Afbeelding

Vanuit Shomron nummer 390, 2 mei 2024

Shalom beste lezers,                               (dag 209 van de oorlog)

De Omertijd is een tijdsspanne tussen Pesach en Shavuoth (WekenFeest). Maar wannneer begint deze?  Daarover zometeen meer.
In Leviticus/Wayiqra 23:15,16 lezen we over deze bijzondere telling. Een omer is een hoeveelheid gerst. Dagelijks werd deze in de Tempeltijd als offer gebracht.
Pesach en Shavuoth zijn innig met elkaar verbonden want in Exodus 3:12 lezen we dat Adonai, de Aanwezige, zegt dat Hij Israel bevrijden zal uit het slavenhuis van Egypte ‘OPDAT zij Mij zullen dienen bij de berg Sinai.’  Het volk kreeg bij de Sinai te horen wat voor taken de Here voor ogen had voor zijn volk. Zij zouden als eerste de Onderwijzing aldaar ontvangen om deze uit te voeren en uiteindelijk te onderwijzen aan heel de wereld.
Want zegt Jesaja later in 2:3: 'Uit Tsion zal het Onderwijs uitgaan!’

Dank zij deze gebeurtenis bij de Berg heeft het volk Israel eeuwenlang de Onderwijzing, ondanks allerlei verdrukkingen weten vast te houden. Profeten waren wel steeds nodig om het volk bij de les te houden en helemaal vrij van menselijke aanpassingen en interpretaties werd het onderwijs ook niet, maar het geschreven Woord staat nog steeds onwankelbaar, zwart op wit, onaangetast.

Dat Woord is verder de wereld ingetrokken, het Joodse volk nam het mee op hun zwerftochten en tijdens hun ballingschappen, maar vooral de Joodse apostelen, wiens voorvaderen ook bij de Berg stonden, hebben ertoe bijgedragen dat Gods Woord dichter bij de niet Israel-volken terechtkwam. De Bijbel is al jarenlang (mogelijk eeuwenlang) het meest verkochte Boek wereldwijd.

Tijdens de Omertijd mogen we weer uitzien naar dat grote moment waarop het volk collectief zei: we zullen doen en horen naar wat Gods Woord bepaalt (Ex. 24:3)!

Maar wanneer begint nu die speciale Omertelling? Volgens de overlevering viel in de tijd van de Tempels de dag van Shavuoth altijd op een zondag, Gods Eerste Dag! Een dag met een gouden randje waarop Hij ooit het Licht opriep. Omdat er in Leviticus 23:15 staat dat men 'daags na de shabat' moest tellen, begon men in de Pesachweek waarin altijd een shabat valt, vanaf de zondag in die week met het tellen van de 49 dagen zodat Shavuoth altijd op een zondag viel.
Echter volgens de Farizese telling slaat 'na de shabat' op de dag na de eerste Pesachdag, omdat Pesach ook een Shabathdag/rustdag is. Shavuoth valt dan zelden op een zondag (pas weer in 2036). Shavuoth valt dan altijd op de 6e dag van de derde maand.
De kritische vraag die men dan kan stellen is waarom Adonai, de Aanwezige, dan niet direkt heeft bepaald dat het Wekenfeest/Shavuoth altijd op de 6e van de derde maand gevierd dient te worden, zoals bij alle andere Feesten, waar ook  duidelijk een datum vermeld staat! Waarom moeten we alleen van Pesach tot het Wekenfeest tellen? Logisch is te bedenken dat omdat Pesach niet altijd op dezelfde dag van de week valt en Adonai specifiek het Wekenfeest op een eerste dag van de week wilde laten vallen, dat men daarom moest tellen vanaf de zondag in de Pesachweek.

Messiaans Jodendom houdt de telling aan zoals die werd gebezigd in de Tempelperiode en derhalve begon voor hen de telling dit jaar niet op woensdag 24 april jl. maar vanaf afgelopen zondag 28ste april.
Hoe dan ook, tellen is: uitzien naar, is: vertellen over de Grote Daden van Israels Levende God en komende Messias.

