Afbeelding
Informatie van Eemshaven.info

Nieuwsbrief 01 - 2022

Beste lezer van de Eemshaven.info-nieuwsbrief,

Hierbij sturen wij u de eerste eemshaven.info nieuwsbrief van 2022.

2022 is bijna een maand oud. Bedrijven en instellingen zijn weer, zover mogelijk, vol in bedrijf. De persconferentie van deze week biedt ook de mogelijkheid dat andere sectoren openen. Wij zijn dus verheugd dat wij ook weer verder kunnen met het organiseren van onze (netwerk)bijeenkomsten, waarbij uiteraard alle, op dat moment, geldende regels in acht genomen zullen worden. Wij kijken er naar uit u weer te ontmoeten!


Onze eerste fysieke netwerkbijeenkomst van dit jaar staat gepland voor donderdag 24 februari. Eemshaven.info-leden zullen hier binnenkort een uitnodiging voor ontvangen.

 
In deze nieuwsbrief leest u o.a. over de inzet in Groningen van de grootste mobiele telescoopkraan van Wagenborg, de AERIUS-calculator, de oplevering van 29 aardbevingsbestendige woningen in Appingedam, efficiënt aan het werk tijdens natte en koude dagen, ondernemings-, insolventie- en herstructureringsrecht en informatie rond aangeboden Webinars.

Wij wensen u veel leesplezier!

Voor vragen of opmerkingen kunt u contact opnemen met Gino Hubers.

 

Nieuwe leden:

Afgelopen maand mochten wij de volgende nieuwe leden verwelkomen:
  • Eqin
  • Van de Grond
  • WIHA Diamanttechniek

In deze nieuwsbrief treft u informatie aan van:

Boven

Wagenborg Nedlift
700-tons kraan paraat bij Julianaplein
Lees meer...


Taxi Gorter Eemshaven
100% elektrische taxi | Verhuur LED-tekstwagen
Lees meer...


Taxi Groningen
Audit TX-keur certificering
Lees meer...


S&S Systems
Andon-bord
Lees meer...


Prokan
Bureaustoel met verwarming
Lees meer...


possible
Veilig gedrag
Lees meer...


Peutz
AERIUS calculator | Omgevingswet
Lees meer...


NjordIC
New office in the USA
Lees meer...


Mark Climate Technology
Duurzame klimaatkasten in scholen
Lees meer...


Kenneth Smit
Trainingen in Zwolle
Lees meer...


Jan Snel
Aardbevingsbestendige woningen Appingedam
Lees meer...


Intertek
Sustainable solutions
Lees meer...


Hotel Groningen Plaza
Meerwold is weer geopend!
Lees meer...


Groningen Seaports
Jaarcijfers 2021: winstverwachting van 5,5 miljoen euro
Lees meer...


Greatwaves
Warehousing webinars 24 februari
Lees meer...


Economic Board Groningen
GroBusiness
Lees meer...


Dorhout Advocaten
Juridisch spreekuur voor Eemsdelta-ondernemers
Lees meer...


Dallinga Mobiliteitsbedrijven
Subsidieregeling elektrische bedrijfswagens 'SEBA'
Lees meer...


Boels Rental
Laat de winter geen probleem zijn
Lees meer...
 

Economic Board Groningen - Ondernemers met vragen kloppen aan bij GroBusiness

economicboardgroningen

Sinds april 2021 is GroBusiness live: het onafhankelijke, kosteloze ondernemersloket voor de provincie Groningen. Op een laagdrempelige manier helpt GroBusiness met het beantwoorden van ondernemersvragen. Of het nu gaat om het realiseren van groei, HR-uitdagingen of duurzaamheid: GroBusiness vindt het antwoord en/of verbindt de ondernemer met passende initiatieven en partijen om hem verder te helpen.

Benieuwd naar verhalen van ondernemers die al kosteloos gebruik maakten hiervan? Interieurbouwbedrijf Harryvan, dat o.a. meewerkte aan het Forum verhaalt over hun ervaring met het Smart Factory assessment van Smart Industry Hub i.s.m. GroBusiness: https://grobusiness.nl/nieuws/harryvan-grobusiness/ en ACS Buildings, die belangrijk werk doen op het gebied van energiebesparing, kregen een zet in de juiste richting dankzij gesprekken met GroBusiness mkb-specialist Maarten Soppe: https://grobusiness.nl/nieuws/acs-buildings-gaat-voor-koppositie-in-energiebesparing/.

Meer weten of gelijk en ondernemersgesprek plannen? Mail, bel 085-4010231 of bezoek de website.

