Afbeelding
Nieuwsbrief nummer 85, oktober 2020

Inhoud

Bijeenkomsten

4 novMasterclass Bruggen Bouwen
5 novNetwerk Leermiddelenbeleid en Schoolkosten
10 novNetwerk IBP in het MBO
16 novAfas Gebruikersgroep
19 novNetwerk IM 
26 novGebruikersbijeenkomst PortalPlus
26 novNetwerk onderwijslogistiek
26 novGebruikersgroep Smile
30 novsaMBO-ICT Gebruikersdag
2 decMiniconferentie Bruggen Bouwen
3 decBijeenkomst CoP
8 decMiniconferentie data-ondersteund onderwijs
10 decNetwerk IBP
11 decDPO/PowerBI gebruikersbijeenkomst


Een actueel overzicht van onze bijeenkomsten is te vinden op: sambo-ict.nl/agenda
 

Inleiding

Het team van saMBO-ICT kijkt terug op een mooie saMBO-ICT-conferentie. Ondanks dat het eind september geen fysieke bijeenkomst kon zijn, hebben we veel positieve feedback ontvangen en is het toch gelukt om kennis te delen en elkaar te inspireren. In totaal hadden we meer dan 500 aanmeldingen, wat resulteerde in ruime deelname aan de keynotes en zeer goed bezochte workshops!  

Tijdens de conferentie heeft onze voorzitter Bert Beun de opheffing van saMBO-ICT als zelfstandige stichting nader toegelicht, toch een belangrijke verandering! In 2021 wordt bekeken hoe we aan deze verandering verder invulling gaan geven. Voorop staat dat de activiteiten waardoor saMBO-ICT zo wordt gewaardeerd, zeker gecontinueerd worden. Samen met alle enthousiaste en kundige mensen vanuit de mbo-scholen digitalisering en ict in het mbo op een (nog) hoger niveau krijgen, dat is het doel! Wil je meer weten, zie daarvoor ook de bijdrage van Bert Beun, ook in deze nieuwsbrief. 

De 'bijeenkomsten' van saMBO-ICT blijven uiteraard de komende periode gewoon doorgaan, maar dan wel online. We zien dat  de opkomst bij online-bijeenkomsten vaak nog hoger is dan bij de fysieke bijeenkomsten, en dat sommige netwerken zelfs nog vaker 'bijelkaar' komen. Wij leveren daar vanuit saMBO-ICT graag een bijdrage aan. Juist in deze tijd is het delen van kennis heel erg belangrijk en blijven we aansluiten bij de behoeften van de scholen.  

Het programma Doorpakken op Digitalisering loopt erg goed, we gaan met elkaar op volle kracht vooruit. Verderop in deze nieuwsbrief kun je hier meer informatie over vinden. Tijdens de bestuurs2daagse in september is er besproken op welke onderwijs-gerelateerde processen de scholen in het mbo veel nauwer met elkaar kunnen en moeten gaan samenwerken. We komen hier snel op terug om samen met de scholen in kaart te gaan brengen wat er moet gebeuren om hier uitvoering aan te geven, kortom: aan de slag.  

Wie de afgelopen 10 jaar contact opnam met ons secretariaat, had regelmatig met Tiny Verbeek te maken. Tiny heeft saMBO-ICT deze zomer verlaten om van haar welverdiende pensioen te gaan genieten (Nogmaals bedankt Tiny!). Gelukkig hebben we snel een goede opvolger van Tiny gevonden in de persoon van Anne Alles, die begin deze maand is gestart. Jullie zullen haar zeker tegenkomen bij onze bijeenkomsten.  

Wie veel korter bij ons heeft gewerkt, maar wel een enorm gat achterlaat, is Rob Smit. Rob gaat per 1 januari a.s. met pensioen. We zijn blij dat we ook deze vacature hebben kunnen invullen, en wel met een goede bekende van velen in ons netwerk, te weten Rob Vos. Na ruim 20 jaar bij Deltion College te hebben gewerkt, start hij per 1 januari bij saMBO-ICT.   