- De enorme onlusten op verschillende universiteiten in vrnl. de VS houden de gemoederen in ook Israel bezig. De Amerikaanse vlag werd er gestreken en de Palestijnse vlag gehesen! Gaan de ogen van de Amerikanen niet wat te laat open: willekeurige Joden worden aangevallen, zowel links als rechts denkenden, alleen omdat het Joden zijn. Ze moeten voorlopig thuis via Zoom hun studies volgen en hen wordt afgeraden naar de campus te komen. Er zijn nu sancties afgekondigd tegen de anti-Israel demonstranten, waarvan velen oproepen tot de vernietiging van Israel. De straf zal wel meevallen omdat de leidinggevenden van de meeste universiteiten zelf schuldig zijn aan het anti-Israel sentiment.  ‘Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst,’  zegt men. Het hersenspoelen van de Amerikaanse jeugd gebeurt al jaren mede door de finaciering vanuit o.a. Qatar, China en Rusland. Wat voor effect zal het hersenspoelen hebben over enkele jaren, wanneer de studenten het bedrijfsleven gaan beheersen en belangrijke posities verwerven in de Amerikaanse maatschappij.... ?

De Joodse Duitsers, rond de jaren 30 van de vorige eeuw, de 'optimisten', die de antisemitische bui niet zo zwaar zagen hangen, konden hun verhaal later niet meer navertellen. De 'pessimisten' zijn op tijd vertrokken en hebben het doorgaans overleefd. ‘L'histoire se repete’ zegt men wel, de geschiedenis herhaalt zich,  vaak in een iets andere gedaante; het is goed om waakzaam te zijn!

-De raketregen vanuit het noorden lijkt deze week iets af te nemen in intensiviteit. Misschien wacht ook Hezbollah af wat de uitkomst van een eventuele deal tussen Israel en hamas zal zijn.

- Iedere dag verwachten we het bericht dat Israel het laatste bolwerk van hamas gaat aanvallen want het ziet ernaar uit dat een deal er niet inzit. De eis van hamas is altijd geweest dat Israel zich volledig moet terugtrekken en een einde maken aan de aanval op hamas terroristen en het ontmantelen van de tunnels. Het is een eis waarvan onze regering van meet af aan heeft gezegd dat ze daar niet over piekeren want hamas moet verdreven worden uit de enclave. Een tijdelijke pauze is mogelijk en Israel ging zelfs o.a. akkoord met een ruil van slechts 30 gegijzelden (mogelijk zijn er niet meer dan dat aantal nog in leven...) tegen honderden Arabische criminelen en terroristen. We horen binnenkort hoe hamas op Israels voorstel zal reageren.

-Jihad terrorisme. Het is niet de eerste keer dat een buitenlander in Israel een aanslag pleegt. Deze week viel een 34 jarige Turk een beveiligingsagent aan met een mes in de Oude Stad van Jeruzalem, heel valselijk van achteren, een 'Amalekietenstreek.’ Hassan Saklanan, een iman uit de Turkse stad Sanliurfa, was met een groep andere Turkse toeristen via de Allenby doorgang tussen Jordanie en Israel het land binnengekomen. Hij zou zich niet zo lekker hebben gevoeld en deed niet mee met de groepsreis die dag, maar had dus duidelijk andere duistere plannen.
Op camerabeelden is te zien hoe hij zijn aanval uitvoerde, maar uiteindelijk door de door hem verwonde agent werd doodgeschoten. De Turkse president Erdogan bood uiteraard geen excuus aan, sterker nog: leden van zijn partij prezen de jihadist en brachten troost aan zijn familie. Turkije probeert overigens al decennialang meer invloed te (her)krijgen in de Oude Stad. De Turken dromen nog altijd van een hersteld Ottomaans rijk. Toen, van 1517 tot 1917, viel onder meer Jeruzalem onder hun beheer. We weten allemaal dat zij het land Palestina, zoals het destijds heette, veronachtzaamd hebben tot 1917. Het land was letterlijk naar de Filistijnen geholpen en alle bomen waren zo'n beetje gekapt door toedoen van hun leider Suleiman.