Naar boven

Taxi Groningen - Audit TX-keur certificering

taxigroningen


Voor de 4e keer is Taxi Groningen BV op 19 januari 2022 met vlag en wimpel door de audit gekomen en kregen wij de TX-Keur certificering wederom voor een jaar toegekend. TX-Keur is het officiële landelijke kwaliteitskeurmerk voor personenvervoer. Het keurmerk staat voor vakkundige chauffeurs en eerlijk, betrouwbaar en comfortabel vervoer. De inspectie heeft tijdens de audit de werkprocessen uitgebreid doorlopen, het wagenpark geïnspecteerd en gesprekken gevoerd met medewerkers. Het is voor ons jaarlijks een bevestiging dat wij de zaken goed op orde hebben. Samen zetten wij ons elke dag vol energie in voor passend vervoer van onze klanten. We zijn trots op wat wij doen en hoe wij het doen!

Nieuwsgierig of geïnteresseerd? U kunt Peter Schuddebeurs of Gert Stiepel bereiken op 050 541 7390 of via mail.

Naar boven

Nieuw in het zit-programma van Prokan: de bureaustoel met verwarming!

prokan


Ideaal voor een receptie of balie. Of gewoon voor medewerkers die het snel koud hebben. De KLIMA-stoel van Klöber is voorzien van verwarming in de zitting en rug, die in te stellen is op twee verwarmingsstanden. Het principe is hetzelfde als een stoelverwarming in een auto.

En de stoel is uiteraard voorzien van een accu, waardoor je niet dicht bij een stopcontact hoeft te zitten ?



Wil je een keer proefzitten of meer informatie? Neem gerust contact met ons op via mail.

Naar boven

S&S Systems internationaal met Andon-bord

senssystems

S&S Systems heeft een revolutionair multi-level, interactief Andon-bord afgeleverd voor procesoptimalisatie bij Emerson.

Emerson Automation Solutions, onderdeel van het wereldwijde Emerson Inc., is een wereldwijd Fortune 500 productiebedrijf dat technologie en techniek samenbrengt om zo vernieuwende totaaloplossingen te bieden aan klanten. Emerson wilde graag de productieflow verbeteren op de werkvloer door gebruik te maken van een visuele en geautomatiseerde informatievoorziening. Zo kunnen de werknemers zelf zien hoe zij presteren, welke targets zij moeten behalen en waar productiebuffers overlopen, om beter te bepalen waar extra support nodig is.

De toegevoegde waarde van S&S Systems lag met name in een goede samenwerking, waarbij onze Andon-specialisten de wensen van Emerson konden vertalen in de meest optimale visualisatie, terwijl de data-specialisten werkten aan de business-logic welke het Andon-bord aanstuurt. Dit nieuwe multi-level Andon-bord is geplaatst op strategische plekken in de productie, zodat iedereen ogenblikkelijk op de hoogte is van de status van de productieflow. Hetzelfde Andon-bord is via een webbrowser te gebruiken als productieflow-managementtool.

S&S Systems is door Emerson gevraagd dit product wereldwijd uit te rollen. De realisatie van Andon-borden in de Verenigde Staten en Mexico is inmiddels in volle gang.


 
Naar boven

Groningen Seaports - Jaarcijfers 2021: winstverwachting van 5,5 miljoen euro

Seaports

Groningen Seaports kijkt met een goed gevoel terug op 2021. Een bijzonder jaar vanwege het nog altijd heersende coronavirus, maar gelukkig had dit nauwelijks effect op de ontwikkelingen in de havengebieden. Op financieel vlak bracht 2021 Groningen Seaports uitstekende resultaten. Mede door de ruim dertien miljoen ton overslag die is gerealiseerd, wat weer in de buurt komt van het recordjaar 2018, en de 36,5 hectare grond die is uitgegeven aan bedrijven, beleefde Groningen Seaports met een omzet van 54 miljoen euro en een winstprognose van 5,5 miljoen euro een goed jaar.

Havens in trek
Vele bedrijven hebben vergevorderde plannen om zich in de Groninger zeehavens te vestigen. De terreinen in de Eemshaven en Delfzijl zijn gewilder dan ooit. Niet voor niets is in april de uitbreiding van de Eemshaven door de gemeente Het Hogeland en de provincie Groningen aangekondigd en zijn de voorbereidingen om substantieel te investeren in industrieterrein Oosterhorn in volle gang. Groningen Seaports’ CEO Cas König: “Bedrijven willen zich graag vestigen in ons gebied en dan moeten de terreinen en infrastructuur op orde zijn. Net als de geïnteresseerde bedrijven zien wij Noord-Nederland als de bakermat van de energietransitie en willen wij onze groei op een groene wijze realiseren samen met partijen die daar bij passen. De toekomst van Nederland ligt hier, in Groningen. In onze havens”.

