Afbeelding

Hebreeuws Studiehuis Reshiet is sinds 2013 gevestigd in Israel. ‘Vanuit Shomron’ is een onafhankelijke nieuwsbrief, wordt gratis aangeboden en verschijnt vrijwel wekelijks. Het schrijven van de nieuwsbrieven begon tijdens de Gazaoorlog van 2014. Destijds bleek dat de NL-media zeer éénzijdige informatie verschaften over die zomeroorlog. Nog steeds is er naar onze mening sprake van éénzijdige berichtgeving als het over Israel gaat. Wij beseffen wel degelijk dat ook wij een ietwat ‘gekleurde en beperkte bril’ op hebben omdat wij o.a. naast het werk als Hebreeuwse leraren niet alle gelegenheid hebben om uitgebreid op alle onderwerpen in te gaan. Iedere week is er enig ‘geestelijk manna’ te proeven door de toelichting op de wekelijkse Torahlezingen en aanvullingen vanuit het NT. Voel u vrij deze brieven door te sturen.

Hartelijke groet, Yair en Karen Strijker, Na’leh Israel
שבת   shabbes

Het is weer jom shishi, -יום שישי- vrijdag, de zesde dag! Heerlijk om weer uit te zien naar shabat/shabbes. Letterlijk betekent shabat: staken, zitten, niet sloven. Wat we wel mogen doen is, zoals het er staat in Ex/Smot 31:16, ‘la’asot et ha’shabat, -לעשות את השבת  - de shabat maken, doen. Hoe verwezenlijken wij dat? Door dankzeggingen uit te spreken, het Woord te bestuderen en o.a. gemeenschappelijke maaltijden te houden ter ere van Hem, Die alles geschapen heeft. Maaltijden waar we de beker der dankzegging opheffen en het brood breken ter herinnering aan Jehoshua, Die het Brood des levens is.

Er is véél om voor te danken, ook al staat soms het ‘janken’ ons misschien nader. Gods Woord kan ons weer hoop geven. In de Parasha van deze week lezen we over de doortocht door de Rode Zee. Israel mocht, ondanks alle ellende van voorheen, overleven en trok uit Egypte door de machtige Daden van Adonai. Hij is de Aanwezige God, ook vandaag de dag. Hoe dan ook zal Zijn Koninkrijk doorbreken ook al lijken er andere sterke machten te heersen. God regeert, en de duvel reageert!

Over de Parasha leest u verder bijna onderaan deze nieuwsbrief.

 

Uitgerukte bomen

Afbeelding

Al dagen is het onrustig in de Negev. De grote droge woestijn zal toch ooit bloeien als een roos, zegt de Bijbel, maar als het aan de bedoeïenen die daar wonen ligt, blijft alles een kale zandwoestijn. Bedoeïenen hebben de laatste veertig jaar overal en nergens in de Negev gammele woningen neergezet en claimen de ene na de andere heuveltop. De regering doet er al decennia niets tegen. In de jaren ’80, toen ik ook in Israel woonde, zag je amper bedoeïenendorpjes, maar nu zijn ze niet te tellen. En ze zijn enorm wijdverspreid. De mensen aldaar staan ook doorgaans niet geregistreerd; velen komen vanuit de Sinai en de rest van Afrika de grens over. Israel komt niet zomaar hun woongebied binnen en we weten nooit precies wat zich daar afspeelt in die tenten en hoe er bijvoorbeeld met vrouwen wordt omgegaan. We kunnen helaas wel uit eigen ervaring spreken dat mannen hun kinderen, ook dochters, slaan/stompen en dat ze dan niet mogen huilen. We zagen het voor onze ogen gebeuren op het terrein van onze zus terwijl de vader na de stomp in zijn dochters gezichtje ons toelachte. Het was een traditie, een gewoonte, zei hij. Ze leren zo respect voor de man te hebben. We hopen maar dat niet alle bedoeïenenclans er zo over denken.

