Afbeelding
Nieuwsbrief nummer 70, november 2018

Inhoud

Bijeenkomsten

3-12saMBO-ICT gebruikersdag
Utrecht
3-12 &
4-12
Masterclass Onderwijslogistiek
Tilburg
4-12Centraal aanmelden PvE
Utrecht
5-12IT-Panel
Woerden
7-12mbo IAA bijeenkomst
Utrecht
13-12Presentatie Benchmark IBP
Utrecht
13-12Netwerkbijeenkomst IBP
Utrecht
14-12KDO365
Schiphol
14-12DPO Gebruikersbijeenkomst
Heerenveen
18-12              Themabijeenkomst Servicedocument & Leermiddelenbeleid
Woerden

Een actueel overzicht van onze bijeenkomsten is te vinden op sambo-ict.nl/agenda
 

Inleiding

De gezamenlijke instellingen hebben op 16 november, tijdens een bestuurlijke bijeenkomst, hun fiat  aan centraal aanmelden gegeven. Een mooie stap waarin het mbo laat zien dat we willen samenwerken in collectief verband.

Dit alles wil zeggen dat het traject een volgende fase ingaat. De komende tijd zal gewerkt worden aan de voorbereiding van de aanbesteding en de uitvoering daarvan. Eerst zal echter nog voor de laatste keer met instellingen en leveranciers het programma van eisen worden doorgenomen.

Overigens wil een aantal instellingen direct een enthousiaste volgende stap zetten en een verkenning starten voor een vervolg. Instellingen hebben inmiddels een uitnodiging ontvangen.

Een doos waar je blij van wordt: het Referentiemodel Onderwijslogistiek. Elke instelling kan beschikken over enkele van deze dozen. De inhoud bestaat uit een grote versie van het model, ondersteuningsmateriaal en een handleiding en begeleidende elementen. In allerlei vormen kan een groep mensen zich buigen over de logistieke vraagstukken binnen een instelling. Het kan gebruikt worden om knelpunten bloot te leggen of om oplossingen af te spreken. Een doos om mee aan het werkt te gaan!

Jan Bartling

39ste saMBO-ICT Conferentie

Op 24 en 25 januari zijn we welkom bij de “School voor de Toekomst” in Den Bosch. Het thema is “De toekomst dat zijn wij”, ofwel wat doen we allemaal om onze studenten succesvol af te leveren voor de arbeidsmarkt. Het leuke van deze conferentie is dat de organisatie nog meer in handen is gelegd van studenten van het Koning Willem 1 College. Dat is ook de reden dat het thema een beetje is aangepast. De studenten kwamen namelijk zelf met dit thema. Op de saMBO-ICT site staat alle informatie over het programma, eventuele overnachtingen en de mogelijkheid om je aan te melden. Als je goed naar het programma kijkt zie je ook nog wat open plekken, schroom niet om je idee aan te leveren, we horen het graag. Zonder jouw inbreng geen conferentie tenslotte.

Voor meer informatie: rob.smit@sambo-ict.nl.  

Gebruikersdag 3 december 2018

De volgende gebruikersdag rond de systemen van kernregistratie is op 3 december 2018. Deze keer hanteren we een andere opzet, meer actief en toegesneden op ieders interesse. Na de korte plenaire updates en een inhoudelijke presentatie over Centraal aanmelden, gaan we uit elkaar om in kleinere groepen enkele thema’s te bespreken. Die onderwerpen zijn:
  1. Centraal aanmelden: ik wil meer weten;
  2. Studentzaken van administratie naar e-business, heb jij het lef?;
  3. Accountantscontrole en AVG;
  4. De AVG: nu is alles anders!
Het zal vast moeilijk zijn om een keuze te maken. ‘s Middags komen de verschillende gebruikersgroepen weer bij elkaar om pakketspecifieke zaken te bespreken.

De gebruikersdagen zijn in 2019 op 28 januari, 8 april, 17 juni, 7 oktober en 2 december. Misschien handig om even te reserveren in de agenda. Voor alle informatie over de gebruikersdagen, zie de pagina Gebruikersdagen op de website.