Overslagcijfers groeien
De overslag van ruim dertien miljoen ton is afgelopen jaar gestegen met 21 procent ten opzichte van 2020. Uitgesplitst naar zee- en binnenvaart is de zeevaart met 34 procent gestegen tot 7,7 miljoen tot en de binnenvaart nam met 7 procent toe tot een niveau van 5,6 miljoen ton. König: “De groei van de zeevaartoverslag komt vooral door de hoeveelheden zand die zijn aangevoerd voor onder andere de ontwikkeling van het bedrijventerrein Heveskes. Verder is er ook meer overslag geweest in de Eemshaven. Dit heeft vooral betrekking op de overslag van vaste brandstoffen en biomassa”. De overslag van chemische producten is daarentegen licht gedaald. Het aantal schepen is gestegen met 12 procent tot 9185 schepen.

Volop ontwikkelingen
In 2021 heeft Groningen Seaports zich verder ontwikkeld op diverse vlakken. Zo is de logistieke afhandeling en transport van het onderwaterdeel van ’s werelds grootste offshore windpark Hornsea Two, bestaande uit 165 windturbines, voltooid. König: “Daarnaast zijn vele bedrijven in ons havengebied volop bezig met het ontwikkelen van nieuwe projecten. Zo krijgt de nieuwe stroomsnelweg Eemshaven-Vierverlaten steeds meer vorm en werd in december bekend dat de eerste emissievrije mouterij ter wereld in de Eemshaven wordt gerealiseerd. Verder wordt er gewerkt aan een nieuwe veerverbinding tussen de Eemshaven en het Noorse Kristiansand en zal er een groot logistiek verzamelgebouw verrijzen nabij de Emmahaven. Stuk voor stuk prachtige berichten waar we trots op kunnen zijn”.

Naast bovengenoemde projecten is Groningen Seaports druk bezig om haar groene betrokkenheid aan te tonen. Niet voor niets ontving Groningen Seaports in 2021 voor de zevende achtereenvolgende keer de EcoPorts-certificering. “We hebben vijftig duurzame projecten geselecteerd, die de afgelopen jaren in en rond de havens zijn gerealiseerd. Van die projecten zijn foto’s uitgekozen, die vervolgens achter elkaar geplaatst zijn. Deze lange ‘loop’ vertelt ons groene verhaal”, aldus König.

Vooruitblik
Groningen Seaports wil in 2022 doorgaan op de ingeslagen weg en zal verder vol inzetten op het geschikt maken van haar industrieterreinen, zodat geïnteresseerde bedrijven zich ook daadwerkelijk kunnen gaan vestigen. Daarbij ligt de focus vooral op het industrieterrein Oosterhorn-Zuid in Delfzijl waar aanzienlijke investeringen op stapel staan. “Daarnaast willen we onze groene waterstofplannen verder brengen om zo een volgende stap te zetten in de energietransitie. Tot slot hoop ik dat er een snelle oplossing komt voor de stikstofproblematiek en de aanlanding van groene stroom op zee. Op dit gebied zijn er nog veel uitdagingen”, besluit König.




Naar boven

Kenneth Smit - Trainingen in Zwolle

kenneth

Ben jij gevestigd in Noord of Oost Nederland en wil je ook graag daar getraind worden?

Waarom verder reizen als het ook dicht bij huis kan?
In het PEC Zwolle stadion!



Voor de volgende trainingen hebben wij nog enkele plaatsen beschikbaar:


Management & Leidinggeven 
2 x 2 dagen plus follow up mogelijkheid
9 en 10 februari & 7 en 8 april 
van € 925,- voor € 825,- p.p.p.d.

Communicatieve- & Sociale Vaardigheden
2 daagse & terugkomdag 
15 en 16 februari & 30 maart
Van € 870,- voor 795,- p.p.p.d.

Timemanagement 
1 daagse
17 februari 
Van € 925,- voor € 825,- p.p.p.d. 

Het bedrag is excl. BTW en inclusief trainingsmateriaal, locatiekosten, lunch, koffie/thee/fris en een certrificaat.

Heb ik je interesse gewekt?
Mail mij en ik zal je graag verder informeren. 
 
Naar boven

NjordIC announces the opening of new office in the USA

Njordic

On 29th March 2021, the Biden-Harris Administration announced a jumpstart in Offshore Wind Energy Projects to catalyse Offshore Wind Energy, strengthen the US supply chain, and create jobs.