Ik heb ondanks de wijzigingen, alle vertrouwen in de succesvolle toekomst van saMBO-ICT en sluit graag af met deze boodschap: 

"Blijf elkaar digitaal opzoeken en blijf gezond!" 

Verbinden van trots en besef: Next step!

‘Verbinden van trots en besef’ verwoordt mijn persoonlijke kijk op het ontwikkelen van een ‘merk’. Niet alleen binnen saMBO-ICT, maar ook in mijn dagelijks werk bij Deltion als ook bijvoorbeeld in mijn rol als voorzitter van de mooiste voetbalvereniging in Nederland, HHC Hardenberg, bij velen bekend als ‘de club van Edwin Evers’. Een korte uitleg: Verbind je (organisatie/club) met je omgeving, creëer trots om een gevoel van ‘er bij willen horen’ te bewerkstellingen en heb het besef dat hiervoor continu scherpte en hard werken benodigd is van allen.   

Ik kijk met een goed gevoel terug op een prachtige saMBO-ICT-conferentie, in de traditie van saMBO-ICT-conferenties de eerste digitale, passend bij de enorme versnelling die digitalisering in deze tijden van corona juist ook in het mbo doormaakt. Een conferentie met wederom méér deelnemers, met aansprekende keynote speakers en inspirerende workshops, met een parallel programma voor bestuurders rondom ‘Doorpakken met digitalisering’ waarbinnen grote stappen worden gezet en mijn voor velen onverwachte aankondiging omtrent de (voorgenomen) opheffing van saMBO-ICT als zelfstandige stichting. 

De totale performance van saMBO-ICT maakt me trots omdat saMBO-ICT erin is geslaagd zich dusdanig met mbo-scholen en haar medewerkers, met stakeholders als OCW, Kennisnet, Surf, SBB, ‘commerciële aanbieders’ en vele anderen te verbinden dat er grote waardering is voor haar positie te midden van deze partijen en de door haar geïnitieerde en geleverde producten en diensten. Haar innovatieve werken, haar strategisch meedenken in een wereld waar digitalisering een steeds prominenter plaats in neemt, haar kunst netwerken te bouwen en te onderhouden en haar drive om kennisdeling tot stand te brengen, weerspiegelen dit. Een groot compliment naar allen die saMBO-ICT de afgelopen jaren een dergelijke positie hebben weten te doen innemen is dan ook zeker op zijn plaats. Oprecht DANK! 

Bij deze trots past ook hier het besef dat behoud of uitbouw van deze waardering voor saMBO-ICT vraagt om blijvend hard werken door velen, scherp blijven op ontwikkelingen in de markt en niet schromen hiertoe volgende stappen te durven zetten. 

Zo’n next step is ook de opheffing van saMBO-ICT als zelfstandige stichting. Een opheffing om als mbo-sector sterker te staan juist nu de digitale transformatie een verdere vlucht neemt en ook in het ‘Groeifonds’ juist dit thema voor het mbo manifest wordt gepositioneerd. Een opheffing waarbij saMBO-ICT opgaat in de MBO Raad, maar wel met een eigen bestuurlijke vertegenwoordiging voor het thema Digitalisering, een afdeling ‘digitale transformatie’ om de beleidsondersteuning krachtig te bundelen en de oprichting van een ‘platform’ (in de lijn van de huidige btg’s binnen de MBO Raad) om de sterke netwerk- en kennisdelingsfunctie verder uit te bouwen. Blijvend is het uitgangspunt rondom inzetten op het afnemen van producten en diensten welke bij voorkeur door derden worden geleverd. Besturen van MBO Raad en saMBO-ICT brengen dit voorgenomen besluit tot opheffing stichting saMBO-ICT eind november naar de ALV van de MBO Raad met het uitgangspunt 2021 als transitiejaar te gebruiken. 

