i&i   over ons  online versie

 

 

nieuwsbrief 146

AGENDA

Wilt u een item toevoegen aan de agenda? Mail dat door naar webredactie@ieni.org.

15 jan 2022 Inschrijven T3 Python Coding Contest T3  informatie zie website
17 jan 2022 Digitalisering in het V.O. AOb informatie online
25 jan 2022 Docentennetwerk informatica 2 U-Talent informatie 16.00-19.30 u

31 jan 2022

Planet Robot (laatste dag aanmelding)

div organisaties

informatie

hele dag

5 febr 2022

BÈTASYMPOSIUM 2021

ONZ

informatie

15.00-17.45 u

17 febr 2022 Python: Cellulair automaat Game of Life T3 aanmelden webinar

1 mrt 2022

Youth on Trust inleveren

Peritia

informatie

online

12 mrt 2022

Uiterste inzenddatum 3i Award

Instruct

informatie

wedstrijd

24 mrt 2022

Python: Vlakvullingen

T3 Nederland

informatie

webinar
30 mrt 2022 Planet Robot (finale dag) div org informatie finale dag
31 mrt 2022 Skills Talents, (finaledag) Skills Talents informatie Utrecht
31 mrt 2022 Docentennetwerk informatica 2 U-Talent informatie 16.00-19.30 u
6-7 april 2022 IPON beurs informatie 10.00-17.00 u
28 april 2022 Python: Animaties en simulaties met OOP T3 Nederland informatie webinar
11 mei 2022 Instruct Informaticadag /uitreiking 3i Award Instruct   hele dag
22 mei 2022 Uitreiking Python Coding Contest prijs T3 NL-Vl informatie website
juni 2022 Informatica Olympiade girls only EGOI2022 informatie  

Wedstrijd coderen in Python voor creatieve leerlingen!

Wie schrijft de beste code en maakt hiermee de creatiefste kunst, bouwt de meest ingenieuze robot of
bedenkt de duurzaamste oplossing? 

Geef je leerlingen op voor de Python Coding Contest georganiseerd door T3 Vlaanderen en T3 Nederland. Zodat ze zelf kunnen ervaren hoe Python en wiskunde samenwerken, met computational thinking als link tussen wiskunde en informatica.

Daag je leerlingen uit om creatief problemen op te lossen en een machine logische algoritmes te laten uitvoeren. Om zo concepten te onderzoeken en te leren begrijpen. Meer dan ooit is het nodig dat leerlingen inzicht krijgen in de constant digitaliserende wereld om hen heen. Zodat ze daar in de toekomst – zowel beroepsmatig als privé – hun plek in weten te vinden.

De onderwerpen waar je leerlingen zich op uit kunnen leven zijn:

  • Kunst
  • Robotica
  • Duurzaamheid

Wie schrijft de beste code en maakt hiermee de creatiefste kunst, bouwt de meest ingenieuze robot of bedenkt de duurzaamste oplossing?

Leerlingen vanaf klas 3 en hoger kunnen hun code en video’s van de voortgang en het eindresultaat  insturen tot 30 april 2022. Op 20 mei maken we de winnaars bekend.

Meer informatie

IPON naar 6 en 7 april 2022

afbeelding i&iOp woensdag 6 & donderdag 7 april 2022 vindt de elfde editie van IPON plaats in de Jaarbeurs Utrecht. Ook deze editie zijn er weer vele nieuwe en innovatieve initiatieven op het gebied van onderwijsinnovatie & professionalisering.
IPON is al vele jaren de informatie- en inspiratiebron voor iedereen die bij het onderwijs betrokken is en bij de les wil blijven op gebied van onderwijsinnovatie en ICT-toepassingen en -diensten. Het doel van IPON is om het gebruik van de nieuwste toepassingen binnen het onderwijs op een innovatieve en creatieve manier aan het onderwijs te presenteren.
De datum dat de beurs wordt gehouden is verplaatst i.v.m. de huidige Covid onzekerheid.

IPON

Er is geen schoolvak dat zo in beweging is als informatica. Datzelfde geldt natuurlijk ook voor digitale geletterdheid. De digitale wereld verandert immers zeer snel. Docenten die op een verantwoorde en inspirerende manier hiermee omgaan verdienen meer dan een pluim, zij verdienen een nominatie.

 Je moet als docent bestendig en flexibel zijn om leerlingen te helpen de digitale wereld van de toekomst binnen te treden. Een wereld die, zoals het er de komende tijd naar uitziet, veel te bieden heeft. Een wereld die telkens belangrijker wordt en steeds meer invloed heeft op ons bestaan.

 Wij willen de docent die in het voortgezet onderwijs leerlingen de waarde van het vak het beste meegeeft de eretitel Leraar informatica van het Jaar” geven. Daarmee dekken we deels de lading, want ook docenten die leerlingen op bijzondere wijze digitaal geletterd maken komen in aanmerking.

 Docentenvakvereniging i&i (www.ieni.org) is ervan overtuigd dat de docent het verschil maakt. Daarom zoeken wij een docent die dat ook kan laten zien.

 Welke docent is volgens leerlingen, collega’s of directie een kei in het vak en weet dat goed over te brengen? Vakkennis, didactiek en een goede benaderingswijze van leerlingen is daarbij belangrijk.

 Dit jaar zoeken wij die docent die uitblinkt, de leraar die lessen geeft die meerwaarde geeft aan de toekomst van leerlingen. Hij of zij wordt dan i&i-Leraar informatica van-het-Jaar

 Ken jij zo iemand, nomineer deze persoon!
 De jury, bestaande uit leerlingen, docenten en een vertegenwoordiger uit het bedrijfsleven, kijkt niet naar de achtergrond van de kandidaten, noch naar het schooltype waar kandidaten lesgeven.
Informatica omvat volgens ons zowel het vak informatica als digitale geletterdheid.
Nominaties waaraan zoveel mogelijk betrokkenen (leerlingen, collega’s en management) aan bijdragen genieten de voorkeur. Een docent kan ook genomineerd worden zonder zijn medeweten als de school er maar achter staat.

Nomineren
Vul bijgaande formulier in, met de aanmelders van de drie genomineerde kandidaten nemen wij in januari contact op. De prijsuitreiking vindt plaats op 6 april tijdens de IPON

Naast de eervolle titel wordt er ook een geldprijs beschikbaar gesteld. Opgeven Leraar Informatica van het Jaar

Meer informatie Informatica Leraar van het Jaar en aanmelden

FORUM i&i

Naast de fysieke ontmoeting tijdens de praktijkdagen en conferenties is er nu ook een digitale plek. Daar is ruimte om collega's te spreken over allerhande onderwerpen. Wij wensen en hopen op een mooie plek om elkaar eenvoudiger te ontmoeten om zo lesmateriaal en ideeën uit te wisselen.  
Er zijn diverse onderwerpen waar wij uw inhoudelijke medewerking voor vragen, maar uiteraard kan ieder een ook zelf onderwerpen aandragen.

Actief deelnemen? Klik op onderstaande knop.

Naar het Forum

Bezoek ook onze geheel vernieuwde website!
Daar vindt u meer dan in de nieuwsbrief past.
Elke werkdag een nieuw bericht die over de inhoud van ons vak, over didactiek en een veelheid aan ontwikkelingen gaat. De nieuwe aanpak van de nieuwe website is succesvol, wij hebben nu 60x zovele bezoekers dan anderhalve maand geleden.

Naar website i&i

Wil je geen nieuwsbrieven meer van ons ontvangen? Klik dan hier om jezelf af te melden