In light of these ambitious plans, UXO consultants NjordIC announced the opening of its new office in Houston, TX to support and strengthen the development of the United States Offshore Wind projects. The new company – NjordIC USA LLC – will offer UXO consultancy services for developers and contractors of Offshore Wind Parks to strengthen the offshore UXO service industry in this region. It is a strong testament of the firm’s commitment to prepare for its journey of the next century in the USA. NjordIC USA LLC will also offer UXO consultancy services to the US dredging industry and Oil & Gas companies.

NjordIC as industry leading consultants gained a wealth of experience with UXO consultancy projects in the North and Baltic Sea regions and aims to bring this experience to the US market. The trademark of NjordIC USA LLC will be a pragmatic, innovative and safe approach to mitigate UXO risks during the preparation, construction, and maintenance stage. NjordIC USA LLC offers amongst other UXO desktop studies, UXO risk assessment studies, UXO tender support, UXO client rep services, UXO ALARP sign-off services and UXO management services.

"We are excited to enter the US and offer our specific and unique knowledge and experience to the US Offshore market. Our aim is to use our experience and lessons learned to advise our clients in the most efficient way to ensure a safe working environment," says Erik Wildeman, UXO Consultant for NjordIC USA LLC. “NjordIC USA LLC will always thrive for new and innovative techniques which will promote our trademark pragmatic approach”.
 

Naar boven

Mark Climate Technology - Met deze duurzame klimaatkasten kunnen scholen weer opgelucht ademhalen

mark


Het Groningse bedrijf Mark Climate Technology ontwikkelt innovatieve ventilatie-, koeling- en verwarmingssystemen. Veel toestellen hergebruiken tot 90 procent warmte en werken op waterstof.

De coronapandemie bracht het belang van frisse lucht in gebouwen opnieuw onder de aandacht. Een goede ventilatie is namelijk onmisbaar voor een gezonde leefomgeving in huizen, bedrijfspanden, scholen en ziekenhuizen. Mark Climate Technology uit Veendam ontwikkelt duurzame en innovatieve klimaatsystemen die zorgen voor verwarming, koeling en ventilatie binnenshuis. “We richten ons momenteel op de ontwikkeling van luchtverwarmers op 100 procent waterstofgas”, zegt algemeen directeur Jan Koop de Boer.

De luchtkwaliteit in schoolgebouwen laat vaak te wensen over. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van het ministerie van Onderwijs. Meer dan een kwart van de schoolgebouwen heeft de ventilatie niet op orde. In tijden van corona is dat een groot probleem. Frisse lucht helpt luchtweginfecties, zoals COVID-19, te beperken. Bovendien versuffen leerlingen in een muf klaslokaal waar te weinig zuurstof en te veel CO2 aanwezig is. Dat komt de leerprestaties niet ten goede. “Voor corona bestond er ook al een Frisse-Scholen-concept: scholen waarbij aandacht is voor onder andere luchtkwaliteit en temperatuur. Maar corona laat ons nog eens zien dat frisse lucht echt onmisbaar is”, aldus De Boer.

Lees het volledige artikel hier



 
Naar boven

Taxi Gorter Eemshaven - Delfzijl gaat uitbreiden met een 100% elektrische taxi | Verhuur LED-tekstwagen

taxigorter


Vanaf 1 februari 2022 nemen wij onze eerste 100% elektrische taxi in gebruik.

Hiermee investeren we in verduurzaming van het wagenpark. Onze doelstelling is om voor de toekomst meer volledige elektrische voertuigen in te gaan zetten en deze luxe, comfortabele auto is daarbij een mooie start om uitstootvrij te gaan rijden.

Klik hier voor meer informatie

Gorter Transport, Koeriers & Taxi verhuurt vanaf heden Full-Color LED tekstwagens
Vanaf heden beschikken wij over diverse full-color LED tekstwagens, deze zijn geschikt voor reclamedoeleinden, evenementen, incidenten maar bijvoorbeeld ook prima geschikt om informatie te delen binnen uw bedrijf.

Denk hierbij aan coronaregels of het herinneren aan veiligheidsregels binnen uw bedrijf. Het zijn echte blikvangers en vallen zeker op.

Ze kunnen volledig naar eigen wens en eigen kleur worden geprogrammeerd en ook is uw eigen logo zelfs mogelijk, met een korte uitleg van onze werknemers kunt u zelf makkelijk de teksten en plaatjes aanpassen.

Verhuur is al mogelijk voor een paar uur maar kan ook per dag, week of langere tijd in overleg.

Momenteel zijn er twee beschikbaar, bel voor meer informatie 06-30206666 of kijk op tekstwagenhuren.com
 
Naar boven

Intertek - Sustainable solutions

Intertek


to make your business more sustainable every day for future generations.