Het JNF, Joods nationaal Fonds, die al jarenlang bomen plant in heel Israel, wil ook de Negev groener maken. Dat is tot voordeel van allemaal, een groenere aarde. Er is ook voldoende water onder de grond in de Negev. Echter, de bedoeïenen rukten de laatste dagen de geplante bomen uit. Precies wat de Arabieren in Samaria en Judea ook steeds doen. Zij willen voorkomen dat het land vruchtbaar wordt en wensen geen uitbreiding van Joodse aanwezigheid in het Joodse land! De sfeer wordt steeds grimmiger. Woensdagavond gooiden bedoeïen stenen naar Israelische auto’s. Een aantal auto’s raakten zwaar beschadigd en een gezin met jonge kinderen raakte totaal overstuur. De huidige regering laat zich ringeloren door de Arabische Ra’am partij die ook deel uitmaakt van de coalitie. Yair Lapid riep op tot het staken van de aanplant. Voorlopig gaan de aanplant nog door maar onder zware beveiliging. Echter… hoelang zullen de boompjes het daar uithouden?

 

Gedood door ‘vriendelijk vuur’

Afbeelding

Zo heet dat wanneer de ene soldaat per ongeluk een andere soldaat voor een terrorist aanziet en doodschiet. Dit gebeurde afgelopen woensdagnacht even beneden Jeruzalem, richting Jericho, vlakbij de Nabi Musa legerbasis. Er omheen liggen veel Arabische- en bedoeïendorpjes. Twee soldaten zagen een verdacht persoon het legerkamp naderen en zij schoten daarbij als waarschuwing in de lucht. Een andere soldaat verderop meende vervolgens dat juist de twee mannen de terroristen waren en nam hen onder vuur. Beide soldaten, majoors, kwamen om. Het is een drama wat wel vaker voorkomt in de IDF.  Wat een verdriet voor alle betrokkenen en de schutter zal dit incident nooit kunnen vergeten.
 

Tot de dood of tot voorbij de dood? Wat staat er nou werkelijk in Psalm 48:15?

Afbeelding

Vertalingen vanuit de grondtekst, het Hebreeuws, naar andere talen, zijn helaas dikwijls verschralingen of interpretaties van de vertaler die echt niet juist zijn. De Statenvertaling komt doorgaans het dichts bij de Grondtekst, maar toch… Een voorbeeld: Psalm 48:15. In de meeste vertalingen staat: ‘Zo is onze God… tot de dood zal Hij ons leiden.’ Andere vertalingen schrijven: voor eeuwig. Wat staat er nou echt? ‘Immers er staat geschreven’ zou Jehoshua/Jezus zeggen: ‘al mut’, -על מות-  en dat betekent niet tot de dood. ‘Al mut’ betekent ook niet ‘voor eeuwig’ maar: ‘erover heen, tot voorbij de dood. Zo is onze God immers! Het stopt niet bij de dood, maar Hij gaat als het ware met ons mee, ook de moeilijke tijd door, tot voorbij de dood! Dit is Nieuw-Testamentische taal die we niet terugzien in de vertaling van O.T./Tenach Psalm.

Wat zou u zeggen van een gratis les Hebreeuws denken vanuit de BijbelTaal via een PowerPoint presentatie?

Op dinsdagavond 15 februari kan dat! Dit is dan ook een serieuze oproep voor u allen als lezers, maar ook voor vrienden, familie of kennissenkring.

Schrijf u in via info@studiehuisreshiet.nl. We sturen u dan een bevestiging en voorafgaand aan het webinar de link om de les live vanuit Israel, door Karen en mij verzorgd, te volgen.

U zult u verwonderen over de bijzondere verdiepingen die we ontdekken wanneer we meer leren over de Spraak van God en de taal van Jezus/Jehoshua (Hand. 26: 15). Vertalingen zijn ook dikwijls heel mooi, maar bij de Bron is het water het helderst!

Hebreeuws, Gods originele BijbelTaal, is niet ingewikkeld maar juist zeer verrijkend.

Welkom, we zijn benieuwd ? en wie weet tot 15 feb. van 19.30-21.15!

 

De aarde beeft

Afbeelding

De aarde schudt bijna continu. Iedere dertig seconden is er wel een lichte beving volgens seismologen. Per jaar zijn er gemiddeld tien zeer zware aardbevingen, zeker 100 zware bevingen en dan nog eens honderdduizend zwakke aardschokken. Afgelopen dinsdagochtend was er een redelijk zware schok (6.4 op de schaal van Richter) rondom Cyprus. De beving werd ook in grote delen van Israel gevoeld. Zowel in het noorden als in Tel Aviv, Jeruzalem en zelfs in het zuidelijk gelegen Beer Shebha. In Na’ale hebben wij er niets van gemerkt. En alles staat gelukkig nog overeind.
 