Ambassadeursnetwerk

De MBO Ambassadeurs waren op 15 november te gast bij Rijn IJssel in Arnhem. Een mooie bijeenkomst, die voor een belangrijk deel in het teken stond van gepersonaliseerd leren. Daarbij werd de verbinding met de Community of Practice leren en ict gelegd en de dag werd hands-on afgesloten in het iXperium van de Hogeschool Arnhem Nijmegen.

De volgende bijeenkomst staat alweer in de steigers: op vrijdag 18 januari bij ROC Mondriaan in Den Haag, met als onderwerpen: de nieuwe docentenwerkplek, Office 365, de inzet van i-coaches en de vraag: hoe krijgen we de organisatie mee in deze mooie ontwikkelingen? We gaan er weer een mooie dag van maken. Interesse in deelname? Vraag de ambassadeur van jouw instelling of neem contact op met martijn.bijleveld@sambo-ict.nl.

Kennisdeling Office 365

Op 14 december wordt voor de tweede keer dit jaar een kennisdeling Office 365 (#KDO365) georganiseerd voor HBO en MBO samen. Deze keer is de bijeenkomst bij Microsoft op Schiphol.

We zijn welkom in hun totaal vernieuwde kantooromgeving. De plek is nog hetzelfde, maar verder is alles van zijn plek gehaald en sta je versteld van slimme oplossingen die je overal in het gebouw tegenkomt. Er is ook een nadeel aan deze locatie, de grootste zaal heeft 140 stoelen en er is veel meer belangstelling. We zoeken nu hard naar een technische oplossing om toch door te kunnen groeien naar 200 personen. Wil je meer weten kijk dan hier. Het kan zijn dat je bij aanmelding op de wachtlijst wordt geplaatst.

Heb je vragen over Kennisdeling Office 365? Neem dan contact op met rob.smit@sambo-ict.nl.  

Architectuur

Op 20 november waren ruim 40 collega’s samen om te verkennen of een netwerk voor architecten zinvol is. Het was een gezellige boel, waarbij een kaartspel en happertjes voor de nodige hilariteit zorgden. Het programma bestond naast een nadere kennismaking met elkaar uit een aantal presentaties van 20 minuten rondom de verschillende architectuur principes. Daarna is er op basis van stellingen bekeken of we samen verder moeten. De conclusie over dat laatste was positief. Daarnaast was men het er bijna unaniem over eens dat Triple A nog steeds een bruikbare set aan materialen is. Sterker, het is onlangs gebruikt om het PvE voor een nieuw SIS vorm te geven. Nu staat flexibilisering, met de komst van keuzedelen en individualisering, duidelijk in de belangstelling.

Er komt in elk geval een tweede bijeenkomst in de eerste helft van 2019.

Voor meer informatie stuur een mail aan rob.smit@sambo-ict.nl

mbo IAA bijeenkomst 7 december

Met IAA wordt bedoeld: Identificatie, Authenticatie en Autorisatie. Een IAA-dag gaat over WDO, eIDAS, ECK iD, EduId, IDM, enz. Veel afkortingen op deze dag, gepland voor 7 december. Achter elk van deze afkortingen zit een wereld van wet- en regelgeving, van techniek en van ontwikkelingen naar de toekomst. Doel van deze dag is om inzicht en overzicht te krijgen op de ontwikkelingen op dit terrein. Veel is in beweging en soms is het nog onduidelijk wat je er als instelling mee moet. Een deel van het programma gaat over de ontwikkelingen bij de overheid en bij de belangrijkste partners Kennisnet en SURF. Maar ook is er aandacht voor de instelling, door enkele casussen bij instellingen te laten zien. De dag wordt afgesloten met een paneldiscussie met deskundigen. Reserveer deze dag vast in de agenda. De dag is een initiatief van het MBO-CSC-overleg.

Inschrijving voor deelname aan deze dag kan via deze link.
 