Recent independent research has revealed that investors now want Oil & Gas companies to be more transparent in disclosing the carbon emissions associated with the exploration and production process and 84% are looking for producers to put in place carbon neutral plans. Over three-quarters of respondents surveyed said that they would actively use independent carbon certification data when deciding whether to invest into the sector, 90% want all Oil & Gas companies to adopt such a certification and 98% believe that doing so would help the industry to be more transparent and supportive of sustainability.

Investors, traders, regulators, associations, consumers and other stakeholders are looking for trusted mechanisms to evaluate carbon emissions in the energy industry. Independent external verification is key to uniting sustainable and financial goals on the path to net zero.

Intertek launched CarbonClear, the world’s first certification program that independently verifies the upstream carbon intensity per barrel of oil. CarbonClear provides a unique platform to not only evaluate emissions across all stages of exploration and production, but also deliver a consistent cradle-to-gate validation of the carbon impact of producing one barrel of oil equivalent (BOE) per field or across a company’s portfolio.

Carbon Intensity Verification program
Intertek CarbonClear Certification Programme adds value to your business by:
  • Accelerating investment and performance in carbon footprint reduction across traditional energy sectors, creating step-change impact in sustainability for future generations
  • Inspiring confidence to demonstrate high-impact reductions to all relevant stakeholders, validate external claims, and form the basis to benchmark capabilities against peers while tracking performance year-over-year
  • Evaluating emissions across all aspects of production and informing operational decisions to achieve optimal carbon reduction
  • Incentivising industry leadership and transparency in creating the lowest carbon emissions for crude oil production in the world

 
Naar boven

Dallinga Mobiliteitsbedrijven - Subsidieregeling elektrische bedrijfswagens “SEBA”

Dallinga


Graag geven wij u de laatste informatie en feiten over de subsidieregeling elektrische bedrijfswagen, ook wel SEBA genoemd, zodat u weet hoe het werkt en een goede keuze kunt maken om te gaan voor een elektrische bedrijfsauto. Heeft u naar aanleiding van deze informatie nog vragen, neem dan gerust contact met ons op.

Waarom de SEBA?
De SEBA regeling is één van de uitkomsten uit het klimaatakkoord. Het belangrijkste doel is het terugbrengen van de uitstoot van broeikasgassen met 49% in 2030 ten opzichte van 1990. Daarom is er voor de komende jaren een financiële injectie beschikbaar om de aanschaf van elektrische bedrijfsauto’s te stimuleren. Ook komen er in Nederland ca. 30 tot 40 steden met zero-emissie zones voor logistiek, wat betekent dat u met een benzine of diesel aangedreven bedrijfsauto niet meer in de stad kunt komen.

Zo werkt de regeling
  • De subsidie op elektrische bedrijfsauto’s geldt t/m 31 december 2025
  • Voor dit jaar is er 22 miljoen euro aan subsidie beschikbaar.
  • De subsidie is aan te vragen door onderneming en non-profit instelling, mits ingeschreven bij de KvK.
  • De SEBA subsidie betreft 10% van de netto catalogusprijs (tot maximaal EUR 5.000,-)
  • De MIA (milieu-investeringsaftrek = 45% ) blijft van kracht als u van de SEBA regeling gebruik maakt.

Wat zijn de voorwaarden? 
  • De subsidie geldt alleen voor nieuwe, ongeregistreerde emissieloze bedrijfsauto’s in categorie N1 (lichte bedrijfsauto) en N2 (zware bedrijfsauto).
  • Actieradius van de bedrijfsauto is minimaal 100 km.
  • De netto catalogusprijs van de auto is minimaal 20.000 euro.
  • Bij operational lease vraagt de leasemaatschappij de subsidie aan en wordt deze als korting verwerkt in uw leasetarief.
  • Bij financial lease gebeurt de aanvraag en verstrekking van de subsidie rechtstreeks op naam van u als juridisch eigenaar.

Heeft u interesse in zakelijke lease van een elektrische bedrijfsauto, of wilt u er eentje aanschaffen? Neem dan contact met ons op. Hoe uw mobiliteitssituatie er ook uitziet, bij Dallinga heeft u altijd de optie om de bedrijfsauto te rijden die het beste bij u past. Wij helpen u graag om de juiste keuze te maken. Dallinga is merkonafhankelijk en kan u dus goed en objectief kunnen adviseren. Bovendien verzorgen wij bij een operational lease de subsidie aanvraag en verwerken deze in het leasetarief. Makkelijk toch? Neem nu contact met ons op.