Tot slot, citerend uit de recent verschenen song van HHC’er Edwin Evers, 

'Gevoel, ongrijpbaar en onbestemd, onuitstaanbaar inconsequent, onzichtbaar en onbekend, maakt jou tot wie je bent’, 

we realiseren ons dat deze voorgenomen next step van saMBO-ICT gevoelens kan oproepen. Weet dat we ook daarover in verbinding willen blijven!  

Bert Beun 
voorzitter saMBO-ICT 

saMBO-ICT Conferentie terugblik en nieuwe conferentie

Velen van jullie hebben eind september de online saMBO-ICT-conferentie bijgewoond. Niet alles verliep vlekkeloos, toch kijken we terug op een zeer geslaagd evenement! In de evaluatie zijn naast een aantal nuttige aandachtspunten heel wat complimenten uitgedeeld waar de programmacommissie trots van ging glimmen :-). Gelukkig maar dat online variant voldoende is bevallen, want of onze conferentie in januari 2021 weer op locatie kan, is maar zeer de vraag. Eén ding is zeker: op donderdag 28 en vrijdag 29 januari organiseren we samen met gastcollege Vista College de 43e saMBO-ICT conferentie! We gaan voorlopig uit van een online-conferentie. De programmacommissie is alweer met de voorbereidingen gestart. Heb je een goed idee voor een workshop? Dien dan je presentatievoorstel zo snel mogelijk in!  

Ps. Wil je nog terugkijken naar presentaties van de vorige conferentie? De teamsite van de conferentie blijft daarvoor beschikbaar. (Collega's van instellingen, die nog geen toegang hebben, kunnen indien gewenst nog lid worden gemaakt. Stuur een mailtje naar info@sambo-ict.nl)

saMBO-ICT gebruikersdag

Voor degenen die de gebruikersdag van 5 oktober gemist hebben, de presentatie en ook twee filmpjes van het verlengde ochtendprogramma van de gebruikersdag staan op de site. Hoewel de wandelgangen met de leuke en nuttige onderlinge ontmoetingen gemist worden, krijgen we regelmatig positieve reacties dat op deze manier de informatievoorziening naar de instellingen wel doorgaat.  

Voor 30 november 2020 is de programmacommissie weer aan de slag om een programma te maken. Het idee is om aandacht te besteden aan het thema Leven Lang Ontwikkelen. Ook voor de studentenadministratie heeft dat gevolgen, al is veel nog niet heel concreet. Zodra er meer duidelijkheid is over het programma, sturen we de vooraankondiging rond en starten we met de mogelijkheid tot aanmelden. Maar houdt je agenda vast vrij op maandag 30 november. 

Kennisdeling O365

De programmacommissie is alweer bij elkaar geweest om de eerste contouren van de volgende kennisdeling Office 365 vorm te geven. De datum is geprikt en de volgende bijeenkomst is op vrijdag 11 december 2020. Dat het een digitale conferentie wordt zal geen nieuws zijn. We werken op basis van de evaluatie aan een breder programma dan ons laatste evenement in mei. Toen moesten we ook uitwijken naar een digitale variant, maar die werd over het algemeen als te kort ervaren. In de volgende nieuwsbrief maken we het definitieve programma bekend. Wil je jouw ervaringen delen voor wat betreft het gebruik van Teams etc. neem dan contact op met Rob Smit.

Doorpakken op digitalisering

Tijdens de saMBO-ICT conferentie gebruikten we ons nieuwe filmpje over het programma en dit filmpje is nu breed beschikbaar. Waarom doen we dit programma, en hoe hangen de 8 thema’s samen? Je ziet het in dit filmpje!  