Gekissebis

Afbeelding

Volgens Ehud Olmert, voormalig premier en gezworen anti-Bibist, zijn zowel Bibi, als wel zijn vrouw Sarah en zoon Yair letterlijk mentaal ziek. Bibi heeft nu een zaak aangespannen en Olmert moet zijn uitlatingen verklaren en verdedigen voor de rechter. Hij meent via directe bekenden en anderen die de Netanyahu’s van dichtbij kennen, te weten dat zij mentaal niet in orde zijn en zelfs verre van normaal. Bibi eist een schadeclaim van circa € 225.000 omdat zijn goede naam zou zijn bezoedeld. Oké, storend allemaal, maar politici hebben toch dikke huiden?? Wat mankeert die lui om daarover te bekvechten, zijn er geen belangrijker zaken om over te kissebissen???
 

Toer, toerisme

Afbeelding

Het woord toeren, verkennen, toerist zijn, is zeer waarschijnlijk afgeleid van het Hebreeuwse werkwoord toer -תור- verkennen, rondtrekken. Toer komen we voor het eerst tegen in Num./Bamidbar 13: 2 waar Adonai Zelf tegen Moshe zegt dat hij ’mannen moet uitzenden om het land Kanaän te verspieden.’ We komen al twee jaar bijna geen rondtrekkende toeristen meer tegen, maar sinds kort zijn zij, mits gevaccineerd, weer welkom. Er zijn geen zogenaamde rode landen meer en Israëliërs mogen ook weer overal heenvliegen. De quarantaineperiode is verlaagd van 10 naar 7 dagen. Testen moet men vóórdat men vliegt én bij aankomst op Ben Gurion én bij vertrek uit Israel. De toeristenindustrie heeft een enorme klap gekregen. In 2019 bezochten circa 4.5 miljoen toeristen het kleine landje en vorig jaar nog geen 400.000. Vreemd genoeg merken we er weinig van in het verkeer. Er zijn nog altijd megaveel files (pkakiem in het Hebreeuws) en wanneer al die touringbussen weer gaan rijden zal het nog drukker worden. Vele evangelicals uit de VS, die Israel frequent bezochten, ook om de bevolking te bemoedigen, zijn echter bewust ongevaccineerden (bov’s: eigen  verzinsel..) en zullen voorlopig Israel niet kunnen bezoeken. In Israel zijn de beperkingen voor de eigen Israelische bov’s nog altijd zoals ze waren: zij hebben alleen toegang tot ‘essentiële winkels.’ Besmettingen met de omikron zijn ook in Israel enorm gestegen. Donderdag werden er meer dan 48.000 gemeld. Het aantal ernstig zieken daalt gelukkig nu weer wel.
 

Achter het lintje blijven!

Afbeelding

We waren van de week even bij Shlomo, onze boekhouder in Rechovot. We mochten hem ook even interviewen. Hij is op vierjarige leeftijd in 1974 vanuit Rusland, tijdens het strenge regime van Brezjnev, naar Israel gekomen met zijn ouders. We laten het filmpje zien tijdens de volgende virtuele reis op 3 feb. (zie agenda).

Daarna bezochten we het enorm grote overdekte winkelcentrum van Rechovot om enige kleren te kopen voor de kinderen (die jonge lui groeien maar door… ?). Het was echter wel bizar om daar te lopen met hen en dat zij wel alle winkels in mochten, op vertoon/scan van hun greencard. Wij moesten achter het afscheidingslintjes blijven en Ruth en Sam kwamen van tijd tot tijd daarheen gelopen met een broek of trui om onze mening erover te toetsen. Bij het lint overhandigden wij ook het geld. Je vraagt je serieus af: is de lucht in de ruimte achter het lint anders dan in de ruimte waar wij stonden? Een falafel, die we kochten, mochten we niet zittend opeten, we gingen maar het winkelcentrum uit en aten het op in de auto.        

