Op
www.sambo-ict.nl/doorpakken vind je inmiddels van elk team een korte beschrijving, de contactgegevens van de aanvoerder en een overzicht van alle teamleden. Al meer dan 30 mbo-scholen doen mee! Zie je er nog niemand tussen staan van jouw school, maar speelt een van de thema’s daar wel volop? Of wil je graag op de hoogte blijven? Meld je dan aan via de aanvoerders om op de hoogte te blijven en mee te doen. Dan ben je er na de zomervakantie ook bij!
Eerst meer weten van de aanvoerders en de thema’s? Ze stellen zich voor in dit
filmpje.
Team Leven Lang Ontwikkelen - Eke Boesten
Team LLO is in mei begonnen met enthousiaste teamleden vanuit de onderwijsinstellingen, vertegenwoordigers vanuit het bedrijfsleven, een private opleider en meedenkers. In januari zijn er meerdere resultaten benoemd die we in 2020 willen realiseren.
Om bovenstaande inhoud te geven zijn de teamleden hard aan de slag om concrete leervragen waar we antwoorden op willen formuleren binnen de bestaande kwalificatiestructuur met flexibel en modulair onderwijs op te halen en naast de kwalificatiestructuur te leggen. We kijken ook naar goede voorbeelden in het land. Er zijn veel projecten en initiatieven waar we van kunnen leren en bouwstenen die we kunnen gebruiken om verder op te bouwen.
Over de instelling van de toekomst is al op verschillende plekken nagedacht. Wat betekent dit voor de wijze waarop wij naar LLO kijken binnen het vraagstuk van digitalisering en kloppen de schetsen met onze bevindingen?
Op het moment hebben we heel veel puzzelstukken waar in subteams, op zoek naar antwoorden, aan wordt gewerkt. We zien verbanden met de andere teams en zoeken actief verbinding.
Team Onderwijslogistiek - Marcel van Oorschot
Het team Onderwijslogistiek van de strategische agenda digitalisering is zo goed als compleet met mensen vanuit 7 instellingen, daar zijn we heel blij mee. We hebben daarbij inbreng kunnen realiseren vanuit het team Innovatie en vanuit het team Leven Lang Ontwikkelen. Er is natuurlijk altijd ruimte voor versterking. Daarnaast wordt gewerkt aan de inrichting van een expert groep die meedenkt en adviseert. Daarvoor vinden gesprekken plaats met bedrijven, consultancy bureaus, SURF en met onderzoeksinstituten zoals de RUG en TIAS.
En er ligt nu een definitieve opdracht voor het team onderwijslogistiek en de missie daarvan luidt: ‘Niet de student maar de instelling moet adaptief zijn’. Een mooi punt op de horizon waar we aan kunnen gaan werken.
De eerstvolgende stap is nu om een aantal serviceconcepten te gaan ontwikkelen waarmee we verschillende fasen van traditioneel naar adaptief onderwijs kunnen beschrijven en die als basis gaan dienen om aan de slag te gaan met de verschillende variabelen en hun onderlinge afhankelijkheden die verdere flexibilisering van het onderwijs mogelijk maken. Een zware maar mooie uitdaging. Daar kunnen we in de zomervakantie vast eens rustig over nadenken.
Team Regie op Leermiddelen - Maaike Stam
Meer flexibiliteit in het gebruik van leermiddelen, dat is de grote wens. Team Leermiddelen heeft daarmee afgelopen voorjaar een vliegende start gemaakt. Het team is niet alleen aan de slag met de leermiddelen zelf (spoor 1) (met name open lesmateriaal, wat is er nodig om dat te creëren en daar op een goede manier gebruik van te maken?) maar ook met de toegang tot leermiddelen (spoor 2). Er is een concept programma van eisen voor het leermiddelenplatform en de leermiddelenketen opgeleverd dat momenteel door de leden binnen eigen instelling wordt getoetst. Hierna volgt toetsing bij diverse marktpartijen en hopelijk nieuwe pilots!
(Zin om een rol te spelen in dit team? We zoeken nog (een) aanvoerder(s). Het is bijvoorbeeld ook mogelijk om aanvoerder van één van beide sporen te worden. Neem hiervoor contact op met
Manon Geven)
Team Digitaal Burgerschap - Jaap van Gils
Digitaal Burgerschap is goed op dreef!
Wij houden ons bezig met ‘Digitaal denken en (mee)doen’ over de mens in de digitale wereld en samenleving. Over bewustzijn, verantwoordelijkheid en zelfregie.
Een enthousiast team van docenten en practoren gaat werken aan een publicatie over digitaal burgerschap, ondersteunen bij het ontsluiten van materiaal gekoppeld aan digitaal burgerschap en op alle lagen in het mbo informeren over het belang en de praktische invulling van digitaal burgerschap.
In samenwerking met kennispunt Burgerschap, practoraten en vele anderen.
Uiteindelijk zal dit leiden tot een Community “Digitaal Burgerschap”
Team Data-ondersteund Onderwijs - JaapJan Vroom
Hoe kun je data gebruiken om nóg beter onderwijs te kunnen volgen en geven? Hoe kunnen we de ontwikkelingen in het mbo op dit gebied versnellen? Met deze twee hoofdvragen houden wij ons als team ‘Data- ondersteund onderwijs’ bezig. Dat doen wij in eerste instantie heel pragmatisch door in kaart te brengen wie er wat doet in het mbo. We hebben ondertussen al een aardig netwerk in beeld gebracht en de nodige initiatieven beschreven. Na de zomervakantie hopen we een eerste overzicht te kunnen publiceren. We willen niet enkel inventariseren, maar tevens een gemeenschappelijke kennisbasis creëren. Ook daar zijn de eerste stappen in gemaakt.
Natuurlijk willen we een zo compleet mogelijk beeld schetsen van wat er in het mbo op het gebied van data ondersteund onderwijs gebeurt. Ben je nog niet benaderd door één van de teamleden en heb je een mooi initiatief? Na de vakantie krijg je de mogelijkheid dit met ons te delen.
Om een globaal beeld te krijgen van ons plan van aanpak kun je
deze infographic raadplegen. Weliswaar is deze nog van vóór Corona, maar in essentie blijft het plan gelijk.