i&i   over ons  online versie

 

 

nieuwsbrief 147

AGENDA

Wilt u een item toevoegen aan de agenda? Mail dat door naar webredactie@ieni.org.

15 jan 2022 Inschrijven T3 Python Coding Contest T3  informatie zie website
17 jan 2022 Digitalisering in het V.O. AOb informatie online
25 jan 2022 Docentennetwerk informatica 2 U-Talent informatie 16.00-19.30 u

31 jan 2022

Planet Robot (laatste dag aanmelding)

div organisaties

informatie

hele dag

5 febr 2022

BÈTASYMPOSIUM 2021

ONZ

informatie

15.00-17.45 u

17 febr 2022 Python: Cellulair automaat Game of Life T3 aanmelden webinar

1 mrt 2022

Youth on Trust inleveren

Peritia

informatie

online

12 mrt 2022

Uiterste inzenddatum 3i Award

Instruct

informatie

wedstrijd

24 mrt 2022

Python: Vlakvullingen

T3 Nederland

informatie

webinar
30 mrt 2022 Planet Robot (finale dag) div org informatie finale dag
31 mrt 2022 Skills Talents, (finaledag) Skills Talents informatie Utrecht
31 mrt 2022 Docentennetwerk informatica 2 U-Talent informatie 16.00-19.30 u
6-7 april 2022 IPON beurs informatie 10.00-17.00 u
28 april 2022 Python: Animaties en simulaties met OOP T3 Nederland informatie webinar
11 mei 2022 Instruct Informaticadag /uitreiking 3i Award Instruct   hele dag
22 mei 2022 Uitreiking Python Coding Contest prijs T3 NL-Vl informatie website
juni 2022 Informatica Olympiade girls only EGOI2022 informatie  

AIVD kerstpuzzel

afbeelding i&iJe leest het goed, onze nationale veiligheidsdienst heeft een eigen kerstpuzzel. Meedoen? Dat kan via de link onder.

De AIVD kerstpuzzel is een begrip, het is een kerstpuzzel vol cryptische opgaven die de hersens flink doen kraken. Ga de uitdaging aan om zoveel mogelijk opgaven op te lossen.

De winnaar krijgt eeuwige roem én de felbegeerde beker.

Wat is de AIVD kerstpuzzel?
De puzzel is een jaarlijkse kersttraditie van de AIVD. Oorspronkelijk vooral bedoeld om systematisch en logisch denken onder medewerkers op een leuke manier te stimuleren, maar de puzzel wordt sinds 2011 ook op de website geplaatst. Sindsdien gaan veel mensen - en ook steeds vaker teams - de uitdaging aan om zoveel mogelijk vragen op te lossen.


Sinds 2019 brengen we aparte edities van de puzzel uit voor twee doelgroepen: de AIVD kerstpuzzel en de AIVD juniorkerstpuzzel. Ook dit jaar zijn er twee nieuwe puzzels om je bij de kerstboom mee te vermaken, in een jaar waarin het doorgaan van feestelijke tradities weer niet vanzelfsprekend is.

En om mee te puzzelen hoef je wederom niet uit die luie stoel te komen, dus je kunt weer volledig coronaproof met de opgaven aan de slag!

De kerstpuzzel wordt gemaakt door medewerkers van het Nationaal Bureau voor Verbindingsbeveiliging (NBV).

NBV'ers hebben veel kennis van technische maatregelen op het gebied van informatiebeveiliging: zo houden zij zich onder meer bezig met het versleutelen van staatsgeheimen. Zij kunnen als geen ander de cryptisch omschreven kerstpuzzelopdrachten bedenken en jureren.

Naar de AIVD kerstpuzzel

Eind 2019 hebben leraren en schoolleiders voorstellen opgeleverd voor de actualisatie van het curriculum, in opdracht van verschillende onderwijsorganisaties. Daarmee is Curriculum.nu afgerond. Wat is er gebeurd sindsdien en wie gaat verder met de voorstellen van Curriculum.nu? Daarover willen we u in deze laatste Curriculum.nu-nieuwsbrief informeren. 
 

Bouwstenen Curriculum.nu
Een wetenschappelijke curriculumcommissie is ingesteld (2020), deze commissie heeft zich over de voorstellen gebogen (2021). De commissie heeft het ministerie van OCW vervolgens geadviseerd om de voorstellen als bouwstenen te gebruiken bij de actualisatie van onderwijsdoelen, en heeft hierbij de voorstellen van kritisch commentaar voorzien. Ga voor meer informatie naar de website van de wetenschappelijke curriculumcommissie. 

Start actualisatie examenprogramma's
Vorige week heeft SLO de opdracht gekregen van het ministerie van OCW om te starten met de actualisatie van een aantal examenprogramma's. Begin 2022 start de actualisatie van de examenprogramma's Nederlands, moderne vreemde talen, wiskunde, natuurwetenschappelijke vakken en maatschappijleer. SLO is gestart met de werving van leraren en vakexperts voor de vakvernieuwingscommissies die aan de slag gaan met de actualisaties. Hier vindt u de wervingspagina. 

Tot slot
Omdat Curriculum.nu is afgerond, ontvangt u geen nieuwsbrieven en andere communicatie meer. Voor informatie over de actualisaties van examenprogramma's verwijzen we u naar de website van SLO. Bedankt voor uw betrokkenheid! 