Spanning is er echter wel steeds bij ons om C19. Dan blijkt er weer iemand die in de schoolbus zat besmet te zijn. Ieder kind en hun ouders krijgen dan een sms’je en is men verplicht een antigenentest te doen (€ 12.50). Momenteel zijn er veel eindexamens en Ruth had maandagmiddag Engels. Een vriendin van haar, ook uit Na’aleh, was bij ons op bezoek en we zouden hen wegbrengen naar school. De vriendin kreeg plots een sms dat zij per direkt een antigenen thuistest moest doen omdat iemand, waarbij zij in de buurt was geweest, covid positief was getest. Zonder een negatieve uitslag zou zij niet het examen Engels mogen doen. Hals over de kop, één úúr voordat het examen begon, is de test gedaan, die was goed en ze stuurde de resultaten door naar school. Stress was het voor de meiden.…. Gelukkig ging het examen goed, begrepen we! Onze kinderen moesten deze week tot twee keer toe een antigenentest doen en vele kinderen van hun klassen ook. Het is momenteel een grote ballagan, wanorde,  kunnen we wel zeggen en je weet als leerling niet of je de volgende dag nu wel of niet naar school kunt. We hopen dat men voorlopig weer overgaat op Zoom totdat de golf besmettingen flink gezakt is.

 

Parasha Beshalach -בְּשָׁלַח- (in het wegzenden).

We lezen Exodus 13:17-17:16. Uit de Haftara lezen we Richteren 4:4-5:31 en uit Openbaringen lezen we hoofdstuk 19:1-20:6.

Deze Parasha begint met de uittocht uit Egypte en in de Haftarah wordt besproken hoe de vijand door het beekje Kishon wordt meegesleurd.

God besluit om het volk niet richting de Filistijnen te laten trekken, maar om hen in plaats daarvan een omtrekkende beweging te laten maken richting Schelfzee. De beenderen van Joshéph en hoogstwaarschijnlijk ook die van zijn broers worden meegenomen door Moshe, volgens de belofte.

De wolkkolom en de vuurkolom leiden het volk dag en nacht, er is geen rust en men moet doorlopen om het Egyptische leger voor te blijven want opnieuw verhardt God het hart van de farao (14:8). Het volk Israël is doodsbang voor de aanstormende strijdwagens en klagen tegen Moshe (14:11) en Moshe antwoordt met de prachtige belofte: ‘De Aanwezige zal voor u strijden en gij zult stil zijn.’ Dan gaan wolk en vuurkolom achter het volk staan en houden de Egyptenaren nog tegen, totdat Moshe in opdracht van God zijn hand uitstrekt over de zee. Wat moet er door Moshe heen zijn gegaan. We weten dat hij niet echt een held is; bij de brandende struik moest God destijds soebatten om hem naar Egypte te krijgen om het volk te bevrijden en kijk nu: de wolkkolom is niet meer voor hem en de Engel des Heeren ook niet. Nu staat Moshe zelf vooraan! Niet zijn geliefde positie, maar gelukkig gehoorzaamt hij door zijn arm uit te strekken en zou hij geweten hebben dat de zee zou klieven? We lezen het niet.

We kennen allemaal de geschiedenis: God zaait grote paniek onder de Egyptenaren en zij komen om in het water van de Schelfzee, waar eerder Moshe en zijn volk zomaar tussendoor waren gelopen, overigens tegen de wind in. God beschikt een oostenwind om de zee te splijten en het volk vlucht juist naar het oosten. Redding is niet altijd de gemakkelijke weg, niet met de wind in de rug, maar het is de smalle en moeizame weg tegen de wind in, net zoals de smalle weg die Jehoshua later beschrijft tegen Zijn discipelen in Mattheus 7:13. ‘Wie volhardt tot het einde, die zal behouden worden (Mattheus 24:13).’

‘De Aanwezige is mijn Kracht en mijn Lied,’ zingt Moshe daarna, ‘De Aanwezige is een Krijgsman, Aanwezige is Zijn Naam.’

‘Door het geblaas van Uw neus..’ Die oostenwind is volgens Moshe in Exodus 15:8 recht uit Gods eigen neus gekomen. Het Hebreeuwse woord voor neus, aph - אַף - is ook het woord voor toorn. In Zijn toorn blies Hij de zee open en liet het water weer vallen over de Egyptenaren.