Netwerk Onderwijslogistiek

In de bijeenkomst van 22 november jl. was de uitdaging via het onderwerp cultuur en de veranderopdracht om de verbinding te maken met onderwijslogistiek. Bij de voorbereiding van het netwerk was het best even zoeken naar de juiste vorm. Marc van Leeuwen van Twynstra Gudde bood ons de helpende hand en deelde zijn kennis over het onderwerp met verve. Cultuur dat doe je samen, is interactief en dus gemeenschappelijk. Zie hier de parallel met onderwijslogistiek. Hij leerde de deelnemers de consequenties van een 1e, 2e en 3e ordening die bepalend zijn voor je veranderaanpak en maakte de brug naar de samenhang met cultuur en de in te zetten verandering. Daarnaast liet hij ons reflecteren op ons eigen handelen binnen de instellingen en daagde ons uit hoe het referentiemodel onderwijslogistiek in te zetten als tool bij de veranderopdracht van de komende tijd.

Interessant om met die gedachten een blik te werpen op het gepresenteerde referentiemodel onderwijslogistiek voor het mbo en met elkaar van gedachten te wisselen hoe je deze beschikbare tool nu in zet in je onderwijsteams.

De volgende bijeenkomst van het netwerk is op 21 februari 2019, van 14.00 – 19.30 uur. Naar een locatie wordt nog gezocht, maar is waarschijnlijk in Utrecht. Aanmelden kan hier. Het onderwerp op deze donderdagmiddag is nog onbesproken. Wil je een onderwerp oppakken en zie je dit graag met elkaar uitgediept, laat het ons weten!

Referentiemodel Onderwijslogistiek in het mbo

Wij zijn ontzettend enthousiast dat we met medewerking van diverse instellingen en het netwerk onderwijslogistiek op 22 november tijdens de netwerkbijeenkomst het referentiemodel onderwijslogistiek in het mbo mochten presenteren.

Het is een tool die je kunt inzetten in je instelling. Met dit gereedschap lukt het, met een multidisciplinair team het goede gesprek te voeren over de onderwijslogistiek binnen je organisatie. Je kan er vraagstukken mee identificeren, de actoren in beeld brengen en benodigde resultaten beschrijven. Het is mogelijk met behulp van het model om een implementatieplan op te tekenen, mist alleen het tijdspad. Maar heb je onderwijslogistiek in de vingers, dan ben je ook een kei in plannen en organiseren!

De deelnemers van het netwerk onderwijslogistiek hebben ‘de blije doos’ zoals het referentiemodel gedoopt is, meegekregen. Tevens werd deze uitgegeven op 27 november jl. tijdens de Algemene Leden Vergadering van de MBO Raad aan de aanwezige bestuurders. Door ons wordt een overzicht bijgehouden welke mbo-instelling het referentiemodel heeft ontvangen. Met de instellingen waarvan op beide bijeenkomsten geen collega’s aanwezig zijn geweest, wordt contact gezocht.

Masterclass Onderwijslogistiek

Onderwijslogistiek staat hoog op de agenda van de mbo-instellingen. Het bestuursakkoord trots, vertrouwen en lef herbergt impliciet en expliciet veel uitdagingen met name op de flexibilisering en personalisering van het mbo onderwijs. Onderwijslogistiek ondersteunt bij het samenbrengen van de leervraag van de student en het onderwijsaanbod van de instelling. Graag ondersteunt saMBO-ICT in samenwerking met TIAS, business school for business and society, besturen en directies met een masterclass onderwijslogistiek. In deze masterclass komt de theorie en de praktijk uit andere bedrijfstakken aanbod die helpen bij het maken van strategische keuzes en het sturen van de operatie op dit complexe onderwerp. De eerste sessies zijn succesvol verlopen en deelnemers zijn enthousiast over de inhoud en de mogelijkheid om met elkaar van gedachten te wisselen over dit redelijk nieuwe onderwerp. Alle tot op heden aangeboden masterclasses zijn volgeboekt. We kunnen nog één nieuwe datum bieden, namelijk 2 en 3 april 2019. Aanmelden kan hier, uitgebreidere informatie over inhoud en indeling is via onze site beschikbaar.