-de linkse Israelische media beweert dat de helft van de Israeliers nieuwe verkiezingen eist, maar we kunnen dat niet geloven. Hoe dom is het om in een oorlogssituatie aan te sturen op verkiezingen; dat zou het land minimaal een half jaar verlammen. Het is zo pijnlijk om de diepe verdeeldheid in Israel te ervaren.

-Maandag 6 mei is het Jom haShoa. Israel herdenkt dan de zes miljoen slachtoffers van de Holocaust. Meedere malen gaat dan de sirene en gaat men staan waar men zich op dat moment bevindt. Op 13 mei herinnert Israel de gevallenen in de Israelische oorlogen.

- wat gaat er gebeuren wanneer Israel a.s. dinsdag 7 mei in Malmö optreedt tijdens de halve finale van het songfestival?
Krijgen we die dag/avond massale protesten te zien zoals op de Amerikaanse universiteiten? Eden Golan heeft dit jaar de eer om haar lied te brengen en het gaat over 7 oktober. Tot tweemaal toe heeft de schrijfster van het lied de tekst en titel moeten aanpassen omdat de songfestivalleiding het te politiek vond… Het lied heette eerst November rain, nu heet het Hurricane. De achtergrond-videoclip is ontroerend, hopelijk mag dat wel. Wij zijn geen songfestivalliefhebbers en zouden liever zeggen dat Eden niet gaat in deze moeilijke tijden, maar velen hier denken er anders over en vinden dat ze nu juist wél moet gaan om de boodschap te geven aan de wereld dat Israel lijdt. Wij wensen haar in ieder geval heel veel sterkte toe en hopen dat ze ondanks de tegenstand zelfs mag winnen.

- De viering van de traditionele 33ste Omerdag, Lag Ba'Omer, zal dit jaar naar alle waarschijnlijkheid worden afgeblazen vanwege veiligheidsredenen. Wij hebben zelf niets op met deze festiviteit waarbij duizenden, vooral orthodoxen, massaal naar Meron in het noorden trekken. Men bezoekt dan het graf van rav Shimon Bar Jochai, de schrijver van het kabbalistische boek de Zohar. Normaliter zijn er geen feestjes in de Omertijd vanwege vele rampen die zich in die periode voltrokken door de eeuwen heen. De 33ste dag is een uitzondering waarbij men mag feesten; vreugdevuren mag ontsteken en zelfs trouwen.

- de officiële inhuldiging van (onze) Ruth als officier zal niet op 8, maar op 12 mei plaatsvinden. Een hoge generaal, die aanwezig zou zijn, moet onverwacht naar de VS en daarom stelt men de ceremonie uit. Ruth weet nu ook waar zij gestationeerd gaat worden. In Beth El, tegen noord Ramallah aan. Het is het centrale commandocentrum van waaruit de bezigheden van Israel in Judea en Samaria gecoördineerd worden.
Aangezien Ruth zeer goed is in wiskunde en exacte vakken, communicatief is en meerdere talen beheerst, waaronder Arabisch, hebben zij een bijzondere positie voor haar op dat hoofdkantoor. Zij zal naast werkzaamheden buiten de deur vooral ook te maken krijgen met financieen en leidt ook een soldaat op.
Ook zal zij vele internationale contacten moeten onderhouden en veel contact hebben met Arabische verantwoordelijken en zakenlui. 
-Onze zoon Sam zou dit weekend thuiskomen maar vandaag meldde hij dat dit niet doorgaat, tot ons aller verdriet. Volgend weekend mag hij wél naar huis en daarna begint hij meteen aan een nieuwe cursus op zijn basis. Wij hopen zo dat hij toch nog even Ruths inhuldiging mag meemaken… Het is zo belangrijk voor haar dat hij erbij is.