Na dit hele debacle voor de Egyptenaren, trekt het volk Israël verder en komt bij de bittere bron marah (marah komt van het woord mar- מַר-, wat bitter betekent). Dit is geen toeval; het volk is uit de benauwdheid, tsar -צַר -, van Egypte (Mitsrajim מִצְרָיִם) gekomen en gaat van benauwdheid naar bitterheid; van tsar -צַר- naar mar -מַר-.

Het volk heeft dorst en begint alweer bitter te klagen, na de enorme wonderen die ze hebben meegemaakt. Dorst is in het Hebreeuws tsama -צָמָא - met -opvallend- de letter Aleph א, de letter van God aan het einde. Is het overigens toeval dat de rest van het woord dorst uit de letters Tsade - צ- en Mem - מ - bestaan, de beginletters van tsar- צַר- en mar -מַר-? Dorst moet het volk hebben naar God Zelf, de Aleph. Het volk moet Hem ernstig zoeken, dorsten naar Hem is de strekking van Gods gebod bij marah. Maar ze mogen er ook drinken omdat God aan Moshe gebiedt om een boom in het water te gooien waardoor het zoet wordt.

Van benauwdheid naar bitterheid naar opdracht, bij Elim zien we de oorsprong van de twaalf bronnen, die bronnen representeren de twaalf stammen Israëls, die de zeventig palmbomen in leven houden, die zeventig staan voor de ‘zeventig’ volken (de volheid van volken), voor wie God het volk Israël als voorbeeldvolk geeft, met wie Hij Zijn inzettingen deelt. Het is Zijn bedoeling dat via het volk Zijn inzettingen over de gehele wereld uitwaaieren (zie ook Markus 16:15).

Na dertig dagen sinds de uittocht is het voedsel op en is het weer tijd om te klagen… God beschikt kwakkels en het manna. Manna geleek op koriander en dat betekent gad in het Hebreeuws. Gad betekent ook geluk; het volk hoefde het manna alleen maar op te rapen. Geluk, gad is niet te koop. Met dit manna stelt Hij het volk op de proef (Exodus 16:23). Het sabbatsgebod is al eerder gegeven, stamt al vanaf Genesis en is het volk dan ook bekend. Degenen die toch op de sabbat gaan zoeken naar manna, krijgen er flink van langs (vs. 28-29). Een wonderlijk goedje is het dat niet bewaard kan worden behalve op de dag voor de sabbat en ook voor het aandenken in de Ark van het getuigenis (vs 33-34).

Opnieuw een wonder, na natuurlijk geklaag, met water. De Rots, die met het volk meetrok, de Messiaanse Rots, volgens de apostel Paulus in 1 Korintiërs 10:4b: ‘De steenrots was Christus.’ Massa en Meriba wordt de plek genoemd: Uitdagen en twisten (zie vs 2).

Amaleq valt aan, opnieuw gaat het om de uitgestrekte armen van Moshe, zolang deze omhoog gestrekt zijn, wint het volk van God in deze strijd, dus wordt hij ondersteund door Aharon en Chur. Amaleq is degene die het volk van achteren aanvalt, daar waar de vrouwen en kinderen en zwakken lopen… Vandaar dat God hem geheel wil uitdelgen. Moshe bouwt een altaar: de Aanwezige is mijn Banier, mijn Wonder, nes נֶס.

Het laatste vers gaat over de hand op de troon van God, was dit waarom Moshe zijn handen op moest heffen? Het lijkt er wel op.

Later in de geschiedenis zaait God paniek onder de strijdbare mannen van Sisera en Jabin in de geschiedenis van Dêbhorah -דבורה -en Baraq - ברק-. Dêbhorah is me er eentje; getrouwd met Lappidoth, maar tegelijk profetes van God. Hoe zal haar man daarmee omgaan? We lezen het niet.

Ze heeft moed als een leeuwin als ze niet alleen tegen Baraq profeteert dat hij met tienduizend mannen de gemene onderdrukker Jabin moet verslaan, maar ook nog zelf met hem meegaat.