Thema Leven lang ontwikkelen in het programma Doorpakken op digitalisering: 

Het team LLO kijkt terug op een geslaagde saMBO-ICT conferentie. LLO nam een prominente plek in met Route 21 bij de bestuurdersbijeenkomst waar de uitkomst van ‘waarin verschillen we niet van elkaar’ werd gepresenteerd. Bezoekers zijn in een workshop bevraagd over waar ze aan denken wanneer het gaat om een digitaal fundament om LLO te faciliteren en wat we in ieder geval daarin moeten meenemen. Dit leverde mooie antwoorden op. Praten met de werkvloer om verbinding te leggen maar ook goed helder hebben wat de vraag per doelgroep is en niet vergeten dat digitale vaardigheden onontbeerlijk zijn. De student staat centraal en competenties moeten aan de voorkant gewaardeerd worden. We zullen kaders en standaarden met elkaar moeten afspreken en voorzien in een centraal portaal gebaseerd op een gemeenschappelijke en flexibele architectuur. Dat vraagt om over het belang van de individuele school heen te stappen en samenwerking. Een digitale interactieve workshop heeft zo zijn uitdagingen maar we hebben de bevestiging gekregen dat we op de goede weg zitten en willen iedereen nogmaals bedanken voor het actieve meedoen en meedenken.  

We hopen in januari nieuwe vragen te kunnen voorleggen. Voor november kijken we uit naar een discussie over maatvoering met de bestuurders. In welke vorm is nog de vraag. Ondertussen werkt het team door aan de opdracht. Wordt vervolgd. 


Thema Onderwijslogistiek in het programma Doorpakken op digitalisering: 

“Het team dat Onderwijslogistiek vorm geeft in het programma Doorpakken op digitalisering bruist.” Dat zei één van de twee bestuurlijke trekkers voor dit programma. En dat is precies de spijker op zijn kop. Met een enthousiast team zijn we onderweg om de eerste contouren voor onderwijslogistiek concreet te maken.  

Het team wordt begeleid door professor Marcel van Assen en professor Jan Riezebos, beide deskundige in onderwijslogistiek processen, daarnaast is ook OcW betrokken in dit team. Het doel van het team onderwijslogistiek om een aantal serviceconcepten te ontwikkelen waarmee een MBO instellling  keuzes kan maken op basis van visie én de impact van een onderwijslogistieke invulling. Dit betekent dat aan de hand van een model bijvoorbeeld de impact van groepsgrootte kan worden getoetst op; Organiseerbaarheid; betaalbaarheid en doceerbaarheid. Om dit model te ontwikkelen heeft dit team inmiddels 45 effecteenheden benoemd die mogelijk de impact van een onderwijslogistieke keuze toetst op de drie hierboven genoemde uitgangspunten.  

Voor meer informatie en vragen kun je contact opnemen met de aanvoerder van dit team, Marcel van Oorschot (m.vanoorschot@zadkine.nl

 
Thema Digitaal burgerschap in het programma Doorpakken op digitalisering: 

De werkgroep Digitaal burgerschap volgt een lijn ‘docentprofessionalisering’ omdat de docent studenten pas wegwijs kan maken als digitaal burger nadat de docent zelf ook volwaardig digitaal burger is. De tweede lijn betreft lesmateriaal; de werkgroep beoordeeld materiaal op WikiWijs en metadateert deze zodat docenten makkelijk lessen die te maken hebben met digitaal burgerschap kunnen vinden. De derde lijn is dat digitaal burgerschap in het DNA van alle mbo’s en aoc’s moet gaan zitten. Dat vraagt aansluiting op de schoolvisie. De werkgroep heeft een definitie Digitaal Burgerschap vastgesteld en gepubliceerd op de website.  

Tot slot bekijk vooral ook de pagina van Kennispunt MBO Burgerschap die is samengesteld voor de Week van de Veiligheid (5 t/m 11 oktober) door het team Digitaal burgerschap, Practor Digitale Weerbaarheid Renze Tjoelker, Kennisnet en het Kennispunt MBO Burgerschap. Met goede tips voor lesmateriaal over digitale weerbaarheid. 


Thema Data-ondersteund onderwijs in het programma Doorpakken op digitalisering: 

Op dinsdag 8 december organiseert het team Data-ondersteund onderwijs een online miniconferentie: Samen naar waardevolle data voor toponderwijs.  