 
Naar boven

Dorhout Advocaten - Juridisch spreekuur voor Eemsdelta-ondernemers

dorhout

Dorhout Advocaten wil het voor Eemsdelta-ondernemers gemakkelijker maken om advies aan een specialist te vragen.

Er zijn in de gemeente Eemsdelta geen advocaten gespecialiseerd in het ondernemingsrecht of het insolventie- en herstructureringsrecht. Dit vakgebied is juist de specialisatie van Gerard Breuker van Dorhout die u tijdens het spreekuur om advies kunt vragen.

Elke woesdagochtend is het spreekuur in de monumentale boerderij op het adres Weg naar den Dam 4, 9932 GA Delfzijl. Op www.dorhout.nl/gerard vindt u meer informatie, en de mogelijkheid om een uur te reserveren.

Gerard Breuker heeft de afgelopen 30 jaar honderden faillissementen afgehandeld als curator en talloze ondernemingen geadviseerd, ook om faillissementen te voorkómen. De kennis en inzichten door deze ervaring wil hij aanwenden om Eemsdelta-ondernemers te helpen bij strategisch-juridische vraagstukken.

Het eerste consult tijdens het spreekuur is tegen het speciale tarief van 100 euro, die men terugkrijgt bij de factuur voor een vervolgopdracht.

    
 
Naar boven

Greatwaves - Warehousing webinars: haal het maximale uit je internet & wifi

greatwaves


Tijdens de 3-delige webinar van Greatwaves bespreekt Wouter (samen met verschillende gast-experts) de uitdagingen en oplossingen van wifi & internet voor warehousing. Van wifi in koelcellen and databekabeling tot het belang van wifi-design and aankomende trends.

Doe je mee met het tweede webinar op 24 februari?
· donderdag 24 februari
· 11:00-11:30 uur + tijd voor vragen
· gratis en online
- ebook en terugkijk link na afloop



Check deze link voor alle webinar-info én om je gratis aan te melden.
 

Naar boven

Boels Rental - Laat de winter geen probleem zijn

boels


De regen, kou en korte dagen kunnen je project ernstig belemmeren. Wij staan voor je klaar. We zorgen ervoor dat je efficiënt aan het werk blijft en houden je personeel, klanten, machines en materialen warm en droog. Elk project vraagt om een andere oplossing. Vertrouw op ons! Boels Rental heeft die oplossing. Wij zorgen wel voor de winter.



Climate Control
Laat de kou geen probleem zijn voor jouw project. Of je nu op zoek bent naar een elektrische of gasgestookte verwarmingsoplossing, Boels biedt altijd een modern en goed onderhouden machinepark. Dit maakt ons niet alleen uiterst betrouwbaar, maar het kan je ook tot 60% aan brandstofkosten besparen. Twee belangrijke economische voordelen die winst opleveren. Wij beantwoorden graag al jouw vragen over dit onderwerp.



Voor het beste advies neem contact op met ons Climate filiaal Boels Assen:
+31 (0)592 34 56 80
E-Mail
 
Naar boven

Hotel Groningen Plaza - Meerwold is weer geopend!

Jan Snel - Aardbevingsbestendige woningen Appingedam opgeleverd

jansnel


Weer een mooi project opgeleverd!
In opdracht van Nationaal Coördinator Groningen realiseerden we 29 aardbevingsbestendige woningen in het Groningse Appingedam.

Deze woningen zijn bedoeld voor mensen waarvan hun bestaande woning versterkt wordt of onderdeel is van een sloop-nieuwbouwtraject als gevolg van aardbevingsschade.

We wensen de toekomstige bewoners veel geluk.

 

 
Naar boven

possible - Veilig gedrag

possible



Dagelijks gebeuren er ongelukken, zowel in het verkeer, thuis als op het werk. Vaak door het even met andere dingen bezig zijn, te snel willen of het kan wel even. Hoe kunnen we dit voorkomen? Hoe spreken we anderen hierop aan?

Hoe is dit bij jou in het bedrijf geregeld?
Hoe kunnen wij helpen?
We hebben hiervoor twee mogelijkheden:
  • Een training voor iedereen met als effect dat iedere medewerker elkaar leert aanspreken op gedrag
  • Een training voor safety-coaches, BHV’ers of leidinggevenden. Zij leren op een andere manier collega’s aan te spreken


Hoe trainen we:
Natuurlijk bieden we maatwerk o.b.v. jouw wensen. Wel hebben we een aantal onderwerpen waar we goede resultaten mee behalen. Dit zijn:
  • Hoe werkt je brein?
  • Onderzoek toont aan dat +/- 95% van alle ongevallen te wijten zijn aan menselijk handelen. Wat is hier de oorzaak van?
  • Hoe gaan we hier mee om
  • De 20 seconden regel
  • Hoe spreek je iemand aan?