- Een joch van zeven jaar oud(!) bedacht dat het leuk was om de auto van pa te lenen en met 3 andere leeftijdgenootjes een ritje over de openbare weg in het noorden te maken. Het is gelukkig goed afgelopen en de jeugdige bestuurder kon na enige tijd worden tegengehouden. De vader werd echter gearresteerd en de auto voor een maand in beslag genomen. Je blijft als ouder verantwoordelijk voor je kids. Bovendien had hij de sleutels beter kunnen opbergen en omdat iedere auto in Israel een code tegen diefstal heeft die men in moet toetsen voordat men de motor kan starten, heeft de vader blijkbaar nooit goed opgelet of de code werd afgekeken door de jonge coureur...

- Wilt u blijven meebidden voor de gegijzelden, de soldaten, de verschrikte bevolking, tegen de dreiging vanuit Iran en Hezbollah, etc.

Ondanks de zorgen, de pijn en het verdriet weten we ook dat de verlossing niet lang op zich kan laten wachten. Mashiach zal terugkomen.

Onafhankelijkheidsdag/Jom ha'Atsmaoeth webinar op maandagavond 13 mei
Shavuoth webinar op maandagavond 10 juni om 19:30 Nederlandse tijd.
zie voor beide bij 'agenda'.

Hartelijke groet,

Yair Strijker, Na'ale, Israel

Wij wensen u een shabat shalom!

 

Agenda en de gratis webinars:

Vanavond, 2 mei 2024 geven wij een webinar over Parashat Acharé Mot, dit doen wij aan de hand van een mooie Powerpointpresentatie, we starten om 19:30 Nederlandse tijd. Geef u hier op voor dit mooie webinar over onder meer Jom Kipoer. Geef u op vóór zes uur.

Op maandagavond 13 mei verzorgen wij het webinar over Jom ha'Atsmaoet-Onafhankelijkheidsdag. Israel 76 jaar... voor opgave klik hier.

Op
donderdagavond 6 juni geven wij ons Powerpointwebinar over parashat Bemidbar. We starten om half acht. Geef u hier op.

Op
maandagavond 10 juni verzorgen wij het webinar over Shavuoth via Zoom, we starten om half acht, iedereen welkom. Geef u hier op.


Op donderdagavond 4 juli verzorgen wij het webinar over parashat Korach. We starten om half acht. Geef u hier op.

 

Gift geven voor Israel

Christenen voor Israel rekeningnummer NL 87 ABNA 0513 852 905. (Anbi-stichting, dus belastingvrij)

Israel Relief Aid van Pillar of Fire rekeningnummer NL 51 DEUT 0265 2624 61 (Anbi)

Stichting Shoresh IBAN NL 45 INGB 00091 072 19
BIC INGBNL2A


---------------------------------------------------------------------------------

Gift geven voor ons eigen werk? Studiehuis Reshiet rekeningnummer NL03 INGB 000 8725 116. O.v.v. Gift Studiehuis. Todah/bedankt  (Op deze rekening dus niet voor de soldaten/Israel!)

Of via ANBI-Stichting Ammeech Ammi, rekeningnummer NL86 INGB 000 4358 913. O.v.v. voor het werk van Yair en Karen.

Scrol naar www.lema-ancha.com voor donaties voor deze belangrijke vrijwilligersorganisatie. Kijk op deze site als u vrijwilliger wilt worden om de Israelische boeren te helpen in Nitsana en/of om een donatie te doen. Warm aanbevolen!
 

Parasha Achare Mot, na de dood.

Afbeelding
We lezen Leviticus 16:1-18:30. Uit de Haftara lezen we Amos 9:7-15 en Ezechiël 22:1-16 en we lezen 1 Korinthiërs 6:9-20.  