Waarschijnlijk komt deze opdracht niet voor het eerst bij Baraq aan want we kunnen het Hebreeuws hier in de vragende vorm lezen: ‘Zeg Baraq, heeft de Aanwezige (JHWH), de God Israëls u niet geboden: ga op…?’ (Richt. 4:6). Hij heeft waarschijnlijk de eerste opdracht genegeerd want hij durft niet! Hij durft alleen als Dêbhorah als profetes meegaat. En ze gaat!

Wat denkt haar man? Kijkt hij haar misschien hoofdschuddend na? Is hij misschien op het land aan het werk en weet hij hier niet van? Maar er is ook een verklaring in de Midrash  (rabbijnse uitleg, Bijbel-exegese) dat Baraq haar man is die in Richteren 4:4 cryptisch Lappidoth – לָפִּידוֹת - wordt genoemd. In deze naam zit het woord toorts, fakkel, lapid – לָפִּיד - verborgen, terwijl de naam Baraq -בָּרַק -bliksem betekent. Door dat licht van een fakkel of van bliksem wordt die associatie gemaakt. Of het klopt weten we niet…

Hoe heeft God paniek gezaaid in deze indrukwekkende geschiedenis? Daar kunnen we iets bij indenken: Baraq is met zijn tienduizend mannen op de berg Tabor en heeft het voordeel van de steilte. Maar er is meer: In Richteren 5:4 spreekt Dêbhorah terugkijkend dat God uit Seïr optrok en dat de aarde voor Hem beefde, dat de regens voor hem uitgingen en in 5:20 zingen Dêbhorah en Baraq dat de sterren in hun baan meestreden!

Wat is daar gebeurd? Stel je eens voor: daar komt Baraq naar beneden gestormd met zijn tienduizend man, op de vijand af die in het dal bij de beek Kishon opgesteld zijn. De beek treedt uit haar bedding door de heftige regen (5 vs. 21) en sleurt de vijand mee en laat de strijdwagens in de modder steken terwijl de aarde schudt door Gods aanwezigheid en op datzelfde moment is er van achter de heuveltop een enorm fel licht te zien dat de troepen van Baraq in een helder schijnsel zet. De vijand wordt daardoor verblind, wat een chaos. Om je wild te schrikken!

Zijn er op dat moment twee planeten gekruist? Dat gebeurt eens in de zoveel jaar en ook de ster van Bethlehem wordt daarmee weleens vergeleken. In ieder geval jaagt het hele gebeuren generaal Sisera zozeer de stuipen op het lijf dat hij er te voet vandoor gaat. Jaël doet de rest; verbergt hem in haar tent en drijft een tentpin door zijn slaap.

Zoals Dêbhorah al profeteerde, gaat de eer niet zomaar naar Baraq, maar naar een vrouw. Het volk Israël is opnieuw gered van de onderdrukker, veertig jaar lang, totdat ze weer doen wat kwaad is in de ogen van de Aanwezige….

In Openbaringen komt de Koning op Zijn witte paard, Zijn kleding is met bloed geverfd. Hoe komt dit? Het antwoord vinden we in Jesaja 63. Uit Bosra komt Hij en Hij treedt de perskuip van Zijn woede helemaal alleen, vindt zelfs niemand om Hem te helpen. Dan biedt Zijn eigen rechterarm Hem hulp en hij oordeelt de heidenen in een verschrikkelijk oordeel. Opnieuw spreekt Hij uit waarom hij eerder het hart van de farao verhardde: “Opdat gijlieden weet dat Ik de Aanwezige (JHWH) ben!”

Een enorme oorlog breekt uit (vanaf vs. 17) en dat is het einde van de tegenstanders van God. Eindelijk wordt de grote tegenstander, de satan, gebonden en in de afgrond gegooid om na duizend jaar weer voor korte tijd losgelaten te worden. We zijn er nog niet en wie overleden is, staat nog niet op voordat de duizend jaar voorbij zijn. Maar degenen die zijn onthoofd zijn om Zijn Naam, die mogen meeregeren met Hem tijdens deze cruciale duizend jaar. Wat een ontknoping!

 

Activiteiten en meer...