Onze werkwijze is interactief. Dit houdt in dat we met dilemmakaarten werken. Deze kunnen, indien nodig, aangepast worden aan de situaties die bij jou op de werkvloer spelen.

Onderaan tref je een paar voorbeelden van dilemmakaarten aan.

Ben je nieuwsgierig hoe we jou kunnen helpen? Stuur een mail of bel me op 06-300 330 54



Naar boven

700-tons kraan Wagenborg Nedlift paraat bij Operatie Julianaplein

wagenborg


Vorige week is het hijsteam van Wagenborg Nedlift ingezet voor het plaatsen van de tijdelijke brug over het Noord-Willemskanaal.

Ze maakten hierbij gebruik van de 700-tons kraan, de grootste mobiele telescoopkraan van Wagenborg Nedlift. De komende weken wordt hier een tijdelijke brug over het Noord-Willemskanaal gebouwd.

Deze brug is, in tegenstelling tot de Julianabrug, niet beweegbaar en hoger. In opdracht van Combinatie Herepoort, die de nieuwe zuidelijke ringweg in Groningen bouwt voor Aanpak Ring Zuid, zijn de eerste delen van de tijdelijke brug (per stuk 3,5 meter breed, 45.000 kg zwaar) inmiddels op hun plek gelegd. De daaropvolgende nachten volgden de resterende brugdelen boven de Brailleweg.

In de komende weken volgen de brugdelen boven het water. Voor het leggen van de dekken van de 70 (noordelijke rijbaan) tot 90 meter lange constructie is drie weken uitgetrokken. Daarna wordt de brug nog afgebouwd. 28 maart wordt deze in gebruik genomen.



Foto: Meter Fotografie

Naar boven

Peutz - AERIUS Calculator | Omgevingswet

Peutz


De beschikbaarheid van het geactualiseerde rekeninstrument AERIUS Calculator, dat gebruikt wordt om de stikstofneerslag te berekenen voor toestemmingverlening, wordt een week uitgesteld. Wegens veiligheidsmaatregelen die het RIVM recent moest nemen kunnen initiatiefnemers vanaf donderdag 20 januari 2022 weer gebruik maken van het rekeninstrument.

Meer info over de geactualiseerde AERIUS Calculator
Het rekeninstrument AERIUS Calculator, dat gebruikt wordt om de stikstofneerslag te berekenen voor toestemmingverlening, is op 13 januari 2022 geactualiseerd. AERIUS wordt jaarlijks door het RIVM geactualiseerd om actuele inzichten en gegevens in het rekeninstrument op te nemen. Gegevens over en inzichten in bijvoorbeeld emissiebronnen, habitattypen of leefgebieden in natuurgebieden en rekenmodellen ontwikkelen zich voortdurend. Elk jaar vindt een actualisatie plaats van AERIUS Calculator om ervoor te zorgen dat bij toestemmingsverlening wordt uitgegaan van actuele gegevens. Voor deze actualisatie gebruikt het RIVM gegevens over emissies en deposities, maar ook data van kennisinstituten als het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL), TNO en de Universiteit Wageningen (WUR). De natuurgegevens worden beschikbaar gesteld door de ministeries en provincies.

Maximale rekenafstand van 25 km
Het kabinet heeft deze zomer besloten om bij het berekenen van stikstofneerslag voor toestemmingverlening een maximale rekenafstand van 25 kilometer voor alle typen emissiebronnen te hanteren. Daarbij zijn technisch modelmatige argumenten betrokken die volgen uit de onderzoeken die door het RIVM en TNO zijn uitgevoerd, in opdracht van het ministerie van LNV en in reactie op het eindrapport van het Adviescollege Meten en Berekenen Stikstof. Deze maximale rekenafstand wordt in de nieuwe versie van AERIUS Calculator verwerkt.

Gevolgen voor vergunningverlening
Na de actualisatie zal voor initiatiefnemers de uitkomst van de berekeningen met AERIUS Calculator 2021 (de versie na actualisatie) naar verwachting anders zijn dan bij doorrekenen met de AERIUS Calculator 2020. Gezien de doorlooptijd van aanvraag tot definitief besluit, zullen aanvragen die nu worden ingediend waarschijnlijk pas na de wijziging van AERIUS een definitief besluit ontvangen. Voor nieuwe aanvragen kan het daarom verstandig zijn om op de nieuwe versie van AERIUS Calculator te wachten.