Het begint in de Parasha met het opsommen van de gebeurtenissen op Jom Kipoer, oftewel de Dag van de Bedekking. Kipoer komt van het Hebreeuwse werkwoord kipér -כִּפֶּר: verzoenen, bedekken. Jom Kipoer is de Grote Verzoendag, die tien dagen na het Bijbels nieuwjaar valt, in het najaar.
Nadat de twee zonen van Aharon, Nadabh en Abhihu, vreemd vuur voor God hebben gebracht en daardoor gedood zijn, is het God genoeg; Hij stelt de geboden voor Jom Kipur -יוֹם כִּפּוּר- in. Slechts één keer per jaar mag Aharon de hogepriester het Heilige der Heiligen binnengaan, alleen hij en niemand anders. Dit legt nog meer de nadruk op de exclusieve heiligheid van dit gebeuren. Er wordt niet meer in- en uitgelopen door Aharon en zijn zonen, God stelt paal en perk aan hoe en hoe vaak Hij genaderd wil worden.
..’Want Ik verschijn in een wolk op het verzoendeksel.’  Niemand zal God zien zonder te sterven (Exodus 33:20). De wolk fungeert als blinddoek voor Aharon. Op het Verzoendeksel: alsof God letterlijk daarop zit als op een troon. De Engelse vertaling van de verzoendeksel is: mercy seat, genadestoel. In het Hebreeuws is Verzoendeksel kaporeth -כַּפֹּרֶת- wat opvallend genoeg dezelfde letters heeft als het Hebreeuwse woord voor het Voorhangsel: parokheth -פַּרֹכֶת. Het verzoendeksel bedekt, kaphar -כָּפַר, de heilige Ark van het Verbond.

Parokheth -פַּרֹכֶת- komt van het werkwoord perekh -פֶּרֶך- wat betekent: mishandeling, harde behandeling. Kan God de wreedheden die we elkaar aandoen niet zien? Wil Hij niet dat het Zijn Heilige der Heiligen indringt? Daar lijkt het wel op! Maar dan, later in de geschiedenis stierf Zijn Zoon aan het kruis en het Voorhangsel scheurde van boven naar beneden. Niet de Zoon alleen hing te kijk aan het kruis, ook de Vader kwam te kijk te staan toen het Voorhangsel Zijn Heiligdom niet meer afsloot. Het Hebreeuwse woord voor scheuren heeft woordverband met parokheth -פַּרֹכֶת, namelijk het woord perets -פֶּרץֶ

Aharon moet tijdens het ritueel voor Jom Kipoer eerst verzoening over zichzelf en zijn gezin doen en daarna moet hij het lot over twee identieke bokken werpen, zo wordt uitgemaakt welke bok voor God geofferd wordt en welke de zondebok wordt. Het woord voor bok is se‘ir שֵׂעִיר. (Se’ir is ook het gebergte waar Ezechiël naar moet kijken om erover te profeteren in 35:2: het zal voor altijd verwoest zijn door de zonde van Edom).

Maar eerst de var -פַּר, die ten zondoffer wordt geofferd - dit is een jonge stier - en de ram, die ten brandoffer wordt geofferd (vs.3), dit is een ajil -איל. Deze offers zijn voor de hogepriester zelf en zijn huis, hij moet zich eerst reinigen, ook met water wassen en dan verzoening over zichzelf doen in zijn taak als hogepriester. Daarna pas is hij rein genoeg om de Tabernakel in te wijden, waarna het volk aan de beurt komt. Aharon moet in feite van binnen naar buiten werken: van het Heilige der Heiligen naar het volk toe.

De var en de ram worden bekostigd door Aharon zelf, de bokken en de tweede ram komen uit de gemeenschappelijke pot van het volk. De var en de ram worden bekostigd door Aharon zelf, de bokken en de tweede ram komen uit de gemeenschappelijke pot van het volk. Dit hoofdstuk komt wat verwarrend over omdat de offerdieren door elkaar genoemd lijken te worden, dit komt waarschijnlijk omdat alle vijf dieren, die geofferd gaan worden (of weggestuurd), er vanaf het begin al bij zijn, ze worden klaargezet bij het altaar. En wanneer Aharon de var als eerste neemt om verzoening te doen over zichzelf en zijn huis, samen met de ram als brandoffer, dan stelt hij deze blijkbaar levend voor God in het Heilige, hij slacht ze nog niet en ook niet tegelijk (vs 3). Daarna moet hij de bokken nemen, levend en dan daarna pas de var voor zichzelf en zijn gezin slachten. De ram die hij voor zichzelf moet offeren als brandoffer wordt hier niet bij genoemd, die wordt later geofferd (vs. 24).