Regie op leermiddelen

Het thema leermiddelen is binnen de MBO Raad en saMBO-ICT een belangrijk thema. In de strategische agenda is het daarom een van de zeven prioriteiten waar we binnen de sector de komende jaren aandacht aan gaan geven. In de agenda wordt geconstateerd dat bij een toenemende flexibilisering, het de vraag is of we voor elk onderdeel voldoende leermiddelen hebben. Het is nu al de vraag of er kwalitatief goed materiaal is voor alle keuzedelen. Daarnaast wordt de vraag gesteld of de huidige ketenaanpak een basis is om dit probleem op te lossen. Samen met elf bestuurders die betrokken zijn bij dit onderwerp, wordt een serie sessies gehouden om antwoorden te geven op de vraag hoe de sector hierop regie moet gaan nemen. Dit zal leiden tot een collectieve aanpak voor de sector.

Programma Start Schooljaar: ECK iD beschikbaar in MBO schooljaar 2019 – 2020

Voor driekwart van de mbo-studenten verloopt het dagelijks gebruik van digitaal lesmateriaal inmiddels via de ECK standaard voor distributie en toegang. Met deze standaard houden we digitaal leren ook in de toekomst veilig en betrouwbaar. Voor schooljaar 2019 – 2020 wordt in het MBO het ECK iD geïntroduceerd. Het ECK iD is wettelijk bepaald als hét unieke iD dat fungeert als anonieme sleutel in de geautomatiseerde processen tussen: school, leveranciers en uitgeverijen.

saMBO-ICT en de MBO Raad hebben zich in Edu-K verband hard gemaakt voor de komst van het ECK iD. Het is een logische volgende stap om als instelling privacy en beveiliging rond digitaal lesmateriaal aantoonbaar end-to-end te regelen, volgens de afspraken in het privacyconvenant onderwijs. Bovendien kunnen schoolsystemen en systemen bij leveranciers efficiënter samenwerken met het ECK iD als unieke sleutel.   

Instellingen die volgens de ECK standaard werken, doen er goed aan ook het ECK iD in gebruik te nemen. Deze stap heeft beperkte impact, omdat de ECK standaard al helemaal is voorbereid op het ECK iD. Schoolbesturen die nog geen gebruik maken van de ECK standaard zijn verzocht hier nog vóór de kerst toe te besluiten, opdat ook hun instellingen komend schooljaar het ECK iD kunnen gebruiken.

De voorbereidingen voor de introductie van het ECK iD worden gecoördineerd vanuit Edu-K, Programma Start Schooljaar. Het programma ondersteunt de instellingen waar mogelijk. saMBO-ICT participeert in de werkgroepen van Programma Start Schooljaar. In de ECK gebruikersgroep binnen saMBO-ICT worden implementatievragen en oplossingsrichtingen regelmatig besproken en gedeeld. 

Heb je belangstelling voor het ECK iD? Laat het dan weten via startschooljaar@edu-k.nl. Wil je participeren in de ECK gebruikersgroep, meld je dan aan bij het secretariaat van saMBO-ICT. Meer informatie: www.eck-id.nl.

Catalogusinformatie over leermiddelen beter ontsloten

In Edu-K is besloten om catalogusinformatie over leermiddelen beter te gaan ontsluiten. Het gaat dan om informatie als: welke leermiddelen zijn beschikbaar? Voor welke opleiding en welk vak? Wat is de catalogusprijs?

Deze informatie is nu vaak alleen via distributeurs beschikbaar. Vanuit de instellingen is de sterke wens geuit om deze informatie meer transparant beschikbaar te maken. Ook is er de vraag om de informatie meer volledig te maken: met name is er een sterke wens om leermiddelen van kleine én grote uitgevers, en open én gesloten leermiddelen bij elkaar inzichtelijk te maken.

Daarom werkt Kennisnet inmiddels, op basis van de besluiten in Edu-K, aan de realisatie van een Koppelpunt. Dit koppelpunt is eigenlijk een soort catalogushub: informatie over leermiddelen wordt door leveranciers van leermiddelen aan dit koppelpunt gestuurd en daar als open data beschikbaar gesteld. Iedere partij die dit wil, kan de gegevens weer ophalen uit dit koppelpunt en tonen in een eigen omgeving. Daar kunnen leraren en leerlingen er inzicht in krijgen. Bijvoorbeeld om er hun leermiddelenlijst mee samen te stellen en of te valideren.

