandidaten mochten starten met behoud van uitkering. We hebben gemerkt dat hier echt ondersteuning nodig is voor docentvluchtelingen en daarbij is de expertise van UAF heel waardevol.

Als een docentvluchteling wordt uitgeplaatst naar een gemeente waar geen hogeschool in de buurt is met een SVDK- of DVDK-traject, is bijscholing niet bereikbaar en vervalt de droom om in Nederland weer voor de klas te staan. Daarom is DVDK met het COA in gesprek om te organiseren dat docentvluchtelingen gunstig worden uitgeplaatst.

Ben je docentvluchteling en krijg je status?

Stuur dan snel een mail aan docentvluchteling@gmail.com waarin je vermeldt:
– je volledige voor- en achternaam, geboortedatum, telefoonnummer
– je V-nummer en het AZC waar je woont
– in welk vak je docent bent en aan welke leeftijd je les hebt gegeven
– op welke hogeschool je – in de toekomst – graag SVDK of DVDK wilt gaan doen
– in of bij welke woonplaats je daarom het liefst wilt wonen

 

DVDK-projectgroep: waarom gaat Marcel voor DVDK?

Interview met Marcel Voorhoeve
De projectgroep DVDK is zo’n anderhalf jaar bezig. Het doel is: help docentvluchtelingen direct vanaf hun komst in Nederland met het leren van de taal en laat hen iets horen over en zien van het onderwijs. Als ze status hebben, kunnen ze dan snel bijgeschoold worden en aan het werk. Dat helpt bij de integratie in hun nieuwe leefomgeving. En deze docentvluchtelingen helpen mee om het lerarentekort te verkleinen.
Marcel Voorhoeve is de trekker van de projectgroep DVDK. Waarom zet hij zich vrijwillig in voor DVDK?
Lees het interview met hem in de eerste nieuwsbrief van Plan Einstein

 

DVDK op LinkedIn

DVDK is ook op LinkedIn te vinden. Wil je DVDK daar volgen? Klik dan hier.

 

DVDK in de pers

In het online nieuwsplatform van de Hogeschool Utrecht, Trajectum, verscheen een artikel naar aanleiding van de start van de kopgroep.
Ook De Utrechtse Internet Courant (DUIC) beschreef hier de start op de Hogeschool Utrecht.
En ook in de officiële berichten van ministerie OCW werd deze start genoemd onder de titel We moeten genoeg blijvende en blijvend goede leraren hebben.

In het magazine Didactiek (opinie en onderzoek voor de schoolpraktijk) verscheen DVDK in de rubriek Team in beeld met fotoblog.

 
 
 
 
 

Voor aanmelden van deze nieuwsbrief:

stuur een mail naar docentvluchteling@gmail.com met kopregel AANMELDEN NIEUWSBRIEF