De zondebok, de tweede bok, gaat naar azazel, staat er in het Hebreeuws. Het lot viel op deze bok om weggestuurd te worden. Lot is in het Hebreeuws goral -גוֹרַל. (Ook het pur, het lot dat in Esther door haman wordt geworpen, is een goral: Esther 3:7 en 9:24 beschrijven dat het pur het lot, goral, was; pur is een Perzisch woord).
Wat is azazel -עֲזָאזֵל? In de vertaling van vers 8 komt dit woord niet voor, er staat slechts: woestijn, wat in het Hebreeuws midbar -מִדְבַּר- is.
Een uitleg: als we het woord even ontleden in twee woorden: éz -עֵז- betekent: geit en azal -אָזַל- betekent weggaan. De weggaande geit, zou dit dus betekenen.
Andere uitleggingen: azazel zou een berg zijn, een steile klif, of een boze geest, of zoals een aantal geleerden in het christendom geloven: de satan zelf. Men vergelijkt dit dan met de Verzoeking in de Woestijn, waar Jehoshua de satan ontmoette en diens zelfbedachte macht over Hem tenietdeed door niet in te gaan op zijn verlokkingen (Lukas 4).
Een zondoffer is een Chatá’áh -חַטָאָה, van het woord chata -חָטָא, zondigen, verkeerd doen, in het ongelijk staan. Zonde is chét’ -חֵטְא. Zondigen is ook: je doel missen, de Aleph א, het Beeld van God Zelf, Die de Aleph is, achteraan zetten: -חט
א. Het betekent dat men de richtlijnen van God voorbijschiet of te min acht door ze niet voorop te stellen in de keuzes die men maakt. Door zonde scheiden we ons af van God en krijgen we een hart dat verhard en ver van God is.
Een brandoffer is een olah -עֹלָה. Van het werkwoord opgaan, omhooggaan: áláh -עָלָה. De rook van het brandoffer stijgt omhoog naar God. God manifesteert Zich onder meer als een vuurkolom en verschijnt in een rookwolk in en boven de Tabernakel. Ik kan me zo voorstellen dat de rook van het brandoffer zich vermengt met de rook van God Zelf. God spreekt in vs 24b dat dit brandoffer de slotakte van het verzoeningsritueel is, de rook van het offer vermengt zich met Gods rook, God Zelf in feite, beter zou men niet kunnen verzoenen, het vermengen van de rook is een zeer diepzinnig gebeuren. Meer verzoend kan men in feite niet zijn!

Zoals de bok geheel anders is dan het Lam, zo is ook Grote Verzoendag, Jom Kipoer, geheel anders dan het gebeuren met Pesach. Jom Kipoer kunnen we zien als de voorafschaduwing van de grote Oordeelsdag die gaat komen, waar de Bijbel over spreekt. Met Jom Kipoer verwacht God een handeling van ons naar Hem toe: collectief én individueel schuld belijden. Met Pesach is Jehoshua het Beeld van het Pesachlam. Pesach is een handeling van God naar ons toe.

Jom Kipoer kan gezien worden als het antwoord van de mens op Gods vraag of we onze zonden willen belijden en wegdoen, daarom zegt God ook dat Jom Kipoer een eeuwigdurende instelling is (vs.31). Het offer van het Lam is niet goedkoop, we moeten er wel wat voor doen, ons leven stellen ter ere van Hem. Wij moeten rein blijven want ons lichaam is een onderdeel van Zijn lichaam (1 Korintiërs 6:15)! Leg dus af die zonden, want we zijn slechts met Hem opgestaan uit de doden om volledig te leven voor Hem en niet langer voor de zonde, die zouden echt begraven moeten zijn in het graf; als we vrijgekocht zijn, dan moeten we ons ook als vrijgekochte mensen gedragen.