De komende maanden wordt dit Koppelpunt gebouwd en getest. Vervolgens wordt het gevuld met de gegevens van de leveranciers. Leveranciers die de ECK-standaard Distributie en Toegang gebruiken, kunnen hun CatalogService aansluiten op het Koppelpunt. Voor kleine, gespecialiseerde uitgevers wordt een eenvoudige invoer-interface gebouwd. Ook open leermiddelen zullen worden toegevoegd, in eerste instantie vanuit Wikiwijs. De verwachting is dat het Koppelpunt in gevulde vorm in de loop van 2019 beschikbaar komt. Meer weten? Neem contact op met Jan-Bart de Vreede van Kennisnet.

Themabijeenkomst Servicedocument & Leermiddelenbeleid

Op 18 december a.s. organiseren we een speciale themabijeenkomst over de implementatie van het Servicedocument Schoolkosten binnen de instelling. Deze kennisdelingsdag staat in het licht van de impact die het servicedocument door OCW/MBO Raad en JOB mbo op het leermiddelenbeleid en het proces rond leermiddelen van de school heeft. De dag wordt georganiseerd door het MBO Netwerk Leermiddelenbeleid en Schoolkosten in samenwerking met saMBO-ICT. Tijdens deze dag gaan we met elkaar in op tal van issues zoals die bij de bijeenkomsten van 1 en 5 november naar voren zijn gekomen, en is ruimte nog andere issues naar voren te brengen. De bijeenkomst zal een sterk interactief karakter hebben, met veel ruimte voor gesprek en discussie en voor het delen van best-practices. 

Je kunt je vast via deze link aanmelden. (Per mbo-instelling kunnen zich maximaal twee personen aanmelden.)

Doorontwikkelen BRON vavo

Het project Doorontwikkelen BRON vavo is nu dichtbij de eindstreep. Vanuit conversie oogpunt hebben we geen zorgen. DUO heeft net zo lang proefconversies uitgevoerd tot het helemaal goed ging en bij het Data op orde traject van de instellingen waren er bij de laatste telling op 14 november jl. nog maar 16 van de bijna 76000 meldingen over.

Op de zeer goed bezochte Informatiebijeenkomst op 15 november, bleek dat nog niet alle instellingen er gerust op zijn dat ze na de Livegang soepel met hun SIS met BRON kunnen uitwisselen. De laatste weken is er door de instellingen actief getest. Ook wordt de testomgeving nog wat langer open gehouden na het einde van de tot 30 november geplande Veldtest. Instellingen en leveranciers hebben daardoor tot de kerstvakantie de tijd om de punten op de i te zetten. Met de nodige eindsprints zo hier en daar moet het lukken om na de conversie bij DUO in december begin januari 2019 live te gaan met het nieuwe BRON voor vavo.

Belangrijk voor de instellingen is te weten wat de gevolgen zijn van het tijdelijk dicht zijn van BRON voor de afnemers van BRON, want die kunnen met vragen daarover bij de instellingen komen. Informatie daarover staat hier op de DUO site. De presentatie van de Informatiebijeenkomst, het Draaiboek Livegang en overige informatie staan op de pagina Doorontwikkelen BRON vavo op de website.

RIO: Registratie instellingen en opleidingen

Even opfrissen: in het voorjaar van dit jaar hebben we voor RIO afgesproken dat er voor de zomer van 2018 een functioneel document zou liggen, voor de kerst van 2018 de PvE’s klaar zouden zijn om vervolgens in de eerste helft van 2019 te bouwen en de tweede helft van 2019 te testen, zodat we eind 2019/begin 2020 met RIO live kunnen. In de nieuwsbrief van september hebben we u bericht dat de eerste fase voor de zomervakantie afgerond is met een Functionele beschrijving RIO mbo en vavo. Vervolgens is de werkgroep hard aan de slag gegaan met de PvE’s en het ziet er naar uit dat die in de werkgroepbijeenkomst van 4 december a.s. worden vastgesteld. Door voortschrijdend inzicht tijdens het maken van de PvE’s en ook vanwege het project Centraal aanmelden zijn er een aantal wijzigingen gekomen op de Functionele beschrijving. Daarvan is een volgende versie beschikbaar op de site. Op dit moment wordt gewerkt aan detaillering van de plannen voor 2019, zodat de livegang eind 2019/begin 2020 kan plaatsvinden. Voor de meeste instellingen was het dit jaar een beetje stil met betrekking tot RIO, maar in 2019 komen we met de voorbereidingen voor de livegang zeker weer bij de instellingen terug. Voor meer informatie zie de pagina RIO op de website.