In mbo-instellingen is al heel veel data aanwezig. Hoe kunnen we slim gebruik maken van die databerg om het onderwijsproces nog beter te maken? Tijdens deze eerste miniconferentie Data-ondersteund onderwijs willen we je hulpmiddelen aanreiken om te gebruiken bij het starten, uitvoeren of uitbouwen van data-ondersteund onderwijs in jouw instelling. We presenteren een aantal mogelijke datacoalities en checken met jou of we op de goede weg zijn.  

Voor wie?  
Deze bijeenkomst is in het bijzonder voor informatie- of innovatiemanagers, i-coaches, medewerkers onderwijs & kwaliteit met een interesse voor de toepassing van data in het onderwijs. Maar ook andere belangstellende zijn welkom. Dus ben jij iemand die het onderwerp een warm hart toe draagt? Meld je dan aan via het aanmeldformulier of voor meer informatie zie de website

Route21

Na het opleveren van het hoofdprocesmodel zijn de werkgroepen aan de slag om de procesketens die zijn ontwikkeld voor de Teamplaat Onderwijskwaliteit en Triple-A hierop te plotten. Versie 0.9 hiervan is opgeleverd aan de TPO-groep en het Thema Onderwijslogistiek om op te reageren. Na hun reacties gaan we deze versie breder verspreiden voor feed-back om te komen tot versie 1.0.  

Daarnaast worden de ontwikkelde applicatie-services en -componenten op de procesketens geplot en is een eerste concept van het informatiemodel aan de werkgroepen gepresenteerd. Zodra al deze zaken in elkaar gepuzzeld zijn, gaan we ook hiervan de versie 0.9 delen voor feedback.  

Gebruikersgroep ECK

Afgelopen dinsdag 27 oktober is de gebruikersgroep ECK virtueel bijeengekomen. Er was een interessante en volle agenda en een hoge 'opkomst'. De start van het schooljaar blijkt qua leermiddelen voor het merendeel van de instellingen zonder veel problemen te zijn verlopen. Voor veel instellingen staat de implementatie van ECK iD voor dit jaar op het programma. Voor mbo-instellingen echter geen eenvoudige opgave, hier is veel over gesproken. Tijdens het overleg is ook de vraag geopperd of er interesse is in een gezamenlijk Programma van Eisen voor aan te schaffen software. Uit een dergelijk PvE kan elke instelling bij een aanbesteding de relevante onderdelen overnemen. Een interessante vraag waar saMBO-ICT verder draagvlak voor zal zoeken!  

Centraal Aanmelden (CA)

We zijn inmiddels hard op weg naar de datum van 1-12-2020, het moment waarop  de voorziening Centraal Aanmelden beschikbaar zal komen. We hebben dat nu bijna twee jaar geleden in ons plan gezet en het lijkt er echt op dat we die datum gaan halen. Alle MBO instellingen hebben aangegeven gebruik te gaan maken van deze applicatie. Dat is gebeurt na een kleine wijziging in het PvE. Er wordt op dit moment gewerkt aan die kleine wijziging, waardoor een potentiële student eerst de school moet kiezen en dan de opleiding. Daarmee is de concurrentie van wie staat er bovenaan in het lijstje teniet gedaan. Daarnaast hebben we met een positief resultaat ook het noodzakelijke assessment voor DigiD doorlopen en zijn onze systemen als veilig bestempeld. Om daar nog meer zekerheid over te kunnen geven wordt er nu ook gewerkt aan DPIA. Op 1 december is de voorziening Centraal Aanmelden dus  technisch klaar en beschikbaar. Eduarte is dan gereed om de functionaliteit te gebruiken. De overige SIS leveranciers volgen in de eerste maanden van 2021. Wil je weten wat CA ook alweer was, dan staat hier een informerend filmpje. Dit filmpje is niet bedoeld om studenten te informeren, deze variant zal in december beschikbaar zijn. Je kunt er natuurlijk wel mee op pad binnen jouw instelling of naar toeleverende scholen om het gesprek te starten. 

