i&i conferentie 2022
Digitale Geletterdheid en nu verder....
Voorbeelden uit het programma, dit keer Python.
Leer programmeren in Python met eTeacher: online platform en lessenpakket
prof. dr. ir. Tom Schrijvers, KU Leuven
Beschrijving: Het eTeacher lessenpakket www.eteacher.be behandelt basisconcepten computationeel denken en handelen op basis van de tekstuele programmeertaal Python. Het is oorspronkelijk ontworpen voor jaar 3 en 4 van het Vlaams secundair onderwijs en nu ook beschikbaar in Nederland. Deze methode bundelt de expertise van docenten en onderzoekers aan de KU Leuven universiteit in een totaalpakket waarin oefeningen en theorie elkaar mooi afwisselen op een online programmeerplatform.
In deze sessie maken we kennis met eTeacher en doorlopen samen een deel van het pakket. Alle deelnemers krijgen een proefaccount waarmee ze ook nadien nog het platform verder kunnen uitproberen. Ook interessant voor wie nog niet kan programmeren of Python niet kent.
Python leren met muziek
Krijn Hoogendorp
In de workshop ‘Python leren met muziek’ wordt besproken hoe muziek ingezet kan worden in het informatica-onderwijs. Er zijn enkele online omgevingen waarmee iedereen melodie en beats kan coderen. Een muziekachtergrond is daarbij niet nodig.
Veel programmeerconcepten, zoals loops en randomness, komen ook in muziek voor. Daarnaast kunnen bijvoorbeeld lists en datatypes bijdragen aan het maken van een compositie.
Er zal worden geoefend met de online omgeving tunepad.com. Er is ook aandacht voor het bewerken van muzieksamples met de EarSketch IDE.
Muziek is een veelbelovende context voor programmeeronderwijs. Leerlingen uit alle profielen kunnen hiermee ontdekken dat informatica heel veel kanten heeft. Het zet aan tot creatief omgaan met programmeren. Het coderen van muziek heeft raakvlakken met ‘computational thinking’
Krijn Hoogendorp heeft Tunepad, EarSketch en Sonic Pi gebruikt in lessen voor zowel onderbouw, bovenbouw en op bachelor niveau. Muziek daagt uit om op een creatieve manier met code om te gaan.
Deelnemers aan de workshop ontvangen een syllabus die geschikt is om te gebruiken in de les.
Computational Thinking & Python
Educatieve brug tussen wiskunde & informatica
Koen Stulens en Bert Wikkerink – T3 Nederland
Daag leerlingen uit om creatief problemen aan te pakken en een machine logische algoritmes te laten uitvoeren; om zo concepten te onderzoeken en te leren begrijpen. Meer dan ooit is het nodig dat leerlingen inzicht krijgen in de hen omringende digitale wereld om in de toekomst optimaal in te kunnen functioneren. Aan de hand van concrete voorbeelden – van het analyseren van data genereerd door Python tot het coderen van grafische patronen of kunst – tonen we hoe programmeren in Python en wiskunde kunnen samenwerken en hoe computational thinking interdisciplinaire bruggen bouwt.
In 2020 organiseerde T3 Nederland een Python Bootcamp aan de hand van educatieve voorbeelden over de mogelijkheden van Python in een educatieve programmeeromgeving. Meer info @ www.wil-depython.nl.
Deze conferentie is extra aantrekkelijk voor docenten die een collega meenemen. Als die nog geen lid is van i&i dan mag zij/hij voor een zeer aantrekkelijk tarief mee (€ 35,--).
Ook voor studenten hebben we een aantrekkelijk tarief, verjonging heeft namelijk de hoogste prioriteit binnen i&i. Zij kunnen deelnemen voor slechts € 60,-- voor een hele dag.
Een dag waar je kennis maakt met de laatste ontwikkelingen in ons vakgebied.
Het programma (nog niet compleet) vindt u via de knop hieronder.
datum: 10 november 2022
ontvangst: vanaf 9:00 uur
begin programma: 9:45 uur afsluiting: 17:30 uur
lokatie: Victor J. Koningsbergergebouw, Universiteit Utrecht