Leviticus 17: Wil men een rein dier eten dat niet geofferd wordt, zoals een hert of gevogelte, anders dan de duif, dan zal men het bloed ervan in de aarde laten lopen waarmee het dan bedekt wordt. Kain sloeg Abel dood en Abels bloed riep omhoog tot God, het was niet bedekt met aarde. Het bloed van onze Messias vloeide vanaf het kruis op de kale rots en roept nog steeds tot God om gerechtigheid…

Verder gaat het in Leviticus 17 over het offeren aan afgoden in het veld. Wie een dier wil offeren, doet dit alleen aan God. Wie dat niet doet heeft bloed vergoten en is strafbaar. Hij wordt uit het volk verstoten. Het verbod op het eten van bloed geeft God omdat in het bloed de ziel van het dier is, dit hoort op het altaar gesprenkeld te worden als verzoening voor de zielen van het volk (vs. 11b). Een uit zichzelf gestorven of door een wild dier verscheurd dier mag gegeten worden mits de eter daarna zijn kleren wast en zich baadt, hij zal onrein zijn tot de avond.
Hoofdstuk 18 handelt over allerlei seksuele zonden waaraan het volk van Kanaan zich heeft schuldig gemaakt waardoor het verjaagd is door God. God waarschuwt Zijn volk streng om deze dingen niet ook te doen want dan zal haar hetzelfde overkomen. Tussendoor in vers 21 waarschuwt God dat niemand zijn kinderen aan de moloch mag offeren (het idee!!) door ze op zijn altaar te verbranden. ‘Ontwijd de Naam van uw God niet want Ik ben de Aanwezige!’

Men mag niet twee zussen tot vrouw nemen zodat er geen rivaliteit ontstaat tussen hen. Zou God deze regel ingesteld hebben na het debacle tussen Rachel en Leah? Die twee hadden het echt niet leuk met elkaar in hun strijd om hun man Ja’aqobh… Rivaal is in het Hebreeuws tsárar -צָרַר- wat hetzelfde woord is als voor benauwdheid, Rivaliteit benauwt, men kan niet zorgeloos leven.

Ezechiel 22:1-16 is niet mals. God noemt Zijn Heilige Stad een moordenaarsstad: walgelijk, onrein, vol bloedvergieten en afgoderij. God zal Jeruzalem laten uitlachen en bespotten door mensen van veraf en van dichtbij (vs.5) om het grote onrecht in haar. De Heilige dingen van God worden verwaarloosd; de shabatten worden niet meer gehouden en men offert op elke berg. Overspel en afpersing zijn aan de orde van de dag, daardoor stuurt God Zijn volk weg. ‘Alle volken zullen zien hoe u uzelf te schande zet en u zult erachter komen dat Ik de Aanwezige ben!’

In Amos belooft God dat Hij het volk én het land zal herstellen. Maar, o, wat spreekt Hij streng tegen het ontrouwe volk dat zo gezondigd heeft! Alleen maar een deel ervan wordt niet verdelgd, God zal het volk schudden als zaad onder de heidenen en iedereen die zegt dat het kwaad hen toch niet zal naderen, die zullen door het zwaard sterven. En daarna zal God de vervallen hut van David opnieuw oprichten, opnieuw zoals in de dagen van ouds herstellen. Dan zullen de bergen druipen van zoete wijn, een toezegging van grote vruchtbaarheid. God zal ons in ons land planten en ‘Ze zullen niet meer worden uitgerukt uit hun land, dat Ik hen heb gegeven, zegt de Aanwezige, uw God.’
Altijd weer die achterdeur van Zijn enorme genade voor Zijn volk, wie is als Hij!? Het komt goed met het volk, dwars door alle leugens van haar vijanden heen, God blijft altijd getrouw en laat Zijn kleine volkje niet in de steek, ondanks alle ongehoorzaamheid. Shabat shalom!

Karen Strijker.

 

Kijk ook eens op onze website

 www.studiehuisreshiet.nl

Heel veel studieplezier gewenst!

 
Studiehuis Reshiet, Israel
Yair en Karen Strijker
Geen nieuwsbrieven meer ontvangen? Klik dan hier.