AERIUS Monitor
Tegelijk met AERIUS Calculator wordt AERIUS Monitor geactualiseerd. AERIUS Monitor geeft overzichtelijk informatie over de stikstofdepositie, de natuur en de relatie daartussen. Met AERIUS Monitor wil het RIVM de beschikbare gegevens over stikstofdeposities in de Natura 2000-gebieden op een bruikbare en toegankelijke manier beschikbaar stellen voor beleidsmakers, bevoegde gezagen en overige geïnteresseerden.


Omgevingswet koerst aan op 1 juli 2022
De Minister, VNG, IPO en Unie van Waterschappen blijven aankoersen op een verantwoorde inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1 juli 2022. Steeds meer overheden zijn aangesloten op het DSO, ze oefenen met het stelsel en regelen hun eigen processen in. De bestuurlijke partners hebben de minister tijdens het Bestuurlijk Overleg van 8 december opgeroepen het ontwerp van het Koninklijk Besluit, met de inwerkingtredingsdatum van 1 juli 2022, op korte termijn aan het parlement aan te bieden.

De komende tijd wordt verder gewerkt aan de stabiliteit en beschikbaarheid van de landelijke voorziening van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO), en aan het bouwen van enkele laatste functionaliteiten die nodig zijn om de inwerkingtreding goed te laten verlopen. Daarnaast staat een team paraat voor het snel oplossen van storingen en meldingen die zich kunnen voordoen bij het inregelen en oefenen.



De uitvoeringspraktijk heeft, om de laatste stappen richting 1 juli 2022 te kunnen zetten, behoefte aan duidelijkheid over de inwerkingtredingsdatum van de wet. De koepels van gemeenten, provincies en waterschappen hebben de minister daarom nadrukkelijk gevraagd om het ontwerp van het inwerkingtredings-Koninklijk Besluit (KB) op korte termijn aan te bieden aan het parlement. Beide Kamers bepalen vervolgens hun eigen proces voor een zorgvuldige behandeling van het ontwerp-KB.
De bestuurlijke partners houden samen continu de vinger aan de pols bij het ontwikkelen en implementeren van het DSO. Ze werken hierbij intensief samen, op basis van een gezamenlijke roadmap en werkafspraken. Overheden die onverhoopt vastlopen tijdens hun voorbereidingen op de komst van het digitale stelsel kunnen een aantal opties gebruiken om per 1 juli toch van start te gaan. Zo is er in overgangsrecht voorzien.

Belangrijk startmoment
De inwerkingtreding van de Omgevingswet is een belangrijk startmoment. Vanaf dan gaan burgers, bedrijven, overheden en uitvoeringsorganisaties de wet in de praktijk toepassen. En zullen zij stap voor stap ontdekken hoe ze er het beste in gezamenlijkheid mee kunnen werken. Ook na 1 juli 2022 zal er in het stelsel nog veel te doen zijn en kunnen kinderziektes of onvolkomenheden niet worden uitgesloten. Dat is ook logisch bij een grote transitie als deze. Het nieuwe stelsel voor het omgevingsrecht en het DSO worden ook na inwerkingtreding verder ontwikkeld, om zo de ambities van de wet te realiseren en de beoogde veranderingen door te voeren.

Omgevingswet: geen doel, maar middel
Overheden kunnen de samenhangende aanpak en het instrumentarium van de wet benutten om de grote maatschappelijke opgaven in de leefomgeving effectiever aan te pakken en met elkaar te verbinden. Bijvoorbeeld de woningbouwopgave, de energietransitie, klimaatadaptatie en de bescherming van onze natuur. De wet en het DSO zijn geen doel op zich, maar middelen om met elkaar – als 1 overheid en in samenwerking met verschillende partijen – te zorgen dat het in Nederland prettig wonen, werken en leven is.

Meer informatie
Kamerbrief over voortgang Omgevingswet december 2021

Implementatie Omgevingswet

Naar boven

Volgende nieuwsbrief
Eemshaven.info biedt de leden de mogelijkheid nieuws en wetenswaardigheden over hun onderneming te publiceren in onze maandelijks verschijnende nieuwsbrief.
 
Zijn er nieuwe ontwikkelingen of activiteiten binnen uw onderneming, nieuwe producten of diensten ontwikkeld of is er een andere reden uw bedrijf even in de schijnwerpers te plaatsen? Meldt het ons. De volgende nieuwsbrief verschijnt eind februari 2022. Informatie kunt u voor 15 februari sturen aan Gino Hubers.
 
Eemshaven.info BV staat altijd open voor vragen, suggestie en opmerkingen. Schroomt u vooral niet contact met ons op te nemen.

Met vriendelijke groet,

Gino Hubers
Eemshaven.info