Gratis webinars:

27 januari  van 19.30-20.30, webinar over Psalm 1, ‘Gelukkig degene die niet wandelt in de raad der kwaaddoeners.’ Vanuit het Hebreeuws bezien en… op eigen melodie gespeeld!

3 feb. van 19.30-20.30,  Virtuele tour Midden Israel, Na’aleh, Rechovot, Rishon leTsion, Jaffo-Tel Aviv en nog meer moois ?

15 feb.  van 19.30-21.15 gratis de eerste les Bijbels Denken vanuit de Hebreeuwse Taal.

22 feb. van 19.30-20.30,  Het Onze Vader vanuit het Hebreeuws. Ieder krijgt ook de tekst van het O.V. na afloop toegestuurd in het Hebreeuws!

Al deze webinars worden gegeven via Zoom, beginnen om 19:30 en duren ongeveer een uur.


- - - - - 

Cursussen live door onze docentes in Nederland (onder voorbehoud):                   
Alephcursussen 2022

Nieuwegein -  Alephcursus – winter /voorjaar 2022, acht lessen                                                   
Data: maandagavonden 10 en 24 januari / 7 en 21 februari / 7 en 21 maart / 4 en 25 april
Tijd: 19.30 uur – 21.30 uur
Locatie: De Liesbosch 82e in Nieuwegein
Kosten: Cursus 115 Euro en het cursusboek “Hebreeuws in Zes dagen” 29,50
Het boek is verkrijgbaar bij Annemarie Bom, via de site, de christelijk boekhandel of tijdens de 1e les.
Docente: Annemarie Bom-de Jongh / aenabom@kpnmail.nl
Info en opgave: aenabom@kpnmail.nl   / tel. 06-21634120.

Houten - Alephcursus – winter/voorjaar 2022, acht lessen
Data: op 8  donderdagavonden: 13 en 27 Jan., 10 en 24 Febr., 10 en 24 Mrt., 7 en 14 April.
Locatie: in Houten, het adres volgt.
Tijd: 20.00 – 22.00 uur
Kosten: het cursusgeld bedraagt 115 Euro en het cursusboek is 29,50
Dit cursusboek is verkrijgbaar bij de docente thuis, via de site, de boekhandel of tijdens de eerste les.
Info en opgave bij de docente: Ads van Oudheusden: alephhouten@gmail.com of 06-30676974.

Gimelcursussen 2022 (vervolgcursus)

Houten – Gimelcursus voorjaar 2022, vijf lessen
Data: op 5 donderdagavonden: 12 en 19 Mei, 9, 23 en 30 Juni.
Locatie: in Houten
Tijd: 20.00 – 22.00 uur
Kosten: het cursusgeld bedraagt 75,- euro en het lesboek 18,50 euro.
Deze reader is alleen verkrijgbaar bij de docente of via www.studiehuisreshiet.nl
Info en opgave bij de docente: Ads van Oudheusden: alephhouten@gmail.com of 06-30676974


- - - - - - - - - -

Dank U heel hartelijk voor uw goede gaven indien u de werkzaamheden van Studiehuis Reshiet steunt. Dat bemoedigt ons enorm! NL03 INGB 000 87 25 116 of via de ANBI stichting Ammeech Ammi (uw volk is mijn volk), NL86 INGB 000 43 58 913 t.b.v. Studiehuis Reshiet Yair en Karen Strijker

- - - - - - - - - -

‘Hebreeuws in Zes Dagen’ is een toegankelijke cursus Bijbels denken vanuit de Bijbeltaal.

In zes lessen, verwijzend naar de zes scheppingsdagen,  leert u de grondbeginselen van Gods Taal en u leert Bijbelwoorden op te zoeken in een concordantie. Gods Taal is verrijkend en toegankelijk voor iedereen. € 29.50   of mail ons info@studiehuisreshiet.nl  Ons cursusboek is te bestellen via onze webwinkel op www.studiehuisreshiet.nl.
















- - - - - - - - - -

Beluister ons ook op Radio Israel in het programma Frontline Israel met Cees van der Vlist. Elke vrijdagmiddag om 15:00 uur en het wordt verschillende malen herhaald.
Studiehuis Reshiet, Israel
Yair en Karen Strijker
Geen nieuwsbrieven meer ontvangen? Klik dan hier.