VVA: Het MBO Koppelpunt werkt!

Conform de planning is de bouw van het MBO Koppelpunt van de Voorziening vroegtijdig aanmelden (VVA) in november 2018 afgerond met een acceptatietest. In de acceptatietest, die plaatsvond bij ROC de Leijgraaf, werden de functionaliteiten van het MBO Koppelpunt getest in de keten: het ontvangen van de verschillende aanmeldstatussen vanuit een mbo-instelling (ROC de Leijgraaf) via Education Online, het afleveren van een bericht aan het VO Koppelpunt en het opleveren van stuurinformatie. Voor het afleveren aan het Koppelpunt Gemeenten moesten we het doen met een dummykoppelpunt, omdat de gemeenten nog niet zo ver zijn. Het MBO Koppelpunt is er dus klaar voor om de SIS-en aan te gaan sluiten. Verder leuk om te vermelden is dat inmiddels ook PortalPlus de eerste meldingen verstuurd heeft naar het MBO Koppelpunt. Het VO Koppelpunt, ook belangrijk voor vavo, ligt goed op schema en zal in december fase 1 afronden, waarin de routering van de aanmeldberichten van MBO Koppelpunt naar vo- en vavo-scholen gebouwd is. In fase 2 zal het Onderwijs serviceregister (OSR) gebouwd worden, waarin de digitale adressen van de vo en vavo-scholen beheerd worden.

Voor meer informatie zie de pagina Voorziening vroegtijdig aanmelden op de website.

Centraal aanmelden

Tijdens de bijeenkomst op 16 november hebben de instellingen ingestemd met het vervolg van het traject rondom centraal aanmelden. Er zijn afspraken gemaakt over het vervolg van het programma van eisen, de aanbesteding, financiering en de governance.

Op dit moment is versie 1.9 van het programma van eisen beschikbaar. Dit zal op 4 december aanstaande besproken worden met de instellingen en met de leveranciers. Op basis van de input van de aanwezigen, zal de definitieve versie worden opgesteld. Deze zal input zijn voor de aanbesteding. Tevens wordt de laatste hand gelegd aan de technische specificaties.

Om de aanbesteding te kunnen uitvoeren is vanzelfsprekend financiële dekking nodig. Met de instellingen is een afspraak gemaakt over de financiering voor de eerste twee jaren, dus voor 2019 en 2020. Ook is afgesproken om de voorziening onder te brengen bij een coöperatieve vereniging MBO Voorzieningen. Deze zal de komende maand worden opgericht, waarna alle instellingen worden verzocht om deel te gaan nemen. Met deze coöperatieve vereniging zijn de deelnemende instellingen zelf de ‘baas’ over de voorziening en bepalen ze gezamenlijk de eisen die gesteld moeten worden aan de voorziening. De voorbereidingen op de aanbestedingen worden nog wel door saMBO-ICT opgepakt.

Intake

Op vrijdag 16 november is tijdens een bestuurlijke bijeenkomst besloten om verdere stappen te ondernemen richting aanbesteding en realisatie van Centraal Aanmelden in het mbo. Ook is een afspraak gemaakt over de financiering van deze voorziening. De voorziening zal in een coöperatieve vereniging worden ondergebracht zodat de instellingen een maximale sturing op het systeem houden.

In de slipstream van deze ontwikkelingen, willen een aantal instellingen een verdere verkenning doen naar een vervolg. Tenminste zes instellingen hebben aangegeven dat men graag het proces rondom intake willen laten ondersteunen. Dat zou voor deze instellingen betekenen dat men op dit terrein functionaliteit wenst, aangesloten op centraal aanmelden. Aan saMBO-ICT is gevraagd om dit traject ook te ondersteunen.