Lerarentekort en docentvluchtelingen

Het nieuwe coalitieakkoord spreekt van ‘Vooruitkijken naar de toekomst’ en wil de onderwijskwaliteit verhogen door €800 miljoen te investeren in voldoende leraren en schoolleiders.

Volgens de Trendrapportage arbeidsmarkt Leraren po, vo en mbo 2021 is er in 2026 een tekort aan 2600 fulltime banen in het voortgezet onderwijs: de helft voor informatica, natuurkunde, scheikunde, techniek en wiskunde. Dan heeft 1 op de 11 klassen geen wiskundedocent en kan maar de helft van de gewenste informaticalessen doorgaan, terwijl Nederland het digitale knooppunt van Europa moet worden. Voor het ambitieuze klimaatbeleid uit datzelfde coalitieakkoord zijn voldoende vakmensen nodig.

Welke oplossingen zijn er om meer leraren in de bèta-vakken voor de klas te krijgen? Met het project Docentvluchteling voor de Klas (DVDK) willen de vakverenigingen van docenten in de bèta-vakken samen met VluchtelingenWerk Nederland en het UAF vluchtelingen-docenten helpen om van hun passie weer hun werk in Nederland te maken. In februari begint voor 15 docentvluchtelingen de bijscholing. Over een jaar staan ze als wiskundedocent voor de klas.

Dankzij DVDK kunnen vluchtelingen eraan bijdragen dat in 2026 het lerarentekort in de bètavakken geen 1300, maar 1100 is. Zijn we bereid hierin te investeren? Of blijft het bij ‘Vooruitkijken naar de toekomst’?


Marcel Voorhoeve, Utrecht

Link naar trendrapportage

Er is geen schoolvak dat zo in beweging is als informatica. Datzelfde geldt natuurlijk ook voor digitale geletterdheid. De digitale wereld verandert immers zeer snel. Docenten die op een verantwoorde en inspirerende manier hiermee omgaan verdienen meer dan een pluim, zij verdienen een nominatie.

 Je moet als docent bestendig en flexibel zijn om leerlingen te helpen de digitale wereld van de toekomst binnen te treden. Een wereld die, zoals het er de komende tijd naar uitziet, veel te bieden heeft. Een wereld die telkens belangrijker wordt en steeds meer invloed heeft op ons bestaan.

 Wij willen de docent die in het voortgezet onderwijs leerlingen de waarde van het vak het beste meegeeft de eretitel Leraar informatica van het Jaar” geven. Daarmee dekken we deels de lading, want ook docenten die leerlingen op bijzondere wijze digitaal geletterd maken komen in aanmerking.

 Docentenvakvereniging i&i (www.ieni.org) is ervan overtuigd dat de docent het verschil maakt. Daarom zoeken wij een docent die dat ook kan laten zien.

 Welke docent is volgens leerlingen, collega’s of directie een kei in het vak en weet dat goed over te brengen? Vakkennis, didactiek en een goede benaderingswijze van leerlingen is daarbij belangrijk.

 Dit jaar zoeken wij die docent die uitblinkt, de leraar die lessen geeft die meerwaarde geeft aan de toekomst van leerlingen. Hij of zij wordt dan i&i-Leraar informatica van-het-Jaar

 Ken jij zo iemand, nomineer deze persoon!
 De jury, bestaande uit leerlingen, docenten en een vertegenwoordiger uit het bedrijfsleven, kijkt niet naar de achtergrond van de kandidaten, noch naar het schooltype waar kandidaten lesgeven.
Informatica omvat volgens ons zowel het vak informatica als digitale geletterdheid.
Nominaties waaraan zoveel mogelijk betrokkenen (leerlingen, collega’s en management) aan bijdragen genieten de voorkeur. Een docent kan ook genomineerd worden zonder zijn medeweten als de school er maar achter staat.

Nomineren
Vul bijgaande formulier in, met de aanmelders van de drie genomineerde kandidaten nemen wij in januari contact op. De prijsuitreiking vindt plaats op 6 april tijdens de IPON

Naast de eervolle titel wordt er ook een geldprijs beschikbaar gesteld. Opgeven Leraar Informatica van het Jaar

Meer informatie Informatica Leraar van het Jaar en aanmelden

FORUM i&i

Naast de fysieke ontmoeting tijdens de praktijkdagen en conferenties is er nu ook een digitale plek. Daar is ruimte om collega's te spreken over allerhande onderwerpen. Wij wensen en hopen op een mooie plek om elkaar eenvoudiger te ontmoeten om zo lesmateriaal en ideeën uit te wisselen.  
Er zijn diverse onderwerpen waar wij uw inhoudelijke medewerking voor vragen, maar uiteraard kan ieder een ook zelf onderwerpen aandragen.

Actief deelnemen? Klik op onderstaande knop.

Naar het Forum

Bezoek ook onze geheel vernieuwde website!
Daar vindt u meer dan in de nieuwsbrief past.
Elke werkdag een nieuw bericht die over de inhoud van ons vak, over didactiek en een veelheid aan ontwikkelingen gaat. De nieuwe aanpak van de nieuwe website is succesvol, wij hebben nu 60x zovele bezoekers dan anderhalve maand geleden.

Naar website i&i

Wil je geen nieuwsbrieven meer van ons ontvangen? Klik dan hier om jezelf af te melden