Leergang StudentenAdministratie

Even een update over het vervolg van de Leergang StudentenAdministratie. Vorig jaar hebben we de Leergang StudentenAdministratie een keer overgeslagen vanwege tijdgebrek. Er kwamen echter wel heel wat mailtjes binnen van mensen die er belangstelling voor hadden. Daarom waren we vast van plan om het dit jaar weer te organiseren, echter corona gooit roet in het eten. Omdat een belangrijke succesfactor van de leergang is collega's van andere instellingen ontmoeten en ervaring delen, lijkt een digitale variant ons niet voldoende als alternatief. Dus slaan we nog een jaar over en hopen we volgend jaar op beter. 

Wat de terugkomdagen betreft, die kunnen natuurlijk voorlopig ook niet live doorgaan. Daarvoor gaan we wel kijken of we een digitaal alternatief kunnen verzinnen. Het idee is niet om het concept van eerdere jaren om te zetten naar digitaal, maar een andere aanpak te kiezen. Het lijkt ons mooi om het in kortere sessies per thema te doen en dan de sessie beginnen met 1 of 2 inleidende plenaire presentaties en daarna in kleine groepjes uiteen te gaan om kennis uit te wisselen, bij te praten e.d. Alle oud-deelnemers aan de Leergang SA hebben vorige week een uitnodiging gekregen met de vraag om aan te geven waar ze behoefte aan hebben. 

Bruggen Bouwen

De geplande miniconferentie in september kon vanwege de corona-situatie niet doorgaan, maar intussen is er een nieuwe online variant in de maak die op 2 december zal worden gehouden. Daarin is voldoende aandacht voor nieuwe instellingen en coaches in het ochtendprogramma en in de middag zullen enkele plenaire inspiratiesessies worden gehouden waarna in een aantal rondes diverse workshops worden gehouden waarin vooral ervaringen en aanpakken tussen instellingen die deelnemen aan het programma worden gedeeld. Een klein voordeel is dat we nu niet meer vastzitten aan een beperkte groepsgrootte. 

De huidige peergang modules zitten intussen helemaal vol, we richten ons intussen weer op een nieuwe ronde aan het begin van 2021. De miniconferentie is daar ook de startbijeenkomst voor. Dat geldt ook voor de masterclass, de leergang waarin we met instellingen aan de slag gaan om een gedegen op de maat van de instelling toegesneden plan maken. Diverse instellingen hebben zich al gemeld om ook aan het programma te gaan deelnemen. Wil je meer weten, mail dan naar Leo Bakker of Martijn Bijleveld  

Benchmark IBP/E is gestart

De Benchmark IBP/E voor 2020 is weer in volle gang. De kick-of vond plaats tijdens de netwerkbijeenkomst IBP, op 8 oktober, en de meeste mbo-instellingen zijn gestart met invullen van hun scores op het gebied van informatiebeveiliging, privacy en (digitale) examinering. Er zijn inmiddels twee vraag/antwoordsessies georganiseerd en de derde staat gepland op 3 november aanstaande

De Benchmark IBP/E kwam vorig jaar uit op een gemiddeld volwassenheidsniveau van 2,5. Vijf jaar geleden, bij de start van deze benchmarks, is de ambitie uitgesproken om in 2020 als mbo-sector in control te zijn op dit gebied met een gemiddeld volwassenheidsniveau van 3,0. Binnenkort wordt duidelijk of we dat dit jaar gaan halen. 

De deadline voor het inleveren van de benchmarkscores is 27 november. Daarna worden gegevens geanalyseerd en op 10 december, tijdens de online netwerkbijeenkomst IBP, worden de resultaten gepresenteerd. 