Op maandag 14 januari 2019 willen we met de instellingen die een gelijke wens hebben bij elkaar komen om op hoofdlijnen de inhoud te bespreken. Deze bijeenkomst zal de hele dag in beslag nemen. Als vervolg op deze sessie zal er mogelijk een programma van eisen worden ontwikkeld met de instellingen die dat wensen.

Instellingen die interesse hebben in deze bijeenkomst worden gevraagd zich aan te melden via het inschrijfformulier.

Strategische agenda

De strategische agenda is in definitieve vorm te vinden op de website van saMBO-ICT. Deze versie is inmiddels geaccordeerd door de besturen van saMBO-ICT en de MBO Raad. Inmiddels is er ook een versie op papier verschenen en de agenda is besproken in de regiobijeenkomsten met bestuurders. Met ‘Trots, vertrouwen, lef en digitalisering’ is het beleid voor de komende jaren uitgestippeld. Het boekje is te downloaden via de website.

Benchmark ibp in het mbo 2018

Het programma ibp in het mbo is nog volop actief. Naast een serie masterclasses voor diverse functionarissen in de instellingen die met ibp te maken hebben, wordt nu ook gewerkt aan het uitvoeren van peer reviews. Instellingen gaan bij elkaar op bezoek om het toetsingskader ibp in het mbo te doorlopen en als een kritische vriend daarmee het niveau van de ibp assessments omhoog te brengen. Er worden voor het eind van dit jaar 9 peer reviews opgeleverd.

En dan is er de Benchmark ibp in het mbo. Het is duidelijk dat de mbo sector intussen breed bij het ibp programma is aangehaakt. Bijna alle instellingen doen mee aan de Benchmark. Daarmee zal het overzicht dat de Benchmark zal leveren over de mbo sector een zeer accuraat beeld geven over de stand van zaken rond ibp. Zowel op het gebied van de informatiebeveiliging, de privacy alsook de examinering, die dit jaar voor het eerst in de benchmark is opgenomen. De publicatie is op 13 december aanstaande bij het netwerk ibp in het mbo.

Bruggen Bouwen: masterclass, peergang en pilots

Er was veel belangstelling voor de presentatie Bruggen Bouwen tijdens de Onderwijsdagen in Den Bosch, zelfs vanuit het hbo; een bevestiging dat we hiermee een belangrijk onderwerp te pakken hebben.

Het ontwerp voor de Masterclass Bruggen Bouwen is gereed. Het gaat hierbij om een actieve masterclass waarbij 2-3 betrokkenen uit de deelnemende instellingen tijdens drie dagdelen hands-on aan de slag gaan met een plan van aanpak volgens de zes succesfactoren van ons model. Die masterclass gaan we in januari testen tijdens de pilots bij het Drenthe College en het Horizon College.

Ook de Peergang Bruggen Bouwen krijgt steeds meer vorm. Dit is de meer inhoudelijke training voor i-coaches, waarbij de deelnemers grotendeels op afstand, via een online videoplatform, met elkaar aan de slag gaan rondom de belangrijkste rollen van de i-coach, zoals die van trainer/coach, onderwijskundige, verandermanager en organisatiedeskundige. Het model blijkt erg aan te slaan en we gaan het testen bij de pilot-instellingen die een doorstart maken met hun i-coachprogramma: Friesland College, Friese Poort, Noorderpoort en Deltion College. Eind januari organiseren we met die 4 Noordelijke pilotscholen een miniconferentie voor 80-100 i-coaches, waarbij de onderwerpen uit de peergang in de vorm van workshops zullen worden aangeboden.

De CvI conferentie in maart zien we voorlopig als startpunt voor de bredere aanpak van het programma Bruggen Bouwen; vanaf dat moment start de inschrijving voor de masterclass en de peergang.

Wil je meer weten? Neem dan contact op met l.bakker@kennisnet.nl of martijn.bijleveld@sambo-ict.nl.

De Community of Practice Leren en ict is van start

Op 1 november vond de startbijeenkomst van de Community of Practice Leren en ict plaats, met 35 docenten en teammanagers van 18 mbo-instellingen. Tijdens deze bijeenkomst gingen ze het gesprek aan over hun vraagstukken op het vlak van gepersonaliseerd leren. De bijeenkomst resulteerde in 4 themagroepen waarbinnen docenten en teammanagers kennis delen en gaan werken aan de beantwoording van hun vragen:
  1. Oriënteren op gepersonaliseerd leren: hoe krijg je onderwijsprogramma’s zodanig dat het gepersonaliseerd leren mogelijk maakt? Hoe krijg je de organisatie in beweging?
  2. Blended learning: onderweg naar zelfsturing van leerlingen met behulp van blended learning.
  3. Werken aan volledig gepersonaliseerd onderwijs: hoe ziet een mbo-opleiding ‘volledig gepersonaliseerd leren’ eruit?
  4. Gepersonaliseerd leren in bestaande opleidingen: hoe gaan we flexibel examineren, hoe kunnen we studenten keuzen bieden in werkvormen en hoe kunnen we voortgang monitoren?
Meer weten over deze thema’s? De themagroepen zullen online en op diverse congressen delen waar ze staan. Zo zijn er vanuit de CoP workshops geweest op de dag van het MBO en zullen er workshops worden geprogrammeerd op de saMBO-ICT - en CvI-Management conferentie. Tijdens de Ambassadeursbijeenkomst van 15 november in Arnhem werd ook uitvoerig stilgestaan bij de activiteiten van de CoP en de samenhang/samenwerking met het Ambassadeursnetwerk.

Meer informatie? Neem contact op met m.vanzandwijk@kennisnet.nl of martijn.bijleveld@sambo-ict.nl.

Examinering

Rondom examinering lopen momenteel twee trajecten. Er is een groep instellingen actief met een onderzoek naar de mogelijkheden van de zgn. BCLD speler. Zij bekijken die functionaliteit om in te zetten als veilige basis voor de diverse toetsomgevingen die we met elkaar in gebruik hebben. Daarmee wordt het wellicht mogelijk een gezamenlijk veilig examenplatform te creëren wat geschikt is voor al onze toetssystemen. Eind december is er over de mogelijkheden van de BCLD speler meer duidelijkheid.

Daarnaast zijn we op zoek naar instellingen die willen meedenken om naast de speler mee te denken over de mogelijkheden van wat we noemen “Examinering as a Service”. Het ontwikkelen van een ontwerp voor een digitale infrastructuur examinering, zodat het voor de gebruikers (scholen, leveranciers, studenten) werkt als ‘Examinering as a Service’.

Deze digitale infrastructuur moet leiden tot een situatie waarbij de gebruikers geen zorg meer hebben over de systemen, de standaarden en het afspelen van examens. De infrastructuur behelst het ontwikkelen van examens, het vastleggen, classificeren en waarderen van toetsitems, het plannen en ter beschikking stellen van examens, het afspelen en correctie/analyse.

Wil je participeren aan het "Examinering as a Service"? Stuur dan een mail aan info@sambo-ict.nl

Vragen van en aan collega's

De vraagbaak vindt u in de Groepsomgeving. Iedereen die daar toegang toe heeft kan deze vragen daar zien, zelf een nieuwe vraag stellen of reageren op vragen van anderen!
Naar de Vraagbaak.

Laatst gestelde vragen:
Discussies op LinkedIn
Behalve in de Vraagbaak worden er ook discussies gestart en vragen gesteld in de LinkedIn groep van saMBO-ICT. Deze groep telt inmiddels al 1000+ leden.
Tenslotte een dringend verzoek aan leveranciers om onze LinkedIn groep niet te gebruiken als reclameplatform. Reageren op vragen is natuurlijk prima...

Colofon

Deze nieuwsbrief verschijnt iedere zes weken en wordt door meer dan 1300 mensen gelezen. Heeft u zich nog niet geabonneerd? Dat kan via deze pagina.
De volgende nieuwsbrief verschijnt op donderdag 10 januari 2019.

Over saMBO-ICT

saMBO-ICT is een zelfstandige organisatie van en voor alle mbo-instellingen en heeft sterke banden met Kennisnet, de MBO Raad en met SURF. De belangrijkste pijlers binnen saMBO-ICT zijn belangenbehartiging, kennisdeling en gezamenlijke projecten.