Netwerk Informatiemanagers

Op donderdag 15 oktober was de netwerkbijeenkomst voor Informatie Managers. Uiteraard digitaal en met een programma samengesteld door de regiegroep. Er werd gestart met het beantwoorden van een aantal vragen die in de afgelopen periode voorbij zijn gekomen. Zo was er aandacht voor CA, maar ook voor mogelijke logistieke oplossingen vanuit Advitrae / Xedule en het Davinci College met een voorbeeld van een dag opstart in MS Teams. Jan Aalberts en Henk Kuipers hebben zich gebogen over de uitwisseling van gegevens tussen diverse systemen en de bijbehorende behoefte. Jef van den Hurk heeft ons meegenomen in de visie op online onderwijs en waar moet je dan aan denken. 

In kleinere groepen is hier over nagepraat in zogenaamde breakout rooms. Frank Pinxt gaf uitleg over de mogelijkheden van Edubadges. Een mooi, maar te vol programma dat natuurlijk uitliep. Dat geeft ook aan dat dit netwerk belangrijk is en de vragen uit het veld probeert te beantwoorden. Alleen al het elkaar ontmoeten en uitwisselen van ideeën is al een belangrijk element. 

De volgende netwerkbijeenkomst is op 19 november, een online bijeenkomst  van 14.00 – 16.00 uur.                      

Onderwijslogistiek in het MBO

Het netwerk onderwijslogistiek haakt vooral in op actuele zaken rond online onderwijs in corona tijden. Op de bijeenkomsten worden telkens nieuwe ideeën en initiatieven gepresenteerd en wisselen de deelnemers ervaringen en kennis en ideeën ronde innovaties uit. De volgende netwerkbijeenkomst is op 26 november om 14.00 uur en zal online gehouden worden.  
Het netwerk houdt ook nauw contact met het team onderwijslogistiek dat in het kader van de strategische agenda digitalisering in het mbo hard aan het werk is om nieuwe concepten te ontwikkelen en te kijken naar de knoppen waaraan je kunt draaien om flexibilisering van het onderwijs te kunnen faciliteren. Het netwerk is daarbij input en klankbord tegelijk. Op de komende bijeenkomst zal ook weer uitgebreid uit het team worden teruggekoppeld.  

Voor meer informatie, mail naar Leo Bakker.

Les op afstand

Hybride onderwijs. Een veel gehoorde term die door alle sectoren in het onderwijs wordt gebruikt. In het beroepsonderwijs heeft ‘hybride’ nog een andere betekenis. Hier delen we informatie over hoe je met hybride onderwijs het leren kunt versterken. Ook vind je er voorbeelden van do’s and dont’s, good practices en interviews met collega’s van andere instellingen met betrekking tot hybride onderwijs. Heb je voorbeelden die je via de site met het werkveld wilt delen? Via deze link kun je je materialen aanleveren. 

Vragen van en aan collega's

De vraagbaak vindt u in de Groepsomgeving. Iedereen die daar toegang toe heeft kan deze vragen daar zien, zelf een nieuwe vraag stellen of reageren op vragen van anderen!
Naar de Vraagbaak.

Laatst gestelde vragen:
Discussies op LinkedIn
Behalve in de Vraagbaak worden er ook in de LinkedIn groep van saMBO-ICT discussies gestart en vragen gesteld. Deze groep telt inmiddels al 1000+ leden.
Tenslotte een dringend verzoek aan leveranciers om onze LinkedIn groep niet te gebruiken als reclameplatform. Reageren op vragen is natuurlijk prima...
 

Colofon

Deze nieuwsbrief verschijnt iedere zes weken en wordt door meer dan 1300 mensen gelezen. Heeft u zich nog niet geabonneerd? Dat kan via deze pagina.

De volgende nieuwsbrief verschijnt op donderdag 10 december 2020.

Over saMBO-ICT

saMBO-ICT is een zelfstandige organisatie van en voor alle mbo-instellingen en heeft sterke banden met Kennisnet, de MBO Raad en met SURF. De belangrijkste pijlers binnen saMBO-ICT zijn belangenbehartiging, kennisdeling, aanjagen van innovatie en gezamenlijke projecten.